nico2010
door nico2010 Nov 6, 2010 om 02:38
Geldzaken & recht

Hoe kom ik erachter of mijn levensverzekering aan mijn hypotheek is verpand ?

Hallo allemaal
Ik ben eind 2006 een levensverzekering aangegaan bij avero/ achmea ,volgens mijn toenmalige tussenpersoon moest ik die levens/beleggings verzekering nemen als onderpand voor mijn hypotheek ,mijn huis koste €175000kk en heb €141000 hypotheek.executie waarde van het huis is €160000,krijg in 2026 €71000 uitbetaald als ik niet kom te overlijden voor die tijd ,Voorheen woonde ik met vriendin en we konden samen de kosten dragen maar nu woon ik alleen en het is heel moeilijk om iedere maand €200 verzekering en €840 hypotheek op te brengen ,kreeg laatst een brief van achmea avero en daarin stond dat mijn levens/beleggings verzekering werd gecompenseerd (want het was een woekerpolis )en dat iedere polis opnieuw werd berekend.Toen heb ik naar avero achmea gebeld en ik vroeg of ik die beleggings verzekering niet kon opzeggen en of hij verpand is aan mijn hypotheek ze vertelden mij dat dat niet het geval was en dat ik het zo kon opzeggen ,heb mijn hypotheek akte bekeken maar zie er daar ook niets over in staan ook niet in de offerte .Ik heb de verzekering opgezegd maar ben nu bang dat het consequenties heeft voor de hypotheek en zo ja wat voor consequenties zou dat dan hebben? ,Ook zag ik in de berekening dat mijn tussenpersoon ieder jaar 300 euro krijgt van mijn verzekering .misschien is die verzekering me gewoon door mijn strot geduwd door hem uit puur geldgewin ..wie weet hier iets over ? graag zie ik uw reactie tegemoet

9081 21 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 6, 2010 om 12:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt dus al in je hypotheekakte gekeken en daar staat niets over een verpanding van een verzekering? Bij welke bank is de hypotheek afgesloten? En is de hypotheek op hetzelfde moment afgesloten als de verzekering?

Je kunt in de geldleningsovereenkomst die je met de bank hebt gesloten zien welke zekerheden je moet regelen: dat is minstens een hypotheekrecht op je woning en daarnaast wellicht een verpanding van de verzekering.

Aan de andere kant kun je dit ook bij de verzekeraar nagaan. Zij moeten namelijk een aantekening maken op de polis op het moment dat de polis verpand is. Zij moeten immers weten aan wie ze moeten uitkeren als jij komt te overlijden.

Nog even een terzijde vraag: je schrijft dat je in 2006 nog samenwoonde. Nu niet meer dus? Als de woning en/of de hypotheek op jullie beider naam staat, dan moet je daar nog wel wat voor regelen. Als de verzekering op jullie beider naam staat, moet je ook nog wat regelen.

Overigens zul je je niet meteen zorgen hoeven maken. Als de verzekering verpand is, zal de verzekeraar de verzekering niet zonder toestemming van de bank kunnen afkopen. Zij horen hier voor dus aan de bel te trekken.

nico2010
door nico2010 - Nov 6, 2010 om 15:21
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie marcel .Ik had al de verzekering gebeld en bij hun is niets bekend over een verpanding van de polis sinds mijn vriendin en ik het samenleefcontract hebben beeindigd heb ik de uitkering ten gunste van mijn dochter.
De hypotheek stond geheel op mijn naam want mijn ex vriendin wou wel mee op de hypotheek maar ze had een bkr melding dus dat ging niet door ,uiteindelijk heb ik alles op mijn naam gezet aan de ene kant een geluk maar ook een nadeel omdat ik alleen voor alle kosten opdraai .ben nu 55 en heb niet veel zin om tot 2026 200 p/m premie voor die levens verzekering te betalen .die tussenpersoon beweerde ook dat vanwege mijn leeftijd ik meer moest betalen omdat er meer risico van overlijden is op mijn leeftijd .heb de hypotheekakte wel 10 keer nagelezen maar er staat niets in over een verpanding van de verzekering en zo,n belangrijk gegeven zou er dan toch in moeten staan ? en je zou zeggen dat ik die hypotheek gever moet vragen of dat erin voorkomt maar wil dat liever niet doen ik betaal gewoon trouw mijn hypotheek .denk erover om de notaris die de akte heeft laten passeren te vragen ..overigens ik moet bijelkaar 840 permaand betalen €200 verzekering en hypotheek€ 640 met alle andere kosten word het teveel die 200 euro van die verzekering eraf en de uitkering van die verzekring zou perfect uit komen .Mijn bedrijfje is na de crisis op sterven na dood en veel werk is er ook niet meer voor een 55 jarige ..

marcel75
door marcel75 - Nov 6, 2010 om 16:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,
Een verpanding van een verzekering hoeft niet in de hypotheekakte te staan. Primair is de hypotheekakte er alleen maar over er voor te zorgen dat de bank een recht van hypotheek krijgt op de woning zodat de bank de woning kan verkopen als er niet meer betaald wordt.

