door 1984ramp Jun 2, 2015 om 16:33
Computers & telefonie

Hoe kan ik wifimodem sterker signaal geven

Ik heb onlangs een smart-tv gekocht. Nu wil ik graag met apps gaan werken, maar het modem zit in de meterkast en moet door muren heen. PC/laptop werken wel, maar ook niet optimaal. Apps vallen steeds weg, kennelijk is signaal niet sterk genoeg. Verbinding valt ook wel weg doordat een provider? Fon Free genaamd, mijn ziggoverbinding verbreekt. Ziggo raadde aan om een kabel te trekken, maar dat is wel lastig. Er is kennelijk van alles op de markt voor dit probleem, maar ik zou graag advies hebben van iemand met ervaring met dit probleem. Alvast heel hartelijk dank!

13697 22 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2015 om 16:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier het e.e.a. door en kijk eens klik hier.

zw
door zwaardvis - Jun 2, 2015 om 16:57
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Een Wifi repeater of versterker zou ik net doen, die voegen niets toe.
Het beste is op mbv homeplugs (powerline) een "bedrade" verbinding te simuleren via het elektriciteitsnet. Een homeplug in de meterkast (rechtstreeks in een stopcontact) en een in een stopcontact bij de TV. Op die tweede homeplug sluit je een tweede (zelf gekochte) router aan op de LAN (niet WAN) poort en stelt deze router via het routermenu in als switch. (De oorspronkelijke router in de meterkast blijft het netwerk routeren en IP adressen uitdelen). Op deze tweede router sluit je de TV via een kabel aan.
Op deze manier heb je bedraad internet op de TV en een sterk wifi signaal in de huiskamer.
Nog beter zou zijn om een echte UTP-kabel tussen meterkast en tweede router te trekken. Maar dat is lastig schrijf je. Homeplugs is dan een mogelijk alternatief.

door 1984ramp - Jun 2, 2015 om 17:13
46 Antwoorden / 24 Vragen

Nee Aurora, zo moeilijk is dat niet.... maar als leek zie je door de bomen het bos niet meer en via dit panel krijg ik meestal een goed advies. En: je hoeft geen vragen te beantwoorden als je dat niet wilt, toch?
Zwaardvis: bedankt, ditlijkt me vrij eenvoudig en een beter advies dan ik van Ziggo kreeg.
Maar goed, ik zal het gaan proberen en anders toch maar bekabelen? Ik heb ooit routers gekocht en iets van sitcom, maar uiteindelijk werkte dat toch niet goed genoeg.

Cookies
door Cookies - Jun 2, 2015 om 17:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Welke smart t.v. heb je eigenlijk? Zit daar wel Wifi Direct op? Er zijn nl smart t.v.'s waar je een wifi ontvanger bij nodig hebt, die dan achter op de t.v. wordt aangesloten.

costnix
door costnix - Jun 2, 2015 om 20:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Darom heb ik mijn modem in mijn woonkamer laten plaatsen. Ik heb op de plekken waar ik vaak kom (woonkamer en tuin) een goed wifi signaal.

be
door bennodev - Jun 3, 2015 om 11:49
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb via de meterkast gewoon door de kruipruimte een kabel naar de huiskamer laten trekken en het modem in de huiskamer staan.
Kwestie van even boren. Kun je zelf ook door in de huiskamer te beginnen en dan naar de meterkast toe.

pe
door pebk - Jun 3, 2015 om 12:29
580 Antwoorden / 0 Vragen

@1984ramp
Heb je toevallig al geprobeerd andere wifikanalen te kiezen? Als je last hebt van het kanaal waar de Fon op zit, kan dat ook nog wel eens helpen. Instellen in het modem van Ziggo.

=bennodev schreef op woensdag 3 jun 2015, 11:49: Ik heb via de meterkast gewoon door de kruipruimte een kabel naar de huiskamer laten trekken en het modem in de huiskamer staan.

Niet iedereen heeft een kruipruimte. Een homeplug (evt. met wifi) is bovendien veel eenvoudiger te installeren. Er zijn een paar leveranciers van die dingen voor thuisgebruik.

