gu
door guzi Sep 9, 2007 om 09:31
Geldzaken & recht

Hoe kan ik stopen met schuldsanering

ik en mijn man hebbben aangevrachht voor hulp schuldsanering ongeveer 3 jaar geleden .vorige jaar februari werd ons gezamelijk uitkering niet op ons rekening gestort toen bleek het dat de bewindvoerder al is begeonen met het regelehn van mijn finance voordat de rechter uitspraak is gebeurt oke .

We krijgen weekelijks 70 euro per week  voor ons en ons dochter van 3. september vorige jaar is  mijn man begonen met werke  halve dag .mijn man heef eten en drinken voor werk en mijn dochter is ook begonen met  peuter zaal dus hebben ze alle bij kleren  eten schoen enz dus  heb ik samen met mijn eerste consulent  dat wij de zorg en huur toeslag zouden ontvangen plus de kinder bijslag zodat wij enkele spulen voor haar kunnen kopen . laast haden wij problemen doordat zij zich hieraan niet wilen aan houden nu heb ik dit zwar op wit staan.

we hebben de volgende problemen gehad we hebben nu al 2 jaar geen vakantiegeld ontvangen van sociale dienst want er lig een beslag op we hebben ons bewindvoerder hoe kan dat ze zeiden dat ze niets konden doen oke we bleven rustig een paar maanden geleden kreeg ik een brief van ibg voor het terug betalen van mijn studie finacering ik heb het voor mijn bewindvoerder op gestuur ze zieden dat ze het zouden regelen ik ontvang nog steeds aceptgiro van ibg ik had ze gevraag of ze bericht haden ontvangen van mijn bewindvoerder ze zijden nee .ik ontvang ook nog post van schulden die ik bij het  begin aan mijn bewindvoerder had gegeven.laast was mijn kabel afgesloten heb ik het zelf betaald  om het alweer aan tesluiten en ook bleek dat er ongeveer 3 maanden huur niet betaald was mijn elektra bleef ook nog maanden zonder dat die betaald werd goed dat ik niet veel had verbruik dat ik tegoed kreeg en dat mijn elekta schuld werd verwerkt.de top punt van dit alemaal is dat ik een vol maand zonder week geld bleef we hadden aan hen gevraagd watr er met het geld gebeur was zijden ze dat er geen geld meer was  dus moesten we die maand  geld bij familie lenen of bij hen komen eten.

Door dit alemaal en nog meer wil ik stopen met schuldsanering want zo te zien kan ik zelf brieven naar mijn schuldenaar schrijven om een regeling te trefen dan heb ik minder stress dan bij een bewindvoering.

hoe kan ik stopen met schuldsanering want ik heb het zelf aan gevraag .wie kan me advies geven en welke stapen kan ik ondernemen

9711 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 9, 2007 om 10:58
16775 Antwoorden / 202 Vragen

hallo guzi@ het lijkt mij dat u veel meer schuldenaren heeft dan één. Stoppen met schuldsanering zal m.i. betekeken dat u failliet wordt verklaard en dan bent u m.i. nog verder van huis. Ga wel na via uw Sociaal Raadsman of de bewindvoerder wel adequaat werkt want daar wil het wel eens fout gaan (door bijv. onrechtmatig handelen van de bewindvioerder ten gunste van zichzelf)

vladja
door vladja - Sep 9, 2007 om 11:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je stopt met de schuldsanering, dan worden alle schulden gelijk volledig opeisbaar. Dan blijven de schulden u jarenlang nog achtervolgen totdat alles met rente en kosten afbetaald is. Na een schuldsanering of tussendoor stoppen met de WSNP of een faillissement is het niet bijna mogelijk om binnen een termijn van 10 jaar opnieuw een beroep te doen op de WSNP.

Er is dan geen mogelijkheid meer, dat er een overeenkomst wordt aangegaan om een deel van de schulden niet af te hoeven lossen, zodat u na drie jaar schuldenvrij bent en opnieuw kunt beginnen.

