si
door sietske Feb 27, 2014 om 19:49
Geldzaken & recht

Hoe kom ik van een lidmaatschap van de FNV af?

Ik vraag dit voor mijn zoon.
Hij heeft tijdens zijn studie een bijbaantje gehad bij de AH als vakkenvuller. Hij is toen uit solidariteit lid geworden van de vakbond FNV. Er is hem toendertijd verteld dat hij maximaal 10 % van zijn salaris zou moeten betalen. Na het beeindigen van zijn studie is hij gaan solliciteren en heeft gelukkig een baan gevonden, weliswaar in een totaal andere sector.
Hij wilde dus zijn lidmaatschap opzeggen. Heeft dat ook per brief en mail gedaan. Hierbij heeft hij dus om opzegging gevraagd en ook een teruggave van teveel betaalde contributie. Er is en wordt nog steeds 11 euro per maand afgeschreven terwijl hij bij de AH op zijn meest 500 euro per maand verdiend heeft, meestal zelfs minder.
Na bellen en opzeggen per mail en post en het verzoek om teruggave van dit teveel betaalde bedrag is er nog steeds geen enkele reactie van de FNV gekomen. Wel wordt er nog steeds geld van zijn rekening afgeschreven
Prima hoor, dat solidariteitsgevoel. Maar je wordt er dus wel voor gestraft als je als student zo goed bent om hier aan mee te doen.
Ik heb altijd gedacht dat de FNV er voor de werknemers is,nou niet dus. Ik vind dit echt zakkenvullen over de rug van studenten!

3604 26 Rapporteer

si
door sietske - Feb 27, 2014 om 19:52
42 Antwoorden / 12 Vragen

sorry, ik bedoel uiteraard 1 % van je salaris

pi
door pieterwolters - Feb 27, 2014 om 19:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Terugvragen van teveel betaalde contributie lijkt me niet mogelijk. Als je lid bent moet je betalen. Hij had eerder zijn lidmaatschap moeten opzeggen.

jantje7
door jantje7 - Feb 27, 2014 om 20:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Opzeggen FNV

Klik Hier

Minimale premie € 3,- per maand.

si
door sietske - Feb 27, 2014 om 20:14
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 27 feb 2014, 19:54]Terugvragen van teveel betaalde contributie lijkt me niet mogelijk. Als je lid bent moet je betalen. Hij had eerder zijn lidmaatschap moeten opzeggen.

teveel betaald bedoel ik mee dat hij maximal 500 euro per maand verdiende en dat er toch elke maand 11 euro afgeschreven is, onterecht dus. Ik lees in de link van de schrijver hieronder dat er een minimum van 3 euro per maand is.

tijger1
door tijger1 - Feb 27, 2014 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan had uw zoon dus zelf de hoogte van zijn salaris moeten doorgeven en dat hij student was. Dat kan de FNV niet ruiken. Met terugwerkende kracht lidmaatschap geld terugkrijgen gast niet lukken.

En het lidmaatschap duurt een jaar. Ik mag toch aannemen dat een student wel een website kan lezen.

tenormin
door tenormin - Feb 27, 2014 om 21:28
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Na het beëindigen van zijn studie is hij gaan solliciteren en heeft gelukkig een baan gevonden, weliswaar in een totaal andere sector.

Zou wel "leuk" zijn geweest als hij een bij de FNV had gevonden; zie wat er met ex FNV man Kok is gebeurd: had uw zoon zich misschien ook wel omhoog kunnen werken tot.... ;-)) en zou hij later kunnen lachen om het geld. Is wel bedoeld als 'grapje tussendoor'.

tenormin
door tenormin - Feb 27, 2014 om 21:29
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Oeps: een baan bij de FNV....

si
door sietske - Feb 28, 2014 om 00:20
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 27 feb 2014, 21:21]Dan had uw zoon dus zelf de hoogte van zijn salaris moeten doorgeven en dat hij student was. Dat kan de FNV niet ruiken. Met terugwerkende kracht lidmaatschap geld terugkrijgen gast niet lukken.

