door willeke1980 Mar 30, 2007 om 13:56
Huishouden & energie

Heeft hij gelijk?

Vorig jaar juli hebben wij onze oude schuur afgebroken die op de erfafscheiding staat bij ons en onze buren. Wij hebben hier gelijk een nieuwe op gezet. Deze is een keer zo groot en heeft een puntdakje. Hier was de buurman al niet mee eens. Wij hebben de puntdakje laten zakken. Omdat toen het slechtere weer kwam, konden wij niet verder. Nu kwam vandaag de buurman aan de deur dat de dakgoot niet boven zijn grondgebied mag hangen en dat wij het water ook niet zo mogen laten aflopen.

Hij doet vanaf het begin al moeilijk. Onze schuur is nog net iets kleinder dan 10 m2. en het dak zit onder de 3 meter. Eigenlijk wil hij dat wij een plat dak maken. Nu zitten wij dus met een onafgemaakte schuur met puntdak. Wij mogen aan zijn kant geen dakgoot plaatsen en er zo af laten lopen mag ook niet. Hoe moeten wij dit verder oplossen, hij is bang dat zijn huis minder waard wordt door deze dakgoot. HELP

12741 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoe jammer het ook is, uw buurman staat in zijn recht als er sprake is van een goot die boven zijn erf hangt en als er water afloopt op zijn erf. Ik neem aan dat u ook wel eens naar "de rijdende rechter"kijkt waar dit soort zaken nog wel eens aan de orde zijn. een tweede opmerking of eigenlijk een vraag: heeft u nagegaan of op basis van Gemeentelijke verordening er geen sloop en vervolgens bouwvergunning is vereist. Ik denk dat u op zich blij mag zijn dat de buurman stelt wel genoegen te nemen met een plat dak. Als herhaald, hij staat volledig in zijn recht.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de gemeente gebeld, wij hebben alles gedaan zoals hun zeiden. Sloopvergunning hadden wij niet nodig. Het was een houten schuurtje die op instorten stond. Bouwvergunning was ook niet nodig omdat hij onder de 10m2 bleef in oppervlakte en niet hoger dan 3m.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is wel een oplossing voor n.l. Een schuin dak aflopend naar u eigen erf daar kan u dus wel een goot aan maken.

Succes Valerius

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ben ik bang dat hij gaat zeuren over de hoogte dan is de ene kan voor het 2 meter en de andere kant dan 2.20. Ja, het is geen makkelijke man.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente had wel moeten waarschuwen dat de afwatering/dakgoot NIET boven de grond van de buren mag komen.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zeg bij de verklaring dat je geen bouvergunning nodig heb als je maat niet groter bent dan 10 m2 en hoog tot en met 3 meter.

Er is nog een oplossing als je de schuut 90 graden draait kom je dan ook met de achter of zij buren boven hun perceel?

Je kan de goot nog inbouwen zodat inpandig van je schuur komt dus eerst een stuk vlak waarden de goot komt liggen.

Zo kan de buurman dus niet zeggen dat je boven zijn grond zit.

Oplassingen zijn er meestal wel te vinden.

Met vr.grt Valerius

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 15:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

als het dak aan zijn kant drie meter hoog maakt  en aan uw eigen kant  twee meter vijtig heeft U genoeg afloop en geen goot bij uw! buurman lijkt mij de simpelste oplossing

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krook@ hallo Hans, hoe kan een gemeente moeten waarschuwen als ze niet weten dat er iets vervangen wordt? En het is toch "eigen verantwoordelijkheid"om de wet te kennen en te weten dat je niet op of over andermans grond mag bouwen.

Aan vraagsteller gericht: De oplossing van valerius of wel de oplossing zijn de beste. Overigens als u de nieuwe schuur een cm of 30 van de erfscheiding plaatst kunt u wel een puntdakje er op zetten en een goot (die bij u zelf afwatert. Als het (puntdak) niet hoger is dan de toegestandne max 3 meter, dan kan de buurman u niets maken, hoe vervelend hij dan ook zou doen. U heeft immers geen aparte vergunning nodig.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang de hoogtegrens die de gemeente heeft gesteld voor dit soort objecten niet wordt overschreden kan uw buurman op geen enkele wijze van u eisen dat u het dak aanpast.
Wel heeft hij gelijk t.a.v. de afwatering. U dient het hemelwater zelf op uw grond op te vangen of af te voeren naar het riool. Een mooie ton kan uiteraard ook. De goot dient binnen de erfgrens te blijven van uw tuin.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had uit een van dereakties begrepen dat de vragen steller info had ingewonnen bij de gemeente en ben er van uitgegaan dat er dan Informatie wordt verstrekt mbt wat wel en niet mag en niet alleenmaar  een reaktie dat er geen vergunning nodig is.

