la
door laurina2 Nov 6, 2015 om 13:44
Auto & vervoer

Herfst/winter check

Graag zou ik willen weten of een winter check echt nodig is.
Mijn brikje "chevrolet matiz "km stand 39000km van eind 2009,is eind mei dit jaar apk gekeurd en had vervanging nodig van wielremcilinders achter.Kosten € 214,45
Een jaar daarvoor heeft de auto een grote beurt gehad ad € 215, die nog zeker eer ik dit gebruikt heb ( nog15000 km ) te gaan heeft voor een nieuwe grote beurt met de km die ik rijd,is mij toen verteld.
Ik heb geen verstand van de techniek van een auto kan er wel heel goed mee rijden ( pas 50 jaar :>)
Nu dacht ik langs te kunnen gaan bij de garage voor de ruitensproeiers voor en achter aan te laten vullen.
Dat zou € 3 per liter kosten ex werkplaats tarief.
Toen werd mij dringend gezegd dat ik echt jaarlijks een kleine beurt moest laten doen ad € 99,waarin dan alles wat nodig was werd vervangen.incl . die herfst/winter check beurt van € 19,95
Ben ik nou zo naïef en dom? ik dacht in het uiterste geval een herfst/winter check te laten doen ad € 9,95 bij een andere garage,bij hen kost dat € 19,95.
Ik rijd gemiddeld na de laatste grote beurt 2000 km per jaar en zou het ding al lang hebben weg gedaan als er op redelijke loop afstand openbaar vervoer zou zijn.
Ben moeilijk ter been en heb de auto dus echt nodig als ik nog buiten wil komen.
De auto loopt prima start zonder problemen nooit wat mee gehad ,snik!:>) ik wilde alleen maar de ruitensproeiers goed werkend houden en krijg dit allemaal aan te horen.
Ik begrijp best dat een auto onderhoud nodig heeft en dat doe ik ook braaf maar waarom doe je dan een grote beurt als je daarop elk jaar weer een kleine beurt moet doen.
Helluppie,help mij uit de droom(nachtmerrie).

Met groet Laurina

11294 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2015 om 13:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo laurina2,

Gebruikelijk is een beurt ná .... km of ná één jaar.
Als de auto in mei de APK heeft gehad is een beurt nu niet nodig.
Als je ruitenwisservloeistof op is moet je die natuurlijk wél bijvullen.

Met vr.gr.

sl
door slobberbone - Nov 6, 2015 om 14:47
508 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vindt die onderhoudsbeurten echt onzin, en zo worden de onwetende burger flink getild. Mijn auto heb ik net 100k gereden en pas 2 beurtjes gehad.

he
door henkhh - Nov 6, 2015 om 15:12
174 Antwoorden / 0 Vragen

Niet echt nodig wanneer u zelf de benodigde maatregelen kunt nemen zoals antivries en ruitenwisservloeistof en de auto zoals in uw geval weinig kilometers draait en regelmatig onderhoud krijgt. Een goed profiel op de banden en goede ruitenwisserbladen kunt u zelf ook makkelijk nazien. Een goede accu is echter ook van het grootste belang die kan alleen goed getest worden met een accutester. Vraag is of die bij de APK ook is getest misschien wel zinvol om die dan wel even te laten testen.

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2015 om 18:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In het onderhoudsboekje van de auto staat hoe u bijv. ruitensproeiervloeistof kunt aanvullen, een fluitje van een cent. Dat spul is voordelig te koop bij o.a. Action, Lidl en Aldi. Daar kost 5 liter een enkele euro. Bij o.a. het Kruidvat en Trekpleister is het ook voordelig te koop.
Als u het nodig vindt om de accu te laten testen (ik doe dat nooit tenzij ik problemen ondervind) dan kunt u dat gratis laten doen bij bijv. Euromaster. Als de auto prima start lijkt me dat overigens niet nodig.
Om zelf even te controleren of de accu in orde is: klik hier.
Als u de portieren en kofferbak lang open laat staan of de binnenverlichting vaker aanzet, trekt de accu sneller leeg.