Er zijn banken die de verpanding wel in de hypotheekakte opnemen omdat er dan geen aparte akte van verpanding opgesteld hoeft te worden. De meeste banken regelen dit echter buiten de notariële akte in een zogenaamde onderhandse akte van verpanding.

Ben het wel met je eens dat het een belangrijk iets is, maar het hoeft niet in een notariële akte geregeld te worden.

Nog een extra ter zijde: als je samen met je ex een testament had, dan zal daar hoop ik inmiddels ook naar gekeken zijn?

nico2010
door nico2010 - Nov 6, 2010 om 16:30
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo marcel Dus dat betekent dat ik nog een onderhandse akte moet hebben waar dit wel in beschreven staat ? Ik heb die niet kunnen vinden heb toch al mijn papieren redelijk op orde ..Ook zou je dan verwachten dat avero acmea van die onderhandse akte van verpanding op de hoogte meot zijn ? En zoals ik al zei ze zeggen dat ik die verzekering zo op kan zeggen ...

nico2010
door nico2010 - Nov 6, 2010 om 16:35
10 Antwoorden / 1 Vragen

had trouwens geen testament met mijn exvriendin ..Heb die tussenpersoon gebeld en die gemeld dat zij eraf moest als begunstigde dat is ook gebeurd ,Tegelijkertijd gevraagd of de premie voor de verzekering omlaag kon maar dat ging niet zei hij .mijn punt is dit als bij mijn overlijden mijn huis word verkocht is er nog geld genoeg voor de hypotheek verstrekker zie niet in waarom ik extra op kosten gejaagd word met die woeker polis .

marcel75
door marcel75 - Nov 6, 2010 om 17:48
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,
Als het goed is heb je een (kopie van de) akte van verpanding als de verzekering verpand is aan de bank.

Zoals aangegeven moet de verzekeraar dat weten omdat zij verplicht zijn een aantekening te maken op de polis als de polis verpand is. Zij moeten immers weten of zij aan de bank moeten uitkeren of aan de verzekeringnemer.

Je laatste punt is duidelijk, maar ik wil er toch nog even op wijzen dat na jouw overlijden de rente wel gewoon betaald moet blijven worden en de erfbelasting ook binnen 8 maanden geregeld moet worden. Binnen een relatief korte termijn zal het huis dan dus verkocht moeten worden. Met name woningen waarvan de eigenaar overleden is zijn in de regel erg lastig te verkopen. Kopers hebben vaak die kennis en zijn dan niet bereid er al te veel voor te betalen. Als je als verkoper/erfgenaam evengoed een redelijke prijs wilt hebben, zul je dus weinig aanloop hebben.

nico2010
door nico2010 - Nov 7, 2010 om 11:07
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marcel ik heb gisteren nog eens alles nagekeken er staat niets op de papieren van de verzekering dat de polis verpand is ,ook niet in offerte van de hypotheekakte ,heb wel de voorwaarden voor de hpytheek nagelezen daar staat dat ze de polis inhouden van de verzekering of dat er een zg weduwe clausule in moet staan ,dat de begunstigde de uitkering aan de hypotheekgever moet afstaan en dat die er dan de hypotheek mee betalen ,Ik ga van de week gewoon even de betaling blokkeren van de verzekering en dan kijken wat er gebeurt wie er aan de bel trekt ??,en stel dat ik het er doorheen krijg om die verzekering op te zeggen ,wil ik mijn huis toch verkopen ,had vroeger een geweldig huurhuis voor €350 in de maand en heb me om laten praten door mijn ex om dit huis te kopen en die hypotheek aan te gaan ,met als resultaat dat ik nu bijna bankroet ben en aan een woekerpolis vastzit.en waarschijnlijk al mijn spaargeld wat ik in dit huis heb gestoken kwijt raak .in ieder geval bedankt voor je advies

