ro
door rotjeknorier Apr 3, 2015 om 16:16
Voeding & gezondheid

Hoe maak ik een gepocheerd ei?

Beste,

Ik lust graag een gepocheerd ei, maar deze mislukt steeds.
Heeft iemand handige tips?
Ik hoop dat iemand een handige tip heeft en ik met Pasen een gepocheerd ei kan eten!

Alvast bedankt!

6608 26 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2015 om 16:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER, filmpje in het nederlands.

tenormin
door tenormin - Apr 3, 2015 om 16:36
16823 Antwoorden / 108 Vragen

In het filmpje van @mahadma mis ik het belangrijkste: je moet flink het water "roeren" en dan het ei uit kopje erin doen, hoef je ook niet met lepels te knoeien. Maar kan me bijna niet voorstellen dat het je niet lukt. Koop je toch een pocheer pannetje? Dat mislukt niet. Of een soeplepel invetten, ei erin en dan in pan kokend water. Eet iedere ochtend een gepocheerd ei. Of scrambled eggs. Ook heerlijk. Genoeg op Google te vinden

mahadma
door mahadma - Apr 3, 2015 om 17:11
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Vraagsteller, aan de volgende tip heb je veel: Klik HIER.

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2015 om 18:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Een ei hoort erbij. Steel de show met gepocheerde eieren. Het ziet er fantastisch uit, zo’n eitje zonder schaal!
gepocheerd ei

Breng in een steelpan water aan de kook. Zorg dat de pan minimaal voor driekwart gevuld is. Draai het vuur laag zodra het water kookt, zodat het water met weinig beweging toch aan de kook blijft. Voeg 1 eetlepel azijn toe aan het kookwater. Breek een ei boven een soeplepel of een grote maatschep. Laat de lepel in het water zakken en leg het ei zo voorzichtig in het kokende water. Met een houten lepel kan je het eiwit dat wat ver van de eidooier af gaat stollen voorzichtig weer richting eidooier dirigeren. Laat het ei zachtjes ongeveer 3 minuten koken (voor een hele zachte eidooier) en 4 minuten voor een iets steviger eidooier. Schep het gepocheerde ei met een schuimspaan voorzichtig uit het water en laat het uitlekken (eventueel op keukenpapier). Je kunt het ei mooi bijsnijden door wat van het uitgewaaierde eiwit eraf te snijden.
(Bron:puurgezond.nl)

komsja
door komsja - Apr 3, 2015 om 18:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@edrick3
U bent zeer goed op de hoogte hoe men een gepocheerd ei moet besnijden

tenormin
door tenormin - Apr 3, 2015 om 18:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@edrick3, goh, dat u daar een bron voor moet vermelden. Stond al in diverse antwoorden. Ook 'mijn soeplepel'; en dat allemaal zonder bron. En azijn, ja, dat zeggen ze in Nederland, wij vonden/vinden het niet nodig want zonder azijn gaat 't ook prima. Zolang je lekker ronddraaiend water hebt is je eitje zo gepocheerd.

tenormin
door tenormin - Apr 4, 2015 om 00:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 3 apr 2015, 23:21]En de volgende vraag van Ts wordt..............Hoe vaak moet ik mijn keuken schoonmaken? Want zo'n ei kan best een rommeltje worden omdat onze student weinig tijd heeft.

Roept ie toch de hulp van Rob Geus in?

me
door mein33 - Apr 4, 2015 om 12:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 3 apr 2015, 23:21]En de volgende vraag van Ts wordt..............Hoe vaak moet ik mijn keuken schoonmaken? Want zo'n ei kan best een rommeltje worden omdat onze student weinig tijd heeft.

