zoekster
door zoekster Dec 2, 2014 om 19:28
Geldzaken & recht

Heeft makelaar belang bij lage verkoopprijs huis?

Beste forumleden,

Op dit moment gaat het huis van mijn moeder in de verkoop. Nu heeft de makelaar deze woning, een bungalow, minstens 50.000 euro lager ingeschat dan dat ik in mijn hoofd had. Er is wel achterstallig onderhoud. Zonder verder in details te treden, zou het kunnen dat een makelaar belang heeft bij een lage verkoopprijs van een huis, of heb ik gewoon geen kennis van zaken? Ik denk aan een second opinion, maar weet niet of dat verstandig is.

9164 19 Rapporteer

getty
door getty - Dec 2, 2014 om 19:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mensen hechten zelf vaak een te hoge waarde aan hun huis toe. De prijs van de makelaar zal een reële prijs zijn. Hij heeft er juist belang bij het huis zo duur mogelijk te verkopen aangezien hij een percentage van de verkoopprijs krijgt.

zoekster
door zoekster - Dec 2, 2014 om 19:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De prijs is ver onder de woz waarde. Ik krijg inmiddels van een andere bron te horen, iemand die het huis kent (maar geen makelaar) dat de prijs te laag is.

Maar ook ik kan geen reden bedenken waarom de makelaar de woning voor een te lage prijs in de markt zou zeten. (behalve een snelle verkoop)

valerius-2
door valerius-2 - Dec 2, 2014 om 19:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja daar an hij voordeel aan hebben , want dan is het sneller verkocht en heeft hij de centen snel verdiend.

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2014 om 20:04
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Neem aan dat je zelf ook eerst sites hebt opgezocht, dus linken hoeft niet.
Je leeft helemaal in het heden en weet hoe de verkoop van huizen gaat. 5 Jaar wachten is niks tegenwoordig. En soms kan een lagere vraagprijs toch een winst opleveren, hoe dubbel dat ook klinkt. En "dat achterstallig" onderhoud zal ook best wat meer zijn dat jij het ziet, want het is het huis van je moeder. Wil niet zeggen: roze bril, maar toch iets gekleurder dan een vreemde het ziet. €50.000.00 lager is inderdaad een boel; tussenoplossing met de makelaar misschien? (Ter geruststelling: huis van familie staat al 8 jaar te koop!!) Niet fijn.

edrick3
door edrick3 - Dec 2, 2014 om 20:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo zoekster,

Denk toch dat het een kwestie van vraag en aanbod is.
Makelaar heeft op zich alleen maar nadeel van een lagere prijs (al heeft-ie sneller z'n geld).
Is de vraagprijs die nu tot stand gekomen is, niet eerst met betrokkenen doorgesproken?
Zou anders nog eens met deze makelaar om tafel gaan zitten.
Verkoopprijs kan van vele factoren afhangen:
- de vraag
- welk gebied
- onderhoudstoestand
- hoe snel wil je de woning kwijt,
- etc.

Kijk ook eens hier ter info.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Dec 2, 2014 om 20:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De vraagprijs staat nog niet vast. Het is nu een eerste contact met de makelaar en die heeft dit als voorstel gedaan. Ik was er niet bij. Mijn moeder is helaas niet meer in staat om zelf beslissingen te maken. Het komt dus op de kinderen aan. En we zijn het niet eens. Twee kampen ;-)

Kijk, als het gewoon een reële prijs is, dan is het mij best. Ik hecht totaal niet aan die woning, heb er nooit gewoond en van mij mag hij morgen verkocht worden. Ik had er alleen zo'n kanniewaarzijn gevoel bij.

hutch
door hutch - Dec 2, 2014 om 20:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ook ik vermoed dat het hem/haar te doen is om een snelle verkoop, niet alleen om sneller de courtage te ontvangen, maar m.i. ook voor een beetje reclame voor zijn/haar makelaardij.

Stel dat de courtage 1,5% is, dan is het verschil €750,-- op het totaal van bijv. €2500,-- tot €3000,-- of meer (?).

Dan maar iets minder i.p.v. een paar jaar op je centjes te wachten.
En geloof me, de meeste makelaars denken echt niet aan jouw moeders centjes, die hebben alléén hun eigen belang in het oog.

Ook ik zou voor een 'second opinion' gaan..... I.i.g. succes met de verkoop.

Cookies
door Cookies - Dec 2, 2014 om 20:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je zou eens kunnen kijken op Funda voor welke prijs andere bungalows, in ongeveer dezelfde conditie, in die buurt te koop staan aangeboden.

Het is ook maar de vraag of voor zo'n bungalow in die buurt veel of snel kopers te vinden zijn.

Bovendien kun je natuurlijk met de makelaar je vraag hierover bespreken.

pi
door pieterwolters - Dec 2, 2014 om 20:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het staat je altijd vrij om een hogere vraagprijs te hanteren dan wat de makelaar voorstelt. Een risico is dan wel dat als potentieele kopers het huis laten taxeren voor hun financiering dat de taxateur het ook lager taxeert en de koop dan niet doorgaat.

Maar als je echt denkt dat het meer waard is moet je op de prijs inzetten die je in je hoofd hebt.

gompy2
door gompy2 - Dec 2, 2014 om 20:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Bij een verschil van €50.000 aan inzicht, wie er ook gelijk denkt te hebben, laat men toch altijd een second opinion doen?

zoekster
door zoekster - Dec 2, 2014 om 21:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedankt iedereen voor de antwoorden.
Ik kom er nog op terug. (er is overigens nu al interesse getoond, mijn zus kwam iemand tegen die er meteen al reuze zin in had)
Voor deze prijs wordt het in ieder geval niet 8 jaar in de wacht staan ;-)

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2014 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet niet vergeten dat het grootste deel van de inkomsten van een makelaar pas komt als het huis verkocht is. Als hij dus veel huizen in de verkoop heeft, die maar niet opschieten, en hij denkt dat dit een verkoper is die er vlug vanaf wil met waarschijnlijk nog maar een lage of geen hypotheek, zal hij de vraagprijs extra laag zetten om zo vlug te kunnen cashen.

