wa
door waterdrinker Nov 15, 2009 om 13:47
Geldzaken & recht

Help mijn zus

hallo allemaal,

kunnen jullie ons helpen?
Mijn zus heeft enkele jaren geleden samen met haar vriend een huis gekocht. Zij heeft al die jaren de meeste lasten voor haar rekening genomen. Al jaren staat de relatie onder een flinke spanning met ups, maar vooral veel downs. Nu heeft zij eindelijk besloten om te stoppen met deze relatie. Het huis veroorzaakt nu een soort van padstelling. Zij wil het liefst zo snel mogelijk uit het huis, hij wil niet verhuizen en kan de hypotheeklasten zelf niet op zich nemen. Hij wil zich wel laten uitkopen (€12.500,=) maar de vraag is of de bank daar mee akkoord gaat. Het geprek hierover met de bank moet nog plaatsvinden, maar naar alle waarschijnlijkheid zal de bank niet akkoord gaan met dit voorstel.
De vraag die ik voor jullie heb is niet hoe mijn zus alle gemaakte kosten die ze de afgelopen jaren gemaakt heeft terug kan krijgen. Dit is helaas gebeurd en onomkeerbaar. De vraag is hoe mijn zus er zonder al te veel financiele kleerscheuren van hem en het huis kan afkomen. Dat ze samen een verlies zullen moeten delen, is reeel en helaas aanvaardbaar gezien de toestand op de huizenmarkt. Dat mijn zus niet van hem en het huis afkomt omdat hij niet wil meewerken aan bijvoorbeeld de verkoop van het huis is niet aanvaardbaar. Hij weigert ook om mee te gaan naar de bank, of een bemiddelingspersoon. Mijn zus staat er in deze alleen voor.

Dus in het kort:
Samen een huis,
zij wil 'scheiden' (niet getrouwd) van haard en huis en hem
hij werkt niet mee, en heeft te weinig inkomen om de hypotheeklasten op zich te nemen.
wie helpt ons, maar vooral mijn zus.

De concrete vraag:
Waar kan mijn zus terecht om dit geval aan te kaarten en hulp te krijgen die ze nodig heeft? (misschien op dit forum?)

in ieder geval bedankt voor de tijd die jullie nu hebben besteed aan het lezen van mijn oproep. Nog meer dank voor het aandragen van ideeen en andere vormen van hulp.

met vriendelijke groet,

Waterdrinker

1987 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Kunt u, voor de duidelijkheid, vermelden hoe de Hypotheek tot stand is gekomen? En of er een samenlevingsovereenkomst is opgemaakt. Pas als dit duidelijker is kan er [mogelijk] een gericht antwoord gegeven worden.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hypotheek staat op beide namen, en er is geen samenlevingscontract

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat ze ook beiden eigenaar van het huis zijn. Als het huis vermeerderd met de waarde van een eventuele spaarpolis dan meer waard zijn dan er aan hypotheekschuld openstaat, dan moet degene die in het huis blijft de ander uitkopen.

Kan of wil een van hen dat niet, dan kan de ander via de rechter verdeling vorderen. In dat geval wordt de weigeraar gedwongen mee te werken aan de verdeling. Mocht dat financieel niet kunnen (zoals in dit geval) dan kan de rechter bevelen dat het huis verkocht wordt en de opbrengst of het verlies gedeeld.

Of een samenlevingscontract is, maakt hiervoor overigens niets uit. Daarin zal hooguit geregeld zijn dat degene die het huis wil, de notaris mag kiezen en de kosten van de verdeling voor zijn rekening neemt.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De door je zus betaalde extra lasten zijn niet terug te krijgen.
De afkoopsom van E 12.500 begrijp ik niet, Hoe komt dit bedrag tot stand?
Wellicht verder een wat vreemd advies: vertrek uit het huis, ga elders tijdig inwonen, ga naar de gemeente voor een huurhuis. Hij weigert alles, dus is er geen andere oplossing. De procedure van verkoop huis e.d. gaat dan vanzelf lopen.
Je zou iemand moeten zoeken die je bijstaat (o.a. administratief). Eventueel een belastingconsulent. Wie vulde de aangiften eerder in?