Ik heb zelf een tweede wifirouter als access point in de woonkamer en een homeplug op zolder. De beloofde 500 Mbps haalt hij bij lange na niet, maar de verbinding is wel stabiel.

pi
door picas - Jun 3, 2015 om 14:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hang de modem zo hoog mogelijk in de meterkast, heeft hij de minste storing. Heeft bij mij geholpen.

door 1984ramp - Jun 3, 2015 om 14:27
46 Antwoorden / 24 Vragen

Bedankt voor alle reacties! Idd geen kruipruimte, Sony smart tv met ingebouwde wifi. Kleine bovenwoning van mijn moeder. Inmiddels (hoop ik) de oplossing gevonden: twee homeplugs, 1 bij tv ander in meterkast. Via via iemand gevonden die dit op proef gaat regelen. Ik hoop dat het werkt, want mijn moeder kijkt veel tv omdat ze niet kan lopen.
Nogmaals hartelijk dank en ik zal tzt nog bericht sturen als het goed werkt........

aurora1
door aurora1 - Jun 3, 2015 om 14:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al de tip over het wijzigen van het wifikanaal geprobeerd?
U kunt met bijv. de wifi analyzer bekijken welke kanalen de beste verbinding geven: klik hier, voor android.

door 1984ramp - Jun 3, 2015 om 14:44
46 Antwoorden / 24 Vragen

Aurora: ja had ik al gewijzigd door in te loggen op modem op advies van ziggo. Maar deze tip ga ik ook nog proberen, bedankt!

f.weele
door f.weele - Jun 3, 2015 om 15:17
1085 Antwoorden / 27 Vragen

lees hier hoe je een tweede (oude) router kunt instellen als acces point.
Met gebruikmaking van de al eerder genoemde homeplugs een goede oplossing.

klik hier

m.vr.gr.

medew.stipte
door medew.stipte - Jun 3, 2015 om 16:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Eerste oplossing (en kosteloos) is inderdaad Wifi frequentie wijzigen. Een modem met een sterk signaal is uiteraard ook van belang. Wij gebruiken de Fritz!Box van AVM waarmee de klant vrij simpel zelf het de frequentie kan wijzigen.

https://wiki.stipte.nl/index.php?title=Meest_gestelde_technische_vragen_en_antwoorden_Fritz!box#WiFi-kanaal_aanpassen

Inizio
door Inizio - Jun 3, 2015 om 16:16
14 Antwoorden / 15 Vragen

Kassa heeft ook een artikel gepubliceerd met tips om de wifi te verbeteren. =1613]Hier kun je het artikel vinden.

Groetjes,
Deesazter

ja
door jas7812 - Jun 3, 2015 om 19:19
24 Antwoorden / 0 Vragen

Een wifi versterker kan een prima oplossing zijn. Bij mijn schoonouders stond het internetmodem in de woonkamer maar werd er vooral in de kelder (dijkwoning) via wifi geinternet. Toen heb ik beneden een wifi versterker gekocht waardoor het internet prima was.

aurora1
door aurora1 - Jun 3, 2015 om 22:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@deesazter, uw link geeft bij mij een lege pagina, mogelijk bedoelt u klik hier?

door 1984ramp - Jun 3, 2015 om 23:59
46 Antwoorden / 24 Vragen

http://wifi-versterker.net/5-beste-wifi-versterkers/ Hier vond ik ook goede info (denk ik) over versterkers.
De pagina van Kassa had ik ook al gelezen. Ik wacht eerst maar even af tot degene die mij komt helpen gaat proefdraaien, dan kan deze leek wellicht een goede keuze maken....
Bedankt medew. Stipte: ziet er goed uit, maar dan zou ik moeten overstappen qua provider en dat heeft althans voor mij weer financiele consequenties ivm pas aangeschafte apparatuur.
Opnieuw bedankt voor alle reacties en meedenkers!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 4, 2015 om 00:15
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ 1984ramp:

Alvorens met een versterker te gaan werken, kun je beter de modem/router-antenne in de meterkast vrijer van wanden en metalen delen (buizen/draden) en hoger opstellen. B.v. om een console-tje aan de wand te maken en de modem daar op plaatsen zodat de antenne verder van de genoemde objecten af staat. Desnoods kan een extern antennetje uitkomst bieden. Die zijn voor modems/routers zelfs te koop of te maken als versterkende richtantenne (short backfire antenne), die je dan in de richting van het apparaat laat wijzen waar je de meeste verbindingsproblemen mee hebt.

