fr
door frecom Jun 11, 2010 om 16:20
Voeding & gezondheid

Help nieuwe haring geef licht in donker

Gisteren ontdekte ik dat de nieuwe haring die ik s'middags gekocht had licht gaf in het donker, deze stond op de aanrecht in de donkere keuken.
Is dit normaal of is deze "radio actief".
Ze dumpen zoveel rotzooi in zee.
50 jaar geleden gaf mijn horloge een zelfde schijnsel als deze haring en toen bleek het dragen van zo'n horloge niet gezond te zijn van wege radioactiefe verf op de wijzers.
ik ben wel geschrokken door deze nw haring
fred

41317 31 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 11, 2010 om 16:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Vond een artikel over lichtgevende haring uit 2000

--Het licht wordt volgens hem uitgezonden door bacteriën van het geslacht Photobacterium, die vaak voorkomen op vis. Ze zijn onschadelijk, maar kunnen een indicatie vormen voor bederf.---Lees Artikel Hier

Groetjes,

kiran
door kiran - Jun 11, 2010 om 16:35
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@frecom

KLOPT!! Van de week er 4 verschalkt en sindsdien hebben we hier 's avonds nog niet het licht hoeven aandoen. Gekheid natuurlijk. Vond ze erg lekker, beter dan vorig jaar. Maar mogelijk weten we nu waaraan dat ligt?

Of ze radio actief zijn? Worden die visjes niet gekeurd?
"Ze dumpen zoveel rotzooi in zee".
Helemaal mee eens, dus we zetten er maar een vraagteken bij?
Alles maar met mate ....

elenay
door elenay - Jun 11, 2010 om 20:13
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ha, ha ja ook bij mij ging het licht vanzelf aan toen de haringen op het aanrecht lagen.

Ze hebben mij heerlijk gesmaakt en nu na twee dagen denk ik van,

volgende week nog maar een paar halen.

Als ik op het nieuws zie wat ze allemaal in de zee dumpen, dan denk ik dat je er de hele wereld wel mee kunt verlichten.....hoeven ze alleen maar de paar miljoen liter per dag even aan te steken die de zee in stroomt.

Klik hier om te lezen.

cs
door cschip - Jun 14, 2010 om 12:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Haringen moet je ook niet tot het donker wordt laten liggen op het aanrecht maar zo snel mogelijk opeten. Vers smaken ze het lekkerst.

ja
door janenpaula - Jun 14, 2010 om 13:00
4 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf het moment dat je ze meeneemt van de stal/winkel zijn de bacterien al bezig. Dat komt door de temperatuur. De enige remedie is ze inderdaad niet laten liggen (buiten de koelkast) en zo snel mogelijk opeten.

fk
door fkuijt - Jun 14, 2010 om 13:35
2 Antwoorden / 0 Vragen

als je zomers s,avonds langs het strand loopt zie je de zee ook oplichten.
dit verschijnsel is groen van kleur.
deze minuscule wezens nemen overdag de zon op en geven dat met de nacht vrij.
dus het verschijnsel groene uitstraling in het donker is een onderdeel van de natuur en geen kernafval dumping.

jo
door joanna1956 - Jun 14, 2010 om 13:50
17 Antwoorden / 8 Vragen

Wil je het zeker weten, zul je een deskundige (en echte dus) moeten vragen.
En voor alles: bewaar vers vlees en verse vis in de koelkast , niet op het aanrecht.

eu
door eukie - Jun 14, 2010 om 13:58
61 Antwoorden / 70 Vragen

Als het een haring MET uitjes EN zuur is geweest, dan was het waarschijnlijk de augurk die licht uitstraalde. Zie www.nvon.nl/..../k4_de_lichtgevende_augurk.

ma
door madelieverd - Jun 14, 2010 om 14:15
15 Antwoorden / 2 Vragen

Niets nieuws hoor.... ik kreeg in de zomer van 2005 een mailtje van mijn vriend ( bleek achteraf een oplichter te zijn, maar dit terzijde) met een foto van lichtgevende zoute haringen.....

dirk_4810251
door dirk_4810251 - Jun 14, 2010 om 14:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

30 jaar geleden kwam ik 's zomers regelmatig op Schiermonnikoog om vakantie te vieren. Als afsluiting organiseerden we een kampvuur op het strand, om middernacht gingen we altijd nog even de zee in. Als je je handen over het water liet scheren gaf het water licht. De "lichten van de zee" noemden we dit. Volgens de bioloog onder ons werd dat veroorzaakt door micro-organismen. De naam van deze m.o. ben ik helaas vergeten. Maar schadelijk was dit niet. Ik neem aan dat het bij de haring om dezelfde of een vergelijkbaar m.o. gaat.

