mathijs_b
door mathijs_b Jun 22, 2014 om 22:24
Geldzaken & recht

Heeft pensioenopbouw nut?

Ik ga met pensioen. M'n hele leven heb ik aan pensioenopbouw gedaan om een klein pensioentje te kunnen krijgen. maar nu blijkt dat alles voor niets was omdat je met alleen AOW meer overhoudt dan met een klein pensioen erbij. Ik wordt gekort op zorgtoeslag, huurtoeslag, partnertoeslag AOW en moet meer belasting betalen, meer voor thuiszorg, meer aan zorgpremie, meer aan andere inkomensafhankelijke zaken en mogelijk krijg ik nu ook extra huurverhogingen. Met alleen AOW was ik véél beter af geweest. Een klein pensioen is dus een middel van de Staat om de "kleine man" te laten betalen voor de weelde van de rijken.... Wanneer gaan we met rode vlaggen de straat op????
Vraag: Zie ik het verkeerd?

7653 37 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 22:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u ziet dat verkeerd.

Met een klein pensioen verandert er niets aan de partnertoeslag. Ook is de premie zorgverzekering niet hoger. Als het huishoudinkomen alleen bestaat uit AOW plus toeslag en een klein pensioen, heeft u nog de maximale zorgtoeslag.

Uw partner krijgt ook nog de algemene heffingskorting uitbetaald.

Extra huurverhogingen krijgt u helemaal niet, of u moet bijvoorbeeld € 20.000 een klein pensioen vinden.

Netto gaat u er zeker niet op achteruit met een pensioen.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2014 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u uw pensioen niet wilt hebben, dan is het simpel, dan verstrekt u uw gegevens niet aan de pensioenuitvoerder en kan het niet worden overgemaakt.

Daarnaast kunt u ook nog uw pensioen na ontvangst wegschenken aan een goed doel, dat is op een klein bedrag na aftrekbaar voor de belastingen en zo verlaagt u uw inkomen om meer huurtoeslag en zorgtoeslag te kunnen krijgen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 22, 2014 om 22:57
641 Antwoorden / 77 Vragen

Tijger,

Ik kan pas op de definitieve belastingaanslag over 2015 zien hoeveel ik uiteindelijk overhoud.
Dus dat duurt nog zo'n 2 jaar. Maar zeker is dat de zorgtoeslag en huurtoeslag behoorlijk lager zullen uitvallen. Ook wordt de eigen bijdrage voor hulpmiddelen een flink stuk hoger. Een snelle berekening liet zien dat ik minder dan 20% van m'n aanvullend pensioen netto overhoud in vergelijking met uitsluitend AOW.

gerbera
door gerbera - Jun 22, 2014 om 23:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet waar u de gegevens op baseerd, maar als ik dit zo lees moet u met uw salaris ver onder het minimumloon gezeten hebben. Uw AOW + partnertoeslag wordt bruto 2 x €762,88 = €1525,76 en netto AOW € 721,69 + partnertoeslag € 582,19 = € 1303,88. tel daar uw pensioen bij op. U moet dan ruim € 1.000 p.m aan pensioen erbij krijgen wil u met toeslagen buiten de boot vallen. Hierbij wordt uitgegaan van een volledige partnertoeslag.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet wat u onder een klein pensioentje verstaat.

Maar afgezien daarvan, is alles in de loop van het jaar al prima uit te rekenen. Dus u hoeft echt geen twee jaar te wachten voordat u weet waar u aan toe bent,

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 00:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u dan maar 20% netto overhoudt van uw pensioen vergeleken met alleen AOW, hoe kunt u dan zeggen dat u met alleen AOW véél beter af geweest zou zijn?

aurora1
door aurora1 - Jun 23, 2014 om 00:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders eens op deze site klik hier, o.a. bij Hoe zit het met jouw pensioen (de link daar aanklikken).

pi
door pieterwolters - Jun 23, 2014 om 08:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch logisch dat als je meer eigen inkomsten hebt dat inkomensafhankelijke toeslagen lager en inkomensafhankelijke eigen bijdragen hoger worden. Dat geldt voor iedereen, ook voor gepensioneerden. Dat is nl. 1 van de basisbeginselen van ons solidaire systeem.

