lottesanne
door lottesanne Sep 2, 2008 om 19:14
Huishouden & energie

Hoe krijg je de zool van een strijkijzer weer schoon

Mijn vrouw heeft een paar weken geleden een nieuw stoomstrijkijzer van Philips gekocht. Nu gebeurt het regelmatig dat de zool van het strijkijzer vies en stroef wordt, waardoor het strijkijzer niet meer soepel over de was gaat. Wij hebben al eens geprobeerd met een brillo sponsje de koude zool weer schoon te maken, maar toch wordt de zool na een tijdje weer stroef. Heeft iemand een tip om de strijkzool weer goed schoon te krijgen en te houden?

90259 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 2, 2008 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lottesanne

Te koop bij Blokker: Strijkboutenreiniger (merk: Swift)

Strijkijzer aanzetten, stift over de zool, wachten tot het smelt en dan met een droge doek schoonwrijven.

Groetjes, kiran

ve
door verwijderd - Sep 2, 2008 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar mocht je met dit slechte weer niet de deur uit willen kun je tips proberen uit grootmoeders tijd:

1. borstel de zool met tandpasta, neem het af met keukenpapier;

2. zet een pot heel sterke thee, af laten koelen, doekje erin dopen en zool poetsen;

3. strijkijzer op minimum aanzetten, uitschakelen, zool behandelen met een stevige schijf citroen;

4. (meer van deze tijd:) fijne staalwol met die rose zeep erin gebruiken;

5. boenen met wat Cif of ander schuurmiddel op de groene kant van zo'n geel/groen sponsje.

Sukses.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal fout.

zo beschadig je de coatinglaag op de zool.

gewoon het Blokker spul kopen

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ aquarius:

Je advies 4 en 5 zou ik niet opvolgen. Dat krast en, zoals reeds opgemerkt, beschadig je hiermee de coating. Dan kom je "van pissebed in kakkebed".
Dat spul van Blokker ga ik ook proberen. Als het niet werkt, krijgen ze het retour.

Dat staalwol met zeep, o.a. Brillo, is prima voor o.a. roestvast staal, pannen e.d. doch niet op "zachte" oppervlakken als coatings. Daarbij moet je met dat spul oppassen dat er geen hele kleine deeltjes (zo klein dat je ze met het blote oog niet kunt zien) achterblijven, want het roest als een gek en roestvlekken krijg je niet meer uit de kleding.

Hardware ERror MAN,

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor vuil is het en wat voor zool zit er onder de strijkbout?

Mijn moeder gebruilkte meestal een waxinelichtje er voor maar dan wel van een duur merk.

Ze zette de strijkbout op lauw warm en wreef dan het kaarje er over heen en zette daarna de bout al afkoelend een nachtje weg en de volgendedag haalde ze het overtolig vet weg en daarna streek ze over een katoennen doek.

Hierna nog een nachtje op een flink natte doek (kartoen)  met biotex groen en weg was het vuil.

Bij licht bruine koriligge vuil kan het ook kalk zijn en dat is weer makelijk weg te krijgen met azijn

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip uit grootmoeders tijd.

Neem een witte kaars en ga daarmee langs de zool van het strijkijzer.

Neem een rol keukenpapier en ga dan met het strijkijzer over het keukenpapier. Dat neemt weer het vet van de kaars op.

Dat doe je net zolang totdat er geen vet meer vanaf komt.

Daarna uitproberen over een droge theedoek en kijk of het geen vlekke achterlaat.

De strijkbout blijft mooi glad en het ijzer wordt mooi schoon.

Prima tip. Werkt goed. Verwacht alleen nier dat bruingebrande strijkijzers weer wit worden.

Ga nooit met azijn in je stoomstrijkijzer voor de kalkaanslag.

De stoomstyrijkijzer heeft een eigen reinigingsprogramma als het goed is. Kij hiervoor in je instruktieboekje. Als het goed is zit dat programma op je hitteknop.

Zelf heb ik eens azijn gebruikt en ik kon mijn strijkijzer wel weggooien omdat er steeds viezigheid uit de stoomgaatjes meekwam. Dus beslist geen azijn gebruiken.

Succes!!

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou de strijkijzer terug brengen.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij bedoel je dat er een kalklaag op komt. Een beetje bruin-witachtig. Nou, heel simpel, net als bij het ontkalken van een waterkoker kof koffiezetapparaat. Azijn!!!!! Gewoon erover vrijven en hopla.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2008 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat u die zool al eens met een brillosponsje hebt schoongemaakt betekend dat u deze nooit meer glad zal krijgen.
Immers, de zolen van moderne strijkijzers zijn voorzien van een teflonlaagje die beslist nooit geschuurd mag worden.

Daarom zal uw strijkijzer altijd weer stroef worden.

Jammer, maar het is niet anders.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 4, 2008 om 07:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedendag,

Voor allerlei huishoudelijke tips kijk eens op de site

www.omaweetraad.com

Suc6

ve
door verwijderd - Sep 4, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Lottesesanne,

Heel lang geleden een flesje Collo Büglatt gekocht, vraag me niet waar. Het werkt uitstekend. Op internet zie ik dat het een Pools product is. Zie onderstaande website. Veel succes. Bel.

http://cgi.ebay.pl/Collo-Bugeleisen-Reiniger-buglatt-Profiqualitat_W0QQcmdZViewItemQQitemZ140122162469

ve
door verwijderd - Sep 4, 2008 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote: Dat spul van Blokker ga ik ook proberen. Als het niet werkt, krijgen ze het retour.

Gebruik dat spul al zeker 20 jaar en werkt prima. Stinkt wel even.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2008 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoewel onze vorige hh hulp het ook wel eens met zo'n brillosponsje heeft gepoetst (zonder nare gevolgen) bespuit onze nieuwe hulp de voet van het strijkijzer met ovenspray als het strijkijzer handwarm is.

Mvg