Het is normaal dat het vakantiegeld in de pot van de WSNP gaat ter aflossing van de schuld.

Het is niet aan te raden om te stoppen. Ook al lopen de zaak niet goed. Dat kunt u beter met de bewindvoerder behulp van een derde gaan regelen, zodat alles goed gaat verlopen. Je komt o.a. voor de WSNP in aanmerking als er geen mogelijkheid is om je schulden zelf af te lossen. Dus het nu zelf willen gaan regelen is geen oplossing.

Nu moet een schuldeiser zich houden aan de afspraken met de bewindvoerder. Een schuldeiser zal niet met u rechtstreeks een afspraak gaan maken om:
heel lang te wachten op z'n geld
de schuld vrijwillig te verlagen
etc.

Vladja

ca
door calimer - Sep 9, 2007 om 16:28
96 Antwoorden / 11 Vragen

Niet. Zoals Vladja al zegt, worden de schulden meteen opeisbaar als je uit de wnsp bent zonder de termijn vol te maken en dan ben je nog verder van huis. En het spijt me wel, maar je hebt toch zelf schulden gemaakt, je mag al blij zijn dat je er met drie jaar vanaf bent. Het is dan wel drie jaar erg krap leven, maar zonder wsnp had je het dan niet gered en was je failliet verklaart. En dan was je er waarschijnlijk nooit meer helemaal vanaf gekomen. Dus bijt nou maar gewoon door die zure appel die jezelf gekocht hebt heen.

ha
door haia - Sep 10, 2007 om 13:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik nog mis bij de reeds gegeven antwoorden: iemand die deelneemt aan een schuldsaneringstraject blijft altijd persoonlijk aansprakelijk voor de schulden. Daarom is hij/zij toch verplicht na te gaan of de aangestelde bewindvoerder de schulden op de juiste wijze afhandelt. Laat de afhandeling van de schulden dus niet helemaal over aan de bewindvoerder en vraag regelmatig inzage in uw persoonlijk dossier. Ook een bewindvoerder kan namelijk fouten maken, maar is daar uiteindelijk niet aansprakelijk voor. Het is aan uzelf om de afhandeling in de gaten te houden.

eclipse
door eclipse - Sep 10, 2007 om 13:46
1561 Antwoorden / 370 Vragen

** nou Calimerer  je gaat toch wel erg kort door de bocht  he, iemand al veroordelen zonder er de oorzaak van te weten **

ten eerste krijgt  mevr. nóóit  post van haar schuldeisers, deze wordt een maand bewaart bij de curator, en deze filtert en checkt  uw  post...

zolang  mevr. geen andere schulden maakt  , IS EN BLIJFT   de curator verantwoordelijk voor andere kosten, die door zijn/haar verzuim zijn gedaan, mevr. is hierin geen partij

ik zou mevr  aanraden om eventuele gesprekken met de curator  op te nemen   , aan briefwisseling  doen ze niet veel, daar je vaak verschillende adviezen krijg  als je zo `n kantoor belt....

mevr. heeft recht op alle kortingen door de gemeente toegewezen..

een deel van het vakantie geld  mag worden behouden U moet hier wel nadrukkelijk om vragen...

mevr. ken bij de griffie die haar de wsnp heeft toegewezen, de klachten voorleggen, deze nemen dan contact op met de curator...

neem altijd  contact op over financiële vraagstukken met uw  curator, zodat U na het tussentijdse gesprek/beoordeling  bij de rechter niet met een volle mond  komt  te staan ..

bel zo vaak mogelijk uw  curator, zodat u aan de rechter kunt  zeggen , dat u zich suf  heeft gebeld, voor advies  en over de problematiek die op uw pad komt...

en nogmaals alle schulden en problemen die voortkomen ( zolang U zich aan de regels  houdt ) door de curator/bewindvoerder, zijn de verantwoording  voor deze   bewindvoerder...en deze zal ongetwijfeld  van de rechter de opdracht  krijgen de boel inorde te maken...

