an
door anitapeter1967 Nov 23, 2014 om 20:16
Garantie & verzekeringen

Hoe kan een intakegesprek bij een ggz praktijk 445 euro kosten

Ik had naar mijn idee alleen een intakegesprek bij een ggz praktijk. Ik had er geen goed gevoel bij en ben niet verder gegaan met deze behandeling. Moet ik aan het eind van het jaar 445 euro eigen risico betalen omdat ik een kort traject ggz in ben gegaan. Ik moet verslaglegging betalen en vergadering van ong. 5 personen. Ik dacht dat ik alleen een kennismakingsgesprek had om te kijken of het klikte tussen mij en de behandeld therapeut. Dit is toch heel erg bizar.

6820 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had er geen goed gevoel bij, maar er is wel een gesprek geweest en er is over uw geval vergaderd.

an
door anitapeter1967 - Nov 23, 2014 om 20:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

Is het dan normaal dat dit mij 445 euro kost?

zoekster
door zoekster - Nov 23, 2014 om 21:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=anitapeter1967 schreef op zondag 23 nov 2014, 20:55]Is het dan normaal dat dit mij 445 euro kost?
Ja, zo gaat dat. Er wordt ook werk voor u verricht zonder dat u erbij bent.

Heeft u dan een uitgebreider eigen risico, dat het u 445 euro kost?
Of zit er ook nog een gedeelte eigen bijdrage bij?

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2014 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In 2014 is er geen eigen bijdrage voor de GGZ.

zoekster
door zoekster - Nov 23, 2014 om 21:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dan heeft de vraagsteller zeker een hoger eigen risico genomen dan 360 euro.

an
door anitapeter1967 - Nov 24, 2014 om 00:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wel of geen verhoogd eigen risico. Het verplicht eigen risico is 360 euro. Dan kost een intakegesprek om na te gaan of je bij een ggz praktijk in behandeling wil je dus nog 360 euro. In mijn geval dus met een verhoogd eigen risico, valt een intakegesprek om te kijken of je in behandeling wil, onder een kort traject ggz, en dit kost dus in totaal 445 euro. Dit is toch een bizar hoor bedrag voor alleen een intakegesprek!! Ik had geen voorlichting van tevoren hierover en wist niet dat mij dit kennismakingsgesprek zoveel zou gaan kosten.

zoekster
door zoekster - Nov 24, 2014 om 08:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is niet voor niets dat er een groeiende groep mensen is die zich niet meer wil laten doorverwijzen. Zorgmijders. Om het eigen risico niet aan te spreken, laten ze zich niet verder behandelen. Die blijven steken bij de huisarts.
Met een verhoogd eigen risico zal dat nog zwaarder wegen.

Cookies
door Cookies - Nov 24, 2014 om 09:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Welke DBC staat op de factuur vermeld?

pi
door pieterwolters - Nov 24, 2014 om 11:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=anitapeter1967 schreef op maandag 24 nov 2014, 00:45]Dit is toch een bizar hoor bedrag voor alleen een intakegesprek!!

Dat valt wel mee als je kijkt hoe hoog de loonkosten in Nederland zijn. Stel 1 uur intakegesprek met een professional. Kosten ca. 70...100 euro (afhankelijk van de situatie). Die professional gaat het resultaat met een aantal collega's bespreken, en stelt een rapport op van de intake. Bij elkaar ook al gauw 3...5 uur werk.

jo
door jofrest - Nov 24, 2014 om 11:56
4 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn partner had in 2013 twee gesprekken, in april, bij VNN, vielen net buiten DBC, bleek in augustus 2014.Dachten dat we goed hadden opgelet. kregen we in augustus 2014 de rekening eigen risico. Kosten voor die twee gesprekken 1016€.
Verkeerde vak gekozen.....

bo
door boosje - Nov 24, 2014 om 13:14
80 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik u was ging ik maar even langs bij het Juridisch Loket, het klinkt als wel héél erg veel geld voor een intakegesprek. Anders misschien even bij een patiëntenorganisatie navragen?

mj
door mjurgen - Nov 24, 2014 om 13:36
62 Antwoorden / 19 Vragen

Het zou goed zijn als Kassa aan dit onderwerp meer aandacht zou besteden.
Het zou in elk geval zo moeten zijn dat er voorafgaande aan een consult / behandeling / enz in de gezondheidszorg een prijsopgave van de betreffende instelling / behandelaar gedaan wordt.
(Afgezien natuurlijk van zaken waar zoveel spoed is vereist dat dit niet mogelijk is.)
Als we al praten over marktwerking in de gezondheidszorg ... (tja).

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mjurgen

Inderdaad. In het vervolg moet mijn specialist maar ern vrijblijvende offerte sturen, als ik, voor wat voor medisch probleem dan ook, een consult bij hem heb. ;-))

raydep
door raydep - Nov 24, 2014 om 15:19
100 Antwoorden / 1 Vragen

De zorg is ziekmakend, sinds ik zorgmijder ben ben ik niet meer verder achteruit gegaan.