Daarnaast moet je eigenlijk niet naar de huidige situatie met de toeslagen e.d. kijken. Die zijn bijna nog grilliger dan de politiek zelf en als bij een komende belastingherziening toeslagen worden veranderd is de inkomenssituatie totaal anders.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 08:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u pas in 2015 AOW gaat krijgen, krijgt u helemaal geen partnertoeslag meer. En enkele uitzondering daargelaten.

Dan blijft uw inkomen laag en houdt u alle "voordelen" van een laag inkomen.

jantje7
door jantje7 - Jun 23, 2014 om 08:29
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 23 jun 2014, 08:13]Als u pas in 2015 AOW gaat krijgen, krijgt u helemaal geen partnertoeslag meer. En enkele uitzondering daargelaten.

Dan blijft uw inkomen laag en houdt u alle "voordelen" van een laag inkomen.

De uitzonderingen zijn in elk geval de mensen die tussen 1 november en 31 december 1949 zijn geboren. Zij krijgen 3 maanden na hun verjaardag voor het eerst AOW uitgekeerd met eventueel de partnertoeslag.

he
door hetty1950 - Jun 23, 2014 om 13:10
5 Antwoorden / 2 Vragen

beste mathijs
ik ga met 19 augustus met aow mijn inkomsten zijn van de sociale verzekeringsbank 1314 euro netto
pme pensioenfonds metaal 222 euro netto
heffingskorting 150 euro
zorgtoeslag 83 euro
=====================
totaal 1769 euro netto
====================
voorheen zat ik in de wao
netto per maand 1661 euro
ik krijg dus meer netto per maand

ik begrijp niet hoe jij rekend

jantje7
door jantje7 - Jun 23, 2014 om 13:54
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=hetty1950 schreef op maandag 23 jun 2014, 13:10]beste mathijs
ik ga met 19 augustus met aow mijn inkomsten zijn van de sociale verzekeringsbank 1314 euro netto
pme pensioenfonds metaal 222 euro netto
heffingskorting 150 euro
zorgtoeslag 83 euro
=====================
totaal 1769 euro netto
====================
voorheen zat ik in de wao
netto per maand 1661 euro
ik krijg dus meer netto per maand

ik begrijp niet hoe jij rekend

Begrijp even niet wat u met heffingskorting 150 euro bedoelt.
De heffingskorting is een bedrag waarmee uw belastbaar inkomen wordt verlaag en hierdoor betaald u minder inkomsten belasting. Dit mag u niet als inkomen tellen als u al van een netto inkomen spreekt.

me
door mein33 - Jun 23, 2014 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op zondag 22 jun 2014, 22:57]Tijger,

Ik kan pas op de definitieve belastingaanslag over 2015 zien hoeveel ik uiteindelijk overhoud.
Dus dat duurt nog zo'n 2 jaar. Maar zeker is dat de zorgtoeslag en huurtoeslag behoorlijk lager zullen uitvallen. Ook wordt de eigen bijdrage voor hulpmiddelen een flink stuk hoger. Een snelle berekening liet zien dat ik minder dan 20% van m'n aanvullend pensioen netto overhoud in vergelijking met uitsluitend AOW.

