di
door dinkythefirst Feb 1, 2011 om 17:22
Vrije tijd & tuin

Heb een grote collectie Vinyl Grammofoonplaten

Waar kun je die nog verkopen en wat kan het per stuk nog opbrengen, zijn er ergens ruilbeurzen...?

Ook heb ik veel singe 45 toeren plaatjes van oude bekende.

29571 14 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Feb 1, 2011 om 17:29
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dit is nu echt iets voor Marktplaats. In Concerto (Amsterdam) koopt bij mijn weten ook platen in.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2011 om 17:51
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kijk eens in je plaatselijke suffertje waar braderien en rommelmarkten zijn.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2011 om 17:59
11541 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. Over de waarde valt niets te zeggen, hoe bijzonder het vinyl is bepaald de waarde. En wat de gek er voor geeft. Maar als het "top 40 werk en alle 20 slecht" is, moet je ook rekening houden dat je ze naar het grof vuil kan brengen.

di
door dinkythefirst - Feb 1, 2011 om 18:16
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 1 feb 2011, 17:59]P.S. Over de waarde valt niets te zeggen, hoe bijzonder het vinyl is bepaald de waarde. En wat de gek er voor geeft. Maar als het "top 40 werk en alle 20 slecht" is, moet je ook rekening houden dat je ze naar het grof vuil kan brengen.

Dan ben je zeker de eerste die het komt ophalen....
dit zag ik op het internet:

Klik

Regelmatig ontvang ik een e-mail van iemand die op zolder een doos met 78toeren platen gevonden heeft, en zich nu afvraagt wat die dingen waard zijn.

Het is geen eenvoudige zaak om aan te geven of grammofoonplaten iets waard zijn of niet.
Waardeloze troep is het nooit, maar of het veel geld waard is, is een tweede.

Vaak gaat het om 50er jaren repertoire. Dat is van net voor de introductie van de vinyl ´unbreakable´ platen: de LP.
Daar zijn toentertijd vaak vele duizenden exemplaren van uitgegeven. De kans dat het dan om een zeldzame uitgave gaat is niet heel groot.

Wat voor 78 toeren platen zijn het?
De platen komen meestal in twee formaten: 10inch en 12inch groot.

De 10inch platen werden gebruikt voor het populaire repertoire en de 12inch voor klassiek.
Klassieke muziek is nu eenmaal veel lang(dradiger) dan populaire muziek.

Het populaire repertoire is (de naam zegt het al) populairder dan de klassieke muziek.
Op rommelmarkten liggen vaak hele stapels klassieke platen te koop, die bijna niemand wil hebben.
Klassieke muziek is dus vaak onverkoopbaar, tenzij je nu net een persoon tegen het lijf loopt die alles wil verzamelen van een bepaalde pianist of een bepaalde componist.

De gemiddelde prijs op rommelmarkten etc. is zo'n 1 (hooguit 2) euro per stuk.
Dat is verkoop: een handelaar zal er dus nooit meer dan 50ct inkoop voor betalen.
Die prijs is trouwens al jaren zo.

Hoe krijg ik een betere prijs?
De enige manier om een hogere prijs voor de platen te krijgen is om ze per stuk via e-bay of marktplaats te verkopen.
Hou er dan wel rekening mee dat er vaak weer verzendkosten betaald moeten gaan worden.

Een liefhebber die bijvoorbeeld net een (peperdure) 78 toeren jukebox aangeschaft heeft, wil natuurlijk graag de bijbehorende 50er jaren Amerikaanse Rock ´n Roll platen hebben.

Maar daar valt Doris Day zeker niet onder.

De meeste muziek van 78 toeren platen is overigens op CD te krijgen, dus voor de muziek hoeft niemand het te doen.
En bovendien zijn er speciaal voor de jukebox markt gloednieuw geperste vinyl 78 toeren platen te koop. Die breken namelijk niet zo snel als het mechaniek weer eens hapert.

Helaas
Dus blijven alleen de liefhebbers van schellak over.
En dat zijn er als ik om me heen kijk niet zo veel.

In de praktijk zijn er nog veel mensen die op zolder een koffertje met platen vinden, terwijl de vraag erg klein is.

Een goudmijntje zal een stapel 78 toeren platen voorlopig dus niet worden.

