miekmol
door miekmol Jan 17, 2013 om 12:27
Huishouden & energie

Hoe houd ik zilver het langste mooi?

Onlangs heb ik een Chippendale Koffiestelletje van zilver uit een erfenis mogen ontvangen.
Er staan 4 merktekens in nl: E - P - N - S in schuine sierletters.
Het betreft een dienblad met een koffiepot, een melkkan, een suikerpot, een bonbonschaaltje, een suikertang en een bekertje met wel rond de 25 lepeltjes.
Ik ben er erg blij mee.
Nu is het zo, dat ik alles elke week moet poetsen omdat het hartstikke geel wordt. Doe ik het een week niet dan wordt het zelfs blauw/zwart.

Ik heb alle tips die ik op internet kon vinden geprobeerd.
Met zilverpoets, met vloeibare poets van de juwelier, in soda met folie gelegd, met zout, met afwasmiddel, met de zilverdoek, met as, enz. enz.

Met bovenstaande materialen wordt het goed schoon maar mijn vraag is hoe ik het langer mooi kan houden.
Ik wil het absoluut niet in keukenrol pakken en in de kast zetten.
Het is zonde om dit mooie pronkstuk niet te laten zien.

Wie weet er een middeltje of een manier waardoor het zilver niet zo snel geel wordt?

18427 21 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2013 om 12:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een hele lijst met tips is te vinden op omaweetraad

miekmol
door miekmol - Jan 17, 2013 om 12:53
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 17 jan 2013, 12:43]Een hele lijst met tips is te vinden op omaweetraad

Carola, dit heb ik allemaal al bekeken en uitgeprobeerd.
Nogmaals het gaat erom dat het niet meer zo snel verkleurd, het schoonmaken is het probleem niet, alleen nu moet het TE vaak doen...

aurora1
door aurora1 - Jan 17, 2013 om 13:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag mikmol,

Ik weet niet of het werkt maar misschien valt het te proberen met autoshampoo waar was in zit. Bijv. de goedkope versie die Wibra verkoopt eens proberen.
Anders transparante lak die geen zilver aantast proberen, bijv. een spuitbus van de Hema. Voor klein zilver grut wordt vaak blanke nagellak aangeraden.

vr.gr.

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2013 om 13:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....maar misschien valt het te proberen met autoshampoo......

Die tip staat ook bij omaweetraad en vlg topicstarter zijn alle daar genoemde tips al geprobeerd. Dan ook deze mag ik aannemen.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2013 om 13:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

hoi miekmol, net zoals jij heb ik ook alle tips nagelopen en tja, dan kom ik ook tot de conclusie dat alles hartstikke schoon word met de pan water met aluminiumfolie en soda en noem maar op, maar kan ook nergens vinden hoe lang het ook glanzend blijft. Gebruik zelf Hagerty Silver Dip maar daar passen al jouw spullen niet in, alleen de lepeltjes en de suikertang. En zelfs bij dat gemakkelijk te gebruiken spul word bij "showen" ook weer snel een verkleuring zichtbaar. Misschien heeft deze zaak wel een handige tip voor je om grotere artikelen langer zichtbaar zilver te laten zijn dan het telkens weer moeten poetsen. Dit is een oudere "fles" die ik heb met alleen de gegevens W.J. Hagerty & Sons Ltd. Inc. MC-98 Monte Carlo, Monaco. Heb niet gekeken of ze een site hebben maar dat zal (inmiddels) wel. Veel succes met het zoeken naar een oplossing (en mocht je HET antwoord gevonden hebben) laat het dan weten want daar zullen wel meer mensen van kunnen "meegenieten".

ro
door ron530 - Jan 17, 2013 om 14:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is bijna niet meer te vinden en zeer slecht voor de longen want je moet het middel wel voorbereiden, droge sigaretten as. Net nog even op een zilveren lepel met hans en grietje motief en veel aanslag getest en binnen 20 seconden als nieuw.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2013 om 14:07
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zie net dat het geen Silver Dip maar nu Hagerty Silver Clean heet, sorry.

miekmol
door miekmol - Jan 17, 2013 om 14:09
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 17 jan 2013, 13:27]Dag mikmol,

Ik weet niet of het werkt maar misschien valt het te proberen met autoshampoo waar was in zit. Bijv. de goedkope versie die Wibra verkoopt eens proberen.
Anders transparante lak die geen zilver aantast proberen, bijv. een spuitbus van de Hema. Voor klein zilver grut wordt vaak blanke nagellak aangeraden.

vr.gr.