la
door laurina2 - Nov 6, 2015 om 19:08
142 Antwoorden / 70 Vragen

Doordat ik een bon in de bus kreeg werd ik geattendeerd op de herfst/winter check.Daarom de garage gebeld en kreeg de vermelde antwoorden.
Omdat ik dit toch wel gek vond daar de garage de auto in onderhoud heeft, eens gevraagd aan het panel.Het is voor mij nu wel duidelijk temeer naar de weinige km die ik rijd dat een check ook overbodig is.
Ik ga de tip van Aurora opvolgen en bij de Action die vloeistof kopen en proberen zelf het spul in te gieten.
Heb dit nog nooit gedaan maar ik kan lezen:>) dus gewoon proberen.
Het scheelt nogal in prijs € 3 per liter of voor een paar euro 5 liter.Laten we buiten beschouwing dat ik ook de werktijd moet betalen,is logisch maar toch.
De accu is volgens mij alleen bij de grote beurt getest en ik heb toen geen melding gekregen dat het ding aan het sterven is.
Verlichting gaat uit na het contact te hebben verbroken,maar Aurora je hebt wel gelijk ik rijd alleen korte stukjes,die waarschijnlijk veel stroom gebruiken.
Dit is echt een boodschappen wagentje van een oud vrouwtje haha!
Ik neem de gok en ga niet naar de garage,ik zie wel als het kouder wordt en het ding gaat janken bij het starten, dan een nieuwe accu te laten zetten.
Ik heb zo'n idee als ik bij de andere garage de check laat doen dat er dan wel weer wat te voorschijn komt,daar zit namelijk ook een accu test bij etc.
Wat ik vandaag heb moeten aanhoren is dat je als je geen kleine beurt laat doen je onherroepelijk in de problemen komt als we een koude winter krijgen.
Nou ja dan is het tijd genoeg.
Ik ben blij toch aan dit forum raad gevraagd te hebben en dat ik niet zo dom ben alles klakkeloos aan te nemen wat die garage houders vertellen.

Hartelijk dank allemaal,

met groet Laurina

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2015 om 20:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden en laat u niet gek maken door garages....en folders in de bus....
Eventueel een trechter gebruiken die u thuis heeft en anders zijn er doorgaans wel gratis papieren versies bij de kassa van pompstations te verkrijgen.
Als met koude bij starten eerst even een jankgeluid komt dan kan dat aan de V-snaar liggen. Meestal gaat dat direct over.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak als het koud is in ieder geval eens in de week overdag ook eens een groter ritje. Dat zal uw accu op prijsstelen.

In ieder geval doen als u de volgende dag per se weg moet. Dan weet u zeker dat hij start.

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 7, 2015 om 17:21
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvulling op tijger1: met enkel korte ritjes zo tot 15 km laadt de accu niet genoeg bij, wanneer het dan 'extreem' koud is -10 graden, wordt starten lastig.
Daarnaast is het verstandig, wanneer je enkel korte afstanden rijdt minder dan 10 km, om af en toe in één keer 50 à 100 km te rijden, om al het vocht, wat zich ophoopt in de motor (heel slecht en zonde van zo'n nieuwe auto), te laten verdwijnen.

Qua beurt; de mijne is ruim 5 jaar geleden geweest en rijdt nog prima (uiteraard wel olie bijgevuld). Betreft dan wel een auto op leeftijd, maar zolang hij goedgekeurd wordt..

jo
door joentje1978 - Nov 7, 2015 om 22:17
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als een auto APK-gekeurd wordt worden alleen de onderdelen gecontroleerd die betrekking hebben op de APK-keuring dus geen controle van het niveau van vloeistoffen zoals motorolie, koelvloeistof, remvloeistof, olie stuurbekrachtiging, ruitenwisser vloeistof (ruitensproeier moet het wel doen) of staat van de accu.