ve
door verwijderd - Mar 30, 2007 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt zowiezo het beste een centimeter of 30 -40 uit de erfscheiding blijven, want hoe moet je anders die kant verven of beitsen.
Als de buurman nu al moeilijk doet over de dakgoot ,gaat hij misschien ook wel moeilijk doen als u op zijn grond wil om uw schuurtje te onderhouden.En het beste is wat al is gezegd schuin naar uw eigen kant laten lopen.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2007 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken zijn erfdienstbaarheden voor onderhoud aan opstal al opgenomen in de eigendomsakte, daar dit behoort tot de normale wederzijdse verplichtingen tussen buren. Toegang tot de buurtuin voor onderhoud is dus een normaal recht, dat gedoogd moet worden. Er mag daarbij echter geen schade aan de tuin worden aangericht en als dat wel het geval is moet die schade terstond hersteld of vergoed worden.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals gezegd door anderen heeft uw buurman gelijk. U moet het regenwater op uw eigen terrein lozen. Wanneer dat het enige probleem is kunt u alsnog een afvoer op eigen terrein maken door ter plaatse van de hwa-uitloop gelijk een bocht te maken die naar binnen gaat. Van daaruit kunt u dan het riool verslepen onder het dak of langs de muur naar een ander punt die uitkomt op eigen terrein. Ik ken natuurlijk de situatie ter plaatse niet, maar met een beetje "oplossingsgericht denken" lijkt mij dat er op deze manier een oplossing te vinden moet zijn zonder al te veel sloopwerk of hoge kosten.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2007 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, ik had niet gelezen dat uw buurman ook geen goot boven zijn terrein wilde. U zou de muur, boeiboord o.d. ter plaatse van de buurman iets hoger kunnen maken dan de onderkant van het dak.  U creëert dan als het ware een goot omdat het water dan niet van het dak af kan stromen. Deze goot dient natuurlijk waterdicht te zijn. Daartoe kunt u de gootbodem bekleden met EPDM. EPDM wordt vaker gebruikt om houten bakgoten te bekleden wanneer er geen zinken bakgoten mogen worden toegepast (bijvoorbeeld vanwege Dubo-eisen) DuBo= duurzaam bouwen.  Vervolgens kunt u een inpandige afvoer maken zoals in mijn vorige reactie beschreven.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

een verduidelijking op  de regelegeving:

- vergunningsvrij bouwen; voorwaarden worden geregeld in de Wet RO, de gemeente bepaalt dat dus niet, maar heeft wel de info als daar naar wordt gevraagd.

- bestemmingsplan; wel een bouwvergunning nodig, maar dat is meestal geen probleem zoalng je voldoet aan het bestemmingsplan; deze regeles worden wel door de gemeente opgesteld.

in dit geval voldoet het schuurtje aan de voorwaarden om vergunningsvrij te bouwen. daar kan de buurman niets aan doen. en de gemeente heeft er eigenlijk geen bemoeienis.

behalve , zoals al door anderen correct is gesteld, de afvoer van regenwater. Degene die bouwt moet zorgen voor een adequate oplossing. als de buurman niet wil dat de dakgoot over zijn tuin hangt, moet je dat dus oplossen in je eigen tuin.

de schuur niet precies op de erfgrens bouwen scheelt een hoop gedoe met de buurman, biedt ruimte voor een dakgoot en mogelijkheid om onderhoud te plegen.

heb ik goed begrepen dat de schuur er al gedeeltelijk staat? dan moet u afwegen of het de moeite en het geld waard is om alsnog de schuur te verplaatsen of dat een andere oplossing voor de goot gezocht moet worden. hiervoor zijn al zeer brijkbare tips gegeven door anderen.

groet,

mr