Autoshampoo heb ik ook al geprobeerd.
Het zilver is binnen een paar dagen al geel. Eigenlijk zie je het met de dag geler worden.
Ik ga dus echt niet met een spuitbus lak of nagellak aan de gang.. daar is het spul veel te mooi voor.. eeuwig zonde!

@tenormin
Zodra ik HET antwoord heb, laat ik het hier natuurlijk weten!

miekmol
door miekmol - Jan 17, 2013 om 14:16
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 17 jan 2013, 14:06]Het is bijna niet meer te vinden en zeer slecht voor de longen want je moet het middel wel voorbereiden, droge sigaretten as. Net nog even op een zilveren lepel met hans en grietje motief en veel aanslag getest en binnen 20 seconden als nieuw.

@Ron je leest niet goed.. het schoonmaken met welk middel dan ook is het probleem niet.
Nogmaals het gaat erom, dat het zilver niet zo snel verkleurd.
Als ik het gewoon kon afwassen met en sopje, zou het ook geen probleem zijn.
Nu moet ik elke week poetsen en dat is veel werk met zo'n groot stel.
Daarnaast zie je het met de dag geler worden en dat staat echt niet fraai.

ro
door ron530 - Jan 17, 2013 om 14:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat begrijp ik ook wel maar met sigaretten as haal je alle aanslag weg, het zilver wordt echt schoon tot op het metaal. Alle poets middeltjes laten een laagje achter die snel vergeeld. Zilver ansich verkleurt niet binnen een week de troep die je er op smeert dan weer wel.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2013 om 14:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 17 jan 2013, 14:28]Dat begrijp ik ook wel maar met sigaretten as haal je alle aanslag weg, het zilver wordt echt schoon tot op het metaal. Alle poets middeltjes laten een laagje achter die snel vergeeld. Zilver ansich verkleurt niet binnen een week de troep die je er op smeert dan weer wel.

[edit redactie - off topic]

ro
door ron530 - Jan 17, 2013 om 14:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Iedereen denkt dat ik een grapje maak maar echt het is zo. Je hebt er ook geen gigantische hoeveelheid van nodig, de as van twee sigaretten is al voldoende om de hele set schoon te maken.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2013 om 14:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@ron530, niemand denkt dat je een grapje maakt over as, want daar staan de schoonmaaksites met tips vol mee. En ik neem zo maar aan dat miekmol dat inmiddels ook allemaal gelezen heeft, zoals ze al stelt in haar vraag: alle tips al geprobeerd die ik kon vinden. Dus,....?

ro
door ron530 - Jan 17, 2013 om 15:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dus, vrees ik dat het geen echt zilver betreft maar iets wat er op lijkt.

miekmol
door miekmol - Jan 17, 2013 om 16:06
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 17 jan 2013, 15:12]Dus, vrees ik dat het geen echt zilver betreft maar iets wat er op lijkt.

Ron, ik kan je vertellen dat het echt zilver is en niet verzilverd.
Het stelletje is al uit 1918.

Ik heb zojuist mijn Edelsmid gebeld. Hij zegt dat het snel geel wordt door de zwavel die in de lucht zit.
Hier in huis wordt wel af en toe gerookt, dus aan as geen gebrek.
In rook zit ook zwavel, wat dus neerslaat op het zilver.
Ik ga om dit te testen het stelletje een week op mijn slaapkamer zetten.