Voor sommige beurtonderdelen staat een onderhoudsinterval voor.
Wordt er geadviseerd om de bougies na bijvoorbeeld 20000km te vervangen en rijd je maar 2000km per jaar dan zou je deze pas na 10 jaar hoeven vervangen.
Heb het zelf eens gepresteerd om 78000km met 1 set bougies te rijden en heb ze toen vervangen omdat ik vond dat het "wel eens tijd werd".
De auto heeft vanaf het begin tot het eind altijd uitstekend gestart (ook 's winters) en altijd zonder te schokken gereden, ook geen afwijkend brandstofverbruik geconstateerd.
Dus dan vraag je je af of het wel noodzakelijk is om deze bougies na elke 20000km te vervangen.

Zelf geef ik mijn oude auto om het jaar (na ca. 20000km= onderhoudsinterval moderne auto) voor de APK-keuring een kleine beurt (motorolie, oliefilter, luchtfilter, soms brandstoffilter) en als de auto maar 15000km gereden heeft dan sla ik nog een jaar over en geef ik de auto het jaar daarop een kleine beurt terwijl er dan al 25000km-30000km mee gereden is.
Auto wordt volgende week 19 jaar oud, heb in de 13 jaar dat ik deze auto al rijd nooit problemen gehad met mechanische slijtage aan het motorblok door gebruik van goedkope budgetolie (niet de allergoedkoopste) en langer doorrijden met motorolie.
De motor start goed, slaat meteen aan, loopt als een zonnetje, rammelt niet, tikt niet, piept niet.

Met het laten uitvoeren van een grote beurt zouden bepaalde problemen voorkomen kunnen worden maar vraag mij altijd af of ze de auto echt wel binnenstebuiten keren of gewoon een paar dingen controleren en een zooitje geld cashen.
En mocht je je auto geen grote beurt laten geven en je een keer onderweg stil komen te staan dan kan je van het geld wat je al die jaren aan een grote beurt uitgespaard hebt je auto van Maastricht naar Groningen laten "slepen" en jezelf door een dikke limousine naar huis laten brengen en dan houd je nog dik geld over.

he
door henkhh - Nov 7, 2015 om 22:49
174 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de auto met de huidige temperaturen goed start zegt niets over de werking bjj winterse temperaturen. Wil je zeker weten dat de accu je in de komende winter niet in de steek laat dan moet je zeker wanneer je weinig rijd en/of de accu al wat ouder is deze zeker laten testen. Niets vervelender dan een auto die niet start!

ha
door hayke50 - Nov 9, 2015 om 13:31
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rij zelf een BMW 5 serie, ik heb vandaag een kleine beurt en APK laten doen in de garage, de vorige grote beurt was in okt. 2013 dus 2jaar tussen door ben ik nog een maal in de garage geweest voor remvloeistof bijvullen omdat dit de computer automatisch aangeeft als dit nodig is.
Dus na mijn mening geheel overbodig, vroeger ging je ook alleen voor een grote beurt naar de garage.

Je moet uiteraard wel koelvloeistof getest hebben, dit kan gebeuren met de beurt en wordt op de reservoir vermeld bv -20gr. zo ook ruitensproeier vloeistof.
Eenmaal per jaar een beurt is na mijn mening voldoende

am
door amicale - Nov 9, 2015 om 13:31
8 Antwoorden / 1 Vragen

Niet doen, flessentrekkerij!

te
door teo - Nov 9, 2015 om 13:34
82 Antwoorden / 30 Vragen

Laurina,
Laat u niet in de maling nemen. Een apk keuring zou voldoende moeten zijn.
Zoek wel n andere garage deze blijkt niet te vertrouwen!
Vraag informatie bij n buur of familielid hier over die kan u dan ook helpen
bij het vullen van de antivries, ruitensproeier-vloeistof van de blokker of hema.

