miekmol
door miekmol Jul 25, 2013 om 11:40
Huishouden & energie

Hoe krijg ik verkleurigen van zonnebrandcrème/olie en bodylotion uit mijn kleding?

Goedemorgen,

Onlangs heb ik een witte katoenen bermuda aangehad naar het strand. Natuurlijk mezelf goed ingesmeerd met een zonnebrandcrème. Na een aantal uren nog wat gaan drinken in een strandtent, waar ik flink zat te transpireren in de zon. Bij thuiskomst zag ik dat mijn witte bermuda op de voor en achterkant van de pijpen, overal gele plekken vertoonden. Ik heb de broek onmiddellijk in een sopje met Biotex gezet, en daarna gewassen op 60 graden. Het was er niet uit. Ik heb toen werkelijk van alles geprobeerd zoals, weken in Vanish, en weer gewassen. Daarna chloor, wasbenzine, citroensap, schoonmaakazijn, en telkens gewassen na zo'n behandeling maar de gele verkleuringen bleven. Toen heb ik de broek met soda gewassen op 90 graden en dit had ook geen resultaat. Uiteindelijk de broek op de "bleek gelegd".
Nog steeds zonder resultaat. Weggooien zal het wel worden.
Maar nu heb ik ondertussen nog 3 andere witte bermuda's uit de kast gehaald en daar zit de verkleuring ook al in en dit is van vorig jaar zomer natuurlijk. In deze bermuda's zit stretch.

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit probleem kan oplossen.

67496 23 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 25, 2013 om 12:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou een ander zonnebrandmiddel nemen. Je hebt van dat transparante spul, Bijv. Ambre Solaire Clear protect, niet vet en waterbestendig. Heb ik indertijd voor 4 euro bij Action gekocht, factor 30 en 15. Weet niet of ze het nog verkopen.

tijger1
door tijger1 - Jul 25, 2013 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt al elk middeltje gebruikt om het uit de broeken te krijgen. Daar is dus niets meer aan te doen. Die broeken zou u alleen nog kunnen verven.

En bij nieuwe witte broeken de raad opvolgen van Zoekster.

nirak888
door nirak888 - Jul 25, 2013 om 12:52
4 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo miekmol, probeer dit eens.

Zonnebrandcreme vlekken verwijderen uit kleding

Op een zomerse dag lekker de buitenlucht in? Dan kan je bijna niet zonder zonnebrandcreme. Eerst goed insmeren en daarna op pad. Soms is het nodig om je royaal in te smeren en dan is de kans ook groot dat er zonnebrandcreme vlekken ontstaan op je kleding. Gelukkig kan je deze vlekken er goed uit krijgen. In dit artikel geven we antwoord op de vraag: hoe kan ik zonnebrandcreme vlekken verwijderen uit kleding?
Zonnebrandcreme vlekken verwijderen met Wasbenzine

De eerste tip is om de zonnebrandcreme vlekken te behandelen met wasbenzine. Doe de wasbenzine op een stukje keukenrol of wc-papier en dep daarmee de vlek. Als het goed is krijg je hiermee al het merendeel van de vlek eruit. Spoel het vervolgens uit en was het kledingstuk op de gebruikelijke manier in de wasmachine. Meestal is de vlek er dan helemaal uit.

Er zijn ook nog andere methoden die je kan proberen als bovenstaande niet werkt:
Zonnebrandcreme vlekken verwijderen met groene zeep

Groene ZeepGroene zeep is ook effectief tegen zonnebrandcreme. Meng hiervoor de groene zeep met heet water en laat het kledingstuk hier een tijdje in weken. Door vervolgens de vlek met een borsteltje of iets dergelijks te schrobben, krijg je ook het merendeel van de zonnebrandcreme eruit. Je krijgt hiermee als het goed is een groot deel van de zonnebrandcreme eruit, maar dit is meestal nog niet voldoende. Was daarom het kledingstuk nog een keer in de wasmachine en als het goed is zijn de vlekken er dan volledig uit.

Succes

miekmol
door miekmol - Jul 25, 2013 om 13:00
201 Antwoorden / 50 Vragen

@Nirak888

Dat artikeltje had ik al gevonden en heb dat ook al geprobeerd.. helaas zonder resultaat.