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krieties,
Ik vind je advies dat de verkoop dan vanzelf gaat lopen financieel geen handige. Als hij nu niet kan betalen en vervolgens weigert, kan de bank bij haar aankloppen om de volledige rente, achterstallige rente, boete, verhoging en eventueel het tekort dat na een executieverkoop ontstaat te laten betalen. Zij moet dan maar zien hoe ze het door het teveel betaalde bij hem haalt.

Waarom een belastingconsulent hierbij moet helpen ontgaat mij trouwens. Zou je dat willen/kunnen verduidelijken?

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

het afkopen is volgens hem zo, als ik 12500 euro aan de bank betaal dan kan hij de hypotheek van ons samen betaalen, dit wordt door een notaris vast gelegd.
maar ik ben bang dat hij naar bepaalde duur komt met het gegeven komt ik kan het niet meer betalen, en dan ben ik weer verantwoordelijk voor mijn deel van de hypotheek

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Want de hypotheekackte blijft voor de helf op mijn naam staan, hij zegt wel dat hij over drie jaar dit gaat over nemen maar de tijd van sprookjes zijn voor mij voorbij.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waterdrinker,
Niet aan mee werken! Dit is onzin namelijk wat hij vertelt. Uiteindelijk zul jij je geld kwijt zijn, maar blijf je inderdaad wel volledig aansprakelijk voor de betaling van de rente en de aflossing (ook als hij niet meer betaald).

Het is heel simpel bij een verdeling: alles of niets en niet nu eerst een beetje en later zien we wel.

Als hij het nu niet kan betalen, dan verkopen en de opbrengst delen.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor alle duidelijkheid hij betaald tot nu toe zijn deel van de hypotheek nog wel.
en hij wel de hypoteek wel over nemen van mij, maar dan moet ik wel 12500 euro betalen aan de bank, de worden de maandlasten minder, de kan hij wel de aflossing betalen zegt hij dit wordt vast gelegt bij de notaris, maar waar ik bang voor ben is dat hij na verloop van tijd weer terug komt met het gegeven het gaat toch niet lukken met die hypotheekaflossing wat dat want de hypotheekacte blijft voor de helft op mijn naam staan.

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja klink allemaal wel mooi maar de bank zou er waarschijnelijk geen genoegen mee nemen.
Want als u die 12500 euro betaaldt en hij doet dus niet wat afgesproken is dan neemt de bank beslag en voor hun zijn er dus 2 schuldenaren als het niet het bedrag wordt gehaald, met de notaris acte wordt door de bank geen rekenig gehouden, waarschijnelijk moet u dan civiet gaan prodeceren om dus gelijk te krijgen maar voord bank cblijven er 2 mensen over die dus de hypotheek hebben afgesloten.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

krieties schreef op zondag 15 nov 2009, 16:18: ga naar de gemeente voor een huurhuis. Hij weigert alles, dus is er geen andere oplossing.

een huur huis krijgt zij niet, als er bij de gemeente een wachtlijst is dan komt zij onderaan de lijst.
een "echtscheiding" is geen reden om een urgentie verklaring te krijgen.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2009 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even wat duidelijkheid scheppen:
Als ik het goed begrijp wil de bank wel meewerken als de lening met € 12.500,-- wordt verlaagd. Dat betekent dus dat de bank in dat geval wel ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid wil verlenen. Na dat ontslag kan de bank alleen hem nog aanspreken voor de terugbetaling van de lening en de betaling van de lening.

Ik zou in dat geval echter ook meteen het huis verdelen. In de akte van verdeling kun je dan opnemen dat de helft van de overwaarde schuldig gebleven wordt en daarboven nog een bedrag van € 12.500,--. Je kunt daarover betalingsafspraken maken, rente bepalen en/of bepalen dat de vordering opeisbaar is bij verkoop of over 3 jaar.

Ik zou voor de zekerheid voor dat bedrag nog wel een hypotheekrecht willen. Dat betekent dat er een hypotheekakte komt waarin staat hij je dit bedrag schuldig is. Op die manier heb je meer zekerheid in het geval van faillissement of verkoop van de woning. Zonder dat hypotheekrecht kan hij de woning gewoon verkopen en moet jij achter je geld aan.

