ma
door marscholl Jan 9, 2010 om 15:31
Computers & telefonie

Heb ik een "decennium-bug"?

Sinds 1 januari gebeurt het volgende als ik mijn p.c. opstart: ik krijg eerst het scherm van het moederbord (Asus P4P800) te zien en daarna een scherm van Ami.com/american megatrends te zien met daarop een lijst met de aanwezige hardware en daaronder CMOS Settings Wrong; CMOS Date/Time not set. Press F1 to run SETUP; F2 to load default values and continue. Ik druk dus op F1 en kom op een veld (MSdos of bios) waar ik de tijd en datum (amerikaanse notitie) invul en de instellingen opsla. Dan start de p.c. normaal op. Vervolgens ga ik naar deze computer, instellingen, datum en tijd en laat Windows de klok synchroniseren. De tijdzone staat op Amsterdam, Berlijn etc. Lijkt mij dat ik tot dusver alles goed doe maar nu komt het vreemde: als ik de volgende dag weer opstart gebeurt het hele verhaal overnieuw. Wat is hier aan de hand? Oh, ja het besturingssysteem is XP sp 3.

925 9 Rapporteer

dirck
door dirck - Jan 9, 2010 om 15:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk is het batterijtje leeg wat op je moederbord zit, dit batterijtje onthoudt namelijk de BIOS instellingen en als het batterijtje bijna leeg is, dan worden de instellingen niet meer onthouden en krijg je deze waarschuwing dus te zien.

Even een nieuw CMOS CR2032 batterijtje kopen en het probleem is weer opgelost.
CMOS Battery CR2032

Groet, Dirck

ma
door marscholl - Jan 9, 2010 om 15:59
90 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor je antwoord, Dirk. Ik had hier ook al aan gedacht maar dat is wel iets te toevallig dat deze precies op 1 januari 2010 er mee ophoud. Ik wacht even andere suggesties af anders ga ik maandag wel om zo`n batterij.

ikbenik
door ikbenik - Jan 9, 2010 om 16:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Zoals dirck het al aangaf: het batterijtje op het moederbord is aan vervanging toe.

edwardus
door edwardus - Jan 9, 2010 om 16:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dit is een legitiem geval van decennium-bug.
In nieuwe nieuwe bios-batterijen zit een patch voor dit probleem.

ikbenik
door ikbenik - Jan 9, 2010 om 16:35
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 9 jan 2010, 16:26]Ja dit is een legitiem geval van decennium-bug.
In nieuwe nieuwe bios-batterijen zit een patch voor dit probleem.

;-)

birdies
door birdies - Jan 9, 2010 om 16:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

100% zeker dat inderdaad het batterijtje vervangen moet worden.

ma
door marscholl - Jan 10, 2010 om 13:53
90 Antwoorden / 14 Vragen

Goed, het lijkt erop dat jullie allemaal gelijk hebben; ik heb vannacht de hoofdschakelaar achter op de computer aan laten staan en nu weet de computer weer hoe laat het is. Iedereen bedankt voor het meedenken. Edwardus heeft wel hele hoge verwachtingen van een simpel batterijtje;)

edwardus
door edwardus - Jan 10, 2010 om 14:07
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ja knap he, wat ze tegenwoordig allemaal in een batterijtje kunnen proppen.
En dat nog wel voor zo'n lage prijs. :)

ikbenik
door ikbenik - Jan 10, 2010 om 14:37
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edwardus schreef op zondag 10 jan 2010, 14:07]Ja knap he, wat ze tegenwoordig allemaal in een batterijtje kunnen proppen.
En dat nog wel voor zo'n lage prijs. :)

€ 0,50