Nu heb ik zojuist Chloorspray van Twido (Aldi) op een broek gespoten en even in laten werken en toen geschrobd met een borsteltje. Ik moet zeggen dat er nu een vlekje een stuk minder zichtbaar is.
Helaas kan ik die Twido nergens kopen, ze hebben hem ooit eens bij de Aldi gehad, meer dan een jaar geleden en die van mij is bijna op.

tenormin
door tenormin - Jul 25, 2013 om 13:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo miekmol, ben bang dat het of verven (let dan op welke Dylon voor materiaal je moet hebben) of afvalbak of poetslappen. krijg het er niet uit. Naar ik aanneem had je deze ook natuurlijk al zelf gevonden. Niet echt behulpzaam, hé? Sorry.

aurora1
door aurora1 - Jul 25, 2013 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als je de broek maar kort "op de bleek" gehad hebt probeer dan eens een aantal dagen of een week of zo de broek in de zon te laten hangen.
Had je al ossengalzeep geprobeerd?

vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Jul 25, 2013 om 19:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvulling: gewoon afwasmiddel wil soms ook wel helpen....

miekmol
door miekmol - Jul 25, 2013 om 19:56
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 25 jul 2013, 19:23]Als je de broek maar kort "op de bleek" gehad hebt probeer dan eens een aantal dagen of een week of zo de broek in de zon te laten hangen.
Had je al ossengalzeep geprobeerd?

vr.gr.

Ja Aurora1 ook al ossengalzeep en afwasmiddel geprobeerd en al dagen in de zon gelegd.
Zelfs met citroensap... elke keer natspuiten en weer laten drogen.
Helaas..

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jul 25, 2013 om 22:39
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik gebruik voor bijna alle schoonmaakklussen in huis en tuin maar ook voor vlekken in kleding Dasty, te koop bij Wibra voor 3 euro. Fantastisch spul. Er op spuiten en met een nagelborsteltje inwrijven. Valt te proberen in elk geval.
Verder had ik altijd een goed resultaat met allesreiniger als mijn man's pen weer eens in z'n borstzakje van z'n lichte uniformoverhemd was leeggelopen.

miekmol
door miekmol - Jul 26, 2013 om 07:42
201 Antwoorden / 50 Vragen

@gerdamarijke

Dasty heb ik ook al geprobeerd.
Eigenlijk zo ongeveer alles, maar je weet nooit of iemand nog een gouden tip heeft.

so
door soos - Jul 26, 2013 om 11:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik voor hele lastige vlekken altijd Muscle keuken, royaal inspuiten en laten drogen, soms herhaal ik dat een paar keer. Ook pure chloor kan ,maar dat moet je voorzichtig doen anders bijt de stof kapot, pure dikke chloor op de vlek goed inwrijven echt dikke laag, steeds opnieuw op de vlek wrijven en ev. extra toevoegen, ik doe dit altijd gewoon met mijn vingertoppen (steeds goed afspoelen), bij de vlek blijven en kijken of hij bleekt. Ik doe dit nooit langer dan ong 20 tot 30 min, anders is de kans op schade te groot.
Verven heeft volgens mij geen zin ,omdat je de vlekken toch blijft zien.

sl
door slimmerd - Jul 26, 2013 om 12:04
5 Antwoorden / 0 Vragen

De zonnecosmetica van Yves Rocher vlekken nooit. Ik doe de was koud in de Samsung ecobubble met een klein beetje Neutral. Echt, al die chemische troep is totaal onnodig.

ni
door nikkee - Jul 26, 2013 om 14:04
25 Antwoorden / 6 Vragen

Hier ook altijd last van vlekken, vooral bij de kinderen. Kreeg het er ook niet uit, dus gezocht naar ander product.
Ik gebruik voor hen nu Louis Widmer en die vlekt niet. Yves Rocher is ook wel goed

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2013 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Witte synthetische stof behandelen met bleek is zinloos. Dan wordt het sowieso geel. Broeken gewoon verven en overstappen op andere zonnebrandmiddel, zoals aangegeven.

