ma
door mars210789 Dec 11, 2012 om 21:16
Huishouden & energie

Hesi huurketel zelf betalen ?

Hallo,

Ik heb op 16 november 2012 een adviseur van hesi laten komen voor een huur ketel en advies.
Hij rade mij aan een bosch cv ketel met aparte boiler en een wa regeling.
Op 20 november 2012 hebben ze hem geplaatst.
Na 1,5 week belde ik op dat het veel ste koud bleef in huis.
Toen is er iemand gekomen om de wa regeling opnieuw in te stellen. Nou op 10 december bel ik weer op omdat ik niet tevreden ben over de wa regeling, ik kan de temperatuur niet zelf instellen en als ik savonds thuis kom van het werk kan ik hem ook niet aanzetten.
Het ene moment is het snikheet in huis en het andere moment zoals nu vriezen je handen er zowat vanaf.
Nu zei diegene aan de telefoon dat ze hem wel doen veranderen naar een gewone regeling maar dan moet ik wel 125 euro voor de thermostaat betalen en 70 euro per uur dat ze werken want ze moeten ook vanalles nog ombouwen.
Mogen ze zit zomaar vragen omdat ik hem huur ?

9259 4 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Dec 11, 2012 om 21:36
483 Antwoorden / 2 Vragen

Hier staat omschreven wat de WA-regeling inhoudt.
Heeft u gekregen wat u beloofd is ?

http://www.duurzaammkb.nl/tips/tip/628

cvtechnieker
door cvtechnieker - Dec 15, 2012 om 20:30
80 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Mars,

Een WA (weersafhankelijke) FW100 of FW200 regeling i.c.m. een Bosch HRC 26-30-35-42 kw cv ketel werkt perfect wanneer een installatie hiervoor geschikt is en deze ook zorgvuldig door een technieker is na geregeld. Dit houd "tenminste" in dat alle radiatoren voorzien dienen te zijn van "instelbare" thermostaatkranen bv van Herz of Heimeijer of dat de radiatoren voorzien zijn van zgn voetventielen ( instelbare afsluiter in de retouraansluiting van de radiator). Dit alles is nodig om het aantal liters cq flow te bepalen over een radiator, uiteraard is dit ook van toepassing bij vloerverwarming. Ook is het van belang dat de buitenvoeler aan de buitenzijde van de woning op het meest noordelijke deel van de woning en niet zomaar ergens buiten, het spreekt voorzich dat de zon géén invloed moet kunnen uitoefenen op de buitenvoeler.
Zelf ben ik van mening dat een WA cv regeling in een reguliere woning overbodig is en buitenal een stuk onverdeliger voor uw gasverbruik daar het toestel aanzienlijk meer branduren maakt, maar ja comfort kost nu eenmaal geld in Nederland.
Let wel....... beschikt u over een Bosch cv ketel uit de Compact-serie dan is deze "niet " geschikt voor een WA modulerende cv regeling van Bosch, wel voor een aan/uit WA regeling van bv Cenvax.
Mijn tip als Bosch warmte specialist...... bij een ongeschikte installatie de regeling vervangen voor een Bosch FR100 thermostaat en instellen via programma "D" , dan hebt een dezelfde mogelijkheden en instellingen als op de bekendere Honeywell Chronotherm III & IV en Vision maar dan modulerend, meedenkend en niet geheel onbelangrijk zonder batterijen.
inplaats van een bedrag bij te betalen aan uw installateur dient u een bedrag te verkrijgen van plusminus 150 euro en het monteren hiervan duurd in het slechtse geval 15 minuten.

Hopende u naar tevredenheid te hebben geinformeerd groet ik u.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 16, 2012 om 00:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Een weersafhankelijke regeling is goed voooor planten maar niet voor mensen. Ik kijk maar na mezelf vorst met een zonnetje voelt lang zo koud niet aan al swaterkoud met een bewolkte lucht. Een mens is nu eenmaal geen machine, voor temperatuur is de ene mens gevoelig voor vocht ,en bij de andere juist andersom,
.

ro
door ron530 - Dec 16, 2012 om 10:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een huurketel is geen eigendom, de verhuurder van de ketel dient een goed werkend systeem te leveren. M.i. werkt het systeem wel maar is niet op de wensen van vraagsteller ingeregeld bied opnieuw inregelen geen soelaas dan dient de verhuurder voor een passende oplossing te zorgen waarbij geen kosten in rekening gebracht mogen worden.