En het lidmaatschap duurt een jaar. Ik mag toch aannemen dat een student wel een website kan lezen.

hij is binnengelokt met het eerste jaar gratis als je student bent. Dat hoeven ze dus niet te ruiken, hij heeft een kopie van zijn studentenkaart moeten inleveren.
Trouwens lekker makkelijk om de student de schuld te geven. Zo'n grote organisatie die er voor de mensen zou moeten zijn zou toch wat beter met zijn mensen om moeten gaan.
Als ik bijboorbeeld bij de FNV abva kabo op de website kijk, kan je daar gewoon opzeggen met een opZegtermijn van 2 maanden.
Sorry hoor, ik vind het echt oplichterij als je verplicht wordt lid te blijven van een vakbond terwijl je niet meer in die sector werkt.
Geeft mij een vieze smaak in de mond en is echt de beste anti reclame die je kunt maken.
Studenten, jonge mensen zijn toch de leden van de toekomst. Dit lid zijn ze in ieder geval voor eeuwig kwijt!

si
door sietske - Feb 28, 2014 om 00:23
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 27 feb 2014, 19:54]Terugvragen van teveel betaalde contributie lijkt me niet mogelijk. Als je lid bent moet je betalen. Hij had eerder zijn lidmaatschap moeten opzeggen.

Dit vind ik echt een flauw antwoord. Je gaat toch niet een lidmaatschap opzeggen als je nog werkt in de sector en niet weet wanneer je ander werk vindt.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 00:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jawel. gelokt nog wel. En als u op de site van de Abva Kabo kunt kijken dan kan uw zoon misschien wel op de site van de FNV kijken want daar gelden andere regels en daar is hij lid van, niet van de Abva Kabo.

zoekster
door zoekster - Feb 28, 2014 om 00:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat uw zoon de fout heeft gemaakt om de 1% regeling niet aan te vragen. Ik zie nl op de site van de fnv dat daar een speciaal formulier voor ingevuld moet worden. Anders kom je in het gewone tarief van een 11,15 voor een persoon van 19 t/m 22 jaar.

Hij heeft dit toen nagelaten en wil nu met terugwerkende kracht alsnog die 1 % regeling opeisen, maar dat had hij toen moeten doen.
Nu verdient hij waarschijnlijk meer dan 1100 euro per maand (mag je hopen) dan heeft het geen zin meer om het alsnog aan te vragen.

Ik snap het trouwens niet, er is hem indertijd verteld dat hij maximaal 1% van zijn salaris hoefde af te dragen aan contributie, waarom heeft hij toen niet geïnformeerd, toen hij 11,15 moest betalen? Dat is toch dom (zeker voor een student)? Hij heeft zelf laks gehandeld en nu komt pa hier de kastanjes voor hem uit het vuur halen.

De 1% gaat overigens over het bruto inkomen, niet het netto inkomen.

marcel75
door marcel75 - Feb 28, 2014 om 08:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En kan uw zoon ook niet overstappen naar de vakbond die wel aansluit bij zijn huidige werk?

ge
door gerboe - Feb 28, 2014 om 11:39
806 Antwoorden / 0 Vragen

De vakbond krijgt ervan langs terwijl uw zoon blijkbaar de gangbare procedures niet in acht heeft genomen. En bovendien, uw zoon heeft nog niet eens antwoord gekregen op zijn verzoeken dus om nu al de FNV als zakkenvullers weg te zetten...

si
door sietske - Feb 28, 2014 om 11:49
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=gerboe schreef op vrijdag 28 feb 2014, 11:39]De vakbond krijgt ervan langs terwijl uw zoon blijkbaar de gangbare procedures niet in acht heeft genomen. En bovendien, uw zoon heeft nog niet eens antwoord gekregen op zijn verzoeken dus om nu al de FNV als zakkenvullers weg te zetten...