Maar laat het bovenstaande u er niet toe brengen om de stapel dan maar bij het huisvuil te zetten. Dat zou onrecht doen aan de platen, en zeker ook aan de persoon die ze al die tijd zorgvuldig bewaard heeft.

Meer weten?
Wanneer u meer over de waarde van 78 toeren platen wil weten, dan kunt u de site van John Wright bezoeken. Zeker het onderdeel What are my old 78's worth? zal verhelderend werken.

Verder is er op de website van Lodewijk oa een forum te vinden waarover oa over de verkoop van 78 toeren platen gesproken wordt.

Ook in de FAQ van Jan´s 78-toeren pakhuis staan een aantal tips over meer dan alleen maar prijzen.

Zelf ben ik ook nog opzoek naar platen.
U kunt dus een poging wagen om ze aan te bieden via de platenwisselaar

Klik

di
door dinkythefirst - Feb 1, 2011 om 18:21
5 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.78rpm.hovers.nl/78digiN.html

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2011 om 18:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

quote: "Dan ben je zeker de eerste die het komt ophalen....", Nee, ik heb totaal geen interesse in vinyl, dat één. Dan twee: het eerste plaatje van Elvis is meer waard als de nieuwste cd van Treintje Oosterhuis. Dus wat iets waard is zonder exact te weten wat/wie en in welke conditie en wie het wil kopen is in deze situatie niet mogelijk aan te geven. Uit de vraagstelling als eerste aanzet is alleen af te leiden, dat het om "platen" en 45 toeren singeltje gaat. En met die wetenschap kan je geen beter antwoord geven.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2011 om 18:41
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als de antwoorden alleen maar rood opleveren, heb een goed leven, doei.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 1, 2011 om 23:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 1 feb 2011, 18:41]Als de antwoorden alleen maar rood opleveren, heb een goed leven, doei.

Wat maak het nu uit rood is toch ook een mooie kleur. Gebeurd verder niets mee, dus slaap maar rustig.

mahadma
door mahadma - Feb 2, 2011 om 00:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

valerius, ik slaap er ook goed mee, maar met de gegevens die TS geeft een antwoord te geven waar hij/zij tevreden is, schijnt niet te kunnen. Zoals gebruikelijk ............

erik008
door erik008 - Feb 2, 2011 om 00:35
1401 Antwoorden / 25 Vragen

grammofoonplaten zijn net postzegels.
De meeste zijn weinig waard.
Echter sommige zijn veel waard, vooral als ze gaaf zijn in een orginele hoes.
Zoals eerste persingen van Beatles en Stones.
Ook voor de catalogus waar de waarde in staat, heeft een behoorlijke prijs.

mahadma
door mahadma - Feb 2, 2011 om 01:08
11541 Antwoorden / 51 Vragen

erik, je hebt gelijk. Het eerste plaatje van Elvis of de cd van Treintje, een behoorlijk verschil in waarde. De enige waarde die "platencollecties" vaak hebben is de gebruikswaarde voor lokale en of ziekenomroepen. En dan nog is het wat "de gek er voor geeft". Ik heb ooit veel geld betaald voor een lp die mijn collectie van één artiest compleet maakte, dus wat is een plaat of single waard? Niet te zeggen.

st
door st.victor - Mar 8, 2013 om 19:02
28 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben laat, maar ik lees het net van Dinkythefirst,
vind het juist heel interessant wat Dinkythefirst verteld,
ik heb jaren ook met platen gewerkt, en ik herken wat Dinkythefirst schreef....
lees het graag weer opnieuw je verhaal, Dinkythefirst
afz st.victor

st
door st.victor - Mar 8, 2013 om 19:05
28 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dinkythefirst schreef op dinsdag 1 feb 2011, 17:22]Waar kun je die nog verkopen en wat kan het per stuk nog opbrengen, zijn er ergens ruilbeurzen...?

Ook heb ik veel singe 45 toeren plaatjes van oude bekende.

zie: st.victor (op 8 maart 2013 19:02)

un
door underthehat - May 28, 2015 om 10:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijkt nog helemaal niet makkelijk om (vooral internationaal) te verkopen via Ebay maar ik bied sinds kort een dienst aam om te helpen: [edit - redactie, het plaatsen van links van commerciële of promotionele aard is niet toegestaan]