maak geen nieuwe schulden , leen geen geld ( niet per post of  via  bank ) houdt u aan de regels

u kunt  uw  klachten ook vertellen aan de rechter bij de tussentijdse beoordeling, ( werkt u wel mee enz...)

curators  hebben het erg druk, maak u geen zorgen, alle schulden die nu buiten uw schuld  worden gemaakr  zijn voor kosten van de curator...

stap niet uit  de WSNP , wees dankbaar dat deze wet er is en zit  netjes  die 3  jaar uit, de rechter ken deze eventueel verlengen als u niet helemaal heeft meegewerkt, ...zoja  dan krijgt  u uw  schone lei...

sterkte en ik zie dat U   niet geheel de nederlandse  taal machtig  bent, ga ermee naar een hulpverleenster, die kan het overzichtelijker beoordelen...stap er niet uit  ...vr gr   han

kr
door kristy50 - Sep 10, 2007 om 14:06
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zit zelf ook in de schuldsanering, dit zou voor 3 jaar zijn maar helaas we zijn het 4e jaar al voorbij. Wat ik ook vraag aan de bewindvoerder ik krijg nooit een antwoord.

Ik rijdt met mijn auto daar ik niet anders kan en dit met goedkeuring van hem, maar deze moet ook gekeurd worden, heeft me vorig jaar 4 maanden gekost en nu ben ik weer bezig om de auto te laten keuren. En zo gebeuren er vele dingen die hij niet of slecht regelt waardoor ik in de problemen kom.

Waar kan ik terrecht met vragen over de bewindvoerder, want ik ben het niet eens met de gang van zaken.

eclipse
door eclipse - Sep 10, 2007 om 14:07
1561 Antwoorden / 370 Vragen

** haia**

zodra de rechter uitspraak heeft gedaan en de persoon een wsnp heeft aangeboden, dan vallen alle kosten bij de curator, daar men zelf  niets  mag ondernemen..

zoals mevr. het had  over 3  maanden huurschuld !!, ze moet gewoon die curator  op ze nek blijven zitten, en hem zeggen dat hij/zij verantwoordelijk is voor de gemaakte schulden, daar de curator  deze nu in handen heeft en mevr. door de rechter buitenspel is gezet....

stel :   bij een tussentijdse beoordeling  bij de rechter, zegt u ja me huur wordt niet betaald , de rechter vraagt de curator  om opheldering  en zal hem zeker sommeren deze te voldoen...wat ik eigenlijk niet begrijp in het verhaal van mevr. is dat ze nu weer 3  maanden achterstaat ???, ze krijg iets  van 80% van haar uitkering, voldoende dus om alles van te betalen...zo werken de regels,,,ik heb het over de WSNP , niet over zgn schuldbemiddelaars, en mevr. stelt  ook dat ze beter zelf  ken gaan bemiddelen ??   deze cyclus  lijkt mij toch afgerond ??...daar je aan de rechter moet kunnen aantonen dat je er alles aan hebt  gedaan om uit  de problematiek te komen...

hierin is de rechter heel gevoelig, daar die ook uitgaat van eigenverantwoordelijheid, heeft  mevr. hieraan voldaan dan krijgt  ze de wsnp...en vallen vanaf dat moment  alle schulden die worden gemaakt  buiten haar verantwoording....

wat mevr   moet doen is blijven bellen en zeker blijven schrijven aan de curator  en de kopie `s  bewaren...zodat de rechter kan zien dat mevr  wel degelijk meewerkt  en denkt   ....en de curator  op zijn verantwoordelijkheid  heeft gewezen ... zolang  mevr. ervoor zorg draagt dat ze niet in het rood  komt  te staan , geen schulden aangaat  ( neckerman, wehkamp, of  wie dan ook ) zelfs  een mobieltje ....dan staat mevr   stevig in haar schoenen,

en nogmaals mevr. moet echt op elk financieel probleem schriftelijk contact zoeken met de curator, en hem wijzen op de gevolgen van zijn onoplettendheid....

