nl
door nlofjes Dec 1, 2014 om 19:58
Huishouden & energie

Hoe milieuvriendelijk is ons verwerkte groenafval?

We zamelen ons afval gescheiden in. Van het groenafval wordt o.a. compost en bodemverbeteraar etc. gemaakt.
Maar lang niet iedereen een biologisch en diervriendelijk. Veel van de verkochte groente, fruit en planten bevatten gifstoffen en bestrijdingsmiddelen. En afval van dierlijke producten resten van antibiotica en andere middelen. Komen deze stoffen dan nu, via het verwerkte groenafval weer extra in ons milieu terecht? Bijvoorbeeld op landbouwgrond, in onze tuinen en in het oppervlakte water. Hoe groen is ons verwerkte groenafval?

903 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2014 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarom haalr Rotterdam ook allang het groen afval niet meer gescheiden op. We willen het niet op ons geweten hebben, dat ons afval is vervuild.

aurora1
door aurora1 - Dec 1, 2014 om 20:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stel dat daar dan ook nog de op dit forum genoemde zgn. milieuvriendelijke poopycat kattenbakken bij gegooid zouden worden....

tenormin
door tenormin - Dec 1, 2014 om 21:41
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ook hier word er al jaren niet meer het afval gescheiden opgehaald. Natuurlijk komen antibiotica die aan dieren word gegeven eerst door ons opgegeten en het restafval komt gewoon bij het afval zo in het milieu terecht.

gerbera
door gerbera - Dec 1, 2014 om 22:48
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Toevallig Kassa Groen gezien waarin de minister het afvalscheiden wil bevorderen. Hieruit blijkt maar weer dat onze regering niet weet wat er buiten hun gebouwen gebeurd. In onze gemeente zijn ze druk doende met het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers. En daarbij is dan geen mogelijkheid om GVT en restafval van elkaar te scheiden. De bakken hebben maar een kleur, en dat is GRIJS.

tenormin
door tenormin - Dec 1, 2014 om 23:11
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 1 dec 2014, 22:48]

De bakken hebben maar een kleur, en dat is GRIJS.

Wij hebben ook de ondergrondse containers (kleur maakt niet uit - hier groen - ironisch genoeg) maar er mag een heleboel niet in. GFT, karton e.d. Woon in een buurt van alleen maar flats, de gemeente kan natuurlijk nooit nagaan wat er in je KOMO zak zit: of je je dode plantjes, je aardappelen/fruit schillen e.d. erin doet. We hebben zat containers bij de winkelcentra voor papier, plastic, glas, kleding, schoenen etc. maar wat je nu dan met je GFT afval moet doen weet niemand. Dus...juist, dat gaat gewoon toch in de container.

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2014 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier staan in de buurt bij flats ondergrondse containers. Daar mag alles in. Er staan ernaast ook ondergrondse containers voor glas en papier voor degenen die dat apart willen houden.

Rotterdam verbrandt al het gewone afval en maakt daar stroom en stoom van.

me
door mein33 - Dec 2, 2014 om 11:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=nlofjes schreef op maandag 1 dec 2014, 19:58] Komen deze stoffen dan nu, via het verwerkte groenafval weer extra in ons milieu terecht? Bijvoorbeeld op landbouwgrond, in onze tuinen en in het oppervlakte water. Hoe groen is ons verwerkte groenafval?

Uiteraard blijven deze stoffen en ze worden rond gepompt in het milieu.
Na het composteren worden ze weer opgenomen door de planten en komen in het bodemwater terecht.
Ze verdwijnen zelfs niet als ze worden verbrandt want ook dan blijven ze voorkomen in het verbrandingsafval en/of gaan via de schoorsteen in de lucht en wat er in de verbrandingsgassen wordt uitgefilterd blijft op die manier toch gewoon in het milieu.
Ook via onze mond komen deze stoffen weer in het milieu terug via het toilet.
Zolang deze producten worden geproduceerd en gebruikt zal de vervuiling alleen maar toenemen.

costnix
door costnix - Dec 2, 2014 om 22:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik adviseer uw om zelf compost te gaan maken, dan kunt u bepalen wat er in de compost terecht komt. Zelf compost maken.

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2014 om 23:32
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=costnix schreef op dinsdag 2 dec 2014, 22:53]Ik adviseer uw om zelf compost te gaan maken, dan kunt u bepalen wat er in de compost terecht komt. Zelf compost maken.

Hoewel ook in uw link compost balkon genoemd word: echt geen optie voor een alleenstaand (bejaard) iemand. Vroeger wel gebruikt/gedaan, maar toen had ik een normale tuin. Dit duurt eeuwen voor ik GFT (inclusief de bestaande korreltjes, want die moeten er ook in) vol heb. En dan, wat moet ik er mee? Een paar plantenbakjes mee vullen? Als het kan, natuurlijk, kan men het niet (meer); jammer, is niet anders, dan gewoon in de container.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2014 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Ik denk dat @costnix het vooral ironisch bedoelt. Als we ons nu ook al druk moeten gaan maken over het feit dat een restje bespoten sla in het groenafval terecht komt, is het einde zoek.

door 1953 - Dec 3, 2014 om 02:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Compostering!

costnix
door costnix - Dec 3, 2014 om 02:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoelde het ook ironisch. Mensen makenvan elke scheet een donderslag.
zelf donder mijn tuinafval achterin mijn tuin en laat het composteren en doe er verder geen donder aan.. In de winter dient het ook als schuilplaats voor kleine dieren en insecten.
(En sinds 3 dagen zonnecellen opmojn dak)

gerbera
door gerbera - Dec 3, 2014 om 11:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

We maken ons wel weer erg druk over iets waaruit blijkt dat sommige niet weten hoe het in elkaar steekt. Bestrijdingsmiddelen hebben een afbraakperiode waarin de groente en fruitsoorten niet voor consumptie op de markt gebracht mogen worden. De hoeveelheid "gifstoffen" die in ons voedsel zitten zijn dusdanig vastgesteld dat ze niet schadelijk zijn voor onze gezondheid. Composteren is een ander verhaal, hierbij kan de temperatuur binnen de composthoop of vat oplopen tot zo'n 40 tot 60 graden waarbij veel afvalstoffen worden afgebroken. De hoeveelheid "gifstoffen"die bij het gebruik van compost in de bodem terecht komen is dus te verwaarlozen. Ik doe al jaren hetzelfde als costnix en gebruik geen korreltjes, zoals compostmaker, hooguit wat kalk.