ge
door gerdien58 Dec 15, 2014 om 14:48
Geldzaken & recht

Heb ik recht op pensioen van mijn ex man

Mijn ex man is in 2012, overleden op 61 jarige leeftijd.Bij de scheiding (2002) is overeengekomen bij de advocaat dat ik recht heb op een deel van zijn pensioen over de 24 jaar dat we getrouwd waren. Bij navraag bij het ABP zeggen ze dat ik nergens recht op heb, omdat hij voor zijn 65e is overleden en zijn hele pensioen terugvalt aan het pensioenfonds . Klopt dit ?

3897 12 Rapporteer

getty
door getty - Dec 15, 2014 om 15:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mogelijk heeft u recht op een bijzonder nabestaandenpenioen. Informeer daar eens naar.
Dit heb ik van de site van echtscheiding-wijzer.nl gehaald": Maar mogelijk moet u daarvoor destijds wel zijn aangemeld als begunstigde. Vraag dit dus nog even na.

Bijzonder nabestaandenpensioen

Als je gescheiden bent en je ex-partner overlijdt, heb je nog steeds recht op (een deel van) zijn of haar nabestaandenpensioen. Na een scheiding wordt dit pensioen een bijzonder nabestaandenpensioen genoemd. Het bijzonder nabestaandenpensioen bestaat uit het bedrag dat is opgebouwd voor jullie scheiding. Je hebt dus geen recht meer op het geld dat na jullie scheiding opzij is gezet.

Een nabestaandenpensioen op risicobasis keert alleen uit bij overlijden tijdens het huwelijk. Bij ontslag, pensioen en echtscheiding vervalt de aanspraak op het nabestaandenpensioen op risicobasis.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2014 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard hebt u recht op het bijzonder nabestaandenpensioen. Ga niet bellen, maar mail of stuur een brief.

U hoeft niet aangemeld te zijn als begunstigde, u was met uw ex getrouwd, dan bent u dat automatisch.

jantje7
door jantje7 - Dec 15, 2014 om 16:45
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik ben er lang niet zeker van dat u recht heeft op een nabestaande pensioen.
Lees hier maar eens. KLIK
U heeft niet genoeg geschreven om welke situatie het in uw geval gaat.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2014 om 17:04
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jantje7 schreef op maandag 15 dec 2014, 16:45]Ik ben er lang niet zeker van dat u recht heeft op een nabestaande pensioen.
Lees hier maar eens. KLIK
U heeft niet genoeg geschreven om welke situatie het in uw geval gaat.

Ik denk het wel, eerlijk gezegd. De echtgenoot is op 61-jarige leeftijd overleden; zijn 24 jaar getrouwd geweest, dus komt zij wel voor de regeling van vóór 1999 in aanmerking lijkt me. Maar iets meer info zou welkom zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2014 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik die site zo bekijk zou u hooguit van 1999 tot 2002 de jaren missen qua uitkering.

ge
door gerdien58 - Dec 15, 2014 om 23:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank aan iedereen voor de reacties, ik ben tijdens mijn huwelijk altijd blijven werken, part-time in combinatie met verzorgen van de kinderen. Maar wel in het bedrijfsleven en daar geen pensioen opgebouwd, in 1994 ben ik pas pensioen op gaan bouwen. Ik ga nu inderdaad het ABP aanschrijven en hoop op een positieve reactie.

tenormin
door tenormin - Dec 16, 2014 om 00:35
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerdien58 schreef op maandag 15 dec 2014, 23:39]Dank aan iedereen voor de reacties, ik ben tijdens mijn huwelijk altijd blijven werken, part-time in combinatie met verzorgen van de kinderen. Maar wel in het bedrijfsleven en daar geen pensioen opgebouwd, in 1994 ben ik pas pensioen op gaan bouwen. Ik ga nu inderdaad het ABP aanschrijven en hoop op een positieve reactie.

Het moet m.i. een positief antwoord zijn. Maar misschien is het handig, alvorens het ABP aan te schrijven (een dagje later maakt ook weinig verschil) dit even voor te leggen bij het Juridisch Loket. Zij kunnen u klip en klaar een antwoord kunnen geven; dan weet u nog beter waarover u schrijft: klik . Wens u veel succes, @gerdien58.

ja
door janf43 - Dec 17, 2014 om 12:54
733 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van het ABP: http://www.abp.nl/relatie/uit-elkaar/pensioen-verdelen/wettelijke-verdeling.asp

tenormin
door tenormin - Dec 17, 2014 om 13:15
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janf43 schreef op woensdag 17 dec 2014, 12:54]Op de site van het ABP: http://www.abp.nl/relatie/uit-elkaar/pensioen-verdelen/wettelijke-verdeling.asp

lees hier.

Poeh, dat is toch anders dan ik, en anderen, hebben gedacht. De ex-partner is overleden voor zijn 65ste jaar en als ik dan goed lees (dat is mijn zwakke punt - sorry - ) is de wet wel behoorlijk verandert. Wat dus een ander licht op de zaak werpt.
@janf43, at your service. ;-)

tijger1
door tijger1 - Dec 17, 2014 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Uw link, of die van @jan gaat over de pensioengerechtigde zelf en wat er gebeurt als dus zijn of haar ex overlijdt, maar niet waar het in dit topic overgaat.

Dus u had get goed gelezen.;-))

ja
door janf43 - Dec 17, 2014 om 15:23
733 Antwoorden / 0 Vragen

Deze dan:http://www.abp.nl/pensioen-ontvangen/over-pensioen/soorten-pensioen/nabestaandenpensioen/ex-partner.asp

jantje7
door jantje7 - Dec 17, 2014 om 15:26
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=janf43 schreef op woensdag 17 dec 2014, 15:23]Deze dan:http://www.abp.nl/pensioen-ontvangen/over-pensioen/soorten-pensioen/nabestaandenpensioen/ex-partner.asp

Ja, deze had ik al op 15 december geplaatst. Misschien eerst voorgaande lezen?