ekiem
door ekiem Jan 28, 2015 om 13:56
Geldzaken & recht

Hoe komen zij aan mijn mail adres

Ik kreeg vanochtend een mail van ing@emailing.ing.nl. Hierin werd vermeld dat mijn jaaroverzicht van 2014 klaarstond . Ik deze dus downloaden en tot mijn verbazing zag ik dat alle gegevens van een zekere mijnheer van Dijk in de downloads zaten. Allerlei gegevens mer rekeningnummers enz.

Om een lang verhaal kort te houden. Ik heb de ING gebeld en dit blijkt een valse mail te zijn !!!!!!

Mijn vraag is nu, hoe komt men aan mijn mailadres?

4228 20 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2015 om 14:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe komt een hond aan vlooien? Ik krijg zo vaak zulk soort e mail;s dat ik echt wel weet dat verschillende aantallen e mail adressen worden verhandeld. Dat is voor mensen en bedrijven gewoon dat zij daar gebruik van maken.

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2015 om 14:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb de nieuwsbrief ook gehad en is echt geen valse e-mail! En 'heb deze gedownload'? Er valt helemaal niks te downloaden, dus zeker niet van ene van Dijk.

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2015 om 14:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ekiem,

Je zult ongetwijfeld je mailadres wel eens ergens vermeld hebben.

Hoe herken ik een valse email?

E-mails waarmee u inlogt op Mijn ING zijn vals. Geef nooit uw wachtwoord of TAN-code via e-mail.

gerbera
door gerbera - Jan 28, 2015 om 14:25
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar heeft u dit bericht gezien, klik

Dit is slechts een voorbeeld hoe een jaaroverzicht er uit ziet. Dit ziet u als u op "toelichting jaaroverzicht" klikl. Als u even verder in de mail gekeken had, daar staat nml dat uw jaaroverzicht vanaf 2 februari beschikbaar is. Het is dus geen valse mail maar gewoon de nieuwsbrief van ING. Dus hoe men er bij ING bijkomt dat het een valse mail is ??????

me
door mein33 - Jan 28, 2015 om 14:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niest mis met de inhoud van de nieuwsbrief.
De verwijzing naar de jaarafrekening 2014 is een kennisgeving dat deze via "Internetbankieren" beschikbaar is vanaf 2 februari as.
Webcare van ING was blijkbaar nog niet op de hoogte van de inhoud van de nieuwsbrief met deze kennisgeving.
U zult niet de enige zijn die hierover contact opneemt.

costnix
door costnix - Jan 28, 2015 om 14:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is geen handige zet van de ING om die naam te gebruiken. Een naam als V. Oorbeeld zou veel duidelijker zijn geweest.

pi
door pieterwolters - Jan 28, 2015 om 14:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Zal je net zien dat er iemand Victor Oorbeeld heet...

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 28, 2015 om 14:58
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Ekiem,
zet ing@emailing.ing.nl bij uw contactpersonen dan weet u zeker dat het van de ING-bank komt, dat er is verteld dat het een valse email betreft kan komen dat u iemand aan de lijn heeft gekregen die niet zo veel weet, blijft een raadsel dat er persoonsgegevens vermeld zijn wat niet had gemogen. Misschien dit nog even melden op de site?
Vr. gr.

zoekster
door zoekster - Jan 28, 2015 om 15:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het heeft wel iets komisch dit.
(maar ik neem het erg serieus hoor)

Die meneer van Dijk, zomaar met al zijn gegevens op het internet. Het moet toch niet gekker worre!

gompy2
door gompy2 - Jan 28, 2015 om 15:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op woensdag 28 jan 2015, 13:56]
Mijn vraag is nu, hoe komt men aan mijn mailadres?
Als je in deze nieuwsbrief, die je krijgt omdat je zelf aangegeven hebt dat je die wilt ontvangen van de ING, helemaal naar beneden scrolt, zie je net boven de onderste oranje balk staan:

Afmelden Mijn ING Nieuws

Daar klik je op en je hoeft nooit meer in paniek te raken.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 28, 2015 om 15:34
7156 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:25]Blijkbaar heeft u dit bericht gezien, klik

Dit is slechts een voorbeeld hoe een jaaroverzicht er uit ziet. Dit ziet u als u op "toelichting jaaroverzicht" klikl. Als u even verder in de mail gekeken had, daar staat nml dat uw jaaroverzicht vanaf 2 februari beschikbaar is. Het is dus geen valse mail maar gewoon de nieuwsbrief van ING. Dus hoe men er bij ING bijkomt dat het een valse mail is ??????
In mijn nieuwsbrief stond dit:• Geeft u weleens een cadeau door?
• Wilt u meer geld overhouden?
• Uw Jaaroverzicht 2014
• Binnenkort op (wintersport)vakantie?
• De vraag van de maand januari
• De voordelen van Rentepunten
• Lenen voor uw koopwoning bij familie