krulstaart
door krulstaart - Nov 9, 2015 om 14:05
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik rijdt al jaren Suziki, alle Suzukigarage's bieden begin november van ieder jaar een gratis wintercheck aan. Afgelopen zaterdag liet ik mijn auto via Light On check gratis testen op juiste afstelling van verlichting, de staat van de ruitenwissers, motorolie en ruitenwisser- en motorvloeistoffen en de accu werd gecontroleerd. Tevens werden banden en remmen gecontroleerd. Ook ditmaal geheel gratis. Mijn vervoermiddel bleek op alle punten kaar voor de winter en er werd mij niets aangesmeerd dus zo kan het ook. Een garage die overal geld uit wil slaan zou mijn voorkeur niet hebben. Mijn "blik" is al bijna 13 jaar en mede door de goede zorgen van de garage waar ik met plezier kom kan ik nog steeds op hem (of is het haar?) rekenen.

ha
door harryromijn - Nov 9, 2015 om 14:10
272 Antwoorden / 0 Vragen

Bij heel veel "beurten" wordt standaard e.e.a vervangen, direct nodig of niet, onder het motto: klant wil onder geen enkele voorwaarde ooit blijven staan".

Zelf ga ik in mei voor de APK + beurt ( grote / kleine: nvt. gewoon: garage controleert en doet wat nodig is), en in Nov voor een wintercontrole incl zomer-naar winterbanden + velgen ( € 35-50) . Daarbij wordt de auto gelijk nagekeken. Dit alles al 30 jaar bij een kleine locale niet-merk garage, waar ik een "rij" overeenkomst heb. Doet datgene, wat hij vindt, dat nodig is. Ik heb nog nooit de indruk gehad, dat ik teveel betaalde. doch wel, dat door mij zelf geachte zaken niet nodig waren vlg hem...
Zelf vul ik olie soms bij ( al 2x in 10 jaar) , ruitensproei- en koelvloeistof, winter- naar zomerbanden , en verder rij ik er ca 12-15.000 km/jr mee. Problemen: NOOIT.
Nooit blijven staat is ook wat waard !

am
door amicale - Nov 9, 2015 om 15:44
8 Antwoorden / 1 Vragen

Als je je auto regelmatig onderhoud laat plegen, is een winterbeurt volstrekt overbodig, anders heeft de garage z'n werk niet goed gedaan!

ve
door vergeetet - Nov 9, 2015 om 15:44
10 Antwoorden / 1 Vragen

In alle 60 jaren die ik autorijd met een gemiddelde van +/- 50.000 km per jaar heb ik nog nooit een zogenaamde winterbeurt aan mijn voertuig laten doen en ook nog nooit ondervonden dat dit nodig was.
Geldklopperij, anders niets!

sc
door scheurkogel - Nov 9, 2015 om 17:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Laurina,

Onderhoud e.d. in de auto branche is vooral gebaseerd op angst en horror.
Met maar één doel, namelijk het maximale rendement aan euro`s uit de consument zijn portemonnee te trekken.

Vooral de merkdealers hanteren dit succesvolle commerciële trucje.
Zonder uitzondering stel ik dat je als consument een oor aangenaaid wordt zo groot als een kerkdeur.