Sorry hoor, maar als je al meer dan 3 weken geleden schriftelijk een verzoek tot opzegging heb ingediend en daar nog geen enkele reactie op heb gehad...en over dat overstappen, zou netjes zijn geweest als hij op die mogelijkheid gewezen zou zijn

Let wel: wij hebben onze zoon ertoe aangezet om lid van de vakbond te worden terwijl hij alleen maar een klein baantje als vakkenvuller had. Ik vind namelijk dat als je wilt dat de vakbond voor goede arbeidsvoorwaarden vecht je daar zelf ook iets aan moet doen.
Wat mij tegenstaat is dat zij, de vakbond het zo hebben weten te regelen dat zij zich niet aan de normaal geldende regel hoeven te houden dat je na 1 jaar een opzeggingsperiode van een maand moet aanhouden. Dit geldt wel voor allemaal andere diensten, zoals telefoon etc. Bovendien vind ik een bijdrage van 11 euro per maand als je bruto nog geen 500 euro verdient wel heel erg duur. Weet uit ervaring dat je bij andere bonden een maximumbijdrage van 10 euro per maand hebt, ongeacht je salaris.

si
door sietske - Feb 28, 2014 om 11:56
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 00:33]Jawel. gelokt nog wel. En als u op de site van de Abva Kabo kunt kijken dan kan uw zoon misschien wel op de site van de FNV kijken want daar gelden andere regels en daar is hij lid van, niet van de Abva Kabo.

Kijk zelf eens op de website lid worden van de fnv.

Ze adverteren met wordt nu lid als jongere. Het eerste jaar gratis en de eerste 4 maanden erna voor 25 euro.

Hoe wil je dit anders noemen dan lokken? Bij alke andere organisatie zou je dit een lokkertje noemen, omdat het nu om een vakbond gaat niet? Beetje flauw

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De FNV is een vereniging met een lidmaatschap. Daarvoor geldt de Wet Van Dam niet. Die kunnen hun eigen regels stellen. En over de hoogte van de bijdrage is al genoeg gezegd. Uw zoon had het formulier moeten invullen.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=sietske schreef op vrijdag 28 feb 2014, 11:56][quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 feb 2014, 00:33]Jawel. gelokt nog wel. En als u op de site van de Abva Kabo kunt kijken dan kan uw zoon misschien wel op de site van de FNV kijken want daar gelden andere regels en daar is hij lid van, niet van de Abva Kabo.

Kijk zelf eens op de website lid worden van de fnv.

Ze adverteren met wordt nu lid als jongere. Het eerste jaar gratis en de eerste 4 maanden erna voor 25 euro.

Hoe wil je dit anders noemen dan lokken? Bij alke andere organisatie zou je dit een lokkertje noemen, omdat het nu om een vakbond gaat niet? Beetje flauw

Wat heeft dit met "lokken" van doen? Jongeren krijgen korting, zoals op zoveel plekken.

me
door mellona - Feb 28, 2014 om 12:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ook op mijn opzegging is te laat gereageerd, je kan maar 1x per jaar opzeggen.
Ik weet zeker dat ik mijn opzegging per brief op tijd heb verstuurd, nu geeft FNV aan dat deze een week te laat is binnengekomen, dus zit ik er weer een jaar aanvast.

Zonder coulance of iets dergelijks,

edrick3
door edrick3 - Feb 28, 2014 om 12:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sietske,

Er is volgens je topic zowel telefonisch, per mail en per brief opgezegd.
Neem toch aan dat er om een schriftelijke bevestiging van opzegging is gevraagd.
Die zal dus nog wel komen.

..... Wel wordt er nog steeds geld van zijn rekening afgeschreven.....
Ja, de opzegging gaat pas in ná afloop van het lidmaatschapsjaar.