Ik weet niet op welke wijze u die zgn. snelle berekening heeft gemaakt, maar wel dat deze in ieder geval is gebaseerd op natte vingerwerk.
Als alle toeslagen, die u aangeeft te hebben, lager worden dan is uw belastbaar inkomen dus na uw pensionering behoorlijk hoger dan uw huidige inkomen.
Blijkbaar heeft u ook geen rekening gehouden met de andere (lagere) belasting inhoudingen die van toepassing zijn voor gepensioneerden en waarmee ook u te maken krijgt vanaf het moment dat u 65 jr. wordt.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje 7

Ik denk dat de algemene heffingskorting bedoeld wordt die aan de partner zonder inkomen wordt uitbetaald.

gerbera
door gerbera - Jun 23, 2014 om 17:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 23 jun 2014, 15:12]@jantje 7

Ik denk dat de algemene heffingskorting bedoeld wordt die aan de partner zonder inkomen wordt uitbetaald.
Dit klopt niet. Huidige AOW is € 762,88 bij 2 persoons huishouden. Dan zou de partnertoeslag
€ 551,12 zijn. Hierbij vanuitgaande dat er van de AOW geen sociale premie wordt ingehouden.

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Ik begrijp niet precies wat u bedoelt. Hetty heeft het over het totale inkomen in het gezin.

Dus AOW met toeslag voor de jongere niet-verdienende partner, pensioen, en de algemene heffingskorting die die jongere partner uitbetaald krijgt.

Op de AOW plus toeslag wordt € 100,16 belasting ingehouden.

op
door oplossing - Jun 23, 2014 om 18:00
119 Antwoorden / 1 Vragen

@mathijs.b

Als je kijkt op WWW.MIJNPENSIOENOVERZICHT.NL kun je inloggen met je DigId en dan zie je precies wat je krijgt

AOW en pensioen

succes
Gr Oplossing

e.
door e.klaassen - Jun 23, 2014 om 19:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Doe zo niet negatief over pensioen opbouw om te genieten

ft
door ftm - Jun 23, 2014 om 22:39
102 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dat de reaguurders te weinig begrijpen waar het Mathijs hier om gaat.
Ons economisch en nivellerend systeem is dusdanig ingericht dat het niet of nauwelijks loont wat meer te verdienen of je partner wat extra te laten verdienen.

Onze belastingen en heffingen en toeslagen in de diverse sectoren als arbeid, spaargeld, zorg, huur, kinderopvang, etc. zijn dusdanig inkomensafhankelijk dat werkenden er zeker op achteruit gaan als ze net iets boven een bepaalde grens verdienen. Netto gezien ga je er dan meestal zover op achteruit dat het niet of nauwelijks loont wat harder te werken of wat meer te verdienen doordat je bijvoorbeeld op eigen kosten in de avonduren hebt bijgeleerd terwijl anderen voor de buis hangen. Sparen wordt al helemaal niet meer beloond.

Ook gepensioneerden hebben daar last van: je komt al snel in een hogere belastinggroep, je moet mogelijk meer huur gaan betalen als je inkomen van werken met een pensioen teveel wordt voor je sociale huurwoning als je bijvoorbeeld nog wat doorwerkt na je pensioendatum. Je zorgtoeslag en huurtoeslag verlies je al snel bij wat meer inspanning en als klap op de vuurpijl worden jij en je erfgenamen gestraft voor je spaarzaamheid: immers; als je in een verpleeghuis komt moet je extra gaan betalen terwijl diegene die heel zijn leven alles heeft opgemaakt vervolgens gratis zorg krijgt aangeboden.
Mensen die zich onverantwoord gedragen worden gekoesterd en opgevangen, want je kunt in deze verzorgingsstaat niet kapot, hoeveel schulden je ook hebt gemaakt en hoe onverantwoord je heel je leven hebt geleid.
Maar o wee als je zuinig bent geweest en hebt gespaard voor later of voor je kinderen. De staat beschouwt die vermogens als collectief bezit waar naar willekeur in kan worden gegraaid om het vervolgens uit te delen aan de mensen die hun hele leven geen cent opzij hebben gelegd en vervolgens als zielige stakkers worden gepamperd.

Nee ik sta volledig achter de problemen die Mathijs hier aanvoert..

lo
door longgirl - Jun 23, 2014 om 23:13
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ftm schreef op maandag 23 jun 2014, 22:39]Ik vind dat de reaguurders te weinig begrijpen waar het Mathijs hier om gaat.
Ons economisch en nivellerend systeem is dusdanig ingericht dat het niet of nauwelijks loont wat meer te verdienen of je partner wat extra te laten verdienen.