he
door henkhh - Nov 9, 2015 om 17:44
174 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo geldklopperij, laat dit elk jaar gratis uitvoeren door mijn Suzuki dealer. Moet dan wel even op een bepaalde datum langs maar dat is nooit een probleem. Krijg ik ook nog koffie met cake of wanneer je 's middags komt wordt je getrakteerd op een kop erwtensoep. Wanneer de check klaar is krijg je ook nog een kleine attentie. Dit heet klantenbinding en natuurlijk zit hier uiteindelijk een commerciele gedachte achter en daar is niets mis mee.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 9, 2015 om 17:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laurina2,
ik merk dat u een leergierig type bent.
U hebt op VARA KASSA al 63 keer een verschillende vraag gesteld.
En nu vraagt u hoe het dopje van het ruitensproeier reservoir moet worden opengedraaid.
Het is even een handigheidje : linksom, dopje open, reservoir bijvullen, dopje erop, en rechtsom draaien om het dopje te sluiten.
U weet wel, net als bij een fles frisdrank (ezelsbruggetje)
Overigens : de uitnodiging om naar de garage te komen voor een wintercheck wordt niet verstuurd om u veilig te laten rijden.
U ontvangt die uitnodiging omdat de garagehouder aan u wil verdienen.
En voor de andere deskundigen : mocht u de vragen van Laurina2 even willen nalezen : koekel : laurina2 kassa.
Graag gedaan.

ro
door ron530 - Nov 9, 2015 om 17:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij een kleine of winterbeurt worden de vloeistoffen gecontroleerd en zonodig bijgevuld en volgt een kleine inspectie van o.a. accu en banden. U kunt dat zelf ook want in het instructieboekje staat precies beschreven hoe u de olie kunt peilen en eventueel bijvullen en waar het ruitensproeier reservoir zich bevindt en ook de plaats en niveau van en de koelvloeistof onder de motorkap. De accu is vaak voorzien van een inspectie glas waarbij een groene kleur betekent de accu is oké, zwart is dubieus en ik meen wit betekent accu vervangen. Als u het zelf niet aandurft dan is er wel een buurman/vrouw of iemand in uw kennissenkring te vinden die dat voor u wil doen.

am
door amicale - Nov 9, 2015 om 17:58
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ja natuurlijk, de wintercheck is gratis, een lokkertje natuurlijk. Maar....dan begint de kassa te rinkelen, en dar is niet gratis! Let op uw saeck!

grace10
door grace10 - Nov 9, 2015 om 19:43
68 Antwoorden / 11 Vragen

Bij de Daihatzu dealer kan ik elk jaar gratis een wintercheck laten doen. Al die tijd ben ik maar 1 keer gewaarschuwd dat bij de volgende onderhoudsbeurt een band vernieuwd moest worden. Dat is naar mijn idee geen geldklopperij. Het ligt volgens mij ook aan de garage/dealer.

pk49
door pk49 - Nov 9, 2015 om 21:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

ik rijd een Suzuki Alto van bijna 20 jaren oud.En altijd geprobeerd zelf bij te houden.Veel klussen zijn zelf te doen,zoals olie bijhouden,versnellingsbak olie in de gaten houden en alle vloeistoffen zoals remolie en koelwater aanvullen.Jaarlijks je ruitenwissers vervangen door even langs de Praxis te gaan of een andere DIY shop,die hebben goedkope vervangwissers.Bij de sloop hebben ze vaak onderdelen als je merk auto een goed verkochte merk is.Als je banden aan het limiet zitten dan zelf vervangen door even langs de bandenboer te gaan,die overal gevestigd zijn.Ik heb een autoliefhebber die de auto nakijkt en laat keuren door een "maat'" ook weer erg goedkoop.Blijf weg bij de dure garages.Autorijden hoeft niet duur te zijn.

he
door henkhh - Nov 9, 2015 om 23:03
174 Antwoorden / 0 Vragen

@amicale Bij een goede dealer is het dus gratis. De auto wordt bij mijn dealer op 18 punten gecontroleerd en wanneer er iets aan de hand is wordt er geadviseerd en het verplicht je tot niets! Bij mij rinkelt de kassa pas wanneer ik overtuigd ben dat het nodig is en je dan ook een redelijke prijs betaald!