co
door courier - Nov 7, 2010 om 17:03
226 Antwoorden / 2 Vragen

Nico,
Als de begunstiging op jouw verzoek is gewijzigd van je ex-vriendin naar je dochter dan was/is deze polis niet verpand aan de bank. Je tussenpersoon dient ervoor te zorgen dat je van AveroAchmea een nieuw clausuleblad krijgt waarop die wijziging als het ware aan je wordt bevestigd.
Op die opgave van Avero staat ook de waarde van het beleggingskapitaal per 1/1/10; laat je tussenpersoon uitrekenen wat de risicopremie was bij aanvang, trek dat af van de totaal betaalde premie en vergelijk dat met de waarde per 1/1.
Zet je tussenpersoon aan het werk voor die € 300 bestandsprovisie die hij elk jaar beurt.
Let wel: als je afkoopt, maak dan een voorbehoud voor de in het vooruitzicht gestelde schadeloosstelling. En onderteken niet blind stukken bij het kruisje.

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 08:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,
Storneer in elk geval niet die betaling! Door die betaling te storneren ben je meteen niet meer verzekerd en mocht de verzekering op de een of andere manier wel verpand zijn (lijkt me gelet op wat je schrijft niet het geval overigens), dan kan de bank ook nog eens heel moeilijk gaan doen door toch wel dreigende brieven te sturen.

Laat er, zoals courier opmerkt, nog eens door je adviseur naar kijken. Die heeft het geregeld en kan het je zo zeggen.

nico2010
door nico2010 - Nov 8, 2010 om 10:08
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie voor je antwoorden ,maar mij gaat het hierom ,waarom heb ik geen duidelijk contract onderhands of officieel contract waarin staat dat deze beleggings/levensverzekering verpand is aan de bank ,Ik verdenk die tussenpersoon van louche praktijken ik wil daarom niets meer met die meneer te maken hebben ,Ook geen advies meer vragen !Als hij naar mijn inkomen destijds had gekeken had hij kunnen zien dat ik dat ik die hypotheek nooit kon opbrengen.Ook niet met mijn ex erbij we hadden allebei een eenmansbedrijfje gelieerd aan elkaar ,toen het er opneer kwam kon mijn ex niet mee in de hypotheek en op dat moment had hij het moeten stoppen ,maar mijn ex en hij hebben zolang tegen me aangepraat dat ik overstag ging ,Ik zit te denken om een klacht in te dienen tegen deze meneer maar weet niet bij wie ik moet zijn en op welke termijn dit kan plaatsvinden dat het niet juist is wat er gebeurd is is duidelijk hij heeft me een hypotheek en levensverzekering verkocht zonder inkomensverklaring van de inkomstenbelasting ,Zou het liefst naar iemand toegaan met die hele papierwinkel en alles tot de bodem uitzoeken .Wellicht weet iemand een persoon die dat kan doen voor me ??

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 11:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,
Het is altijd nog aan de bank om te beslissen of ze wel of geen zaken met je willen doen. Blijkbaar voldeed je wel aan de criteria van de bank (tenzij er valse loonstroken etc opgestuurd zijn).

Waarom niet eens bij een verzekeringsadviseur en/of hypotheekadviseur langs dan? Die kan ook meteen kijken welke andere mogelijkheden er zijn voor je.

nico2010
door nico2010 - Nov 8, 2010 om 12:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat is wel zo, maar zie eigenlijk geen mogelijkheid om nog in deze situatie door te gaan .verdien gewoon niet genoeg meer om de hypotheek te betalen ,Krijg in mijn eentje nooit een andere hypotheek ben ik al veel te oud voor ,het enige wat ik als onderpand kan bieden is mijn huis en dat is ook niet veel meer waard in de huidige economische situatie ,en inderdaad de tussenpersoon heeft gewoon een schatting gemaakt van mijn inkomen destjds ,ik hoefde volgens hem geen inkomens verklaring te overleggen want had geld van een levens verzekering uitbetaald gekregen waarmee ik de kosten koper heb betaald als mede een betaling voor het huis ,Hij had als ervaren tussenpersoon moeten weten dat ik dat alleen nooit kon opbrengen maar het geld vond hij belangrijker ..Ik leef nu tweeenhalf jaar in de situatie dat ik alles bijeen moet schrapen voor de hypotheek en verzekering en alle andere kosten op te brengen en heb daar genoeg van ik wil geen honger meer lijden voor de hypotheek/bank ,het enige wat ik wil is dit huis verkopen tegen een redelijke prijs zonder dat de bank beslag legt en het huis voor een bodemprijs verkoopt en mij met een schuld laat zitten en ik achtereenvolgens in de schuldensanering moet ,en de rest mijn nog werkzame leven aan die bank moet betalen .dat is een scenario dat steeds dichterbij komt en ik heb daar slapeloze nachten van .