@tenormin Hagerty is overal te koop, op internet en o.a. bij Blokker.
De edelsmid gaf ook nog Flintoline op.
Dit zijn allemaal poetsmiddelen, of de gele aanslag door deze middelen langer wegblijft is de vraag, ook al beloven ze dit.

Hagerty Silver PolishHagerty Silver Polish
Een alles-in-een poetsmiddel voor zilveren en verzilverde voorwerpen. Reinigt en polijst. Bovendien zorgt het aanslagwerende bestanddeel R-22 voor een langdurige bescherming van het zilver. Aanbrengen met watten of een zachte, vochtige spons. Grondig inwrijven en enige ogenblikken laten inwerken. Nadien oppoetsen met een schone prop watten of eenvoudig afspoelen en drogen. Silver Polish, Hagerty's trouwe vriend voor zilver sinds 1895.

Flintoline poetsmiddel

Flintoline maakt uw siervoorwerpen in een mum van tijd weer als nieuw.
Flintoline is een uniek middel voor het reinigen van aanslag en oxidatie op gladde, geciseleerde en reliëfrijke gouden en zilveren voorwerpen.
Zeer geschikt poetsmiddel voor bewerkt goud, zilver, Chinees, Indisch- oud Hollands koper en messing ( geelkoper )

Adviesprijs 100ml € 6,95
Adviesprijs 250ml € 9,95

mackey
door mackey - Jan 17, 2013 om 17:12
52 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

EPNS betekent Electro Plated Nickel Silver en werd al midden 1800 gebruikt, dus het is volgens mij verzilverd.
Ik weet helaas geen oplossing voor het vergelen.
M.

miekmol
door miekmol - Jan 17, 2013 om 17:35
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=mackey schreef op donderdag 17 jan 2013, 17:12]Hallo,

EPNS betekent Electro Plated Nickel Silver en werd al midden 1800 gebruikt, dus het is volgens mij verzilverd.
Ik weet helaas geen oplossing voor het vergelen.
M.

Ik zal het volgende week meenemen naar de Edelsmid.
Nu je dit zegt begin ik toch wel erg te twijfelen....

mackey
door mackey - Jan 17, 2013 om 17:43
52 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou nl. ook het "geel" worden kunnen verklaren, het meeste zilver is er door de jaren waarschijnlijk al vanaf gepoetst en nu zie je het nikkel er door....

edrick3
door edrick3 - Jan 17, 2013 om 17:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mackey,

Juist!!!

miekmol
door miekmol - Jan 21, 2013 om 08:43
201 Antwoorden / 50 Vragen

@mackey

Zaterdag ben ik naar de edelsmid geweest met een kannetje.
Hij heeft vastgesteld dat het hier geen zilver betreft maar Alcapa.
Je hebt dus helemaal gelijk.
Sorry voor de overlast die ik veroorzaakt heb. Ik wist het dus echt niet, er is mij altijd verteld dat het zilver was.
Alpaca noemen ze ook wel, hotelzilver.
Ik heb nu een flesje meegenomen E 22,50 voor 40 ml. genaamd The Silver Solution van Diva Marketing BV.
Ik wrijf het servies ermee in, echter stukje voor stukje en wrijf het dan met watten of zo weer uit.Daarna afspoelen en meteen weer afdrogen. Iedere keer als ik het hiermee poets komt er een zilverlaagje op.
Het zou dan ook langer mooi moeten blijven.
We wachten af..

Iedereen bedankt voor de reacties!

door 1418willem - Nov 16, 2013 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

E.P.N.S. is een afkorting wat staat voor Electro Plated Nickel Silver. Het is geen zilver, sorry.
Maar het maakt niet uit. Ook verzilverd wordt bruin/geel. Schoonmaken helpt niet, het keert weer terug en inderdaad omdat zilver een verbinding aangaat met zwavel.(uitlaatgassen van auto"s b.v.)
Enige remedie is vaak poetsen. Met een zilverpoetsdoek van b.v. Hagerty of Conaisseur.
en bij een langere periode van afwezigheid inpakken in dezelfde zilverdoek en daarna in een plastic zak.