Dat werkt beter dan het klakkeloos plaatsen van een actieve versterker, want als dat hand-over-hand toeneemt wordt het voor iedereen langzamer, omdat het signaal van de ene versterker de ander "overschreeuwd" waardoor pakketjes informatie verminkt aankomen bij P.C. of smart T.V. en deze steeds herhaald moeten worden, wat uiteraard vertragend werkt.
Het wijzigen naar een ander modem-/routerkanaal werkt dan vaak ook niet meer, omdat daar ook (al) van die schreeuwerds zitten bij jou in de buurt.

Houd je communicatiebereik (zendvermogen) zoveel mogelijk beperkt voor het gebruik alleen in je eigen woning, dat geeft de minste problemen voor jou en/of je directe omgeving.

HardwareErrorMAN.

door 1953 - Jun 4, 2015 om 03:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou denken aan een repeater om het Wi-Fi-signaal te versterken.

De modem naar de woonkamer verplaatsen een optie?

crewmember
door crewmember - Jun 4, 2015 om 11:55
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal zal een signaal van de gemiddelde router makkelijk door een paar muren heen moeten kunnen.

Echter,als je midden in een druk bebouwd gebied woont (binnenstad/flat) kan je standaard(2.3 ghz) router zoveel interferentie ontvangen van andere routers op dezelfde frequentie. Dat het signaal minder wordt.

Dit kan je oplossen door een router die op 5.0 Ghz werkt aan te schaffen. Vaak levert een provider deze zelf als een klant veel problemen als deze ondervind.

De provider kan meten hoeveel storing je van andere routers ondervind.

gompy2
door gompy2 - Jun 4, 2015 om 19:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op donderdag 4 jun 2015, 11:55]Normaal zal een signaal van de gemiddelde router makkelijk door een paar muren heen moeten kunnen.

Echter,als je midden in een druk bebouwd gebied woont (binnenstad/flat) kan je standaard(2.3 ghz) router zoveel interferentie ontvangen van andere routers op dezelfde frequentie. Dat het signaal minder wordt.

Dit kan je oplossen door een router die op 5.0 Ghz werkt aan te schaffen. Vaak levert een provider deze zelf als een klant veel problemen als deze ondervind.

De provider kan meten hoeveel storing je van andere routers ondervind.
Als men al apparatuur heeft die op 5 GHz kan communiceren met een router, wordt een signaal van die golflengte eerder gedempt en geblokkeerd door obstakels en muren als een standaard signaal op 2,4GHz.
De meeste routers vandaag de dag kunnen al lang op 5 GHz ingesteld worden, dat is dus geen punt.
Of het zinnig is om een communicatie op 5 GHZ plaats te laten vinden als 2,4GHz al problemen geeft durf ik sterk te betwijfelen.

Alleen de apparatuur die op die 5GHz kan communiceren met die router wordt dus een probleem, buiten de moderne smartphones om.
TS moet maar eerst eens controleren op welke frequentie zijn apparatuur kan communiceren.

Vertel eens, hoe kan een provider meten hoe iemand's router storing ondervind van andere routers?
Met programaatjes voor op PC of laptop en apps voor op een smartpone is het simpel, maar hoe doet een provider dat?

crewmember
door crewmember - Jun 4, 2015 om 22:31
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 4 jun 2015, 19:35]
Vertel eens, hoe kan een provider meten hoe iemand's router storing ondervind van andere routers?
Met programaatjes voor op PC of laptop en apps voor op een smartpone is het simpel, maar hoe doet een provider dat?

Langskomen en meten hoeveel zenders er in de buurt zijn? Zo moeilijk is dit niet.