boeboelientje
door boeboelientje May 2, 2014 om 14:27
Geldzaken & recht

Guess ketting wordt koperkleurig

Van mijn man heb ik twee maanden geleden een verzilverde ketting van het merk Guess gekregen. Hij heeft deze gekocht bij een vestiging van V&D. Al snel gingen sommige delen verkleuren, vooral de hanger. Die is niet zilver meer maar roodkoper inmiddels. Ik begreep van mijn man dat de ketting E 89 heeft gekost

Ik heb wel meer verzilverde sieraden (sommige al jaren en draag ze bijna dagelijks) maar die verkleuren niet. Mijn man is terug gegaan naar V&D met de ketting(verpakking/doosje erbij) en de aankoopbon, maar kreeg te horen dat er geen vervanging komt of dat hij zijn geld terug krijgt. Ook werd er nog zoiets gezegd van: "Verzilverde sieraden verkleuren altijd". OK zal kunnen, maar is 2 maanden wel niet erg kort. Bovendien E 89 vind ik best aan de prijs (zeker voor verzilverd).

Kan mijn man echt nergens aanspraak op maken?

10042 9 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - May 2, 2014 om 14:49
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Dit las ik op Google onder "Guess sieraden":

Guess Sieraden

Guess geeft u een jaar lang garantie fabrieksgarantie op uw sieraad, de garantie gaat in op datum van aankoop. Belangrijk is dat u uw Guess sieraden bij een erkend en geautoriseerde dealer aanschaft om recht te hebben op garantie. Daarnaast is het belangrijk om u aankoop –en garantiebewijs goed te bewaren.

Onderstaande defecten vallen niet binnen de Guess Jewellery garantie.

Producten die niet gekocht zin bij een geautoriseerde Guess dealer.
Schade veroorzaakt door ongelukken of door dragen.
Schade/verkleuring voor vloeibare middelen.
Schade door hitte en/of vuur
Verwaarlozing of misbruik van uw sieraad.
Reparatie door een niet erkende Guess dealer.
Veroudering van het sieraad.
Verlies

Onderhoud van uw Guess sieraad

Bewaar uw sieraad bij niet dragen in de originele verpakking om krassen en beschadiging te voorkomen.

Om uw sieraad zo lang mogelijk mooi te houden raden wij aan uw sieraad regelmatig schoon en stofvrij te maken met een droge en zachte doek.

Zorg dat het sieraad niet in aanraking komt met water, damp, parfum of andere vloeibare stoffen, dit kan er voor zorgen dat uw sieraad kan verkleuren.

Vermijd langdurig contact met zon of hitte van uw Guess sieraad, dit kan zorgen voor verkleuring van uw sieraad.

boeboelientje
door boeboelientje - May 2, 2014 om 14:57
21 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Boppe1943:

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik zelf maar even contact opneem met Guess zelf. Vind het een beetje vaag dat er onder hun bepalingen staat: schade veroorzaakt door ongelukken of dragen. Vooral dat dragen...daar is een sieraad toch voor? en wat verstaan ze onder schade?

Tja, kan best voorstellen dat sieraden kunnen verkleuren door parfum (die stoffen kunnen best heavy zijn), misschien is dat het geval bij deze Guess ketting. Misschien niet van een kwaliteit zoals mijn andere verzilverde sieraden (heb nooit last van verkleuringen bij verzilverde sieraden..ook niet bij kettingen). Parfum draag ik altijd..dus misschien is dit dus het geval nu...Maar ga wel even e.e.a. na bij Guess...hopelijk is het dan misschien toch nog op te lossen....

boppe1943
door boppe1943 - May 2, 2014 om 17:19
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hallo Boeboelientje,

Inderdaad een maffe bepaling. Ik las trouwens ook bij het gebruik van verzilverde sieraden dat ze niet blootgesteld mogen worden aan vocht (denk aan douchen en transpireren), aan crème, haarlak en aan parfum. Maar dan zit je met een ketting wel in de gevarenzone. Er wordt geadviseerd om de huid op die plaatsen af te nemen met een doekje. Weer elders las ik het advies om het sieraad te bewerken met blanke nagellak.

Succes bij Guess.

alfatrion
door alfatrion - May 2, 2014 om 17:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik raad u met klem aan om schriftelijk aanspraak te maken op uw wettelijke garantie bij V&D.
Dat u nog binnen de zes maanden bent is gunstig voor de bewijslast, die ligt dan namelijk bijna helemaal bij V&D.

U vraagt dan om vervanging. V&D moet dit binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast uitvoeren. Doet V&D dat niet dan heeft u recht op prijsvermindering of ontbinding. Maar ook kunt u het probleem dan door een ander laten verhelpen op de kosten van V&D.