Onze belastingen en heffingen en toeslagen in de diverse sectoren als arbeid, spaargeld, zorg, huur, kinderopvang, etc. zijn dusdanig inkomensafhankelijk dat werkenden er zeker op achteruit gaan als ze net iets boven een bepaalde grens verdienen. Netto gezien ga je er dan meestal zover op achteruit dat het niet of nauwelijks loont wat harder te werken of wat meer te verdienen doordat je bijvoorbeeld op eigen kosten in de avonduren hebt bijgeleerd terwijl anderen voor de buis hangen. Sparen wordt al helemaal niet meer beloond.

Ook gepensioneerden hebben daar last van: je komt al snel in een hogere belastinggroep, je moet mogelijk meer huur gaan betalen als je inkomen van werken met een pensioen teveel wordt voor je sociale huurwoning als je bijvoorbeeld nog wat doorwerkt na je pensioendatum. Je zorgtoeslag en huurtoeslag verlies je al snel bij wat meer inspanning en als klap op de vuurpijl worden jij en je erfgenamen gestraft voor je spaarzaamheid: immers; als je in een verpleeghuis komt moet je extra gaan betalen terwijl diegene die heel zijn leven alles heeft opgemaakt vervolgens gratis zorg krijgt aangeboden.
Mensen die zich onverantwoord gedragen worden gekoesterd en opgevangen, want je kunt in deze verzorgingsstaat niet kapot, hoeveel schulden je ook hebt gemaakt en hoe onverantwoord je heel je leven hebt geleid.
Maar o wee als je zuinig bent geweest en hebt gespaard voor later of voor je kinderen. De staat beschouwt die vermogens als collectief bezit waar naar willekeur in kan worden gegraaid om het vervolgens uit te delen aan de mensen die hun hele leven geen cent opzij hebben gelegd en vervolgens als zielige stakkers worden gepamperd.

Nee ik sta volledig achter de problemen die Mathijs hier aanvoert..

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 23:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ftm

Dan mogen we dus wel meelij gaan krijgen met de mensen die tonnen verdienen. Ach wat zielig die krijgen geen huurtoeslag, zorgtoeslag, betalen het maximum voor thuiszorg of opname in een verpleegtehuis.

Wat een flauwekul

Als Mathijs nu al die toeslagen heeft, heeft hij al een minimum inkomen en dan gaat hij er eigenlijk op vooruit als hij AOW krijgt, met daarnaast nog pensioen. En dan krijgt hij wellicht wat minder toeslag hier en daar of moet zelf meer betalen voor het een en ander.

Net zoals iedereen die wat meer verdient dan het minimum.

Maar zoals gezegd, hij hoeft zijn pensioen niet op te vragen, dan houdt hij alleen die vorstelijke AOW over en kan hij alle toeslagen incasseren die hij wil. Of hij speelt de filantroop en geeft zijn pensioen aan een goed doel.

Hiep hoi, de toeslagen stromen binnen.

lo
door longgirl - Jun 23, 2014 om 23:18
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ftm schreef op maandag 23 jun 2014, 22:39]Ik vind dat de reaguurders te weinig begrijpen waar het Mathijs hier om gaat.
Ons economisch en nivellerend systeem is dusdanig ingericht dat het niet of nauwelijks loont wat meer te verdienen of je partner wat extra te laten verdienen.

Onze belastingen en heffingen en toeslagen in de diverse sectoren als arbeid, spaargeld, zorg, huur, kinderopvang, etc. zijn dusdanig inkomensafhankelijk dat werkenden er zeker op achteruit gaan als ze net iets boven een bepaalde grens verdienen. Netto gezien ga je er dan meestal zover op achteruit dat het niet of nauwelijks loont wat harder te werken of wat meer te verdienen doordat je bijvoorbeeld op eigen kosten in de avonduren hebt bijgeleerd terwijl anderen voor de buis hangen. Sparen wordt al helemaal niet meer beloond.

