mickie
door mickie May 24, 2011 om 18:52
Geldzaken & recht

Heeft een student recht op huursubsidie?

Onze dochter gaat als ze haar diploma heeft studeren in Eindhoven. Wanneer heeft zij recht op huursubsidie? De een zegt dat ze dan een eigen voordeur moet hebben en dat ze dan geen badkamer/keuken/toilet mag delen met een medebewoner, de ander zegt dat haar dochter zelfs in een studentenhuis huursubsidie heeft gekregen.
Volgens toeslagen.nl mag de kale huur niet hoger zijn dan €361,-, maar die vriendin beweerde dat de huur van haar dochter nog een stuk hoger lag en zij toch huursubsidie kreeg.
Misschien heb ik toeslagen.nl wel fout ingevuld, ik gaf daar een inkomen op van de studiefinanciering, een bijbaantje en evt. een ouderlijke bijdrage.
Wie kan mij vertellen hoe en wat?

36280 10 Rapporteer

birdies
door birdies - May 25, 2011 om 01:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

E.e.a. staat toch duidelijk op Toeslagen.nl?:

Wat is een zelfstandige woonruimte?
U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten op zijn minst aanwezig zijn:
een eigen woon(slaap)kamer
een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
een eigen toilet met waterspoeling
Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.

Ik woon alleen en ben tussen 18 en 22 jaar (ik ga er van uit dat je dochter in deze leeftijdscategorie valt)

Voldoet u aan de volgende voorwaarden? Dan kunt u huurtoeslag krijgen.
Uw huur is niet lager dan € 212,24 en niet hoger dan € 361,66
Uw inkomen is maximaal € 21.625.
U hebt niet meer dan € 20.785 aan spaargeld en beleggingen.
U bent op dit adres ingeschreven bij de gemeente.
U huurt een zelfstandige woonruimte.
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning die recht geeft op toeslagen.

Voldoet zij niet aan bovenvermelde voorwaarden, heeft zij geen recht op huurtoeslag.

........maar die vriendin beweerde dat de huur van haar dochter nog een stuk hoger lag en zij toch huursubsidie kreeg.........

Als leeftijd, leef- en woonomstandigheden hetzelfde zijn als die van jouw dochter, is de kans groot dat dit t.z.t. terug gevorderd wordt.

mickie
door mickie - May 25, 2011 om 01:16
111 Antwoorden / 33 Vragen

Leeftijd was idd hetzelfde, mijn dochter wordt in september 18. Uiteraard ga je verder zoeken als iemand je zegt dat je wél recht hebt op huursubsidie, ik heb geen ervaring met huursubsidie dus voor mij is het allemaal nog enigzins koffiedik.

nb
door nbw - May 25, 2011 om 02:06
521 Antwoorden / 24 Vragen

birdies heeft het goed omschreven. De regels zijn duidelijk. Echter er zijn toch mensen die subsidie aanvragen en krijgen omdat er geen of weinig controle met handhaving is. Dus lacht er een deel ten koste van een ander. Dus fraudeer maar mee straf krijg je toch niet. Net als bonussen van bestuurders van banken.

eva369
door eva369 - May 25, 2011 om 11:06
308 Antwoorden / 2 Vragen

als inkomen moet u sowieso niet de bijdragen van ouders opgeven. het gaat namelijk om het verzamel inkomen wat opgegeven moet worden.

de
door dedee - May 25, 2011 om 12:31
9 Antwoorden / 7 Vragen

Birdies geeft een goede uitleg!

ter aanvulling!
Ik zelf heb net in zo'n situatie gezeten dat ik een woonruimte zocht in Haarlem waar ik wel huurtoeslag bij aan kon vragen, even ter duidelijkheid, ik wou wel volgende de juiste regels spelen. Ik ben student en heb geen zin om alles terug te mogen betalen.

Ik heb lang moeten zoeken, ik zelf heb ook gewacht tot ik 23 was omdat ik dan voor een hogere huur kon gaan, iets wat in de randstad niet te vermijden is. Ik verhuis vanwege stage en later betere kans op een baan. Ik heb dus recht op een hogere subsidie.

Ook moet je dochter goed bij de gemeente vragen of de woning niet al op een naam staat! Dit was bij mij wel het geval.
Ze kan al het bovengenoemde voor zichzelf hebben maar de woning kan opgedeeld zijn in meerdere appartamentjes. Met andere woorden ze moet ook een eigen huisnr hebben.
Dit kan bij de gemeente aangevraagd worden als zijnde huisnr toevoeging!

