ha
door haantje007 Sep 22, 2010 om 14:13
Huishouden & energie

Grondverf op waterbasis, aflakken op terpetinebasis?

Ik ben een mdfmuur aan het verven, omdat de verf er heel erg introk heb ik deze eerst gegrond, nu zie ik dat deze grondverf op waterbasis is. en ik heb verf gekocht op terpetinebasis. Kan dit wel?

213902 21 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 22, 2010 om 14:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Gevonden op een Forum:

---Kan de normale verf probleemloos over de acrylverf (=op waterbasis) heen? --
--nee, dit wordt een soort stroop.
Je moet echt verder gaan met waterbasis. Of alles eraf halen--Forum

ridder_1
door ridder_1 - Sep 22, 2010 om 14:45
376 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, hoor kan wel. Wel laten doordrogen en schuren.
De meeste houten onderdelen ( o.a. kozijnen ) worden tegenwoordig in de timmergfabriek met een watergedragen (acrylaat)verf gespoten en op de bouwplaats met alkydverf afgelakt. Dit vanwege milieu- en ARBO - eisen.
Watergedragen verf heeft inderdaad als nadeel kans op stroperigheid ( mits niet goed doorgedroogd, minimaal 2 dagen !) maar een grotere hechting op gladdere vlakken dan alkydverf. In ieder geval is bij binnentoepassing geen enkel probleem.

Ik hoop wel dat u de MDG goed heeft ontvet met speciale ontvetter of desnoods thinner (wettelijk verboden, maar niet voor particuliere schikders !). omdat mdf vaak met een lossingsmiddel (parafine) is behandeld om makkelijker uit de mal te kunnen worden gelost. Slechte kwaliteit MDF heeft vaak houtvezelrestanten die door watergedragen grondverf zorgen voor vlekken (inhoudsstoffen die door het water worden geactiveerd). Bij onvoldoende laagdikte komen deze door de verflaag heen (waterkringen of bruine vlekjes) die u dan alleen maar kan isoleren ( laten verdwijnen ) indien u afschildert met 1 of 2 la(a)g(en)alkydverf ( verf op terpentinebasis).

vladja
door vladja - Sep 22, 2010 om 14:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De meeste houten onderdelen ( o.a. kozijnen ) worden tegenwoordig in de timmergfabriek met een watergedragen (acrylaat)verf gespoten en op de bouwplaats met alkydverf afgelakt. Dit vanwege milieu- en ARBO - eisen.

Professionele schilders zijn verplicht binnenshuis met verf op waterbasis te werken, vanwege gezondheidsrisico's van het inademen van oplosmiddelen. (Alkydverf bevat tot 60% oplosmiddelen).

Dat is dus precies andersom.

Vladja

ridder_1
door ridder_1 - Sep 22, 2010 om 15:43
376 Antwoorden / 8 Vragen

@ Vladja

op bouwplaatsen terplaatse worden de kozijnen afgeschilderd met alkydverf om beschadigingen tijdens transport en montage te herstellen. Aangezien de timmerfabrieken aan de KOM0- KEUR eisen moet voldoen (vroegere COT) worden ze van ruim voldoende laagdikte voorzien dat er meer niet nodig is.
Reparaties aan de binnenzijde komen relatief weinig voor ook omdat ze ook een hoge droge laagdikte bezitten en op termijn niet aan weer en wind worden blootgesteld. (weet uit mijn eigen dertig jarige praktijkervaring dat op een kale en verlate nieuwbouw-terreinen even vlug met alkyd wordt bijgewerkt, omdat het lastig is even vlug een ander blik en een speciale kwast met kans op licht kleurverschil te gaan gebruiken, lichte grijns :))
Prof. schilders zijn sinds een ruime tiental jaar verplicht om aan de binnenzijde met acrylaatverf te werken (tegenwoordig hybrideverf) en dit werkt vooral de laatste jaren erg goed gezien de kontrole van de arbeidsinspectie en de OPS kennis (schildersziekte). Voor particulieren is er nog geen verplichting om met acrylaatverve binnenshuis te werken en daarom kan je deze verven ook overal nog in DHZ zaken kopen. Inderdaad bestaat alkydverf uit circa 50% terpentine, maar wat denkt u van de nieuwe schilderskwaal van huid-eczeem en rode vlekken en zware metaalresten en pesticiden die in het milieu terecht komen als 's avonds de kwast en de handen onder de kraan worden uitgespoeld en via de rioolzuivering weer in ons bodem en drinkwater / voedingscyclus terecht komen ?
Metaalionen blijven in het grondwater permanent aanwezig en 1 liter olie verontreinigt 1 miljoen liter drinkwater !!
Weet u gelijk waarom de zuiveringsschappen steeds forse prijsverhogingen aan de burger doorrekenen. Verf ze !!

