si
door sietske Apr 17, 2015 om 15:33
Elektronica & tv

Hoe krijg ik een nieuw apparaat van Nespresso

Ik stel hier voor de tweede keer een vraag over mijn Nespresso.
Ik heb in November een nespresso-apparaat van Krups gekocht bij de Media Markt. Hij is me daar verkocht door een medewerker van Nespresso.
Al na een week gaf het appraat problemen. Hij weigerde koffie te zette. Knipperende lichtjes, een hoop lawaai, kapotten cups en halve tot nog minder gevulde kopjes.
Na eerst gemaild en later gebeld te hebben met Nespresso werd het apparaat opgehaald ter reparatie. Ik kreeg het 3 dagen later al weer terug met de mededeling: geen gebreken gevonden.. Het tweede kopje dat ik probeerde te zetten ging alweer mis. Weer gebeld, toen zou het aan het ontkalken liggen, let wel een apparaat van een maand oud!!. Ontkalkt, wat uiteraard niet hielp. Weer gebeld, dan maar een nieuw waterreservoir. Ook dat was niet de oplossing. Er is me toen door een medewerker toegezegd dat als deze reparatie niet zou werken ik een nieuw apparaat zou krijgen.
Dus weer ter reparatie aangeboden. Dit keer kreeg ik het apparaat na drie weken terug met de mededeling dat de pomp stuk was en vervangen.

Ik heb het nu weer drie weken in huis en de ellende begint weer.

Elke keer een weigerend apparaat!!! Waardeloos, zeker als je bedenkt dat het apparaat 3 maanden oud is, 150 euro heeft gekost en elke cup ook nog eens 40 cent kost.

Dit keer heeft mijn man met Nespresso gebeld, omdat ik van mijzelf weet dat ik het na al deze ellende niet meer vriendelijk kan houden.
Hij heeft duidelijk gemaakt dat twee pogingen om te repareren genoeg zijn en we nu een nieuw apparaat willen, of ons geld terug.
Je komt er absoluut niet door bij Nespresso. Hij moet weer opgehaald en gerepareerd worden.
Volgens mij heb ik wettelijk recht op een nieuwe, nadat je de fabricant twee keer de kans hebt gegeven om hem deugdelijk te repareren.

Hoe krijg ik waar ik volgens mij recht op heb, namelijk een nieuw apparaat?

4438 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 17, 2015 om 15:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Eerste topic hierover KLIK

ho
door hopetobehelping - Apr 17, 2015 om 16:35
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sietske,

zoals in uw eerdere vraag ook aangegeven moet u bij de verkoper zijn. De verkoper is verantwoordelijk om u een deugdelijk product te verkopen.
Bent u met het filmpje dat u gemaakt heeft bij de Mediamarkt geweest, wat was de reactie ?

De gegevens op consuwijzer heeft u vast al gelezen, zoniet dan hier de link.

crewmember
door crewmember - Apr 17, 2015 om 18:10
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vaak hij gerepareerd mag worden voordat het geld terug gegeven wordt hangt is redelijk variabel.

Meestal wordt bij consumentenelectronica 3x aangehouden. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat dit met uitspraken van rechtzaken over dit onderwerp te maken heeft.

zoekster
door zoekster - Apr 17, 2015 om 18:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 17 apr 2015, 18:10]Hoe vaak hij gerepareerd mag worden voordat het geld terug gegeven wordt hangt is redelijk variabel.

Meestal wordt bij consumentenelectronica 3x aangehouden. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat dit met uitspraken van rechtzaken over dit onderwerp te maken heeft.

Nee, dat heeft niet met uitspraken van rechtszaken te maken, dat is zomaar een idee bedacht door de middenstand. En iedereen praat elkaar maar na.

In feite heeft de koper recht op vervanging of herstel naar keuze, tenzij die vervanging onredelijk zou zijn. Na gemodder met dit apparaat, lijkt het mij meer dan redelijk om nu een nieuw apparaat te krijgen.

Mijn ervaring met apparaten is, of je hebt er vanaf het begin niets dan trammelant mee, of ze doen het jaren.

crewmember
door crewmember - Apr 17, 2015 om 18:57
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat heeft niet met uitspraken van rechtszaken te maken, dat is zomaar een idee bedacht door de middenstand. En iedereen praat elkaar maar na.

.

Bron?

zoekster
door zoekster - Apr 17, 2015 om 19:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen
si
door sietske - Apr 17, 2015 om 20:56
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 18:15][quote=crewmember schreef op vrijdag 17 apr 2015, 18:10]Hoe vaak hij gerepareerd mag worden voordat het geld terug gegeven wordt hangt is redelijk variabel.