Met vr.gr.

me
door mein33 - Feb 28, 2014 om 13:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoe moeilijk of simpel kan het zijn.
Uw zoon hoeft niet te vragen of te verzoeken, maar hij zegt het lidmaatschap op per eerste vervaldatum en vraagt hiervan een bevestiging.
Het lidmaatschap geldt voor telkens één jaar en het lopende jaar zal hij moeten uitdienen.
U zoon betaald zijn contributie tot het einde van het lopende lidmaatschapsjaar en kan geen lidmaatschapsgeld terugvragen/vorderen. Wel kan hij tot het einde van het lidmaatschapsjaar gebruik maken van de diensten van de FNV.

si
door sietske - Feb 28, 2014 om 13:29
42 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ga hier niet meer reageren. Ik heb er geen trek in om alleen maar voor dom uitgemaakt te worden en Eigen schuld dike bult antwoorden te krijgen. Ik blijf het niet netjes vinden.

Ik heb inmiddels zelf met de fnv gebeld en degene die ik daar aan de telefoon kreeg reageerde op de volgende manier:
Ik ga u dit alleen zeggen. Ik ben het helemaal met u eens. Vind het niet zoals het hoort. Ik vind ook dat er een normale opzeggingstermijn zou moeten zijn. Het hoort ook niet dat er geen reactie op uw mails en brief komt. Wij krijgen deze klachten veel vaker en vinden dit heel vervelend omdat wij het ermee eens zijn. Ik vind het ook niet netjes dat ze zo allemaal studenten binnenharken. (haar woorden) Ik raad u aan een klacht te sturen . Komen er genoeg officiele klachten binnen dan zullen ze misschien hopelijk het beleid aanpassen.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2014 om 13:39
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sietske schreef op vrijdag 28 feb 2014, 13:29]. Ik vind het ook niet netjes dat ze zo allemaal studenten binnen harken.[quote] (haar woorden) Ik raad u aan een klacht te sturen . Komen er genoeg officiele klachten binnen dan zullen ze misschien hopelijk het beleid aanpassen.

Haar woorden. Tja, die kan je zo maar uitspreken en het klinkt u goed in de oren. Ik geloof niet dat, als er meerdere klachten komen, daar iets aan gedaan kan worden. Dit is een lidmaatschap zoiets als de ANWB. Meer dan genoeg klachten daarover, maar dat zijn nu eenmaal de reglementen die het FNV handhaafd.

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2014 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sietske

U wilt dus blijkbaar alleen maar horen dat u gelijk hebt. Jammer dan, want dat is niet zo.

h.
door h. van dijk - Feb 6, 2015 om 23:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sietske schreef op donderdag 27 feb 2014, 19:49]Ik vraag dit voor mijn zoon.
Hij heeft tijdens zijn studie een bijbaantje gehad bij de AH als vakkenvuller. Hij is toen uit solidariteit lid geworden van de vakbond FNV. Er is hem toendertijd verteld dat hij maximaal 10 % van zijn salaris zou moeten betalen. Na het beeindigen van zijn studie is hij gaan solliciteren en heeft gelukkig een baan gevonden, weliswaar in een totaal andere sector.
Hij wilde dus zijn lidmaatschap opzeggen. Heeft dat ook per brief en mail gedaan. Hierbij heeft hij dus om opzegging gevraagd en ook een teruggave van teveel betaalde contributie. Er is en wordt nog steeds 11 euro per maand afgeschreven terwijl hij bij de AH op zijn meest 500 euro per maand verdiend heeft, meestal zelfs minder.
Na bellen en opzeggen per mail en post en het verzoek om teruggave van dit teveel betaalde bedrag is er nog steeds geen enkele reactie van de FNV gekomen. Wel wordt er nog steeds geld van zijn rekening afgeschreven
Prima hoor, dat solidariteitsgevoel. Maar je wordt er dus wel voor gestraft als je als student zo goed bent om hier aan mee te doen.
Ik heb altijd gedacht dat de FNV er voor de werknemers is,nou niet dus. Ik vind dit echt zakkenvullen over de rug van studenten!

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2015 om 23:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@h. Van dijk

Wat wilt u na een jaar hier nog over zeggen?

tenormin
door tenormin - Feb 6, 2015 om 23:43
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien dat hij de TS kent en er na een jaar van af is. Bijna dan, 't is pas 6 Februari. ;-)