ka
door kanariepiet22 Jul 10, 2015 om 14:20
Geldzaken & recht

Herberekening servicekosten?

Hallo,

Per 9 juli 2013 ben ik uit mijn vorige woning vertrokken. Nu kreeg ik laatst een brief waarin stond dat de servicekosten opnieuw zijn berekend. De kosten worden voortaan op adres ipv op complexniveau geboekt. De kosten voor 2012 worden kwijtgescholden, maar de kosten van 2013 dien ik wel te betalen. Kan/mag dit? Dien ik deze kosten in 2015 nog te betalen, aangezien ik er 2 jaar niet meer woon?

Alvast bedankt.

1325 13 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 15:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Is er al eerder een andere eindafrekening verstrekt en maakt men nu een nieuwe berekening? Zo ja, dan hoeft u niet te betalen.
Zo nee:
Verhuurder is te laat met de servicekostenafrekening (dat moet binnen 6 maanden na afloop van het desbetreffende kalenderjaar). Maar dat wil niet zeggen dat u niet hoeft bij te betalen (de verjaringstermijn is 5 jaar). Wel hebt u recht op inzage in de werkelijke kosten / achterliggende nota's en is eventueel een procedure bij huurcommissie (enkel voor de laatste jaren en bovendien mag geen sprake zij van geliberaliseerde huur) of rechter mogelijk.
Verder is het redelijk dat u in termijnen mag betalen.
En, last but not least, de vraag is of deze verandering in berekeningswijze wel is toegestaan. Hoe komt men daar bij?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ka
door kanariepiet22 - Jul 10, 2015 om 16:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Monique Doomernik,

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik heb wel een servicekostenafrekening gehad over 2013 (staat niet bij eind afrekening). Geldt dit dan ook als eindafrekening?

De voornaamste reden die wordt genoemd voor de correctie is het volgende: de gemeentelijke verontreiniging heffing wordt voortaan berekend op adres ipv woning complexniveau. Verder geen onderliggende berekening op nota.

Is dit voldoende ombezwaar aan te tekenen?

Met vriendelijke groet,

Ellen

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die verontreinigingsheffing zult u toch al rechtstreeks aan de gemeente betaald hebben?

En wat moet u dan nabetalen?

uwjurist
door uwjurist - Jul 10, 2015 om 16:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Goede vragen van tijger 1.
Daarnaast gaat het hier blijkbaar niet om servicekosten, maar om heffingen/belastingen. Dat is een andere categorie en heeft niets te maken met de normale jaarlijkse eindafrekeningen van servicekosten (waaronder bijv. kunnen vallen g/w/l, bepaalde verzekeringen e.d.).
Heffingen/belastingen ten laste van gebruikers (bewoners) mogen worden doorbelast (soms worden deze bij verhuurder in rekening gebracht ook al gaat het om gebruikersheffingen/-belastingen), tenzij de huurovereenkomst dat ten gunste van u uitsluit.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ka
door kanariepiet22 - Jul 10, 2015 om 16:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

De gemeentebelasting werd altijd verwerkt door de verhuurder en zo dus ook geint. Deze kosten worden vermeld bij de servicekosten rekening.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt bij de gemeente navragen wat het tarief was van 2013. Dat vergelijken met het bedrag wat reeds aan u in rekening is gebracht, plus wat u moet nabetalen.

Houdt er rekening mee dat als u alleenstaand bent/was u een veel lager bedrag moet betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moest u op uw nieuwe adres, als dat in dezelfde gemeente was, wel zelf betalen?

door 1953 - Jul 10, 2015 om 17:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=kanariepiet22 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 16:19]Beste Monique Doomernik,

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik heb wel een servicekostenafrekening gehad over 2013 (staat niet bij eind afrekening). Geldt dit dan ook als eindafrekening?

De voornaamste reden die wordt genoemd voor de correctie is het volgende: de gemeentelijke verontreiniging heffing wordt voortaan berekend op adres ipv woning complexniveau. Verder geen onderliggende berekening op nota.

Is dit voldoende ombezwaar aan te tekenen?

Met vriendelijke groet,

Ellen

Het is een topantwoord!

door 1953 - Jul 10, 2015 om 17:24
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 16:33]Maar die verontreinigingsheffing zult u toch al rechtstreeks aan de gemeente betaald hebben?

En wat moet u dan nabetalen?

O.a. mogelijke blokverwarming, gemeenschappelijke tuinonderhoud, liftonderhoud, gemeenschappelijke verlichting en elektra.

ro
door ron530 - Jul 10, 2015 om 17:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote]
de kosten worden voortaan op adres ipv op complexniveau geboekt.

Wanneer is de nieuwe manier van afrekenen ingegaan als dat na 2013 is geweest dan valt u nog onder de oude manier van afrekenen.
Wat mij wel bevreemd is dat de verhuurder de gemeentebelasting voor een geheel wooncomplex kan en mag innen want elke gezinssituatie is anders.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 17:24][quote=tijger1 schreef op vrijdag 10 jul 2015, 16:33]Maar die verontreinigingsheffing zult u toch al rechtstreeks aan de gemeente betaald hebben?

En wat moet u dan nabetalen?

O.a. mogelijke blokverwarming, gemeenschappelijke tuinonderhoud, liftonderhoud, gemeenschappelijke verlichting en elektra.

Lees nou eerst eens, voordat u wat neerplempt.

ro
door ron530 - Jul 10, 2015 om 19:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zou vraagsteller de afvalstoffenheffing bedoelen die was wel per wooncomplex berekend. Ooit stonden er afvalcontainers bij een flat waar bewoners hun afval in kwijt konden en betaalde die heffing in de servicekosten mee. Edoch vraagsteller heeft tot aan de verhuizing meebetaald aan die heffing dus kan nooit 2 jaar later nog een rekening krijgen. Waarschijnlijk heeft de gemeente nu een diftar tarief ingevoerd maar die is enkel van toepassing op de huidige bewoners en niet voor bewoners die al lang en breed verhuisd zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2015 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de goede orde: Verontreinigingsheffing betaalt men aan het Waterschap en niet aan de gemeente.

Afvalstoffenheffing betaalt men aan de gemeente.