la
door laurina2 - Nov 10, 2015 om 02:43
142 Antwoorden / 70 Vragen

Ik richt mij specifiek tot wimmi20.
Ik ben zo verschrikkelijk blij met uw uitgebreide uitleg, heb nooit geweten dat het leven zo simpel kan zijn.
Ik heb uw instructies opgevolgd en met de eerste de beste keer dat ik het probeerde...gelukt!
Wat een gemak voorheen sloeg ik altijd de halzen van de flessen(wel rommelig hoor ), maar ja je moet wat, heel fijn nu te weten waar die doppen voor dienen.
Nu heb ik toch nog een heel brandende vraag (64) kunt/wilt u mij ook nog uitleggen hoe ik het motordeksel open moet maken.
Graag als het lukt met een tekening want ik vind aanschouwelijk onderwijs wel zo prettig.
Meestal doe ik dat met een voorhamer maar u weet hier vast een betere manier voor, het scheelt vast ook wat deuken.
Bij voorbaat hartelijk dank daarvoor.

Eigenlijk vind ik wat u debiteert als antwoord een compliment, ik vraag altijd om advies als ik iets niet weet of begrijp en heb altijd gedacht dat dit panel hiervoor bestaat.
Dus leergierig zoals u zegt ja dat ben ik en ik heb al heel wat geleerd via dit panel waar goede en minder goede antwoorden op vragen gegeven wordt.
En ik ben de medepanelleden daar ook dankbaar voor, heb vaak de tips kunnen gebruiken.
Zoals nu de tip van Aurora voor mij uitstekend is, wat de andere leden hebben geantwoord was voor mij alleen maar een fijne bevestiging dat als ik ingegaan was op het voorstel, alleen maar weer veel geld kwijt geweest zou zijn.

En dan nog iets, ja ik heb het ook geleerd, het koekelen zoals u zo lollig verbastert en heb mij verbaast over uw veelvuldig deelnemen aan dit panel.
Ik zou zeggen mens doe wat constructiefs met uw leven, u bent al meermalen aangesproken op uw betweterig gedrag, maar u leert er niet van.
Een antwoord op een vraag die niet gesteld is, een antwoord verzinnen, vind ik niet bepaald leergierig, maar uiterst dom.

Ik denk dat er nu genoeg gesproken is over de herfst/wintercheck en dank iedereen die mij zo lief hebben geholpen en mee te denken.
Enne …….er komt vast nog weleens vraag 65 :>)

Met groet, Laurina

am
door amicale - Nov 10, 2015 om 03:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

Henkhh Gratis gaat de zon op!

wimmi20
door wimmi20 - Nov 10, 2015 om 03:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mevrouw Laurina 2,
ik heb uit uw vorige 62 zo ongeveer kunnen begrijpen dat uw leeftijd zo'n 75 jaar is.
Dan hebben mensen niet zo veel vragen meer, het leven heeft hen voldoende geleerd.
Maar niet Laurina2.
Want Laurina heeft een vakman nodig om een simpele handeling uit te voeren, zoals het bijvullen van een ruitensproeier reservoir.
Dat deze eenvoudige handeling zonder de hulp van een vakman is uit te voeren is aan Laurina2 volkomen voorbijgegaan.
Dat deze simpele handeling wordt beschreven in het handboekje van haar auto heeft Laurina2 nog nooit ontdekt.
Overigens Laurina, bij uw vorige auto's heeft u in al die jaren nog nooit ontdekt hoe je de spruitenroeier moest bijvullen ??
Geeft te denken.
Wat ik mij afvraag : u rijdt slechts een paar duizend kilometer per jaar, heeft u al ontdekt hoe de tankdop opengaat ?
Voor het geval u het niet weet : net als bij een fles frisdrank, linksom open, en de rest verklap ik niet.
Kijk maar eens in het boekje.
Overigens : ik kan mij niet onttrekken aan de gedachte dat het stellen van 63 vragen bij KASSA een beetje ...........
Tenzij u werkt bij dat bureau wat de vragen verzint voor KASSA en RADAR.

la
door laurina2 - Nov 10, 2015 om 18:11
142 Antwoorden / 70 Vragen

Bla,bla,bla wimmi 20 de

groeten.

Laurina