ju
door jurd Dec 19, 2014 om 10:45
Vrije tijd & tuin

Herhaling van een kennelijke vergissing.

Hoeveel kennelijke fouten mag een webshop maken op rij?

Bij het shoppen op internet viel mij de extreem lage prijs op van een artikel. Iets meer dan een euro in plaats van iets meer dan 1000 euro.
Er rekening mee houdend dat er bericht zou kunnen komen dat er iets niet goed is gegaan, plaats ik een bestelling van 10 stuks.
Tot mijn verbazing krijg ik echter een bevestiging van mijn bestelling. Een betalingsbewijs. En de factuur. Dat alles met dank voor de bestelling en de belofte voor snelle levering.

Ik vraag me af of ik toch iets niet goed gelezen heb in de omschrijving van het artikel en contoleer of het niet toevallig om een miniatuur gaat. Of iets in die richting. Vaak worden artikelen afgebeeld met randartikelen om bijvoorbeeld functionaliteit weer te geven.
Maar ik had alles goed gelezen.

Om te controleren of de prijs werkelijk klopt plaats ik een identieke bestelling aan de eerste. En wederom krijg ik bevestiging van bestelling en betaling. En daarna de factuur.

Nogmaals controleer ik of ik niet een mug bestel en een olifant verwacht.

Drie maal is scheepsrecht denk ik nog.

Dat moet toch opvallen?
Twee uitzonderlijk bestellingen.
Of je een winkel binnenloopt, en 10 televisies tegelijk koopt. Naar buiten loopt. En een half uur later weer in de winkel staat en zegt:" Doe mij nog 10 televisies."

Ik bestel voor de derde keer 10 stuks en verwacht dat er nu de melding komt dat de prijs op de site niet klopt.

Maar werderom krijg ik dank voor de bestelling met de daarbijhorende documenten.

Om mijn eigen twijfel weg te nemen, bestel ik voor een vierde keer.
Weer 10 stuks.
En hetzelfde verhaal.

Maar toen kwam bericht dat ze niet willen leveren.
Dat is te begrijpen.
Maar ze zeggen dat het mijn fout is. Dat ik had moeten weten dat het om een kennelijke vergissing ging.
Waarop ik vroeg hoe het dan met de inschatting van het eigen personeel zit?
Had die niet de kennelijke vergissing en de uitzonderlijke bestellingen moeten opmerken?

Geen klachten over de webshop trouwens. Is een keurig bedrijf en ik heb nooit problemen met ze gehad. Ze hebben ook een terugbetaling en een cadeaubon aangeboden. Daar ligt het dus niet aan.

Mijn vragen zijn:

Hoeveel keer kan een webshop iets verkopen aan 1 persoon om zich vervolgens te beroepen op een kennelijke vergissing en levering te weigeren?

Na hoeveel bestellingen kan een consument eisen dat zijn aankopen tegen de reeds betaalde prijs geleverd worden?

Wat redelijk in deze zaak is en de hoogte van de cadeaubon is niet belangrijk.
Ik vraag me alleen af in hoevere een webshop foutieve informatie mag verstrekken, met opzet of per ongeluk, en dan de complete order kan stoppen. Dan zou een foutieve prijs namelijk een lokmiddel kunnen zijn om vervolgens halve orders te leveren en pas na bijbetaling de order geheel af te handelen.

Opvallend was wel dat het bedrijf het als 1 foutieve order heeft behandeld. En dat ik het over 4 onafhankelijke orders had.
Ook kreeg ik te horen dat het door de automatisering kwam.
Hoewel een computer niet op ok drukt om een order te bevestigen.

541 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2014 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de bevestiging van een bestelling geheel automatisch gaat, waarom zou dat dan opvallen?

