ri
door richard van d Nov 27, 2014 om 20:08
Geldzaken & recht

Heb ik recht op teruggave van betaald geld LOI?

Ik volg een opleiding bij LOI. Ik was eerst gestart met een deelprogramma in dezelfde richting om te kijken of dit wat is voor me, en na een paar maanden besloten om de volledige opleiding te volgen. Dit was in 2013. Eerst was de intentie een klassikale opleiding te volgen, maar nadat bleek dat er te weinig aanmeldingen waren werd het omgezet in thuisstudie variant.

Ik betaal in termijnen, en voor het deelprogramma had ik meerdere termijnen vooruit betaald. Ten tijde van mijn switch had ik een bedrag van 604,50 teveel betaald, maar dit werd dan van mijn nieuwe opleiding afgehaald aan het einde van de termijnen. So far so good...

Tot helaas enige tijd geleden ik moest besluiten om mijn opleiding stop te zetten door omstandigheden. Nu bleek volgens de voorwaarden dat je het complete schooljaar moet betalen op het moment van opzegging. Ik zat helaas net in het 2de jaar dus moet nog een behoorlijk bedrag betalen helaas, maar er zou een afrekening komen van hoe of wat.

Maar toen deze kwam was er van het totaal bedrag niet die 600 euro afgehaald tot mijn verbazing, en na wat heen en weer mailen van hoe en wat + dat kan toch niet: ik heb betaald dus daar moet ik wat voor krijgen, of word teruggegeven heeft men niet die intentie.

Ik wil dit ook nog voorleggen bij de rechtsbijstand, maar ik moet eerst even kijken of ik daar gebruik van kan maken, maar benieuwt wat men hier mij kan vertellen, en of ik recht heb op teruggave van die 604,50.

De redenering van de LOI is namelijk: U neemt een volledige opleiding en stopt tussentijds, het bedrag word als korting geven aan het einde van de termijnen. Omdat u tussentijds stopt bent u verplicht om het volledige 2de jaar te betalen, maar daar halen we niet de 604,50 euro af omdat dit tussentijds is.

Kan en mag dit zomaar? In mijn redenering heb ik 600 euro betaald waar ik niks voor krijg, en omdat ik dat bedrag pas aan het einde van de termijnen er afgehaald word, is het eigenlijk poef, weg 600 euro in de zakken van LOI omdat je tussentijds stopt. Ik heb voorgesteld om die 604,50 van de eindafrekening te halen, maar dat willen ze niet doen. Ik vind het zelf dan diefstal, en iets waar ik voor betaald heb en niks voor krijg.

Graag hoor ik of ik hier wat aan kan doen, en of ik recht heb op die 604,50. De voorwaarden van de LOI geven in ieder geval niet specifiek antwoord op deze vraag. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik tot nu toe de enigste persoon ben geweest met soort gelijke situatie.

Alvast bedankt.

1667 4 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Nov 27, 2014 om 20:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uw verhaal is wat ingewikkeld. Wat is precies de switch die u heeft gemaakt?

ri
door richard van d - Nov 27, 2014 om 20:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geswitched van een deelprogramma Management, naar de volledige opleiding HBO Management. Eerst zou deze volledige opleiding een klassikale versie zijn, maar dat ging niet door vanwege te weinig aanmeldingen, en werd uiteindelijk een thuisstudie variant.

Is er nog meer niet duidelijk dan hoor ik het graag.

Voor de verduidelijking: de volledige opleiding ben ik nu dus gestopt door omstandigheden. Maar de 604,50 is destijds vooruit betaald voor het deelprogramma, dus niet de volledige opleiding.

zoekster
door zoekster - Nov 27, 2014 om 21:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik geloof dat ik het begrijp. Ik denk dat men u meteen het geld van de vorige opleiding had moeten teruggeven. De switch is eigenlijk een trapje hoger van wat u al aan het doen was. Nu zou u alleen nog voor het tweede jaar moeten betalen, de 600 euro kwamen u altijd al toe. Zo zie ik het althans.

Proef ik nu ook nog een argument van uw zijde dat er een teleurstelling was dat de tweede opleiding niet helemaal werd wat het in eerste instantie beloofde of benadrukt u zomaar het niet doorgaan van de klassikale variant?

ri
door richard van d - Nov 28, 2014 om 00:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja. Het niet doorgaan van de klassikale opleiding was al wel een streep door de rekening, aangezien men dus niet kan garanderen dat een dergelijke opleiding doorgaat als er te weinig aanmeldingen zijn. Maar daar heb ik enerzijds wel begrip voor, van de andere kant word een opleiding aangeboden en gaat niet door vanwege een te klein en ver verspreid aantal mensen.

Maar gebeurt is gebeurt. Het geld vond ik niet direct een groot probleem, hoewel ik het apart vond dat ze het niet meteen van mijn eerste termijnen afhaalde. Maar uiteraard was het mijn bedoeling om de opleiding compleet af te maken, en dan zou aan het einde het geld toch gebruikt zijn voor de opleiding. Voor die situatie op die tijd was ik dus te vrede met de oplossing.

Maar nu de situatie veranderde verwachte ik zelf dus ook dat het resterende bedrag - 604,50 zou zijn. Betaald is betaald toch? Loi denkt er helaas anders over...