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 12:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,
De bank zal ook geen beslag leggen op je woning als ze al een hypotheekrecht hebben. Wel kunnen ze, als jij niet meer aan je verplichtingen voldoet, de woning verkopen op een veiling.

Als je de hypotheek niet meer kunt betalen of dat dreigt te gebeuren, dan kun je het beste met de bank contact opnemen en het probleem voorleggen. De meeste banken zitten helemaal niet op een veiling te wachten omdat dat (veel) geld kost en ze vaak het tekort gewoon kwijt zijn.

nico2010
door nico2010 - Nov 8, 2010 om 13:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Heb daar ook aan zitten denken marcel maar probeer dat zover mogelijk vooruit te schuiven ,Ik denk dat het die banken niets uitmaakt voor hun is dat schering en inslag dat beetje verlies wat ze op mij maken dat hebben ze ingecalculeerd ,heb zelf ook een behoorlijk bedrag aan dit huis besteed en wil het liever niet kwijt .En heb het idee dat als ik met een zielig verhaal bij die bank kom ze me gewoon uitlachen en zonder medelijden mijn huis veilen ,Heb nu wel geleerd 1 mededogen heb je niet in de zakenwereld .2 En dat je nooit iets moet tekenen waar je niet zeker van bent !!.dat is nu wel duidelijk ,En dat het niet helemaal eerlijk is gegaan met de hypotheek verstrekking en daar is die tussenpersoon schuldig aan .Ik heb helaas weinig vertrouwen in die bank het is niet zo,n algemene bank ik had er daarvoor nog nooit van gehoord. In ieder geval ben ik op zoek naar iemand die dat voor me uit kan zoeken en me een goed advies kan geven als ik ze zou bellen weet ik niet wat ik moet zeggen .ben daar eerlijk gezegd nogal onzeker over ik heb eigenlijk weinig verstand van dit soort dingen .liet dat vroeger ook aan mijn ex over ......Met dit als resultaat

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 14:10
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,
Als je blijft denken en/of denkt, kan ik je garanderen dat de bank meedogenloos is. Je zult zelf aan de bel moeten trekken. Zoals aangegeven: de bank zit niet op een wanbetaler en een veiling te wachten. Dat beetje verlies willen ze namelijk niet afschrijven. Daar betalen de nette betalers namelijk voor en moeten ze intern verantwoorden. Kost dus gewoon veel te veel voor de bank.

Geen zielig verhaal op gaan hangen, gewoon de feiten op tafel leggen.

Banken willen liever een oplossing, dan een probleem er bij.

nico2010
door nico2010 - Nov 8, 2010 om 15:16
10 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt gelijk Marcel je kan beter resoluut het probleem aanpakken dan dat je er mee wacht.dan heb je alleen meer ellende .Normaal ben ik ook zo maar in deze ben ik er gewoon huiverig voor .het is niet niks mijn hele bestaan hangt ervanaf als ik mijn huis uit word gezet ben ik dakloos en dan ben ik helemaal terug naar nul en afhankelijk van de sociale dienst of zo .Ik ben mijn hele leven zelfstandig geweest en heb nooit te maken gehad met die instanties dat wil ik graag zo houden .Wat ook zo wrang is dat ik eigenlijk makkelijk weer in mijn levensonderhoud kan voorzien maar dat het me ontbreekt aan starters kapitaal dat is allemaal aan de hypotheek opgegaan .Ik heb een afspraak met de gemeente hier gemaakt vandaag en ga eens kijken wat mijn mogelijkheden zijn voor een doorstart van mijn bedrijfje .Ik ben daar erg pessimistisch over want dan moet je met een ondernemersplan komen en zo en ze gaan dan beoordelen over de levensvatbaarheid van de onderneming , zoniet moet ik naar de sociale dienst voor schuldsanering ,

co
door courier - Nov 8, 2010 om 15:40
226 Antwoorden / 2 Vragen

Nico,
Ik wil daar graag nog aan het volgende aan toevoegen: Ik denk dat er weinig lezers zijn op dit forum die met jou willen ruilen. Daarom is het zaak om zo rationeel mogelijk te handelen die molensteen om je nek kwijt te raken en tevens iedereen recht in de ogen te kunnen blijven kijken: zo spoedig mogelijk je huis in de verkoop zetten. En dan niet bij de makelaar je persoonlijke sorus op tafel leggen (dan word je zeker geknipt en geschoren), maar wel een zakelijke gesprek en een redelijk scherpe prijs, het huis van binnen en van buiten zo goed mogelijk opfleuren, een bespreekbare, desnoods korte opleveringsperiode en: HOU VOORAL HET HOOFD KOEL en vertel partijen niet meer dan je kwijt wil.
Als dat achter de rug is kun je altijd nog energie steken in die kwestie wel- of niet afkopen van die polis en/of wegen te gaan bewandelen die louche tussenpersoon eens flink bij de strot te (laten) pakken; daar liggen best mogelijkheden (begin daar t.z.t. een nieuw topic over, ook bij trosradar) maar bedenk nu: "first things first".