gu
door guuslvt - Sep 23, 2010 om 21:16
16 Antwoorden / 2 Vragen

@ ridder,
je weet waar je `t over hebt. Helemaal top na al die onzin die ik soms hier lees......

tolsma1945
door tolsma1945 - Sep 24, 2010 om 13:37
229 Antwoorden / 6 Vragen

Nog even over het behandelen van MDF.
In principe kun je alle verven wel over elkaar heen zetten,zeker voor binnen.
Maar in een van de antwoorden staat vermeld dat je moet schuren,en dat is goed,maar wel met heel fijn schuurpapier dit alles in verband met krassen en het opwellen van het MDF door vocht en verf wat je aanbrengt.Het nummer van het schuurpapier mag absoluut niet groffer zijn 220.Succes.

danath
door danath - Sep 24, 2010 om 13:48
88 Antwoorden / 1 Vragen

Het handigst lijkt mij om even de verfwinkel te bellen, dan weet je het meteen!

ha
door hajete - Sep 24, 2010 om 14:32
75 Antwoorden / 19 Vragen

Ook een aanvullende oplossing is het informatienummer van de fabrikant (dat op het verfblik staat) te bellen.

Daar kreeg ik te horen dat elke verf op elke verf kan mits eerst goed schoongemaakt, geschuurd (voor de hechting) met fijn schuurpapier en daarn ontstoft.

Overigens denk ik bij olieverf aan verf die voor schilderijen wordt gebruikt en dat lijkt me niet hetzelfde als de terpentineverf voor in en buiten huis.

erik008
door erik008 - Sep 24, 2010 om 15:11
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Deze ervaring wil ik nog toevoegen.

Als ik binnenshuis verf op terpentine basis gebruik heb ik 1 week hoofdpijn.
Watergedragen verf..ruikt niet maar ik heb wel 6 weken hoofdpijn.

ki
door kimsalabim - Sep 24, 2010 om 15:11
9 Antwoorden / 1 Vragen

Laat het goed drogen maar daarna kun je het zonder problemen aflakken met een alkydlak. Acrylaatlak heeft altijd langer nodig om te drogen, dus laat het echt goed drogen, lees eventueel nog even op de verpakking hoe of wat. Andersom zou het niet werken. Acryl lak over alkydgrondverf, nope, werkt niet.
En ridder heeft gelijk, in een acrylverf zitten maar maximaal 2% oplosmiddelen en zijn daarom volgens arbo geschikt om binnen mee te werken, alkyd verf, waar veel meer oplosmiddelen inzitten mag enkel buiten verwerkt worden door een professional. Door een consument is het anders geen enkel probleem om dit te verwerken.

edwardus
door edwardus - Sep 24, 2010 om 15:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@kimsalabim: waar je het vandaan haalt weet ik niet, maar wat je zegt klopt niet.