@gerbera,

Deze mogelijkheid had ik ook al aan Ts voorgesteld in mijn "enigszins sarcastisch" bedoelde reactie op de vraag van Ts. over het schoonmaken van de badkamer. Ook het onderwerp "bed verschonen" had ik voorgesteld en die staat bij Ts. ook nog op de nominatie om t.z.t. gesteld te worden. ;-))

gerbera
door gerbera - Apr 4, 2015 om 14:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 3 apr 2015, 23:31]Die vraag komt dan volgende week vrijdagmiddag ........ Best wel leuk zo'n weekendkwis, verheug mij reeds op de volgende vraag.
@mein33, de vraag over bed verschonen zal wel niet komen. Onze student heeft, gelet op het drukke leven, geen tijd om naar bed te gaan. Want wat we vergeten.......onze student moet ook nog studeren. ;-))))

tenormin
door tenormin - Apr 4, 2015 om 14:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

En wij hem allemaal ,maar blijven 'voeren'. Terwijl hij allang weer aan het feesten is, althans, dat doen studenten toch het liefst?

roodborstje
door roodborstje - Apr 6, 2015 om 10:26
91 Antwoorden / 71 Vragen

@Rotjeknorier.

Ooit heb ik op TV eens gezien dat iemand het ei in een plastic zakje deed en dit dan in heet water wat uiteraard niet meer kookte.
Ook op YouTube bij Jamie Oliver kun je verschillende methodes zien.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2015 om 11:01
7179 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=roodborstje schreef op maandag 6 apr 2015, 10:26]@Rotjeknorier.

Ooit heb ik op TV eens gezien dat iemand het ei in een plastic zakje deed en dit dan in heet water wat uiteraard niet meer kookte.
Ook op YouTube bij Jamie Oliver kun je verschillende methodes zien.
Ideetje voor derde paasdag.

pk49
door pk49 - Apr 6, 2015 om 11:26
243 Antwoorden / 2 Vragen

in Engeland doen we bij het water ook een eetlepel azijn erbij om het stollingsproces te bevorderen.Binnen 2 minuten is het klaar.Je moet wel van de azijnsmaak houden,maar dat is voor ons geen probleem,omdat in de britse keuken (mout)azijn een populaire ingredient is.Denk aan de pickles en fish & chips,waarbij kwistig met azijn wordt omgegaan.

door 1953 - Apr 6, 2015 om 12:15
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zag het gisteravond nog in het programma: 'Dagelijkse Kost Weekend' - Jeroen Meurs. Dagelijks ma t/m. vr van 18:15 ~ 18:30 uur op Eén!

Het ongekookte eitje in een kopje doen, dan het ongekookte eitje tegen de oppervlakte van het kookwater in het water gieten. Even wachten en dan het gepocheerde eitje met een scheplepel eruit halen.

En dat voor iemand die niet tegen eieren kan noch eet.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2015 om 12:34
7179 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 6 apr 2015, 12:15]Zag het gisteravond nog in het programma: 'Dagelijkse Kost Weekend' - Jeroen Meurs. Dagelijks ma t/m. vr van 18:15 ~ 18:30 uur op Eén!

Het ongekookte eitje in een kopje doen, dan het ongekookte eitje tegen de oppervlakte van het kookwater in het water gieten. Even wachten en dan het gepocheerde eitje met een scheplepel eruit halen.

En dat voor iemand die niet tegen eieren kan noch eet.
Ik zal het eitje er 10 minuten in laten liggen. (Salmonella).:-)

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2015 om 12:55
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sjoppie schreef op maandag 6 apr 2015, 12:34]

Ik zal het eitje er 10 minuten in laten liggen. (Salmonella).:-)

Sjoppie, is echt achterhaald hoor. lees eens door als je wilt. Je kunt met een gerust hart wel een zacht gekookt of scrambled eitje eten.

sa
door sammetje8 - Apr 6, 2015 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben verbaasd over alle antwoorden en speciaal het filmpje van Jamie. Er bestaan gewoon eier-pocheerpannen. Ik heb er ook een.
http://www.williams-sonoma.com/recipe/poached-eggs.html

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2015 om 17:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sammetje8 schreef op maandag 6 apr 2015, 16:42]Ben verbaasd over alle antwoorden en speciaal het filmpje van Jamie. Er bestaan gewoon eier-pocheerpannen. Ik heb er ook een.
http://www.williams-sonoma.com/recipe/poached-eggs.html

Dat heb ik vrijdag 3 april 16:36u (geloof ik) al doorgegeven, dus eerst even antwoorden lezen, misschien dan hoor. Maar dan krijgt men dus een dubbel "advies".