Het zou ook nog zo kunnen zijn dat hij al weet dat er iemand belangstelling heeft voor zo'n huis, vriendje, die hij die extra lage prijs gunt. Maar misschien is dat mijn zwarte ziel.

Ik zou zelf nog eens ern andere makelaar laten kijken.

En vergeet niet, het is ook nog een vraagprijs. Kopers willen uiteraard altijd nog afdingen, en dan moet u nog verder naar beneden.

aurora1
door aurora1 - Dec 2, 2014 om 22:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens op de site van de Vereniging Eigen Huis, in het zoekvakje intikken taxatie, of verkoop huis voor informatie en tips: klik hier.
Dat iemand er direct al reuze zin in had betekent mogelijk ook dat de prijs wat te laag is.
Wat betreft onderhoud kan misschien hier en daar wat geverfd worden, dat kan de waarde voor een gering bedrag ook verhogen.
Het is al gezegd, eens kijken op Funda/internet naar vergelijkbare huizen in dezelfde straat of buurt.
Waarde kan ook mede bepaald worden door bereikbaarheid winkels/centrum, station, OV in de buurt enz.

gallito
door gallito - Dec 2, 2014 om 23:31
479 Antwoorden / 66 Vragen

Ik heb wel eens gehoord dat dit voor komt; maar heeft die makelaar wellicht zelf interesse in de aankoop voor eigen beheer?. En later met winst weer doorverkopen?

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2014 om 23:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gallito schreef op dinsdag 2 dec 2014, 23:31]Ik heb wel eens gehoord dat dit voor komt; maar heeft die makelaar wellicht zelf interesse in de aankoop voor eigen beheer?. En later met winst weer doorverkopen?

Ligt eraan of huis 'armoedig' of met allure te koop aangeboden word. klikklik. Als de makelaar er al interesse in heeft (wat ik veelal niet denk) moet hij er echt winst in zien, wil hij het zelf kopen. Om het aantrekkelijk te maken, zie programma Martijn Krabbé, die alles "gedoneerd" krijgt, meestal moet een huis behoorlijk gerenoveerd worden. De meeste Nederlanders komen voor zo'n gratis programma huisverkoop niet in aanmerking, is niet zielig en triest genoeg, ;-) dus alleen in uitzonderlijke gevallen heeft een makelaar er zelf 'smoel' in en ziet mogelijkheden. Maar dat je een huis voor verkoop moet opleuken is al lang voor de recessie zo. In 1996 zelf mijn huis verkocht, bossen bloemen en extra "gezelligheid' en geuren aangebracht, maar was in die tijd een fluitje van een cent. Haha, dan mag ik later eens een kijkje nemen in mijn ex "gezellige" huis; volledig verbouwd. Tja , smaken blijven verschillen. Logisch.

door 1953 - Dec 3, 2014 om 02:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Weinig opleveren voor de makelaar bij een lage prijs: courtage!

Achterstallig onderhoud woog mee met de bepaling van de verkoopprijs. Nieuwe eigenaar/eigenaren moeten ten slotte investeren in het opknappen van achterstallig onderhoud en oubolligheid. Was de woning opgeknapt geweest dan zou de verkoopprijs ook hoger liggen.

Als voorbeeld bezocht ik maanden terug drie appartementen, ex-verhuur, in de verkoop: opgeknapte appartement ging over de toonbank voor € 149.000 k.k. en de 2 verwaarloosden met het uiterlijk van de bouw in 1968 en het behang van begin 1970 voor € 109.000 k.k. Vond zelf het prijspeil van € 40.000 teveel voor de renovatie en de smaak daarvan viel ook tegen. Nieuwe bewoners kunnen dan zelf naar eigen inzicht opknappen.

zoekster
door zoekster - Dec 3, 2014 om 09:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Inmiddels zijn we eruit. Het is inderdaad het achterstallig onderhoud waardoor de prijs zo laag is. Ik ben overtuigd door het 'andere' kamp ;-)

We hebben nog even gediscussieerd over een kleine opknapper, dat zou de prijs nog behoorlijk kunnen opvoeren, maar eigenlijk willen we er ook snel vanaf en geen gedoe met aannemers.
Het gaat dus tegen een aantrekkelijke prijs de verkoop in en aangezien er al belangstelling voor is, zijn we er hopelijk redelijk snel vanaf.

Iedereen nogmaals dank voor jullie bijdragen. Weer wat wijzer geworden ;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 3, 2014 om 10:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen
door 1953 - Dec 3, 2014 om 17:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 3 dec 2014, 09:34]Inmiddels zijn we eruit. Het is inderdaad het achterstallig onderhoud waardoor de prijs zo laag is. Ik ben overtuigd door het 'andere' kamp ;-)

We hebben nog even gediscussieerd over een kleine opknapper, dat zou de prijs nog behoorlijk kunnen opvoeren, maar eigenlijk willen we er ook snel vanaf en geen gedoe met aannemers.
Het gaat dus tegen een aantrekkelijke prijs de verkoop in en aangezien er al belangstelling voor is, zijn we er hopelijk redelijk snel vanaf.

Iedereen nogmaals dank voor jullie bijdragen. Weer wat wijzer geworden ;-)

Zou er zelf niet veel energie in steken. Kopers hebben zo hun eigen smaak en inzicht.