th
door thilly_1 - Jun 14, 2010 om 14:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

30 jaar geleden nam mijn zoon 14 jaar een haring mee naar boven vanuit de zaak (horeca) hij liep door een donkere gang
Hij kwam heel ontdaan de zaak weer binnen zette de haring neer en riep deze geeft licht
en zindsdien eet hij geen haring meer maar wij wel

macwouter
door macwouter - Jun 14, 2010 om 14:56
825 Antwoorden / 9 Vragen

De Wageningse voedselonderzoeker dr. ir. Ralf Hartemink weet raad. Het licht wordt volgens hem uitgezonden door bacteriën van het geslacht Photobacterium, die vaak voorkomen op vis. Ze zijn onschadelijk, maar kunnen een indicatie vormen voor bederf. Immers, in fel schijnende vis hebben de lichtgevende bacteriën zich kennelijk hevig vermenigvuldigd, dus andere - schadelijke - bacteriën kunnen dat ook hebben gedaan. Volgens Hartemink valt moeilijk te zeggen bij welke lichtsterkte het gevaar begint. ,,Ook een vis die geen licht geeft kan bedorven zijn. Maar je zit vrijwel zeker fout als je er de krant bij kunt lezen.''

am
door ambrosio1 - Jun 14, 2010 om 15:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hetzelfde gemerkt met paling ! (gefileerd), bij navraag bij een familielid die zelf een viswinkel heeft blijkt dit K W I K te zijn!

Nu blijft toch de vraag "is dit wel zo gezond"?

go
door goody50 - Jun 14, 2010 om 15:50
8 Antwoorden / 3 Vragen

Hetzelfde meegemaakt half jaar geleden, (vroeg donker) had eerst halve haring op, ging even later naar de keuken, daar lag echt een lichtgevende haring.
Meteen weggegooid. Heb het bij vishandel nagevraagd, konden er alleen maar om lachen. Kon helemaal niet volgens hun. Had zelf het idee dat het om kwik ging. Dus mensen lach maar,ik hoef niet meer.

marsha
door marsha - Jun 14, 2010 om 16:15
36 Antwoorden / 11 Vragen

Die groene lichtgevende organismen, is toch gewoon plankton ??

wong
door wong - Jun 14, 2010 om 16:34
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frecom schreef op vrijdag 11 jun 2010, 16:20]Gisteren ontdekte ik dat de nieuwe haring die ik s'middags gekocht had licht gaf in het donker, deze stond op de aanrecht in de donkere keuken.
Is dit normaal of is deze "radio actief".
Ze dumpen zoveel rotzooi in zee.
50 jaar geleden gaf mijn horloge een zelfde schijnsel als deze haring en toen bleek het dragen van zo'n horloge niet gezond te zijn van wege radioactiefe verf op de wijzers.
ik ben wel geschrokken door deze nw haring
fred

Ik heb thuis van die nieuwe spaarlampen. Die geven ook licht in het donker, maar je zult mij er niet paniekerig over horen doen. Ha ha.

henkieharing
door henkieharing - Jun 14, 2010 om 17:02
1 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is heel normaal, was 40 jaar geleden ook al zo.

ho
door houthuijsen - Jun 14, 2010 om 18:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ambrosio1 schreef op maandag 14 jun 2010, 15:11]Hetzelfde gemerkt met paling ! (gefileerd), bij navraag bij een familielid die zelf een viswinkel heeft blijkt dit K W I K te zijn!

Nu blijft toch de vraag "is dit wel zo gezond"?

Kwik is een metaal sinds waneer geeft dat licht??

mhofman
door mhofman - Jun 14, 2010 om 18:59
530 Antwoorden / 93 Vragen

Lekker zijn ze ookal had ik hier nog niet van gehoord.

pe
door peterus - Jun 14, 2010 om 19:13
84 Antwoorden / 14 Vragen

Elke vis eet wat we in zijn leefomgeving daarin lozen.
Vis eten is niet meer zo gezond,en daar zie ik helaas niets over gemeld.
Wel elkaar afzeiken onderling op elkaar,wel zo leuk te noemen??
Zo jammer dat een serieuze site zo wordt benaderd.
Jammer dat een ieder nooit een haring hebben gezien in zijn natuurlijke omgeving,toen deze nog zwom.(google)
Ga dat eerst eens bekijken,dan weet je ook het antwoord op de vraagsteller.