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2015 om 17:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat ziet er niet zo gepocheerd uit, zo komt het bij mij uit de magnetron...
Gepocheerd ei:
klik hier.

me
door mein33 - Apr 6, 2015 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sammetje8 schreef op maandag 6 apr 2015, 16:42]Ben verbaasd over alle antwoorden en speciaal het filmpje van Jamie. Er bestaan gewoon eier-pocheerpannen. Ik heb er ook een.
http://www.williams-sonoma.com/recipe/poached-eggs.html

@sammetje8,

Naar aanleiding van uw verbazing heeft u speciaal voor uw reactie een account aangemaakt en dan ook nog met een antwoord dat reeds eerder gegeven is. U valt hier van de ene in de andere verbazing,
Maar nu u er toch bent, welkom op dit forum en hopelijk mogen vragenstellers hier nog vele bruikbare tips van u krijgen.

door 1953 - Apr 6, 2015 om 17:57
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=sjoppie schreef op maandag 6 apr 2015, 12:34][quote=1953 schreef op maandag 6 apr 2015, 12:15]Zag het gisteravond nog in het programma: 'Dagelijkse Kost Weekend' - Jeroen Meurs. Dagelijks ma t/m. vr van 18:15 ~ 18:30 uur op Eén!

Het ongekookte eitje in een kopje doen, dan het ongekookte eitje tegen de oppervlakte van het kookwater in het water gieten. Even wachten en dan het gepocheerde eitje met een scheplepel eruit halen.

En dat voor iemand die niet tegen eieren kan noch eet.
Ik zal het eitje er 10 minuten in laten liggen. (Salmonella).:-)

Gen ervaring mee qua tijd.

haarp
door haarp - Apr 6, 2015 om 18:01
514 Antwoorden / 62 Vragen

Van alle filmpjes vind ik dit het meest duidelijke klik hier

wimmi20
door wimmi20 - Apr 6, 2015 om 19:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als jonge onderzoeker zat Wimmi na te denken over de manier hoe je heeeel simpel een geposjeerd ei maakt.
Zonder zo'n dure posjeerpan te kopen.
En of het nou door Pasen komt, ik weet het niet, maar ik zag het licht, en er schoot mij een gedachte te binnen hoe je op de simpelste manier zo'n ei maakt.
Hier volgt mijn recept :
men neme de elektrieke stoomkoker.
Men neme een klein vuurvast schaaltje.
Men vette het schaaltje licht in.
Men doene het ei in het schaaltje.
Men zette de klok op 6 minuten.
Men hebbe een geposjeerd ei.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 6, 2015 om 19:26
7179 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 6 apr 2015, 19:15]Als jonge onderzoeker zat Wimmi na te denken over de manier hoe je heeeel simpel een geposjeerd ei maakt.
Zonder zo'n dure posjeerpan te kopen.
En of het nou door Pasen komt, ik weet het niet, maar ik zag het licht, en er schoot mij een gedachte te binnen hoe je op de simpelste manier zo'n ei maakt.
Hier volgt mijn recept :
men neme de elektrieke stoomkoker.
Men neme een klein vuurvast schaaltje.
Men vette het schaaltje licht in.
Men doene het ei in het schaaltje.
Men zette de klok op 6 minuten.
Men hebbe een geposjeerd ei.
Asjemenou Wimmie, het is gelukt, alleen de wekker op 10 minuten gezet;-)

wimmi20
door wimmi20 - Apr 6, 2015 om 19:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Sjoppie,
wat bent u razendsnel.
Tussen mijn bijdrage en de uwe zit 11 minuten verschil.
In die tijd heeft u een schaaltje ingevet, een ei gepakt, de stoomwekker op 10 minuten gezet, 10 minuten gewacht, en een antwoord getkt.
Geweldig !

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 7, 2015 om 11:47
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Door de wintertijd van de VARA te gebruiken had ik een uurtje extra. ;-)