1paul
door 1paul - Nov 24, 2014 om 15:28
3141 Antwoorden / 0 Vragen

informeer jezelf, dat is de weg tegenwoordig, eerst vragen wat kost dat en dan pas afspraak maken, niet alleen in dit geval maar altijd en overal!!!

target
door target - Dec 5, 2014 om 14:13
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 24 nov 2014, 11:23][quote=anitapeter1967 schreef op maandag 24 nov 2014, 00:45]Dit is toch een bizar hoor bedrag voor alleen een intakegesprek!!

Dat valt wel mee als je kijkt hoe hoog de loonkosten in Nederland zijn. Stel 1 uur intakegesprek met een professional. Kosten ca. 70...100 euro (afhankelijk van de situatie). Die professional gaat het resultaat met een aantal collega's bespreken, en stelt een rapport op van de intake. Bij elkaar ook al gauw 3...5 uur werk.

GGZ? Mentale zorg? Dat ga je niet redden met 70-100.
Psycholoog uurtarief is 100 tot 150. Overleg omtrent beleid met psychiater, uurtarief 200. Traject bepalen. Verslagje schrijven. Snel wat uurtjes.
Eigenlijk valt 445 dan best nog mee. 2,5 uurtjes werk waaronder ook nog de duur van het intakegesprek.

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 nov 2014, 14:15]@mjurgen

Inderdaad. In het vervolg moet mijn specialist maar ern vrijblijvende offerte sturen, als ik, voor wat voor medisch probleem dan ook, een consult bij hem heb. ;-))

Haha. Je begint het door te krijgen hoe het tegenswoordig werkt tijgertje. Mooi.

pi
door pieterwolters - Dec 5, 2014 om 17:15
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=target schreef op vrijdag 5 dec 2014, 14:13][quote=pieterwolters schreef op maandag 24 nov 2014, 11:23][quote=anitapeter1967 schreef op maandag 24 nov 2014, 00:45]Dit is toch een bizar hoor bedrag voor alleen een intakegesprek!!

Dat valt wel mee als je kijkt hoe hoog de loonkosten in Nederland zijn. Stel 1 uur intakegesprek met een professional. Kosten ca. 70...100 euro (afhankelijk van de situatie). Die professional gaat het resultaat met een aantal collega's bespreken, en stelt een rapport op van de intake. Bij elkaar ook al gauw 3...5 uur werk.

GGZ? Mentale zorg? Dat ga je niet redden met 70-100.
Psycholoog uurtarief is 100 tot 150. Overleg omtrent beleid met psychiater, uurtarief 200. Traject bepalen. Verslagje schrijven. Snel wat uurtjes.
Eigenlijk valt 445 dan best nog mee. 2,5 uurtjes werk waaronder ook nog de duur van het intakegesprek.

Mee eens, maar er zouden ook therapeuten bij betrokken kunnen zijn die wat goedkoper zijn per uur. En dan nog is 445 euro niet zo veel. Iedereen die klaagt over dit soort kosten zou voor de gein eens moeten kijken wat zijn/haar eigen werk kost voor de werkgever of klant. Ik denk dat veel mensen zich rot schrikken.

target
door target - Dec 6, 2014 om 20:34
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 5 dec 2014, 17:15]Mee eens, maar er zouden ook therapeuten bij betrokken kunnen zijn die wat goedkoper zijn per uur. En dan nog is 445 euro niet zo veel. Iedereen die klaagt over dit soort kosten zou voor de gein eens moeten kijken wat zijn/haar eigen werk kost voor de werkgever of klant. Ik denk dat veel mensen zich rot schrikken.

Intake wordt meestal wel door psychologen of psychiaters gedaan ivm met hun bevoegdheden.

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 5 dec 2014, 17:15]En dan nog is 445 euro niet zo veel. Iedereen die klaagt over dit soort kosten zou voor de gein eens moeten kijken wat zijn/haar eigen werk kost voor de werkgever of klant. Ik denk dat veel mensen zich rot schrikken.

Juist. Men denkt dat dat "verdiend" wordt maar men vergeet gemakshalve de overheadkosten.
De eerste de beste werknemer kost al minimaal €50.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 7, 2014 om 11:19
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=mjurgen schreef op maandag 24 nov 2014, 13:36]Het zou goed zijn als Kassa aan dit onderwerp meer aandacht zou besteden.
Het zou in elk geval zo moeten zijn dat er voorafgaande aan een consult / behandeling / enz in de gezondheidszorg een prijsopgave van de betreffende instelling / behandelaar gedaan wordt.
(Afgezien natuurlijk van zaken waar zoveel spoed is vereist dat dit niet mogelijk is.)
Als we al praten over marktwerking in de gezondheidszorg ... (tja).

