ma
door matthijsdegr Sep 18, 2010 om 19:50
Computers & telefonie

Heb ik recht om mijn contract te ontbinden bij KPN/Hi?

Hallo,

naar aanleiding van de uitzending van 18-09-2010 zit ik met de vraag: Heb ik recht om mijn contract te ontbinden bij KPN/Hi? Want ik heb een contract afgesloten vorig jaar september (2 jarig contract). Ik merkte al sinds januari 2010 dat mijn bundel binnen 2 weken al op was i.p.v. 4 weken. Nu ik dit weet wil ik per direct weg bij KPN/Hi. Dit is geen stijl! Dit is niet eerlijk tegen over de mensen die al een abonnement hadden lopen bij KPN. Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

m.v.g.

Matthijs de Graaf

4275 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben je in december wel of niet in de gelegenheid geweest om voor het sluiten de voorwaarden van je overeenkomst in te zien, of zijn de voorwaarden nadien gewijzigd?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

matthijsdegr

Dit is een belangrijke wijziging in de kontraktvoorwaarden. Nadat je daarover schriftelijk bericht hebt gekregen, kun je kosteloos binnen 4 kalenderweken het kontrakt vernietigen. Het is immers een wijziging in je nadeel. Stel dat je individueel geen schriftelijk bericht krijgt over deze wijziging, dan kun je op eigen initiatief met terugwerkende kracht de overeenkomst eenzijdig ontbinden. Uiteraard is de ingangsdatum van de wijziging daarbij bepalend.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus in september vorig jaar is het abonnement afgesloten, en toen heb ik geen voorwaarde gezien (?). Er is mij alleen verteld dat ik zoveel sms en belminuten heb per maand, dat ik eenmalig 24 euro moest betalen en dat ik 15 euro per maand kwijt ben.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read Ik heb totaal geen bericht gehad van KPN/Hi over deze wijziging. Ik verbaasde me ook redelijk toen ik dit zag bij kassa!

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar het om gaat is: golden die voorwaarden (afronding naar boven op hele minuut) al op het moment van afsluiten? Dat is namelijk wel waar het op lijkt, in tegenstelling tot een tussentijdse wijziging. De Algemene Voorwaarden van Hi, die vanaf juli 2009 gelden, stellen dat bij het sluiten van een telefonische overeenkomst (of via internet) de voorwaarden en tarieven toepasselijk zijn zoals die op de Hi website worden vermeld. Dat betekent dat je die tot je had moeten nemen.

Wanneer bij Hi het afronden op de minuut begonnen is, weet ik niet. Aan je verhaal te oordelen, en dat zou je a.d.h.v. je nota's moeten kunnen verifiëren, was dat in december al zo.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus KPN/Hi schijnt de afronding te hebben gewijzigt rond januari 2010, dit heb ik vernomen uit de kassa van 18-09-2010

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 21:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zou ontbinden wegens gewijzigde voorwaarden op dit moment niet aan de orde kunnen zijn, want zoiets moet binnen 30 dagen na een eenzijdige wijziging.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat recht zetten: je koopt geen maand bellen met je abo van maar 15 Euro maar iedere maand een aantal belminuten/SMSjes en als die al na twee weken op zijn dan bel je gewoon te veel voor dit abo en zal je meer moeten betalen om de hele maand te kunnen bellen binnen de bundel en daar doet KPN/Hi echt niet moeilijk over.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand vindt 't niet leuk om de waarheid te horen...

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 17:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw vraag is niet te beantwoorden want veel te onduidelijk.
Wat Geradk al zegt, als je al na 2 weken over je tegoed heen bent, bel/sms je gewoon te veel.

Kijk wat er in je contact staat over afronden op de minuut en informeer of zij bij jou afronden op de minuut of seconde.

Als dat allemaal duidelijk is kan er antwoord gegeven worden.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is intussen een hot item. Ik zie zo even dat de afronding op minuten eind januari ingegaan is bij KPN/hi. Mijn persoonlijke mening is dat men dat alleen bij nieuwe abonnees kan invoeren. Daar deze wijziging ná afsluiten van je kontrakt is ingevoerd valt er nog wel wat over te zeggen. Op de site KPN/belbundels vond ik informatie over een dagvaardiging van de KPN met betrekking tot deze zaak. Google maar eens. Ik kan echter niet beoordelen of de omstandigheden zodanig zijn dat je gewoon kunt opzeggen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Ik zie zo even dat de afronding op minuten eind januari ingegaan is bij KPN/hi.........

Waar zie je dat staan?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gerardk mijn bel/sms gedraag is bijna constant en voor die januari 2010 heb ik gewoon de volle 4 weken kunnen doen met mijn bundel. dit is veranderd na die januari..

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

.................Ik zie zo even dat de afronding op minuten eind januari ingegaan is bij KPN/hi..........

