sandrie
door sandrie Oct 2, 2014 om 10:36
Huishouden & energie

Heteluchtverwarming kanalen reinigen

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het laten reinigen van de kanalen van de heteluchtverwarming, in een woonhuis?
Ik ben namelijk op zoek naar een betrouwbaar bedrijf die dat kan doen. Ik heb inmiddels 4 bedrijven een mail gestuurd, maar ik heb maar van 1 antwoord gekregen en helaas reinigen zij alleen mechanische ventilatiekanalen.

En heeft er iemand ervaring met een electronisch filter voor de heteluchtverwarming? Onze zoon is allergisch voor de verwarming en het schijnt dat zo'n filter daar speciaal voor is. Maar vanwege de hoge kosten zou ik graag willen weten of er iemand ervaring mee heeft. Zonde om het te kopen als het resultaat nihil is.

19527 4 Rapporteer

energieverbruik
door energieverbruik - Oct 11, 2014 om 16:21
63 Antwoorden / 0 Vragen

Beroepshalve weet ik wel een bedrijf wat zich beweegt op het gebied van het reinigen van kanalen voor zowel mechanische ventilatie als wel verwarming, ik weet alleen niet of ik die naam of de link naar dat bedrijf zo mag geven.

Ook zal dit bedrijf u kunnen informeren over het bijplaatsen van een elektrostatisch filter in de luchtverwarmingsinstallatie. Een fijnstoffilter haalt zo'n 99% van alle stofdeeltjes uit de lucht en verwijdert vrijwel alle zwevende vervuiling zoals pollen, stuifmeel, schimmels, tabaksrook, kiemen en bacteriën, ideaal dus voor mensen met gevoelige luchtwegen.

Mogelijk dat iemand van Kassa reageert hoe ik deze informatie bij u kan aanleveren!!!!

sandrie
door sandrie - Oct 11, 2014 om 16:32
28 Antwoorden / 6 Vragen

@energieverbruik, ik heb inmiddels contact gehad met ISSO, die wisten mij te vertellen dat je zelfs elke 10 jaar de kanalen moet laten reinigen, tenzij de omstandigheden heel gunstig zijn, dan kan je er wat langer tussen laten zitten.
Ik denk dat het één zonder het andere misschien weinig nut heeft, dus en reinigen en zo'n speciaal filter laten plaatsen, of zie ik dat verkeerd? Of misschien alleen de kanalen laten reinigen en dan even aankijken, want mijn zoon had er eerst geen last van, is volgens ons iets van de laatste paar jaar en nu pas achter gekomen dat het door de verwarming komt.

energieverbruik
door energieverbruik - Oct 11, 2014 om 17:17
63 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sandrie,

In de praktijk gebeurd het alleen erg weinig het reinigen van kanalen, maar als er serieus wordt omgegaan met het reinigen en vervangen van de filters/filtercasettes denk ik dat het met de vervuiling van de kanalen ook wel meevalt onder normale omstandigheden.
En wanneer zijn de omstandigheden nu gunstig en wie beoordeeld dat. Het punt is dat je bij een dergelijke installatie 80% van de lucht in huis rondpompt en slechts 20% "schone" buitenlucht toevoegt aan deze luchtstroom, waardoor deze dus sterk afhankelijk is van de omstandigheden in huis.
Als je gaat reinigen kun je mogelijk ook de kanalen aan de binnenzijde beschadigen, afhankelijk van het materiaal en daarmee juist een averechts resultaat bereiken.
Demonteer hier en daar eens wat inblaas roosters en beoordeel zelf eens in hoeverre er van vervuiling van het kanalenwerk sprake is.
Wat je ook van een luchtverwarmingsinstallatie moet weten is dat de verwarmde lucht die door de roosters wordt ingeblazen in de diverse ruimtes ook weer moet kunnen terugkeren naar de luchtverhitter. Hiervoor dient in veel gevallen het trappenhuis in de woning als "retourkanaal" waarbij de luchtstroom via een opening onder de deur of een rooster teruggevoerd wordt naar de warmtebron en deze weg mag niet verstoort worden voor een goede werking.
Een laatste stap zou kunnen zijn het elektrostatisch filter wat een verdere vervuiling van het kanalensysteem voorkomt en wat het leefklimaat voor mensen met gevoelige luchtwegen zeker kan verbeteren

sandrie
door sandrie - Oct 12, 2014 om 14:59
28 Antwoorden / 6 Vragen

Dank je voor de info energieverbruik, ik zal mijn man eens naar de kanalen laten kijken voordat we het dan zouden laten reinigen, want als je het risico loopt dat je de boel van binnen beschadigd dan zijn we natuurlijk verder van huis. In de huiskamer/gang zuig ik altijd schoon, maar ver kom je natuurlijk niet in het kanaal met de stofzuiger.
De luchtstroom is goed in huis, staat niets voor, dus dat kan het probleem niet zijn.