U bent blijkbaar een grapjas, dat u dat vier keer bestelt.

zoekster
door zoekster - Dec 19, 2014 om 11:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Denkt u dat iemand van het bedrijf persoonlijk de orders bevestigd? Natuurlijk is het een volledig geautomatiseerd systeem. U heeft een cadeaubon in de wacht gesleept, daar zult u het mee moeten doen.
Ik vermoed dat het bol.com is.

nala1
door nala1 - Dec 19, 2014 om 11:40
25 Antwoorden / 1 Vragen

U doelt op een lokmiddel, maar iedereen weet dat een t.v., koelkast, iPad of iets nooit een paar euro kost.

U geeft aan een tevreden klant te zijn, had u het bedrijf niet een mailtje kunnen sturen om op de fout te wijzen?

edrick3
door edrick3 - Dec 19, 2014 om 14:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ga me nou niet vertellen dat je niet doorhad dat het een fout was.
Je bestelt maar liefst 4x.
Het bedrijf zegt terecht dat je had kunnen weten dat het een kennelijke fout was.
Mag toch aannemen dat het nu op de site gecorrigeerd is.

sw
door swat1500 - Dec 19, 2014 om 14:38
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is heel kort. U heeft nergens recht op. U wist dat het bedrag niet kon kloppen en ook al had u honderd bestellingen gedaan, u had nog steeds nergens recht op gehad.
Als u meent dat ergens in een of andere Wet staat dat dit anders dan wens ik u succes met zoeken.

ma
door maarten heest - Dec 19, 2014 om 15:11
463 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heet winkeltje pesten. En daar krijg je nota bene nog een tegoedbon voor ook.
Er zijn zinvollere manieren om de dag door te komen.

hutch
door hutch - Dec 19, 2014 om 15:25
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Jurd,

correcte antwoorden heeft u al gekregen van de mede Kassa-leden.

Vaak wordt hier de naam van een webwinkel gevraagd i.v.m. een negatieve reactie richting een klant.

Mijn verzoek is nu om ook de naam van deze webwinkel te noemen om deze een pluimpje en een vette, groene duim (voor de insiders een bekend iets....) te willen geven voor de zeer nette afhandeling van deze kennelijke, door hen begane, vergissing.

Voorwaar heel netjes afgehandeld !

valerius-2
door valerius-2 - Dec 19, 2014 om 15:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een computer kan dit niet merken, en alles wat hij dus geeft zijn de papieren, Voor dat de boel wordt gecontroleerd. Daarna komt het pas te voorschijn. Dat is nu eenmaal de digitale tijd.

ro
door ron530 - Dec 19, 2014 om 16:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft in het totaal 40 apparaten van 1000 euro per stuk besteld omdat ze door een fout op 1 euro per stuk geprijsd waren. Slim is u wel want u doet dat in 4 bestellingen in de hoop dat er tenminste één van de bestellingen geleverd wordt. Triest want u weet dat de prijs niet kan kloppen maar toch bestellen tot de vingers er blauw van zien. U had in uw goedheid contact op kunnen nemen met de webwinkel en ze op het verkeerd geprijsde artikel kunnen wijzen maar u vond het wel grappig allemaal. Voor de fout op hun website krijgt u cadeaubon want door uw massale bestellingen in zeer korte tijd zijn ze er wel achter gekomen dat de prijs niet kan kloppen. Wat betreft de bestelprocedure die is volledig geautomatiseerd daar komt geen mens aan te pas.

pi
door pieterwolters - Dec 20, 2014 om 10:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeveel tijd zat er tussen de verschillende bestellingen? Medewerkers van een bedrijf moeten natuurlijk wel de tijd krijgen om fouten te kunnen corrigeren.

alfatrion
door alfatrion - Dec 20, 2014 om 15:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je had gewoon moeten onderzoeken of de prijs klopte door het versturen van een e-mail. Vier orders plaatsen is daarvoor onvoldoende. Wie verwacht dat een bestelling met een waarde van 40k geleverd moet worden voor 40 euro zonder een hele goede reden moet zich toch eens laten nakijken.