Kon niets openen ondanks dat er handjes zichtbaar werden, duidelijk is mij nu dat alles als voorbeeld dient.

gerbera
door gerbera - Jan 28, 2015 om 16:00
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@ sjoppie, Kon niets openen ondanks dat er handjes zichtbaar werden, duidelijk is mij nu dat alles als voorbeeld dient. Bij het klikken op een van de regels kom je bij het betreffend onderwerp op de mail. Daar staat dan weer "lees meer" daarop klikkend kom je op de site met betreffend onderwerp.

gerbera
door gerbera - Jan 28, 2015 om 16:16
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 28 jan 2015, 15:06]Het heeft wel iets komisch dit.
(maar ik neem het erg serieus hoor)

Die meneer van Dijk, zomaar met al zijn gegevens op het internet. Het moet toch niet gekker worre! Schrok wel ff toen ik bericht van ekiem las, dacht het zal toch niet. Maar toen ik de bedragen zag wist ik genoeg, het was mijn rekening niet. Overigens als je op de muisjes gaat staan volgt een volledige uitleg van het betreffend onderdeel

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 28, 2015 om 16:20
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera,
Hartelijk dank voor de toelichting, had even door moeten scrollen maar ben weer helemaal bij en meneer van Dijk is ook in beeld gekomen

ekiem
door ekiem - Jan 28, 2015 om 16:47
676 Antwoorden / 100 Vragen

Alvast allemaal bedankt voor jullie reacties. En sjoppie, dat die meneer ook bij u in beeld is gekomen, ik schrok er best wel van omdat ik dacht dat als ik zijn gegevens krijg, dat een ander ook mijn gegevens zou kunnen krijgen, vandaar dus. Ik heb in die mail op • Uw Jaaroverzicht 2014 geklikt en daarna werd ik door verwezen. Uiteindenlijk heb ik op een link geklikt waarbij vermeld stond Jaaroverzicht ( PDF ). Dit heb ik gedownload en toen uit geprint . Tja en toen kwam dus die ontmoeting met meneer van Dijk ha ha.Daarbij, je hoort zoveel over valse mail berichten ,alleen had ik deze zelf nog nooit mogen krijgen.

Ik heb begrepen van de ING dat het mail adres waarvan ik die melding heb ontvangen toch een valse is.En dat de jaar afschriften pas tegen 2 februarie verzonden worden.

Ekiem

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 28, 2015 om 16:58
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@Ekiem, wij hebben allen deze nieuwsbrief gekregen en is niet vals, de telefoniste hoort ook wel eens wat en denkt die mail deugt niet, beter is iemand benaderen die geen deel uitmaakt van een callcenter dus via een brief mail of de site.
Vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ekiem

Die jaaroverzichten worden helemaal niet naar u verzonden. Die kunt u inzien vanaf 2 februari.

En mijnheer Van Dijk is altijd de voorbeeldfiguur van ING.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2015 om 17:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 28 jan 2015, 17:19]@ekiem

Die jaaroverzichten worden helemaal niet naar u verzonden. Die kunt u inzien vanaf 2 februari.

En mijnheer Van Dijk is altijd de voorbeeldfiguur van ING.

Ik heb ze ontvangen op mij afrekening overzicht.

costnix
door costnix - Jan 28, 2015 om 18:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:56]Zal je net zien dat er iemand Victor Oorbeeld heet...

Die bestaat/bestond inderdaad. Ik vond met Google een rouw webstek met die naam.

ingwebcare
door ingwebcare - Jan 29, 2015 om 09:44
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Ekiem,

Goed dat je bij twijfel contact met ons opneemt om te controleren of de e-mail die je hebt ontvangen van ING afkomstig is.

De e-mail die je hebt ontvangen is geen phishingmail. Het gaat om de ING nieuwsbrief waarin we jou laten weten dat jouw Jaaroverzicht 2014 voor je klaar staat in Mijn ING. De brief in de mail is een voorbeeldbrief van een fictief persoon.

Vervelend dat je hierover telefonisch verkeerde informatie hebt ontvangen! Excuses daarvoor. Ik breng het intern onder de aandacht. We gaan onderzoeken hoe de nieuwsbrief in de toekomst duidelijker kunnen maken.

Mocht je nog vragen hebben over de e-mail of over het jaaroverzicht, stel ze dan gerust! Meer informatie over phishing vind je op onze website: https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankieren/herken-fraude-en-oplichterij/fraude-via-uw-computer/bescherming-tegen-phishingberichten.html

Groet,

Marlies
ING Webcare team
www.ing.nl/webcare