Ook gepensioneerden hebben daar last van: je komt al snel in een hogere belastinggroep, je moet mogelijk meer huur gaan betalen als je inkomen van werken met een pensioen teveel wordt voor je sociale huurwoning als je bijvoorbeeld nog wat doorwerkt na je pensioendatum. Je zorgtoeslag en huurtoeslag verlies je al snel bij wat meer inspanning en als klap op de vuurpijl worden jij en je erfgenamen gestraft voor je spaarzaamheid: immers; als je in een verpleeghuis komt moet je extra gaan betalen terwijl diegene die heel zijn leven alles heeft opgemaakt vervolgens gratis zorg krijgt aangeboden.
Mensen die zich onverantwoord gedragen worden gekoesterd en opgevangen, want je kunt in deze verzorgingsstaat niet kapot, hoeveel schulden je ook hebt gemaakt en hoe onverantwoord je heel je leven hebt geleid.
Maar o wee als je zuinig bent geweest en hebt gespaard voor later of voor je kinderen. De staat beschouwt die vermogens als collectief bezit waar naar willekeur in kan worden gegraaid om het vervolgens uit te delen aan de mensen die hun hele leven geen cent opzij hebben gelegd en vervolgens als zielige stakkers worden gepamperd.

Nee ik sta volledig achter de problemen die Mathijs hier aanvoert..

Juist.....dat is wat Mathijs bedoeld......mijn partner zegt al jaren dat je met pensioen opbouw jezelf in de vingers snijd, en dan al die mensen die zich laten aansmeren dat zij hun pensioengat moeten dichten.....je kunt dat geld beter nu besteden en ervan genieten, want het zal straks zo zijn dat als de overheid vind dat jij te veel pensioen hebt, dit gekort wordt op je AOW.......
Wakker worden mensen.....

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@longgirl

Ja en? Wat is het nut van die quote?

tijger1
door tijger1 - Jun 23, 2014 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@longgirl

En als u dan straks alleen AOW hebt overal jammeren dat u tekort komt? Of dat u vrijstelling voor dit of dat wilt hebben.

Rare ideeën heeft uw partner.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 24, 2014 om 00:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op zondag 22 jun 2014, 22:57]Tijger,

Ik kan pas op de definitieve belastingaanslag over 2015 zien hoeveel ik uiteindelijk overhoud.
Dus dat duurt nog zo'n 2 jaar. Maar zeker is dat de zorgtoeslag en huurtoeslag behoorlijk lager zullen uitvallen. Ook wordt de eigen bijdrage voor hulpmiddelen een flink stuk hoger. Een snelle berekening liet zien dat ik minder dan 20% van m'n aanvullend pensioen netto overhoud in vergelijking met uitsluitend AOW.
U vergeet dat die toeslagen juist zijn voor mensen die dat werkelijk nodig hebben. Mijn jaar inkomen met mijn huur samen val ik net buiten de huur toeslag door een extra klein pensioen maar dat is nu eenmaal door dat er grenzen zijn gesteld, en die zijn nu eenmaal vastgelegd in de wet. Maar ik ben er echt niet rouwig om want er is nog genoeg over om er goed rond van te komen.

labren
door labren - Jun 26, 2014 om 00:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

geloof mij nu maar , echt niemand komt wat tekort hier in nederland hoor en bijna iedereen heeft het zelfde als je met pensioen gaat of je moet nog een spaarpotje in het buitenland hebben , ik heb mijzelf goed gedaan ik krijg als ik met pensioen gaat zon 400 euro meer per maand als wat ik nu heb en geloof mij ik heb het nu ook niet zo slecht , mijn vrouw heeft 600 euro,s per maand in moeten leveren toen ze met pensioen ging dus in principe gaan wij er maar 200 euro in totaal op achteruit als ik met pensioen ga , maarja ik heb mij altijd goed verzekert van een goede oude dag daar heb ik mijn levenlang voor betaalt, maarja je moet het wel vanaf het moment dat je gaat werken gaan opbouwen

jo
door joentje1978 - Jun 26, 2014 om 18:04
367 Antwoorden / 6 Vragen

@ ftm:
Wat dacht je van al die gelukzoekers die hier naar Nederland komen en vanaf dag van aankomst tot en met hun dood alleen maar hun hand op houden voor uitkering, toeslagen, subsidie's, kwijtscheldingen enz.
Grootste deel van die mensen willen niet werken, hebben nog nooit gewerkt en zullen nooit gaan werken.