Meestal wordt bij consumentenelectronica 3x aangehouden. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat dit met uitspraken van rechtzaken over dit onderwerp te maken heeft.

Nee, dat heeft niet met uitspraken van rechtszaken te maken, dat is zomaar een idee bedacht door de middenstand. En iedereen praat elkaar maar na.

In feite heeft de koper recht op vervanging of herstel naar keuze, tenzij die vervanging onredelijk zou zijn. Na gemodder met dit apparaat, lijkt het mij meer dan redelijk om nu een nieuw apparaat te krijgen.

Mijn ervaring met apparaten is, of je hebt er vanaf het begin niets dan trammelant mee, of ze doen het jaren.

si
door sietske - Apr 17, 2015 om 21:01
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 18:15][quote=crewmember schreef op vrijdag 17 apr 2015, 18:10]Hoe vaak hij gerepareerd mag worden voordat het geld terug gegeven wordt hangt is redelijk variabel.

Meestal wordt bij consumentenelectronica 3x aangehouden. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat dit met uitspraken van rechtzaken over dit onderwerp te maken heeft.

In feite heeft de koper recht op vervanging of herstel naar keuze, tenzij die vervanging onredelijk zou zijn. Na gemodder met dit apparaat, lijkt het mij meer dan redelijk om nu een nieuw apparaat te krijgen.

Mijn ervaring met apparaten is, of je hebt er vanaf het begin niets dan trammelant mee, of ze doen het jaren.

Inderdaad. Het leenapparaat dat ik tijdens de vorige reparatie kreeg was duidelijk erg oud en functioneerde prima. Het moet dus wel kunnen.Dat probeer ik ze ook duidelijk te maken. Het apparaat is vanaf dag een niet goed geweest. Er wordt nu geëist dat ik het weer laat nakijken en mogelijk repareren. Ik heb er totaal geen vertrouwen in. het is gewoon een "maandagmorgen apparaat" Ik snap niet dat zo'n groot bedrijf als Nespresso hier zo moeilijk over doet.

si
door sietske - Apr 17, 2015 om 21:02
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:13]KLIK

si
door sietske - Apr 17, 2015 om 21:05
42 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:13]KLIK

Dank je voor de link. ALs deze reparatie weer niets oplevert ga ik zeker die brief versturen. Verder zal ik het ook melden bij mijn rechtbijstandverzekering. Wie weet wat een brief van hen oplevert.

crewmember
door crewmember - Apr 17, 2015 om 23:38
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:13]KLIK

Ja dit is exact wat ik zeg.

"
Dan moet de verkoper het gebrek gratis binnen een bepaalde tijd en zonder ernstige overlast voor u oplossen. In de wet staat niet precies hoe vaak de verkoper hetzelfde product mag repareren of vervangen. Dit kan namelijk afhangen van omstandigheden, zoals:
"

En dat is voor consumenten electronica meestal 3x.

door 1953 - Apr 18, 2015 om 00:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U moet in feite voor uw - wettelijke 2 jaren - garantieaanspraak zijn bij de verkopende partij, dus de Media Markt.

alfatrion
door alfatrion - Apr 18, 2015 om 14:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen termijn gekoppeld aan de wettelijke garantie.

=crewmember schreef op vrijdag 17 apr 2015, 23:38: Ja dit is exact wat ik zeg.

Ik zie je er anders een eigen invulling aangeven.

De verkoper heeft de verplichting om door middel van herstel of vervanging, waar de consument in beginsel uit mag kiezen, te zorgen voor een conform product. Dit moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast.

Je geeft niet aan waarom hieruit zou volgen dat de verkoper het recht zou hebben om het product drie keer te herstellen. Als herstel zes weken duurt dan is het product in totaal achttien weken weg. Waarom zou dat een redelijke termijn zijn? Stel je eens voor je koopt een nieuwe product en wilt daar thuis van gaan genieten. Zou jij achttien weken willen wachten voordat je geld terug hebt en elders een nieuw product heb? Achtien weken geen televisie kijken, geen radio luisteren, niet koken, niet wassen, ect. Natuurlijk kun je andere televisie huren, andere radio huren, uit eten gaan, naar de wasserette gaan, maar dat komt je neus nog voordat je over de helft bent.

crewmember
door crewmember - Apr 20, 2015 om 10:50
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal duurt het geen 18 weken. En dus is de middelijn vaak gewoon op 3x gezet. Als het 18 weken moet duren snap ik inderdaad dat 3x niet aangehouden wordt.

Maar goed, misschien is wat nuance in mijn statement wel handig:
Vrijwel alle grote electronica ketens 3x aan. Tenzij het euvel erg veel overlast veroorzaakt of erg lang duurt om te repareren.

