barnhoorn
door barnhoorn Oct 12, 2014 om 21:50
Huishouden & energie

Het werken met een krimpkousje

Ik moet een aantal draadjes aan elkaar solderen en wil die daarna afsluiten met een krimpkousje. Ik heb een paar vragen over die krimpkousjes omdat ik advies vind op internet maar er nooit mee gewerkt heb:

- waar kan ik ze kopen
- ik lees dat je ze na aanbrengen moet verwarmen om ze te laten krimpen:
- Is een verfbrander daarvoor een goed middel
- Hoe lang moet je die er op houden?
- Gaat door de warmte van de verfbrander ook de 'plastic/kunststof' mantel om de ader niet smelten?

10601 10 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Oct 12, 2014 om 22:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Aldi heeft deze op zaterdag 18/10 in de aanbieding waarbij een gebruiksaanwijzing zit.

user123
door user123 - Oct 12, 2014 om 22:32
1346 Antwoorden / 3 Vragen

http://youtu.be/TlUeYP-LztA

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 12, 2014 om 22:40
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Verfbrander kan te heet worden en soldeer los maken....
Liever een Föhn waar je ook je haren mee droogde...

th
door theodorusme - Oct 13, 2014 om 12:49
111 Antwoorden / 7 Vragen

Uit eigen ervaring kan ik de volgende werkwijze aanbevelen:
vroeger leerde ik dat met een soldeervlam te doen. De vlam er niet op houden maar er langs op en neer gaan op voldoende afstand en goed opletten dat de kous niet verkleurt. Als hij goed gekrompen is meteen stoppen. Ik kan me voorstellen dat men dat tegenwoordig wat gevaarlijk vindt. Daarom lijkt mij die verfbrander, als die tenminste elektrisch is, een zeer goed alternatief.
Dus met de hete lucht op en neer langs de soldeerlas gaan en tijdig stoppen.
Ik heb het vaak gedaan en het ging altijd goed. Of het met een föhn ook gaat moet je maar proberen. Ik denk dat die niet heet genoeg is.
Succes ermee.

th
door theodorusme - Oct 13, 2014 om 12:51
111 Antwoorden / 7 Vragen

en je kunt ze kopen bij elke elektronica- hobby- zaak. Sorry, dat was ik vergeten te zeggen.

th
door theodorusme - Oct 13, 2014 om 13:07
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=user123 schreef op zondag 12 okt 2014, 22:32]http://youtu.be/TlUeYP-LztA

Prima filmpje. Het laat precies zien wat ik in mijn antwoord probeerde te zeggen.

sa
door saint - Oct 13, 2014 om 16:36
28 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een elektronica zaak, of een web winkel als Conrad kan je diverse soorten, maten en kwaliteit aanschaffen.
Gewoon met een aansteker verwarmen.
Vlammetje langs de krimpkous bewegen en klaar is Clara.
Niet te lang verwarmen, gekrompen is goed genoeg.

jo
door joentje1978 - Oct 13, 2014 om 20:17
367 Antwoorden / 6 Vragen

Krimpkousje laten krimpen totdat deze niet meer verder krimpt dat is genoeg.

Je kunt het met een verfbrander doen, deze kun je het beste een stukje van het krimpkousje af houden en heen en weer bewegen.
Als je een verfbrander hebt met regelbare temperatuur dan zou je deze op een wat lagere temperatuur kunnen zetten.

Dunne krimpkousjes kan je ook laten krimpen door met een soldeerbout er langs te gaan.
Kan met de punt (moet je wel het tin eerst eraf vegen) maar ook met het gedeelte voor de punt waar het verwarmingselement zit.
Dikkere krimpkousjes gaat meestal minder goed met een soldeerbout, die krimpen beetje raar.

Met een aansteker kan ook, alleen moet je oppassen dat je de isolatie van je draad niet laat smelten.

pi
door pieterwolters - Oct 14, 2014 om 08:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik doe het altijd met de soldeerbout. Met het puntje langs de krimpkous wrijven en het krimpt perfect.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 16, 2014 om 11:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Barnhoorn,

Krimpkous gebruik ik al meer dan 30 jaar. In vele soorten, kleuren, maten en dikten. Het makkelijkst en snelst vind ik de aansteker met gas, doch wanneer de soldeerbout warm is kan het met kleine, dunne kousjes ook daarmee. De veel grotere maten krimpkous verhitte ik met mijn (ongeregelde) hittepistool/verfafbrander.
Tip:
Wanneer je draden die in weer en wind zitten, b.v. aan de fiets, wilt verbinden dan verdient het aanbeveling een beetje zuurvrije vaseline na soldering op dat punt aan te brengen alvorens de krimpkous er overheen te schuiven. Bij verhitting van de kous loopt de vaseline mooi uit over de hele soldering en een beetje over de draadisolatie. Je krijgt dan een veel duurzamer verbinding.

HardwareERrorMAN.