ho
door hopetobehelping - Jun 26, 2014 om 18:49
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Mathijs_b,

uw vraag is meer een discussie geworden. Als ik de reacties lees dan zijn de meningen verdeeld.
Uw vraag is simpel: zie ik het verkeerd ?
Mijn antwoord is ook simpel: nee, u ziet het niet verkeerd.
Iemand die net boven bepaalde grenzen valt voor subsidies, toelagen etc. valt is gewoon de pineut.
Ons 'sociale' (bewuste quotes) is nu eenmaal zo ingericht.
De verwoording zoals ftm deze geeft kan ik me dan ook helemaal bij aansluiten.
Net boven de grenzen tot net boven modaal wordt gewoon gepakt, simpelweg omdat het de grootste groep is wat van te pakken.

Een constructie waarbij uw pensioen niet zou worden uitgekeerd in een fiscaal belastbare component maar in een niet fiscaal belastbare component zou recht doen aan de vele jaren van hard werken en de opbouw van uw kleine pensioen. Helaas ben ik bang dat een dergelijke constructie niet bestaat.
Wens u uiteraard wel veel plezier in alle extra tijd die u als gepensioneerde zult gaan genieten.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 26, 2014 om 19:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=labren schreef op donderdag 26 jun 2014, 00:23]geloof mij nu maar , echt niemand komt wat tekort hier in nederland hoor en bijna iedereen heeft het zelfde als je met pensioen gaat of je moet nog een spaarpotje in het buitenland hebben , ik heb mijzelf goed gedaan ik krijg als ik met pensioen gaat zon 400 euro meer per maand als wat ik nu heb en geloof mij ik heb het nu ook niet zo slecht , mijn vrouw heeft 600 euro,s per maand in moeten leveren toen ze met pensioen ging dus in principe gaan wij er maar 200 euro in totaal op achteruit als ik met pensioen ga , maarja ik heb mij altijd goed verzekert van een goede oude dag daar heb ik mijn levenlang voor betaalt, maarja je moet het wel vanaf het moment dat je gaat werken gaan opbouwen

Als je na je pensionering er € 400 op voorruit gaat, zou het kunnen zijn dat je vóór je pensionering in b.v. de IOAW of zoiets zat.
Dat is precies wat ik bedoel!
Met minimum inkomen krijg je een flinke zorgtoeslag, huursubsidie enz. enz. En die toeslagen raak je met € 400 pensioen praktisch helemaal kwijt. Daarbij moet je veel meer gaan betalen aan b.v. thuishulp, hulpmiddelen e.d. Dus heb je zonder aanvullend pensioen en alleen AOW niet veel minder inkomen dan met die € 400 pensioen. Dus pensioen voor niets opgebouwd!!!!
Had je echter die pensioenpremie zelf "verstandig" gespaard, dan kreeg je na je 65e wel je toeslagen, én had je ook extra pensioen uit je spaargeld.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2014 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

De Ts denkt dat hij met een kale AOW beter af is dan met die AOW en daarnaast een pensioentje.

En dat is dus compleet onjuist.

En het pensioen niet belasten? Tijdens de opbouw zijn die bedragen onbelast gebleven, vandaar dat de uitkeringen nu belast worden.