Bron: ik heb bij 5 jaar bij 2 electronica ketens gewerkt (geen mediamarkt ofzo) waar dit beleid was.
Verder zijn hier vast wel eens rechtzaken over geweest. En iedereen houdt dit nog steeds aan. Dus ik neem hierbij aan dat dit volgens de rechter meestal ook afdoende is.

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2015 om 11:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 17 apr 2015, 23:38][quote=zoekster schreef op vrijdag 17 apr 2015, 19:13]KLIK

Ja dit is exact wat ik zeg.

"
Dan moet de verkoper het gebrek gratis binnen een bepaalde tijd en zonder ernstige overlast voor u oplossen. In de wet staat niet precies hoe vaak de verkoper hetzelfde product mag repareren of vervangen. Dit kan namelijk afhangen van omstandigheden, zoals:
"

En dat is voor consumenten electronica meestal 3x.
Nee, dat is niet precies zoals jij zegt en het is geen wettelijk recht van de verkoper van elektronica. Ook zijn hier GEEN rechtszaken over geweest die dit hebben vastgesteld, anders moet je daar maar een paar van geven. Er bestaat niet zoiets als een middellijn. De middenstand is zomaar met een drie maal is scheepsrecht aan de gang gegaan. Je moet niet allemaal dingen gaan verzinnen om je gelijk binnen te halen.

Het hangt er helemaal vanaf wat er precies mis is, hoe ernstig het gebrek en hoe lang het product ondeugdelijk (non-conform) is en hoeveel last de koper ervan heeft.

Dat is gebaseerd op de volgende wetsartikelen.

art. 7:21 lid 3

De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

De koper heeft de keus uit aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging.
7:21 lid 1

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen

Dit is geen trapsgewijze keuze van de consument. a, b en c zijn gelijkwaardige opties.
U mag vervanging eisen, mits dit niet zo'n klein gebrek is, dat met een simpele handeling kan worden opgelost. Dan zou het niet meer redelijk zijn.
Herstel mag u ook eisen, maar als het bijvoorbeeld een spiegel is, dan kan die natuurlijk niet meer gerepareerd worden en krijgt u een nieuwe spiegel.

Bij alles wordt er wel vanuit gegaan dat u de spullen volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt. En de termijn van vervanging of herstel mag niet te lang duren en u mag er niet te veel last van hebben, anders kunt u ontbinding van de overeenkomst eisen.

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2015 om 11:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 20 apr 2015, 10:50]
Bron: ik heb bij 5 jaar bij 2 electronica ketens gewerkt (geen mediamarkt ofzo) waar dit beleid was.

Dat bedoel ik. Iedereen aapt elkaar maar zo'n beetje na.

crewmember
door crewmember - Apr 20, 2015 om 12:00
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 20 apr 2015, 11:15]
Dat bedoel ik. Iedereen aapt elkaar maar zo'n beetje na.
Dat weet je helemaal niet. Dat is wat jij denkt, maar jij komt evenmin met bewijs als ik. Wie weet is er wel een goede gegronde reden voor die 3x. En aangezien dit de standaard is lijkt me dat aannemelijker.

Maakt allemaal niet uit. Er wordt al jaren vrijwel overal de basislijn van 3x aangehouden. Met nuances richting reparatieduur en overlast. En hier zal de TS het mee moeten doen, of bewijzen dat de overlast dusdanig groot is dat dit anders moet.

Je kan hoog of laag springen maar dit is de realiteit.

Als je dit laatste wil doen, zou ik weer met het apparaat naar de Dixons gaan en daar vriendelijk uitleggen dat je niet zonder koffie kan en gewoon een nieuwe wil. Als je meteen al vuurspuwend binnenkomt heeft de verkoper waarschijnlijk ook geen zin meer om iets extra's voor je te regelen en zal hij teruggrijpen naar de 3x reparatie.

Vuurspuwen kan altijd later nog.

ge
door gerjos - Apr 20, 2015 om 13:30
14 Antwoorden / 0 Vragen

Sietske, u geeft aan dat u een rechtsbijstandverzekering heeft. nou, die lossen het zo voor u op, vooral onafhankelijke zoals Arag of Das. wanneer het een RB verzekering is waar enerzijds media Markt of anderzijds Nespresso ook mee van doen heeft kan het iets lastiger worden. Nietemin, zaak ter behandeling voordragen en niet zelf modderen.

blok
door blok - Apr 20, 2015 om 13:42
79 Antwoorden / 8 Vragen

hallo Sietske,

waarom niet ff live naar Mediamerkt gaan, naar dezelfde verkoper ?
lijkt me dat ie je dan gelijk een nieuw zelfde apparaat zal meegeven.
of ben ik nou te optimistisch ?