de rechter is hierin bij de tussentijdse beoordeling zéér gevoelig  voor , dat ook mevr initiatief  neemt...en vooral hou je aan de regels, is het onduidelijk, schrijven en nog  eens schrijven....en kopiën bewaren.....

als je er uit  stapt  krijg  je een failliesement, en heb je écht een probleem

ca
door calimer - Sep 10, 2007 om 14:37
96 Antwoorden / 11 Vragen

Curator en bewindvoerder zijn twee verschillende functies. Iemand in de wsnp mag geen nieuwe schulden meer maken, maar is wel zelf verantwoordelijk dat bv de lopende huren worden betaald. Bewindvoerder is daar niet voor aansprakelijk. Waar ik werk, betalen wsnpers ALTIJD zelf de huur aan ons.

En ik proef hier niet alleen in het verhaal dat er een probleem is met de bewindvoerder, maar ook dat de wsnp toch wel tegenvalt, dat het geen vetpot is. En dat is iets, dat had je van te voren toch wel kunnen weten. Hoe de schulden dan ook ontstaan zijn, ze zijn nu eenmaal ontstaan, en niet uit de hoge hoed getoverd...

ma
door marwin - Sep 10, 2007 om 15:18
126 Antwoorden / 15 Vragen

Blijf alsjeblieft alles goed volgen. En vertrouw je het niet ga dan naar de een juridisch loket oid. Kennissen van ons zaten ook in de schuldhulpverlening dachten er na 3 jaar vanaf te zijn. En hebben nu een grotere schuld dan 3 jaar terug. De ziekteverzekeringspremies zijn al een jaar niet betaald enz. Er zitten echt een groot aantal oplichters bij. Ik zou het niet vertrouwen als ik niet zeker ieder kwartaal of half jaar een over zicht krijg met wat er afgelost is

Je kan overigens zorgen dat je sneller van je schuld af bent door zelf ook te gaan werken. In jullie geval is kinderopvang super goedkoop (minimum inkomen, nog geen kwartje per uur)  en je man werkt maar halve dagen dus je kan eventueel ook op de overgebleven uren werken. Je kan toch niet heel je leven thuis gaan zitten als je geen cent te makken heb?

eclipse
door eclipse - Sep 10, 2007 om 15:55
1561 Antwoorden / 370 Vragen

hoi, Ik heb het hier over Curator  die door de rechter wordt toegewezen, hierin draai je gewoon je huishouden uit je eigen budgett...alle voortkomende schulden en achterstanden zijn dan de verantwoording  voor en van de curator, daar de persoon in de wsnp geen bemoeienis meer heeft met de schuldeisers....nu weet ik wel dat er een hoop "bureautjes"  komen die zich schuldbemiddelaar mogen noemen , maar daar moet je dus NIET wezen...ze bemiddelen slecht, betalen slecht, en hebben "buiten de goeie" maar een doel, geld  verdienen ....en hebben verder niets  te verliezen....een curator  is  benoemd, en moet zich houden aan de normen die zijn beroep hem geven...maakt  hij hier misbruik van heb je kans  dat deze zijn Mr. titel niet meer mag voeren...dus voor de  mevr. die uit de wsnp wil stel uw  curator  aansprakelijk, ( schriftelijk) hij is het al, maar een klein duwtje is nooit  weg ...ik begrijp nog  steeds niet hoe u nu weer achterstand  heeft, alle post die U krijgt  gaat een maand  naar de curator  waar het wordt nagekeken de schuldeisers er uitgeplukt  worden en aangeschreven, gaan ze niet accoord   vallen ze buiten de boot...laat u op geen enkele wijze in met de schuldeisers, dat MOGEN ze niet...verder bent  u gewoon zelf  verantwoordelijk voor de maandelijkse betalingen, komt  u hierdoor op achterstand  omdat de post u niet tijdig  bereikt, MAAKT  NIET UIT   het is de verantwoordelijkheid  van  de curator...en mevr. onthou nu goed....wsnp bent u wettelijk beschermd.   met die schuldbemiddelaars weet ik het niet, je leest er regelmatig  ellende over, ik weet ook niet of ze een titel hebben ...ik geloof zelfs  dat ik mezelf  ook schuldbemiddelaar mag noemen..??   maar ja  weet ik niet helemaal zeker...en dat mevr. nog  steeds direct post ontvangt ???   ken niet....nogmaals   het gaat eerst naar de curator, die plukt  alles eruit, en u krijgt alleen de post zoals verjaarskaarten e.d.   iniedergeval   nooit  van schuldeisers....grijp die kans  van 3  jaar, echt U bent  zolang u zich aan de regels houdt, nergens  verantwoordelijk meer voor , maar moet u wel me andere mail lezen   sterkte en wees er nu blij mee    gr   han ....p.s   bent u er echt  moe van dat ze uw zaken niet fatsoenlijk afhandelen, stuur dan eens een brief  geadresseerd  aan Uzelf   "" vol met confettie) de postkamer zal dan wel wat alerter zijn ....:-)