Maar zoals gezegd, hij hoeft zijn pensioen niet aan te vragen, dan blijft hij genieten van een laag inkomen.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2014 om 20:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mathijs

Bent u dan ook blij dat u nu maar een gering inkomen hebt, zodat u afhankelijk bent van toeslagen om rond te komen?

ho
door hopetobehelping - Jun 26, 2014 om 20:44
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op donderdag 26 jun 2014, 19:42]
Had je echter die pensioenpremie zelf "verstandig" gespaard, dan kreeg je na je 65e wel je toeslagen, én had je ook extra pensioen uit je spaargeld.

Deze zin zegt genoeg. Inderdaad, net boven de grens met uw pensioen .... als u uw pensioenbijdragen in een 'oude sok' had gedaan en er gewoon belasting over betaald had dan was u per saldo beter af geweest tijdens uw pensioen.
Het huidige 'sociale' systeem is helaas zo opgezet dat iedereen die net boven alle grenzen valt de pineut is. Laten we hopen dat dat snel veranderd. Hoe weet ik ook niet, maar eerlijk vind ik het niet.

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hopetobehelping

Maar hebt u niet gelezen dat volgend jaar iedereen tot een inkomen van twee ton zorgtoeslag, huurtoeslag en kwijtschelding sociale lasten krijgt? ;-)

Wel zielig voor de mensen die dan iets meer verdienen. Maar ja, moeten ze masr niet sparen voor hun pensioen.

labren
door labren - Jun 26, 2014 om 23:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mathijs_b schreef op donderdag 26 jun 2014, 19:42][quote=labren schreef op donderdag 26 jun 2014, 00:23]geloof mij nu maar , echt niemand komt wat tekort hier in nederland hoor en bijna iedereen heeft het zelfde als je met pensioen gaat of je moet nog een spaarpotje in het buitenland hebben , ik heb mijzelf goed gedaan ik krijg als ik met pensioen gaat zon 400 euro meer per maand als wat ik nu heb en geloof mij ik heb het nu ook niet zo slecht , mijn vrouw heeft 600 euro,s per maand in moeten leveren toen ze met pensioen ging dus in principe gaan wij er maar 200 euro in totaal op achteruit als ik met pensioen ga , maarja ik heb mij altijd goed verzekert van een goede oude dag daar heb ik mijn levenlang voor betaalt, maarja je moet het wel vanaf het moment dat je gaat werken gaan opbouwen

Als je na je pensionering er € 400 op voorruit gaat, zou het kunnen zijn dat je vóór je pensionering in b.v. de IOAW of zoiets zat.
Dat is precies wat ik bedoel!
Met minimum inkomen krijg je een flinke zorgtoeslag, huursubsidie enz. enz. En die toeslagen raak je met € 400 pensioen praktisch helemaal kwijt. Daarbij moet je veel meer gaan betalen aan b.v. thuishulp, hulpmiddelen e.d. Dus heb je zonder aanvullend pensioen en alleen AOW niet veel minder inkomen dan met die € 400 pensioen. Dus pensioen voor niets opgebouwd!!!!
Had je echter die pensioenpremie zelf "verstandig" gespaard, dan kreeg je na je 65e wel je toeslagen, én had je ook extra pensioen uit je spaargeld.

helaas heb ik geen huursubsidie en geen zorgtoeslag ,ik heb ook geen minimum inkomen , ik zit in de middemoot maar ik heb mijzelf altijd heel goed verzekert gehad tijdens de tijd dat ik gewerkt heb en daar heb ik nu heel veel profijt van ,samen met het inkomen van mijn vrouw erbij hebben wij het financieel heel erg goed

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 27, 2014 om 11:00
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=labren schreef op donderdag 26 jun 2014, 23:16][quote=mathijs_b schreef op donderdag 26 jun 2014, 19:42][quote=labren schreef op donderdag 26 jun 2014, 00:23]geloof mij nu maar , echt niemand komt wat tekort hier in nederland hoor en bijna iedereen heeft het zelfde als je met pensioen gaat of je moet nog een spaarpotje in het buitenland hebben , ik heb mijzelf goed gedaan ik krijg als ik met pensioen gaat zon 400 euro meer per maand als wat ik nu heb en geloof mij ik heb het nu ook niet zo slecht , mijn vrouw heeft 600 euro,s per maand in moeten leveren toen ze met pensioen ging dus in principe gaan wij er maar 200 euro in totaal op achteruit als ik met pensioen ga , maarja ik heb mij altijd goed verzekert van een goede oude dag daar heb ik mijn levenlang voor betaalt, maarja je moet het wel vanaf het moment dat je gaat werken gaan opbouwen