Oké, dan zo: heb je een link naar de site van Hi waar je dit ziet staan?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies nee dit werd beweert in de aflevering van kassa van 18-09..
ik neem aan dat kassa niet liegt?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 20:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het contract kan niet tussentijds worden opgezegd.
Het zit zo:

Het contract dient eerst volledig worden uitgezeten, in dit geval 2 jaar.
Na die 2 jaar kun je maandelijks opzeggen.

Als eerder het contract moet worden beëindigd, dient het contract te worden afgekocht. Het is aan de contractverstrekker om te bepalen of dat accoord wordt bevonden of niet.

Wat al eerder werd aangegeven is dat als de contractverstrekker de voorwaarden tussendoor wijzigd en je gaat daarmee niet accoord, kan de contractnemer daardoor het contract beëindigen.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi matthijsdegr,

De grote vraag is: heb je nu een abonnement bij Hi of bij KPN? Als je een Hi-abonnement hebt, dan klopt er iets niet in je verhaal want Hi rondt sinds begin 2009 al af op hele minuten volgens de Kassa-site: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/massaal-protest-tegen-providers/speel/1/?ns_service=mail&ns_robot=partner-webpower&ns_mail_uid=322527&ns_mail_job=10620&ns_campaign=Kassa%20Consumenten&category=kassa&po_source=email&ns_source=email&ns_mchannel=nieuws_informatie&ns_linkname=belminuten%20kassa&ns_webdir=kassa&thema=consument

Gr.
Maup

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb je horen zeggen door een klantenservice-schaap dat duidelijk niet wist waar ze 't over had. Van haar zou ik geen woord voor waar aannemen.

Nu jij. Wat staat er in de voorwaarden van je contract m.b.t. betalen per seconde/minuut?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vorige reactie was in reactie op dit:

matthijsdegr schreef op maandag 20 sep 2010, 20:25: @birdies nee dit werd beweert in de aflevering van kassa van 18-09..
ik neem aan dat kassa niet liegt?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus schreef op maandag 20 sep 2010, 21:47: Mijn vorige reactie was in reactie op dit:

matthijsdegr schreef op maandag 20 sep 2010, 20:25: @birdies nee dit werd beweert in de aflevering van kassa van 18-09..
ik neem aan dat kassa niet liegt?

Als men in de uitzending beweerd heeft dat de consument ten aller tijden een opzegtermijn heeft van een maand en ook in de eerste contractperiode, dan liegt Kassa wel degelijk.

Ik heb de uitzending niet gezien, dus ik kan niet zeggen wat er precies verteld is.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee ikbenik, het gaat niet om een opzegtermijn van 1 maand.
De aflevering is gewoon online beschikbaar, dus je kunt 'm gewoon te allen tijde alsnog zien.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik oké nou ik weet dan in iedergeval dat ik niet het recht heb om mijn contract te verbreken.. en vind het daarom ook raar dat kassa zulke dingen zegt?

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar zowel Kassa als Radar beweren helaas wel vaker zaken die niet waar zijn.

@edwardus: ik heb domweg nog niet de tijd gehad om de uitzending terug te kijken.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ikbenik een soort van publiciteits stunt dus.. rare wereld die media

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Achja, in een uitzending van Kassa werd ook keihard beweerd dat de consument ten aller tijden op een computer 3 jaar recht op garantie heeft en als een winkelier of fabrikant maar 1 jaar garantie geeft dat die dan vet in de overtreding is.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2010 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

matthijsdegr

Het is te betreuren dat je in dit draadje op het verkeerde been wordt gezet. Je hebt namelijk wel degelijk het recht om tussentijds en zonder kosten je abonnement op te zeggen met ingang van de wijzigingsdatum.

Ik schreef:

Dit is een belangrijke wijziging in de kontraktvoorwaarden. Nadat je daarover schriftelijk bericht hebt gekregen, kun je kosteloos binnen 4 kalenderweken het kontrakt vernietigen. Het is immers een wijziging in je nadeel. Stel dat je individueel geen schriftelijk bericht krijgt of gekregen hebt over deze wijziging, dan kun je op eigen initiatief met terugwerkende kracht de overeenkomst eenzijdig ontbinden. Uiteraard is dan de ingangsdatum van de wijziging daarbij bepalend.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,
Ook ik ben al twee jaar "de dupe" van telfort. Toen ik indertijd mijn abonnement ging verlengen stond er idd op de website dat er zou worden afgerekend per minuut. Ik was het er natuurlijk niet mee eens maar andere providers bleken ondanks alles toch duurder te zijn. Aangezien ik mijn belminuten bij houd om niet buiten de bundel te komen kwam ik erachter dat ik nu elke maand minimaal 30 tot 35 minuten kwijt ben aan het afronden. Pure diefstal!!!