do
door dolphino - Sep 10, 2007 om 19:13
18 Antwoorden / 4 Vragen

Op http://www.wsnp.rvr.org/ kun je allerlei informatie vinden over de WSNP.

Hier staan veelgestelde vragen: http://www.wsnp.rvr.org/frames/fr_faq2.htm

Er is een beantwoorder die het steeds heeft over een curator. Dit is niet juist. Bij de WSNP is er sprake van een bewindvoerder. Een curator komt pas aan de orde als de WSNP zonder schone lei wordt afgesloten (geklapt is). Dan wordt de saniet failliet verklaard. De meeste faillissementen worden afgesloten met opheffing wegens gebrek aan baten. Daarna komen alle schuldeisers weer in volle getale op u af.

Zelf uit de WSNP stappen is het domste wat je kan doen. Normaal ben je met 3 jaar van je schulden af. Soms duurt het vijf jaar.

Wat me wel zorgelijk voor de vraagsteller lijkt is dat de WSNP tegenwoordig strenger is dan in het begin. Zij spreekt nog steeds over een uitkering ontvangen. Bij de WSNP moet je er alles aan doen om zo veel mogelijk geld aan de schuldeisers af te lossen. Dit door zo snel mogelijk beiden te gaan werken. De schulden zijn in het verleden immers niet vanzelf ontstaan. Het geld is hoe dan ook door de vraagsteller en haar partner opgemaakt.
De kans dat een schone lei wordt toegekend als vraagsteller al die jaren in de uitkering is blijven 'hangen' wordt erg klein.

Beslag op de uitkering kan er niet liggen op de uitkering tijdens WSNP. Dit is niet mogelijk. Wel gaat het volledige Vt en een maandelijks bedrag naar de boedelrekening. Deze boedelrekening moet zo snel zo vol mogelijk komen. Hieruit wordt na afloop van de WSNP het salaris van de bewindvoerder voldaan. Als er dan nog iets resteert dan wordt er een percentage van de schulden aan de schuldeisers voldaan. De preferente schuldeisers krijgen een dubbel percentage. De saniet krijgt dan een schone lei toegekend en is dan van zijn schulden af. De schuldeisers rest niets anders dan de restsaldo van de vorderingen af te boeken.

Zo snel mogelijk beiden werk zoeken voor hele dagen, zodat de boedelrekening zo vol mogelijk wordt is 1 van de belangrijkste dingen die vraagstelster te doen staat.

Als uw bewindvoerder er werkelijk een puinhoop van maakt, dient u een klacht in te dienen bij de rechter-commissaris.
De naam hiervan kunt u vinden, als u zichzelf zoekt in het landelijk register schuldsanering:
http://www.wsnp.rvr.org/frames/fr_lrs.htm

Er verschijnt dan een overzicht met uw GBA-gegevens en de naam van de bewindvoerder en van de rechter-commissaris. Ook de datum van toetreding wordt hier vermeld.