Als u nu al naar de fabrikant gaat dan heeft u te maken met hun voorwaarden. Dit kan beteken dat u bijvoorbeeld dat verzendkosten moet betalen, maar ook dat u maar een deel van de schade vergoed krijgt of met een andere nadelige voorwaarde te maken krijgt. Met de bovenstaande route is dat niet het geval.

ib
door ibizaman - May 3, 2014 om 00:30
29 Antwoorden / 0 Vragen

Man zever toch niet.
Verzilverd is geen ZILVER dus verkleurd gewoon oa door douchen parfum of wat dan ook.
Dat is een product eigenschap en geen MANKEMENT.
V&D hoeft dus helemaal niks te doen, dit soort sieraden is daar niet geschikt voor en staat ook duidelijk in de gebruiksvoorschriften die helaas niemand leest.

Dus kom maar op met die wetjes hier ga je finaal de mist in

boeboelientje
door boeboelientje - May 3, 2014 om 11:59
21 Antwoorden / 5 Vragen

@Ibizaman: allereerst vind ik niet dat u zo onaardig hoeft te reageren op alfatrion ook al is het misschien, juridisch gezien niet het juiste antwoord. Bovendien is verzilverd idd geen zilver, maar het is toch wel een beetje belachelijk dat die Guessketting al na twee maanden (de hanger) koperkleurig is geworden. Dat ding heeft mijn man wel E 89 gekost (waarschijnlijk omdat het van Guess is, dus gewoon het merk). Bij de ketting zat alleen een certificaat dat het een originele Guess ketting is. Ook douche/zwem ik NOOIT met verzilverde sieraden. Bij deze ketting zat ook GEEN aparte garantiebepaling of gebruiksinstructie noch van Guess noch van V&D.

Nu zwem, douche zelf nooit met verzilverde sieraden omdat dit nadelig kan zijn (verkleuren).
Volgens mij is dit ook geen discussie over het gebruik van verzilverde sieraden...ik ben van mening dat een product (en zeker een merk), ook een verzilverd product toch wel langer mee moet gaan dan twee maanden voordat t lelijk verkleurd. Ik begrijp ook uw reactie...

ib
door ibizaman - May 3, 2014 om 14:02
29 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat er Guess opstaat is het ineens van meer waarde.

Het is een merkje met gewoon verzilverd spul, voor die prijs zou je betere kwaliteit verwachten maar helaas is dat bij dat soort merken niet het gaat enkel en alleen om de naam.

Maar de huidige consument loopt graag met Guess of wat anders te koop terwijl het eigenlijk gewoonweg prullaria is.

Je hoeft er ook niet mee te zwemmen om verkleuring te krijgen ieder mens zweet dus daar heb je het vocht al wat kan aantrekken.

Geef iets meer geld uit en koop iets wat echt zilver is dat verkleurd niet je kan er mee douchen zwemmen noem maar op.
Alleen dan komt het probleem er staat geen Guess of ander merk op en dat is waar de consument helaas vandaag de dag naar kijkt.

Alfatrion is hier en op trosradar de LOI jurist die meent dat ie de wet kent, maar een LOI cursus maakt je nog geen jurist.
Het product voldoet nl aan de eisen, verzilverd kan gewoonweg bijna nergens tegen das hetzelfde als nepgoud DOUBLÉ.
Het blinkt ff mooi maar komt het in aanraking met vocht oa zweet wordt het zo lelijk.

boeboelientje
door boeboelientje - May 4, 2014 om 11:28
21 Antwoorden / 5 Vragen

@Ibizaman: dat het prullaria is, is inderdaad wel duidelijk. Echter, mij maakt het helemaal niets uit of iets van een merk is of niet. Ik vind iets leuk of niet, hetzelfde met kleding. Merken zeggen mij weinig tot niets. Maar ik begrijp wat u bedoelt...de meeste mensen zijn gek op merken en willen alleen dat. Ik heb die ketting trouwens gekregen van mijn man.

Er is, ondanks dat het prullaria is, wel enigzins goed nieuws te melden voor mij. Ik heb Guess een mail gestuurd en de zaak voorgelegd. Guess vond het inderdaad wel erg snel (twee maanden) dat die ketting/hanger dusdanig verkleurd is/was. Heb foto's moeten sturen van de hanger en de aankoopbon (gescand) aan hen moeten mailen. Ik krijg een vervangend exemplaar toegestuurd, dus dat is wel een goede oplossing. Voordat ik die nieuwe/vervangende ketting ga dragen..lak ik hem wel even met blanke nagellak..zodat ie niet zo dramatisch gaat verkleuren in no time. Heb tegen mijn man gezegd dat ie maar geen verzilverde sieraden moet kopen van welk merk dan ook...Fijn weekend!

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2014 om 12:15
16830 Antwoorden / 202 Vragen

boppe1943@ NIET de fabrikant Maar de leverancier, in dit geval V&D is volgens de consumentenwetgevuing, zie het Burgerlijk Wetboek, art 17, vooral lid 2 en verder verantwoordelijk voor het leveren van ene product dat aan de verwachting voldoet die er aan gesteld is. V&D is derhalve wettelijk verplich een vervangens sieerrad te leveren dat wel aan de verwacting voldoet.

Nog altijd blijken heel veel consumenten dit niet te weten maar winklepersoneel ook vaak niet. In het laatste geval: een stap hoger dus naar de chef of nog hoger. Stel voor mijn part zelfs de vraag of het geen vervalsing is geweest.