Een late reactie maar mijn boodschap, ook als zelf zorgverlener, is altijd vooraf een prijsopgave vragen (Mijn intake is gratis)

an
door anitapeter1967 - Dec 7, 2014 om 14:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet dit bedrag betalen, terwijl ik na het 1e gesprek, geen goed gevoel had bij de betreffende psycholoog en besloot om niet in behandeling te gaan bij deze praktijk. Het is toch normaal dat je eerst zelf mag beoordelen of je een behandeltraject in wil gaan of niet. Het schijnt zo te zijn dat een verwijzing van de huisarts voldoende is om het behandeltraject in te gaan. Als je dan 1 voet over de drempel zet van de betreffende praktijk ben je dus het behandeltraject al gestart zonder dat je dit te horen krijgt en zonder ergens een handtekening te hoeven zetten.Een stap over de drempel, en hup behandeltraject van 445 euro betalen!! Dit is van de zotte vind ik! Als je een winkel binnenstapt, mag je toch ook gratis rondkijken om te zien of je iets wil kopen. Ik ga echt nóóit meer naar een ggz praktijk!!! Ik vind het heel erg dat ik dit bedrag moet betalen voor een intakegesprek waar ik helemaal niks aan heb gehad. Ik vind het schande!!

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2014 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u nu naar een ander gaat, hoeft u dat niet meer te betalen.

an
door anitapeter1967 - Dec 7, 2014 om 15:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb besloten niet in behandeling te gaan bij een reguliere psycholoog. Dus nu moet ik 445 euro betalen, voor een gesprekje van 1 uur waar ik niks aan heb gehad! Ik vind dit een belachelijk hoog bedrag. Waarom is er in de ggz geen tarief voor een intakegesprek en moet je meteen een traject starten en betalen.

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2014 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het wel belachelijk vinden, maar dat helpt u niets. En noem het maar niets een gesprekje van een uur. U zult in dat gesprek niet aangegeven hebben dat u afzag van een vervolgtraject.

an
door anitapeter1967 - Dec 7, 2014 om 17:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb helemaal niet ingestemd met een traject! Hier hebben ze mij niet over ingelicht. Ik wist hier niks van af. Normaal gesproken heb je toch eerst een intakegespek voordat je een behandeling gaat beginnen.

target
door target - Dec 8, 2014 om 00:21
297 Antwoorden / 3 Vragen

Hier kun je alles terug vinden betreffende de kosten
http://www.ggzcentraal.nl/clienten/kosten/kosten

target
door target - Dec 8, 2014 om 00:25
297 Antwoorden / 3 Vragen

Ergens lijkt er iets niet te kloppen. Zoals ik het lees is het vergoed als je doorverwezen bent, en rest alleen het eigen risico van eur 360.
Tenzij je het over een faktuur van 2013 hebt want dat zit er een eigen bijdrage bij.

Ik denk dat je naar je zorgverzekeraar moet voor duidelijkheid. De kosten van de ggz zijn al als best redelijk onderbouwd.

korter dan een jaar
Uw behandeling – ambulant, poliklinisch én kortdurend klinisch verblijf (= tot 365 dagen) - valt het eerste jaar onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) en wordt door uw zorgverzekeraar vergoed vanuit de basisverzekering. GGz Centraal heeft met alle zorgverzekeraars een contract in 2014.
Voor behandeling in de ggz geldt wel een (verplicht) eigen risico.

target
door target - Dec 8, 2014 om 00:27
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=anitapeter1967 schreef op zondag 7 dec 2014, 15:53]Ik heb besloten niet in behandeling te gaan bij een reguliere psycholoog.

Ga je nu dan niet in behandeling?
Of bij een niet reguliere? Want in dat laatste geval betreffende de kosten; succes!

tijger1
door tijger1 - Dec 8, 2014 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In 2013 was er al geen eigen bijdrage voor de GGZ.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2014 om 10:52
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=anitapeter1967 schreef op zondag 7 dec 2014, 17:12]Ik heb helemaal niet ingestemd met een traject! Hier hebben ze mij niet over ingelicht. Ik wist hier niks van af. Normaal gesproken heb je toch eerst een intakegespek voordat je een behandeling gaat beginnen.

Ik gaf reeds aan: een intakegesprek resp. eerste gesprek en vooral een gesprek om na te gaan of er een 'klik is normaliter gratis. Naar mijn mening is het gevraagde buiten iedere proportie en ik zou als ik u was maar een klacht indienen. Daarnaast bijv. de patiënten vereniging van mevr Wilna Wind benaderen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 9, 2014 om 10:52
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=anitapeter1967 schreef op zondag 7 dec 2014, 17:12]Ik heb helemaal niet ingestemd met een traject! Hier hebben ze mij niet over ingelicht. Ik wist hier niks van af. Normaal gesproken heb je toch eerst een intakegespek voordat je een behandeling gaat beginnen.

ps Niet betalen!