Studiefinanciering hoef je niet mee te tellen in het verzamelinkomen!
Studiefinanciering mag namelijk nergens worden gezien als inkomen.
Als ze bijv een schuld had die ze af moest betalen dan mogen ze alleen kijken naar wat ze verdient met haar bijbaantje. Dit hoeft u dus niet mee te nemen in de proefberekening.

eva369
door eva369 - May 25, 2011 om 12:55
308 Antwoorden / 2 Vragen

als je onder de 23 in aanmerking wilt komen voor huursubsidie dan kan dat ik veel steden vaak alleen voor bij anti-kraak. of als ouders een huis kopen in een stad en goedkoop doorverhuren aan hun kind. maar dan moet je als ouder wel een flinke spaarpot of salaris hebben.

he
door hesterblok - May 25, 2011 om 16:25
14 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies omschrijft het inderdaad correct. En wat dedee zegt over een eigen huisnummer klopt ook. Een kennis van mij heeft een slaapkamer in een appartement dat ze deelt met meerdere mensen. Dat is een woning in Amsterdam van een woningcorporatie (DUWO). Zij heeft een eigen 'sub-huisnummer' en krijgt geloof ik wel huursubsidie.
Misschien voor de zekerheid even langs gaan bij een kantoor van de Belastingdienst? Heb ik wel goede ervaringen mee wat betreft de uitleg van bepaalde regels. Bovendien is de wachtrij daar korter dan bij de Belastingtelefoon.

Overigens is het niet (helemaal) waar dat ze niet controleren op de aanvraag van huursubsidie. De Belastingdienst controleert (evenals de IB-Groep/DUO) wel degelijk regelmatig en met name bij studenten, omdat zij bekend staan om frauduleuze praktijken.
Zelf heb ik laatst nog subsidie terug moeten betalen, omdat aan het einde van het jaar bleek dat ik teveel verdiend heb in 2010. Dan krijg je netjes aan het begin van het jaar een aanslag; of je even € 500,- wilt terug betalen. Kan in termijnen. Wat dat betreft is de Belastingdienst de meest gunstige kredietverstrekker ... Teveel terugbetalen is nog niet zo erg, maar als ze er achter komen dat je (bewust) foutieve informatie hebt doorgegeven of informatie hebt achtergehouden, dan moet je een boete betalen naast de terugbetaling.

Verder is anti-kraak huren lang niet meer zo makkelijk, omdat er enorme wachtlijsten zijn ontstaan (door de lage huurtarieven), met name in de grote steden.
Vraag eens na bij de Universiteit/Hogeschool of zij niet een speciale regeling hebben voor studenten die langer dan x minuten moeten reizen tussen woonplaats en universiteit...
Uiteindelijk verkrijgen de meeste studenten hun kamer nog steeds via via (studie-/studentenvereniging, studiegenootjes, vrienden, familie etc.), dus laat iedereen weten dat je dochter een kamer zoekt! Zo ben ik uiteindelijk ook op de woningmarkt (huur) terecht gekomen.

Overigens zijn de huurrechten van huurders van particuliere huurwoningen en huurwoningen van woningcorporaties altijd gunstiger, dan de huurrechten van huurders van studentenwoonruimte!

he
door hesterblok - May 25, 2011 om 16:28
14 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk trouwens ook eens op verschillende websites die studentenkamers aanbieden (bijv. studentenkamers.nl; gewoon even googlen) of bemiddelen bij het zoeken van woonruimte!

he
door hesterblok - May 25, 2011 om 16:36
14 Antwoorden / 0 Vragen

En studiefinanciering is absoluut geen inkomen! Net als een ouderlijke bijdrage.
De ouderlijke bijdrage aan studerende kinderen is overigens in bepaalde gevallen aftrekbaar voor de ouders. Ook even navragen bij de Belastingdienst!

mickie
door mickie - May 25, 2011 om 17:40
111 Antwoorden / 33 Vragen

Bedankt voor de vele informatie!
Ik ben zeker niet van plan huursubsidie voor mijn dochter te krijgen als zij er geen recht op heeft, een anti-kraakpand lijkt me ook niet echt een optie, en ik ben er achter dat ik die toeslagen.nl dus idd verkeerd heb ingevuld.
Dat we een kamer zoeken bazuinen we uiteraard al rond, tot nu toe nog niets bruikbaars op gekomen maar wie weet via deze site ;)?
Ik ben er in ieder geval weer wat wijzer door geworden, dus ieder die gereageerd heeft bedankt!