sy
door sylli Jan 2, 2012 om 22:27
Elektronica & tv

Hoe moet ik software installeren?

Beste forummers,

Allereerst allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Dat gezegd hebbende, het volgende.

Ik heb met kerst een MP3-speler gekregen: een Sony NWZ-464 (Walkman).
Mijn zus heeft me op haar laptop laten zien hoe ik zelf liedjes en dergelijke kan 'slepen' naar het apparaat. Zag er zelfs voor een leek als ik niet erg moeilijk uit.
Nu ben ik thuis en heb het apparaat met de bijgeleverde USB-kabel in mijn desktop geplugd.
Volgens de (Engelstalige) gebruiksaanwijzing moet ik klikken "Start" -> "(my) Computer" -> Storage Media. Dubbelklik "Setup.exe".
Vervolgens zou dan uit zichzelf een installatie wizard tevoorschijn en zichzelf zou installeren.

Probleem:
- Mijn PC gaf geen sjoege toen ik de MP3-player inplugde in de USB-poort.
- Als ik op "Start" klik, komt er van alles tevoorschijn, maar niet "Computer"
- Een installatie wizard komt ook al niet tevoorschijn

Op de website van Sony gekeken naar de gebruiksaanwijzing en probleem-oplossen en onder het probleem "Installatie mislukt" staat als oplossing: installeer de software opnieuw. Maar hoe doe ik dat dan?!?

3036 25 Rapporteer

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 22:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sylli,

B;ijkbaar staat er wat software op de mp3-speler die je zou moeten installeren? Als je Windowsversie 'Nederlands' is, dan zou je dus via Start > Deze computer een venster moeten krijgen met al je schijven, CD/DVD-spelers en opslagmedia. En als het goed is zou er een opslagmedium toegevoegd moeten zijn wanneer je die mp3-speler aansluit. Deze krijgt dan de eerstvolgende vrije schijfletter toegewezen. Als voorheen de laatste 'schijf' de letter D: had, dan zou de mp3-speler de letter E: moeten hebben.
De eerste stap is dus om uit te zoeken welke letter de mp3-speler is. Als je dat weet kun je daarop dubbelklikken en dan zou je dat 'setup' programma terug moeten kunnen vinden. Als je daar dan op dubbelklikt zou de installatiewizard moeten starten.

m.vr.gr. Freya

sy
door sylli - Jan 2, 2012 om 23:05
250 Antwoorden / 40 Vragen

Dank je wel voor je antwoord, Freya!

Helaas komt er geen opslagmedium tevoorschijn wanneer ik de MP3-player inplug.
Er blijft alleen de C: en D: (dvd-rw-station) staan.

Even de 2 USB-poorten getest met USB-stick en daar kwam wel 'gewoon' de G: schijf tevoorschijn. Het ligt dus niet aan de USB-poorten...

Wat nu? Nog een suggestie?

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 23:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@sylli:

Zat er misschien nog een CD met software bij de mp3-speler?

Freya

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 23:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien een open deur, maar zit er een 'aan/uit' schakelaar op de mp3-speler? Je moet de speler dan nog wel even inschakelen....

Freya

sy
door sylli - Jan 2, 2012 om 23:17
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 2 jan 2012, 23:11]
@sylli:

Zat er misschien nog een CD met software bij de mp3-speler?

Freya

Nee.
Het was een klein doosje, met daarin het apparaat, oordopjes, garantiebewijs en een soort verkorte gebruiksaanwijzing in de vorm van een foldertje (en dat in 5 talen; dus 5 foldertjes...)

Ik bedenk mij opeens het volgende: Kan het misschien zo zijn dat de software al geïnstalleerd is en wel op de laptop van mijn zus toen zij aan mij liet zien hoe ik liedjes erop kon zetten?

