co
door coertenwilma Oct 2, 2007 om 21:56
Geldzaken & recht

Help! Failliet verklaard.

Mijn broer zat tot 2 maanden geleden in de schuldsanering.

Door de rechtbank is hij echter onlangs failliet verklaard, waardoor hij moet leven van 12 euro per week.

Nu is hij op 90% van bijstandsnivo gezet, waardoor hij zijn huur en overige lasten niet meer op kan brengen. Hierdoor zal hij binnenkort uit zijn huis gezet worden. Recht op huursubsidie heeft hij niet omdat zijn bruto salaris te hoog ligt.

Ik begrijp maar al te goed dat hij eerder aan de bel had moeten trekken, maar is er nog een instantie die hem zou kunnen helpen om dit te voorkomen?

376 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag heeft u vorige week toch ook al gesteld op het forum? Ik had het idee dat er wel bruikbare tips tussen zaten.

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorrie, ik had deze vraag gisteren gesteld maar kon hem niet meer terugvinden.

Heeft u bruikbare tips?

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier is je vraag op het forum;

Forum

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had haar geadviseerd de vraag hier te plaatsen!

Daar zij een vreemd antwoord kreeg...als iemand advies heeft ..help haar dan svp

mylo1

ve
door verwijderd - Oct 2, 2007 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik weet niet precies hoe één en ander werkt, maar volgens mij moet uw broer naar de gemeentelijke sociale dienst gaan en daar hulp vragen. En alles is op een rij zetten met hulp van die dienst. Mogelijk dat ook de verhuurder een sociale afdeling heeft. Hij moet dus hulp vragen, niemand komt dat namelijk brengen.

succes, poltol

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Coert en Wilma,

Als iemand uit de WSNP gezet wordt en daarna failliet verklaard wordt, dan zal zijn bewindvoerder van de WSNP toch geadviseerd hebben aan de Rechter Commisaris om de WSNP te stoppen. Daaraan ligt veelal ten grondslag dat hij zich als slecht saniet gedragen heeft.

Denk dan aan afdrachten aan de boedelrekening niet nakomen, inkomsten verzwijgen, vermogen verzwijgen, etc. Ik zeg niet dat dat hier gebeurd is, maar het zijn wel voorbeelden van waarom iemand uit de WSNP gezet wordt.

Heeft hij wel beroep aangetekend tegen de beslissing om hem uit de WSNP te zetten? Was hij op de zitting aanwezig?

Als hij nu failliet verklaard is, dan is er een curator aangewezen om zijn faillissement af te handelen. Leg de vragen eens bij hem/haar neer! Een curator vervult doorgaans ook de rol van bewindvoerder in de WSNP en zou dus alles moeten kunnen verhelderen.

Een instantie die hem kan helpen is er niet echt. Daarvoor heb je rechtsbijstand nodig, wat weer geld kost. Gezien de 2 maanden is zijn tijd om beroep aan te tekenen tegen de uitzetting van de WSNP ook verstreken.

Succes, C.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Recht op huursubsidie heeft hij niet omdat zijn bruto salaris te hoog ligt.

Dit begrijp ik niet. Als hij bijstand heeft, wat heeft dit dan te maken met zijn bruto salaris? Iemand met bijstand heeft toch altijd recht op huurtoeslag. Dus wat bedoelt u met bruto salaris?

ve
door verwijderd - Oct 3, 2007 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Elenay,

Hij is qua besteedbaar inkomen op 90% bijstand gezet. Oftewel, van zijn salaris houdt hij dat deel over. De rest gaat naar de curator om de schulden af te betalen.

Een failliet mag en kan natuurlijk gewoon werken, (liever wel), maar zijn inkomen wordt beperkt doordat hij aan de boedelrekening van de curator moet afdragen.

Salut, C.