@Valerius,
Een bank die beslag legt omdat ze een hypotheekrecht hebben is een beetje te veel van het goede. Het is of het een of het ander. En als een van de akten die bij de notaris getekend worden ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid inhoudt, dan is er niets aan de hand. Die akte wordt in het algemeen ook bij de notaris getekend omdat de bank zeker wil weten dat iedereen tekent en partijen niet eerder willen tekenen dan het moment waarop het huis ook verdeeld wordt.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2009 om 10:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat weet ik nog niet of de bank wil mee werken, dat hoor ik de 24-11, en van overwaarde van het huis is geen spraken, daar wij het huis pas twee jaar geleden gekocht hebben, met een overwaarden aan hypotheek ik wil gewoon van de hypotheekacte af

ve
door verwijderd - Nov 16, 2009 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waterdrinker,
Dat verandert de zaak. Je kunt dan alleen van je aandeel in het huis en de hypotheek afkopen door jezelf uit te kopen. Je moet dus aan je ex een bedrag betalen ter grootte van de helft van de onderwaarde. De onderwaarde bereken je eigenlijk net zo als de overwaarde: waarde woning+waarde spaarpolis (o.i.d.) -/- openstaande hypotheekschuld. Dat negatieve bedrag deel je door 2 en je weet hoeveel je aan je ex moet betalen.

Betaal je niet, dan krijg jij van de Belastingdienst een aanslag opgelegd voor het schenkingsrecht. Jij bent dan namelijk van een schuld af en dus "rijker" geworden.

Op dit moment zal de bank dan ook niet zomaar meewerken aan het ontslag uit de aansprakelijkheid voor de hypotheek omdat het inkomen van je ex te laag is en er overduidelijk een onderwaarde in het huis zit.

De enige manier om dan van de hypotheek (en het huis) af te komen is het huis te verkopen en het verlies te delen. Werkt je ex niet mee aan verkoop, dan kun je via de rechter er voor zorgen dat hij gedwongen wordt om mee te werken en zelfs dat je het huis zonder zijn medewerking kunt verkopen.

Andere methoden zijn er niet.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2009 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op zondag 15 nov 2009, 16:29: Krieties,
Ik vind je advies dat de verkoop dan vanzelf gaat lopen financieel geen handige. Als hij nu niet kan betalen en vervolgens weigert, kan de bank bij haar aankloppen om de volledige rente, achterstallige rente, boete, verhoging en eventueel het tekort dat na een executieverkoop ontstaat te laten betalen. Zij moet dan maar zien hoe ze het door het teveel betaalde bij hem haalt.

Waarom een belastingconsulent hierbij moet helpen ontgaat mij trouwens. Zou je dat willen/kunnen verduidelijken?

Zij moet hulp hebben, van wie dan ook. Deze casus acht ik niet zo geschikt om hier te behandelen. Te ingewikkeld. Ik vind trouwens dat je het wel goed probeert, vandaar ook een paar duimen van mij. Succes verder.

ve
door verwijderd - Nov 16, 2009 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tot zover iedereen bedankt, voor de adviezen, maar hoe krijg ik de zekerheid dat ik van de hypotheek af ben. want wat mij nu is overkomen dit heeft hij van zijn vriend geleerd, en die verteld wat hij moet doen verleid een meisje koop een huis en maak het dan uit. dus met andere een sluwe vos

ve
door verwijderd - Nov 16, 2009 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de bank meewerkt, dan zul je bij de notaris een zogenaamde akte houdende ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid en een akte van verdeling moeten tekenen. Door het tekenen van die akte van ontslag kan de bank je niet meer aanspreken voor de betaling van rente en/of aflossing. Daar krijg jij ook 1 exemplaar van mee.

Wordt het huis verkocht en blijft er een restschuld over, dan zal het anders werken. In dat geval zul je beiden aansprakelijk blijven voor de betaling van de restschuld. Daar kun je dan ook nog ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid voor aanvragen, maar zal over het algemeen niet gegeven worden door de bank. Dan is het alleen maar een kwestie van zo snel mogelijk aflossen.