Deze vraag komt van bovengenoemde site:

Ik heb een klacht over mijn bewindvoerder. Waar kan ik terecht?

De
Wsnp is een wettelijk traject. De rechtbank benoemt een bewindvoerder
om de benodigde werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast wordt een
rechter-commissaris benoemd die er op toe moet zien dat de
bewindvoerder zijn werk op juiste wijze verricht en daarnaast
beslissingen neemt in situaties die betrekking hebben op de boedel.
Maar ook is de rechter-commissaris de persoon die klachten behandelt
van schuldenaren over de bewindvoerder en andersom. U kunt daarom uw
klacht schriftelijk voorleggen aan de rechter-commissaris (artikel 317 van de Faillissementswet).
De rechter-commissaris zal de klacht terugkoppelen naar uw
bewindvoerder en zijn/haar kant van het verhaal aanhoren. Vervolgens
zal de rechter-commissaris een beslissing nemen op uw klacht.

ro
door ronny530 - Sep 10, 2007 om 20:16
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Ondanks dat het een verhaal is zonder punten en komma's maak er uit op dat er een minnelijk traject loopt en de wsnp niet uitgesproken is. Deze zal waarschijnlijk gezien het "gedrag"van vraagsteller op niets uitlopen. In het minnelijk traject is er budgetbeheer die betalen alle vaste lasten en doen ook reseveringen, zeg maar spaarpot. In de tijd van het beheer en het minnelijk traject gaan zij de schuldeisers verzoeken om tot een regeling te komen. Dit gaat vaak goed behalve als aanvrager of een schuldeiser niet meewerkt dan is het einde oefening. Doet aanvrager wel alles naar behoren en schuldeisers wijzen het minnelijk traject af dan volgt de gang naar de rechtbank voor een wsnp aanvraag nu ook wel wsr genoemd. Dan komt een bewindvoerder in beeld die de zaken inventariseert en een vrij te laten bedrag (vtlb) opstelt. Daar moet u van leven, een gedeelte vankantiegeld mag u zelf besteden en alles wat u terugkrijgt van energie en zo meer die u uit het vltb betaald heeft zijn voor u. Stoppen is geen optie want dan dreigt faillisement en dan zijn door weigering traject de rapen echt gaar en kunt u tot in lengte van dagen achtervolgd worden. Lijkt me geen mooi toekomst beeld.

Succes met uw beslissing. Ronny.

fe
door feb1963 - Sep 11, 2007 om 10:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn dochter is door omstandigheden ook in de schuldsanering terechtgekomen en mijn advies is ,heb geduld ,het duurt even voordat het allemaal loopt en alles geregeld is .Extra inkomsten gaan meestal naar de schuldeisers en dat vind ik terecht ,aan het eind van het traject wordt de rest van je schuld kwijt gescholden ,mits je geen nieuwe schulden hebt gemaakt ,probeer er het beste van te maken ,let op dat je bij het goede adres komt en niet bij een malefiede organisatie .Een wsnp biljet vraag je aan bij sociale zaken .Je moet met de billen bloot ,maar het is de enige manier om uit de schulden te komen en niet voor de rest van je leven in de schulden te blijven.

zv
door zvom - Sep 12, 2007 om 13:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou niet  zo gauw stoppen met de schuldhulpverlening om dat het heel moeilijk is om weer opnieuw in de schuldhulpverlening te komen.Wij hebben 3 jaar in de hulpverlening gezeten en dat waren drie hele zware jaren.Nu zijn we al twee jaar schuldvrij en dat is een heerlijk gevoel.Dat je toch nog brieven van deurwaarders krijgt komt dat er nog regelingen getroffen moeten worden en dat kan soms lang duren.Als eenmaal alles is geregeld en er afspraken  met schuldeisers zijn gemaakt, wordt het rustiger en krijg je zelf ook meer rust.Het worden een paar zware jaren, maar met het vooruitzicht dat je helemaal schulden vrij wordt moet het vol te hoeden zijn. succes