Als je na je pensionering er € 400 op voorruit gaat, zou het kunnen zijn dat je vóór je pensionering in b.v. de IOAW of zoiets zat.
Dat is precies wat ik bedoel!
Met minimum inkomen krijg je een flinke zorgtoeslag, huursubsidie enz. enz. En die toeslagen raak je met € 400 pensioen praktisch helemaal kwijt. Daarbij moet je veel meer gaan betalen aan b.v. thuishulp, hulpmiddelen e.d. Dus heb je zonder aanvullend pensioen en alleen AOW niet veel minder inkomen dan met die € 400 pensioen. Dus pensioen voor niets opgebouwd!!!!
Had je echter die pensioenpremie zelf "verstandig" gespaard, dan kreeg je na je 65e wel je toeslagen, én had je ook extra pensioen uit je spaargeld.

helaas heb ik geen huursubsidie en geen zorgtoeslag ,ik heb ook geen minimum inkomen , ik zit in de middemoot maar ik heb mijzelf altijd heel goed verzekert gehad tijdens de tijd dat ik gewerkt heb en daar heb ik nu heel veel profijt van ,samen met het inkomen van mijn vrouw erbij hebben wij het financieel heel erg goed

Labren,

Het enige wat ik wil zeggen is dat de eerste € 400- € 600 pensioen die je boven je AOW krijgt in het niet vallen t.o.v. toeslagen e.d. die je krijgt als je alleen AOW krijgt. Dus voor niets pensioenopbouw gepleegd!

Persoonlijke spaarpotjes, eigen huizen of persoonlijke schulden vallen hierbuiten, anders moet ik 17 miljoen verschillende verhaaltjes gaan schrijven..

sc
door scontra - Jun 27, 2014 om 11:29
66 Antwoorden / 28 Vragen

De goegemeente wil maar niet begrijpen dat @mathijs-b spijt heeft van de pensioenpremie (werknemersdeel als dat van toepassing is) die hij heeft betaald. Over het werkgeversdeel hebben we het dan maar niet.
Het zelf betaalde deel van z'n pensioenpremie had hij liever zelf besteed in plaats van voor z'n persoonlijke oude dag voorziening te zorgen.
@mathijs-b leeft blijkbaar liever op kosten van de gemeenschap door het maandelijks innen van allerlei denkbare toeslagen in plaats van z'n eigen broek op te houden.

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 27, 2014 om 11:55
641 Antwoorden / 77 Vragen

[quote=scontra schreef op vrijdag 27 jun 2014, 11:29]De goegemeente wil maar niet begrijpen dat @mathijs-b spijt heeft van de pensioenpremie (werknemersdeel als dat van toepassing is) die hij heeft betaald. Over het werkgeversdeel hebben we het dan maar niet.
Het zelf betaalde deel van z'n pensioenpremie had hij liever zelf besteed in plaats van voor z'n persoonlijke oude dag voorziening te zorgen.
@mathijs-b leeft blijkbaar liever op kosten van de gemeenschap door het maandelijks innen van allerlei denkbare toeslagen in plaats van z'n eigen broek op te houden.

Kosten gemeenschap??? De "kleine man" moet veel van wat hij bovenop z'n AOW krijgt, inleveren om de "grote man" z'n hypotheekrenteaftrek te kunnen garanderen...... De "grote man" kan met gemak z'n broek al ophouden, maar daarbij kan hij op kosten van de gemeenschap z'n luxe villa financieren waar de de "kleine man" een stevige bijdrage aan moet leveren.
Wie leeft nu op kosten van de gemeenschap?