mo
door monniek Jun 12, 2014 om 10:35
Huishouden & energie

Grondverf

Hallo, ben tegels aan het verfen. Doe eerst een grondverf op terpentine basis en daarna schilder ik er op met acrylverf ,omdat dat het mooiste werkt en er vele kleuren van zijn. En lak het dan met vele lagen acryllak af. De tegels komen in straatwerk te liggen. Het gaat tot nu toe goed maar heeft u nog tips? Is het beter om een grondverf te gebruiken op acrylbasis? Mijn gevoel zegt dat er dan sneller (grond)water bij kan zodat mijn acrylverf er sneller af gaat. Hoor het graag zo spoedig mogelijk. :)

6211 7 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 12, 2014 om 10:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Je kunt wel verf op terpentine basis over acryl (waterbasis) aanbrengen, maar geen acryl over terpentineverf. Dus u moet ook de grondverf ook op basis van acryl doen. De acryl zal op de terpentienverf niet goed pakken, of sneller loslaten. Je zou dan beter kunnen aflakken met een terpentine basis. Dat is water afstotend.

Zo werkt het althans bij schilderijen. Je kunt een opzet maken met acryl, droogt snel en stinkt niet, dan kan je er daarna overheen met een olieverf. Andersom lukt niet, dan gaat de acryl bladderen.

mo
door monniek - Jun 12, 2014 om 11:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=monniek schreef op donderdag 12 jun 2014, 10:35]Hallo, ben tegels aan het verfen. Doe eerst een grondverf op terpentine basis en daarna schilder ik er op met acrylverf ,omdat dat het mooiste werkt en er vele kleuren van zijn. En lak het dan met vele lagen acryllak af. De tegels komen in straatwerk te liggen. Het gaat tot nu toe goed maar heeft u nog tips? Is het beter om een grondverf te gebruiken op acrylbasis? Mijn gevoel zegt dat er dan sneller (grond)water bij kan zodat mijn acrylverf er sneller af gaat. Hoor het graag zo spoedig mogelijk. :)

Oke, Zoekster.
Maar kan ik zo met terpentine aflak over acrylverf?? loopt het dan niet uit...
Ik heb al wel tegels gedaan met grondverf terpentine basis en de acrylverf pakt wel goed!

pi
door pieterwolters - Jun 12, 2014 om 11:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 12 jun 2014, 10:57]Je kunt wel verf op terpentine basis over acryl (waterbasis) aanbrengen, maar geen acryl over terpentineverf.

Nee, het is precies andersom. Acryllak kan over alkydharslak maar als je het weer met alkydharslak wilt afwerken moet je de acryllaklaag verwijderen.

zoekster
door zoekster - Jun 12, 2014 om 11:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 12 jun 2014, 11:25][quote=zoekster schreef op donderdag 12 jun 2014, 10:57]Je kunt wel verf op terpentine basis over acryl (waterbasis) aanbrengen, maar geen acryl over terpentineverf.

Nee, het is precies andersom. Acryllak kan over alkydharslak maar als je het weer met alkydharslak wilt afwerken moet je de acryllaklaag verwijderen.
Ik spreek vanuit mijn ervaring met schilderijen. Je kunt een doek opzetten met verf op acrylbasis en dan verder gaan met olieverf. Veel schilders doen het zo, dat scheelt een hoop geld. Andersom gaat niet, over een olieverfopzet pakt de acryl niet goed.

Zelf heb ik overigens een tafel opgezet met acrylverf en toen afgelakt met een lak op terpentinebasis, dat ging prima. Alleen de stank bleef lang hangen. Dat viel tegen. Maar hij is nu nog steeds mooi. De schildering is in tact.

Dat is mijn ervaring. Meer kan ik er niet over zeggen, heb er nooit iets wetenschappelijks op nagekeken.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 12, 2014 om 21:50
376 Antwoorden / 8 Vragen

Nee ik begrijp dus dat het tegels zijn die buiten komen liggen en waarop men kan lopen ??

ALTIJD alkydverf gebruiken de eerste laag verdunnen met ca 20% terpentine en dan enkele lagen (afhankelijk van de zuiging van de ondergrond) aflakken met terpentine (alkydverf) verdunbare verf. Om het slijtvast te maken vanwege het belopen de laatste lagen bij voorkeur aanbrengen met een slijtvaste polyuretaanverf (bv sigma S2U of een PU lak van een Duitse lakfabriek ) Nog steeds zijn de meeste kleuren verkrijgbaar in alkydverf. Bij gebruik van acryllak (acrylaatverf is de kans op opweken (zachter worden van de verflaag) indien de tegel langdurig onder (regen)water of sneeuw staat. Ook is een polyuretaan verf veel slijtvaster en harder dan acrylverf. Bij verwering of vuil worden goed reinigen met een harde bezem of zelfs een staalborstel waarna u weer een nieuwe alkydlaag kunt aanbrengen. Acryllak is bedacht om ook de gezondheid en het milieu te beschermen (oplosmiddel is water en daarom veelal toepasbaar binnen) maar verftechnisch gezien in dit geval is het een minder goed verfsysteem met meer kans op onderhoud en schades. Ook kunt u eventueel zgn. betonverf gebruiken, maar dit is echter minder goed verkrijgbaar in alle kleuren. Eigenlijk is dit een verdunde alkyd of polyurethaanverf (zelfde soort vergelijking als lakverf en beitsverf (=verdunde lakverf)

succes !

tolsma1945
door tolsma1945 - Jun 13, 2014 om 23:13
229 Antwoorden / 6 Vragen

Mag ik iedereen er op wijzen, dat er geen verf bestaat op terpentine basis, de basis is meestal alkydhars. of een acrylaat
En dan zal je dus bijna altijd met dezelfde soort verf het systeem op moeten bouwen, en niet verschillende soorten verf gebruiken, Iedere verfsoort is in alle kleuren verkrijgbaar.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 14, 2014 om 19:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Water of Terpentine verdunbaar?

Daar gaat het om en van Terpentine naar water kan, andersom meestal niet...

En straat, ik zou dan betonverf gebruiken en liefst water basis en flink verdunnen omdat je dan eigenlijk ga impregneren... dus dun spuiten en in laten trekken en na een 10% verdunde eerste laag, 5% verdunde 2e en dan pas volle verf erop dus zowel op als in de tegels/beton een kleurtje zodat het slijtvast word.

Pure verf op beton komt er teveel op en door eerst 10% en dan 5% verdunde aan te brengen is zowel slijtage als bij toch loslaten er nog voldoende kleur achter gebleven.

Zelfs een inmiddels 14 jaar oude drive in kelder waar jaarlijks de bandensporen weg gehaald moeten worden met hoge druk spuit heeft nog nauwelijks schade opgelopen met deze methode.