Acryl kan wel over alkydverf, andersom is moeilijker. Lees dit (2 professionele schilders beantwoorden eenzelfde vraag): Alkyd over acrylverf.

ki
door kimsalabim - Sep 24, 2010 om 15:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

zoals je misschien leest heb je daar een speciale primer voor nodig, en ik heb het over direct overschilderen, dat kan niet (ik refereer aan jouw link!)
Terwijl je met een alkyd lak wel meteen over een acryl grondverf kunt gaan. Maar wel bedankt voor je reactie. Het kan wel, maar niet direct, en daar had ik het over

ninc
door ninc - Sep 24, 2010 om 15:34
47 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Haantje007

Heb je toevallig een specifieke MDF grondverf gebruikt?
Die van Flexa is namelijk wél overschilderbaar met alkydverf :)

Meerdere watergedragen grondverven zijn universeel overschilderbaar,
maar in het slechtste geval heeft Stacey gelijk. (mbt de stroperigheid)

Ook Ridder heeft gelijk dat geduld (langere droging) een positief effect kan hebben op de hechting.

edwardus
door edwardus - Sep 24, 2010 om 15:39
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@kimsalabim: ik citeer:

=kimsalabim schreef op vrijdag 24 sep 2010, 15:11: Laat het goed drogen maar daarna kun je het zonder problemen aflakken met een alkydlak.
...

Andersom zou het niet werken. Acryl lak over alkydgrondverf, nope, werkt niet.
...

Dat zijn dus 2 stukjes tekst die niet waar zijn.

ki
door kimsalabim - Sep 24, 2010 om 15:42
9 Antwoorden / 1 Vragen

nee sorry dat schreef ik dus verkeerd, acryl lak over een alkyd grond dat gaat niet (direct) alkydlak over een acrylgrondlaag, geen probleem, na een juist aangehouden droogtijd

edwardus
door edwardus - Sep 24, 2010 om 15:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je schrijft nog steeds hetzelfde...
Acryl over Alkyd kan wel zonder meer, andersom vergt maatregelen.

el
door ellertientje - Sep 24, 2010 om 16:32
8 Antwoorden / 1 Vragen

Er bestaat MDF Grondverf van Alabastine, dat heft gelijk het zuigen op. Dat is op acrylbasis, Daar kan gewoon terpetinebasis over heen dat wordt beslist niet stroperig. Je kan altijd watergedragen grondverf gebruiken en daar kan altijd terpetinebasis zonder problemen over heen.
Sta in een echte verfwinkel, niet in een bouwmarkt. Veel succes

he
door hennie63 - Sep 26, 2012 om 01:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk op het blik of het kan .
staat het niet vermeld dan kan je te werk gaan door de grondlaag te schuren tot je geen puntjes meer voelt koop wat multi primer (grondverf) kan water gedragen zijn overlakbaar op terpentine basis.
Gronden daarna met fijn schuurpapier schuren en aflakken met de verf die je hebt.
ps niet machinaal schuren sommige watergedragen grondlakken en lak als het te warm word met schuren worden wat plakkerig. mvg Hennie

Cookies
door Cookies - Sep 26, 2012 om 06:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hennie63 schreef op woensdag 26 sep 2012, 01:48]Kijk op het blik of het kan .
staat het niet vermeld dan kan je te werk gaan door de grondlaag te schuren tot je geen puntjes meer voelt koop wat multi primer (grondverf) kan water gedragen zijn overlakbaar op terpentine basis.
Gronden daarna met fijn schuurpapier schuren en aflakken met de verf die je hebt.
ps niet machinaal schuren sommige watergedragen grondlakken en lak als het te warm word met schuren worden wat plakkerig. mvg Hennie

Na 2 jaar zal de klus ondertussen wel gedaan zijn.

ru
door rudolf harmen - Oct 26, 2013 om 14:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is vaak geen probleem, mits U de juist kwaliteit verf koopt.
Een voorbeeld.
Multiprimer ral 9010. Global Paint professional . Dit is op water basis.
Daarover heen is Hefst & Helder verf gekomen, op terpetine basis.
Dit zit er supermooi op. Geen enkel probleem gehad.succes.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2013 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rudolf

Haantje was drie jaar geleden aan het schilderen.