nico2010
door nico2010 - Jan 7, 2011 om 00:51
10 Antwoorden / 1 Vragen

hallo allemaal .Ik heb het probleem al behoorlijk opgelost dacht ik
Vond het wel de moeite waard om iets van me te laten horen .Heb gewoon die levensverzekering opgezegd en heb hem uitbetaald gekregen nog weinig want heb per maand ..en ik heb met het geld een heleboel schulden afbetaald .Dus nu heb ik mezelf 300 euro per maand aan vaste lasten bespaard .want een creditcard heb ik ook afbetaald
Tot op heden niets van de hypotheekbank en of die tussenpersoon gehoord .Ik denk dat ik gedaan heb wat het beste is die woekerpolis opzeggen want die bracht niets op en koste me iedere maand 200 euro .ben blij dat ik dit gedaan heb hoewel het toch wel heel weinig is wat ik uitbetaald kreeg heb 11000 totaal betaald en kreeg maar 6000 terug .ben in ieder geval dolblij dat ik daar vanaf ben en kan weer rustig slapen zonder dat ik wakker word van de geldzorgen ...

marcel75
door marcel75 - Jan 7, 2011 om 08:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nico,

Ik neem aan dat je wel een andere maatregel hebt genomen om de hypotheek af te kunnen lossen? Heb je namelijk helemaal aflossingsvrij, dan zal er niet zo snel overwaarde in je huis ontstaan. Als jij komt te overlijden, zadel je vervolgens je erfgenamen met een aanzienlijke verzwaring van hun maandlasten op. Het is dus wel verstandig naar goed naar te kijken.

nico2010
door nico2010 - Jan 9, 2011 om 13:57
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo marcel ik kan nu nét de hypotheek betalen en alle andere kosten wil proberen om nog zolang mogelijk hier te blijven wonen ,had liever dit huis verkocht maar hier in de buurt staan dezelfde soort huizen als ik heb al jaren te koop, dus is het beter om te wachten op betere tijden .Had me nooit verdiept in die hele materie van hypotheken en verzekeringen liet dat altijd aan mijn ex over stom van me maar dat kan ik nu niet meer terug draaien door schade en schande wordt je wijs ook op je 55ste ..Heb diverse offertes aangevraagd voor een levensverzekering en wat blijkt ? dat een levensverzekering op mijn leeftijd met een looptijd van 10 jaar helemaal niet duur is tussen de 26 en 40 euro per maand uitbetaling bij overlijden 70.000 zelfde bedrag als die woeker polis zou uitbetalen in 2026 ..Dan heb ik in ieder geval geen gezeur met de hypotheekbank en zijn mijn nabestaanden gevrijwaard van problemen als ik zou komen te overlijden .Ga proberen om een levensverzekering af te sluiten liefst zonder tussenpersoon want daar ben ik een beetje allergisch voor geworden en heb nu de kans om rustig na te denken over welke levensverzekering ik ga nemen zonder opdringerig gedoe van een tussenpersoon .

pu
door punt11 - Feb 9, 2011 om 13:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een probleem met het stopzetten van mijn levensverzekering gekoppeld aan de levenshypotheek .Volgens Aegon kunnen wij de verzekering niet stopzetten wij betalen ons scheel 275 euro dit was eerst 375 euro maar wij hebben dit naar beneden kunnen brengen maar het is nog vrij hoog ,dit konden wij eerst prima betalen maar mijn man zit nu in de wia (wao) wat ons zeshonderd euro per maand scheelt .Mijn adviseur zegt dat wij hem niet kunnen omzetten omdat mijn man ziek is .Ik wil hem omlaten zetten naar banksparen .Onze polis is nu ongeveer 6000 euro waard.Wij hebben in totaal 17850 euro ingelegd .Ik zit met mijn handen in het haar kan ik het echt niet afkopen en zo ja krijg ik dan nog wel wat terug ik heb geen vertrouwen meer in .Wie geeft mij een gouden tip.