lo
door lopertje - Jul 26, 2013 om 14:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had onlangs in een wit shirt hele rare bruine vlekken na het wassen. Gingen er met bleek of ossengalzeep ook niet uit. Had nog een fles Blue Wonder staan en heb daar de vlekken mee ingespoten en met wat wasmiddel even laten weken, en zowaar zijn alle vlekken verdwenen. Is het proberen waard.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 26, 2013 om 15:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Miekmol heeft 4 bermuda broeken.
In broek 4 zitten vreemde verkleuringen van creme.
In 3 broeken, die Miekemol nog in de kast heeft liggen zitten dezelfde verkleuringen als in broek 4.
Maar die verkleurde broeken in de kast had Miekmol nog nooit goed bekeken.
Anders had hij/zij geweten dat er verkleuringen optreden, veroorzaakt door anti zonnebrand creme.
Ze/hij wast broek 4 op 12 verschillende manieren (tel ze maar op), zonder resultaat.
En hij/ze vraagt hier om goede raad, gelukkig zijn er genoeg experts aanwezig.
Miekmol vertelt in de vraag dat hij/ze ook wasbenzine heeft gebruikt.
Expert Nirak888 raadt evengoed heel deskundig wasbenzine aan.
Het advies van Wimmi : koop bij de HEMA een bermuda met veel verschillende kleuren voor 8.95

pa
door papaya - Jul 26, 2013 om 16:54
16 Antwoorden / 13 Vragen

Probeer dit eens, citroensap met zout een papje maken, goed op de vlekken insmeren, dan ZONDER UITSPOELEN, eerst laten drogen in de zon.
Daarna niet uitborstelen maar gewoon wassen.
Doe dit al jaren zo, misschien meerdere keren proberen tot de vlekken er helemaal uit zijn.
Veel succes.

miekmol
door miekmol - Jul 26, 2013 om 16:57
201 Antwoorden / 50 Vragen

Een papje van citroen en zout heb ik nog niet geprobeerd en Blue Wonder ook niet.
Daar ga ik volgende week mee aan de slag, heb nu even geen tijd.

Bedankt voor alle reacties!

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2013 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die broeken zijn allang versleten van het gebleek en geboen.

sh
door shiny - Jul 26, 2013 om 19:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vandaag succesvol zonnebrandcremevlekken uit een wit vestje verwijderd met glansspoelmiddel.
De verkleuring flink inspuiten met glansspoelmiddel voor de vaatwasser en goed doorwrijven, daarna wassen in de wasmachine. Geen vlek meer te bekennen.

mamamama
door mamamama - Jul 29, 2013 om 00:19
67 Antwoorden / 7 Vragen

hallo miekmol,

Wat je al niet geprobeerd heeft en niets helpt.
Ik mis in je lijst het OSSEGAL middel. Ook eventueel bij Aldi te verkrijgen in vloeibaar. Verder bij iedere supermarkt als blok. Wat zou je nu nog kunnen proberen? De broek inwrijven met ossegalzeep en dan laten liggen enkele uren tot een hele nacht. 'smorgens in de machine nog een kopje vloeibaar ossegal toevoegen plus normale waspoeder. Bij mij heeft het gewerkt na twee maal herhalen.

Veel succes...na al het proberen met alle middelen die je voor de broek hebt moeten aanschaffen. Of had je misschien niet beter een nieuwe broek kunnen kopen?

Groetjes,
Diana.

ma
door manwijf - Jul 31, 2013 om 08:47
574 Antwoorden / 1 Vragen

Rekbare stof is voor een deel synthetisch. Vezels kunnen daarom beschadigen bij hoge temperaturen, maar ook bij zonlicht. Gele kleur die daarbij ontstaat gaat niet meer weg. Wassen op hoge temperaturen kan dus sowieso niet.

Bleken kan ook alleen maar bij katoen. Nooit pure bleek gebruiken. Verarmt de stof en/of er komt een gat in.

Witte kleding aan doen terwijl je vet bent van de crème is ook wel een beetje vragen om problemen. En anders accepteren dat de binnenkant niet helemaal wit meer wordt.

vo
door vogelhuis - Aug 2, 2013 om 10:28
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Miekmol verwijden van anti zonnebrand. ik krijg het weer schoon met vlek verwijderaar poeder van Ariel even ets poeder op de vlekken smeren even laten weken en dan wassen, soms moet het een tweede keer..