ki
door kijkduin - Jun 14, 2010 om 21:30
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het gehad , toen ik een salade kocht, met garnalen er in. Het licht kwam uit de doos , in de donkere kamer waar ik de doos had neergezet.
Ik ben natuurlijk terug gegaan naar v.d.Valk, en daat bevestigen zij mij, dat zij er iets in doen om het langer goed te houden. Als zij daar de koeling open doen, komt het licht je tegemoet.

christin
door christin - Jun 14, 2010 om 22:12
105 Antwoorden / 4 Vragen

Hè bah, lichtgevende garnalen, paling, haring. Gister at ik nog twee (nieuwe) haringen. Ze waren vacuum verpakt maar vond ze er niet al te fris meer uit zien. Aan het bijgesloten zakje met uitjes zat al helemaal geen smaak. Ik heb niet getest of de haringen licht gaven. Voorlopig heb ik weer genoeg haring gegeten. Ik hoop dat makreel geen licht geeft want daar ben ik gek op. Maar zal het eerst in het donker leggen om te testen.

ed
door edwil - Jun 14, 2010 om 22:59
1 Antwoorden / 2 Vragen

EJM

Geep geeft ook licht (fluorescentie)eigenschap van sommige lichamen dat zij bij opvallend licht zelf licht van een andere kleur gaan uistralen(Van Dalen)heeft niets met bacteriën te maken.
Ook vuurvliegjes geven fluorecerend licht.

ge
door gerboer - Jun 15, 2010 om 10:26
1 Antwoorden / 3 Vragen

Het verhaal over de nieuwe haring klopt en ik heb er vorige week ook 10 gehaald, ik heb ze echter in de fittingen van mijn lampen gedraaid, geeft goed schemerlicht maar de geur in huis is alles dan wenselijk,

smakelijk,

Gerritje

annaguz1
door annaguz1 - Jun 15, 2010 om 14:58
10 Antwoorden / 6 Vragen

ik weet niet of je wel eens gehoord hebt van fosfor
nu dat is het zelfde wt de vuurvliegjes ook hebben en die haring kan je gerust eten hoor niets aan de hand,ja de zeeen zijn wel vervuild maar er is toch wel genoeg zout in de zee dat je je harinkje met smaak kan eten hoor

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 16, 2010 om 03:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Fred,

Gisterenavond heb ik 7 heerlijke nieuwe haringen gegeten en nóg ben ik niet dood.....

Hardware ERror MAN.

pe
door peus33 - Jun 17, 2010 om 10:31
9 Antwoorden / 1 Vragen

Een haring is het op zijn best als je hem binnen 4 uur na schoonmaken opeet. Ze zijn heel kwetsbaar voor een verkeerde bewaartemperatuur (0 tot 4 graden) en besmetting van buitenaf (snijplank, mes, etc.).

gratisrijden
door gratisrijden - Jun 17, 2010 om 22:22
226 Antwoorden / 8 Vragen

Het beste zijn de haringen als u ze vers in een vaatje koopt.

Laat een badkuip vollopen met water.
Leg het vaatje erin en laat het een halve dag drijven, zodat de inhoud langzaam de watertemperatuur aanneemt.
Voorzichtig openmaken...
schud het vat langzaam in de badkuip uit.
Voeg 3 Kilo zout aan het water toe, de haringen beginnen nu te zwemmen.
Voer ze met een paar garnalen en laat ze een etmaal met rust om weer op krachten te komen.
De volgende dag Hebt u schone en verse haringen.

sk
door sklijnsmit - Jun 18, 2010 om 11:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

kijken jullie eens op: www.dos-bertie-winkel.com
Een uitgebreide site waar je alle antwoorden over vis en aanverwante zaken kunt vinden. Bijzonder aanbevolen!

vishandel
door vishandel - Apr 23, 2011 om 19:27
4 Antwoorden / 0 Vragen

Kan geen kwaad. Let echter op de algemene kenmerken van bederf.

Als ik ouwe vis heb, en dat komt nogal eens voor, dan bind ik ze allemaal in een doorschijnende plastic tas voor op mijn bus. Sommige geven dan licht.

fe
door festinger - Jun 19, 2013 om 14:55
410 Antwoorden / 18 Vragen

Heb het wel meer gehoord en een bioloog vertelde me dat haringen net als veel andere levende wezens cellen hebben die licht kunnen geven of laten zien. Waarom is meestal niet duidelijk.

[edit redactie - off topic]