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 01:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read: nu ben je de vraagsteller pas echt op het verkeerde been aan het zetten. Op grond van welk feit kun jij nu stellen dat het hier een tussentijdse wijziging betreft? Heb jij de voorwaarden van Mattijs z'n contract al gezien? Ik niet namelijk. Tot nu toe horen we alleen maar zeggen "ja ik wist dat niet" en "volgens mij ...".
Terwijl eenieder die een contract tekent met een telefoonmaatschappij ruimschoots wordt voorzien van schriftelijke voorwaarden. OK, ik geef toe dat ik nog nooit klant ben geweest van Hi, maar wel van een viertal andere maatschappijen en de contractuele voorwaarden zijn bij geen van alle geheim of moeilijk te vinden geweest.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 05:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat die discussie nu is dat de providers per minuut rekenen en niet per seconde, is geen reden om het contract voor einde van de contractduur te beëindigen, vooral niet als de provider voor aanvang van het contract al kenbaar heeft gemaakt dat er niet per seconde, maar per minuut wordt berekend.

In het geval van de TS betekent dit dat als dit al voor aanvang van het contract kenbaar was, dat de TS nu totaal geen recht heeft om voor het einde van het contract het contract te beëindigen.

Dus het maandelijks opzeggen van het contract is op dit moment niet van toepassing, dat is pas vanaf het moment dat de contractduur van 2 jaar is verstreken. Na die tijd kan er maandelijks worden opgezegd.

Wat ik ook al eerder aangaf is dat van die regel vanaf geweken kan worden op het moment dat de provider in de contractperiode van 2 jaar de voorwaarden aanpast. Dan komt er een nieuw contract en kan de contractnemer die weigeren en wordt het contract beëindigd, wat in het geval van de TS niet aan de orde is.

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 06:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........want Hi rondt sinds begin 2009 al af op hele minuten..........

Ik heb zelf Telfort (dochter KPN) die is ook ergens in 2009 begonnen met het afronden op hele minuten. Ik kreeg toen een smsje dat de tarieven gewijzigd waren en even moest kijken op de site voor de nieuwe tarieven. Voor mij hebben ze hiermee voldaan aan persoonlijke berichtgeving.

Verder: In het - nieuw - afgesloten contract (looptijd aug. 2007 - aug. 2009) staat o.a.: Door ondertekening van deze overeenkomst verklaart u kennis te hebben genomen van de inhoud van de Alg. Voorwaarden.
In deze Alg. Voorwaarden staat o.a.: Als de contractant een voor hem nadelige wijziging niet accepteert, kan hij de overeenkomst opzeggen enz. enz.

Ik heb meerdere abonnementen gehad (o.a. KPN) en altijd worden overeenkomst + AV gestuurd (schriftelijk of via de mail, zodat je deze desgewenst kunt uitprinten).

Wat matthijs schrijft: ........@edwardus in september vorig jaar is het abonnement afgesloten, en toen heb ik geen voorwaarde gezien.........., klopt dus echt niet! Deze krijg je altijd! En net als in mijn overeenkomst + AV, zullen woorden van dergelijke bovenvermelde strekking, staan.

Volgende:
@birdies nee dit werd beweerd in de aflevering van kassa van 18-09.....ik neem aan dat kassa niet liegt?

Ja, dit werd beweerd door een medewerkster van klantenservice, die in hetzelfde gesprek meer foute antwoorden gaf; dus daar kun je geen enkele waarde aan hechten. Dat de Kassa redactie dit wel doet, vind ik behoorlijk naïef (om het zo maar even netjes te zeggen).

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 06:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. Al met al, zijn er sterke aanwijzingen dat afronden per minuut al gebeurde op het moment dat het contract door matthijs werd afgesloten.
2. Matthijs sluit blijkbaar een contract af zonder dat hij zich op de hoogte heeft gesteld van geldende tarieven: (@edwardus in september vorig jaar is het abonnement afgesloten, en toen heb ik geen voorwaarde gezien (?). Er is mij alleen verteld dat ik zoveel sms en belminuten heb per maand, dat ik eenmalig 24 euro moest betalen en dat ik 15 euro per maand kwijt ben.)
3. Vind ik Matthijs erg onduidelijk welke overeenkomst hij precies heeft bij welke provider: is het KPN, is het Hi? Welk abonnement (Hi20, Hi30 or whatever???) hebben we het over??

ve
door verwijderd - Sep 21, 2010 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb net met HI gebeld. Zij stelen al sinds juni 2009 minuten van ons omdat ze zagen dat hun winst achteruit ing. De klanten (wij dus) willen steeds mooie telefoons en tja. Die moeten ergens van betaald worden. Vandaar dat ze dat hebben gedaan. Hun advies is KPN Flexibel abonnement, die stelen geen minuten van je want die rekenen nog wel af per seconde.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2010 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt de sms verdubbellaar aanzetten doormiddel van 1266 misschien helpt dat iets

sms dubbel AAN naar 1266