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 23:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sylli schreef op maandag 2 jan 2012, 23:17]....
Ik bedenk mij opeens het volgende: Kan het misschien zo zijn dat de software al geïnstalleerd is en wel op de laptop van mijn zus toen zij aan mij liet zien hoe ik liedjes erop kon zetten?
Dat zou je aan je zus moeten vragen. Maar als je zus die software geïnstalleerd heeft, dan blijft die software ook gewoon op de mp3-speler staan, zodat je de software ook op een andere computer kunt installeren. Dus jij zou die software ook gewoon moeten kunnen installeren.

Freya

zw
door zwaardvis - Jan 2, 2012 om 23:23
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien moet je de MP3 player eerst AAN zetten voordat hij zichtbaar wordt. Zit er niet een schuifje of knopje op? Een printer die niet AAN staat wordt ook niet herkend als die op SB wordt aangesloten...

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 23:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@zwaardvis:

Kijk eens 3 posts boven jouw post.....

Freya

zw
door zwaardvis - Jan 2, 2012 om 23:29
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ja ik was het aan het lezen en toen stonden die posts er nog niet. In de tussentijd dat ik een reply intoetste is er een aantal malen gepost. Helaas kan ik niet verwijderen. #%^**&$#$%^&* systeem hier. Veel suc6

sy
door sylli - Jan 2, 2012 om 23:30
250 Antwoorden / 40 Vragen

Hij staat aan. ;-)
Om hem aan te zetten kun je elk willekeurig knopje indrukken en de "hold" schuif staat ook op euh.. niet-hold.

Nog suggesties?

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 23:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sylli schreef op maandag 2 jan 2012, 23:30]Hij staat aan. ;-)
Om hem aan te zetten kun je elk willekeurig knopje indrukken en de "hold" schuif staat ook op euh.. niet-hold.

Nog suggesties?
Misschien de volgorde van aansluiten/inschakelen veranderen? Dus:
1. Eerst de mp3-speler aansluiten met de USB-kabel en dan pas inschakelen.
of:
2. Eerst de mp3-speler inschakelen en dan pas met de USB-kabel aansluiten.

En verder, start je laptop ook eens opnieuw op, dat doet soms wonderen.

Freya

sy
door sylli - Jan 2, 2012 om 23:45
250 Antwoorden / 40 Vragen

PC opnieuw opgestart en beide aansluit-volgorden geprobeerd.
In "Deze computer" komt nu behalve C: en D: nu ook "verwisselbare schijf E:, F:, G: en H:" tevoorschijn.

Bij het dubbelklikken van elk van de schijven, krijg ik de opmerking: Plaats een schijf of een ander geschikt medium in station *letter*.

freya
door freya - Jan 2, 2012 om 23:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je soms ook nog één of andere kaartlezer in je computer (of aangesloten)? Start anders eens de computer op zonder mp3-speler, ga dan naar Start > Deze computer en kijk welk schijfstations aanwezig zijn. Daarna de mp3-speler aansluiten en kijken of er een schijfletter bijkomt.

Verder ga ik er een nachtje over slapen, want ik ga m'n mandje opzoeken..... ;-)

Freya

f.weele
door f.weele - Jan 3, 2012 om 11:06
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ben je al op de site van sony geweest voor hulp en ondersteuning?
klik hier..
De software is opgeslagen in de mp3 speler.
als je via start computer opent, zie dan soms de categorie: draagbare apparaten?
m.vr.gr.

sy
door sylli - Jan 3, 2012 om 22:04
250 Antwoorden / 40 Vragen

@f.weele: yep, op de website ben ik al geweest. Zie de laatste zin van mijn vraag.
Ik heb de vraag ook al achtergelaten op het forum, maar daar is nog geen enkele reactie op gekomen.

@Freya: jouw laatste suggestie uitgeprobeerd; er komt geen extra schijfstation te voorschijn. De MP3-player laadt wel op, maar verder geeft 'ie geen sjoege.

f.weele
door f.weele - Jan 4, 2012 om 09:39
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste sylli, in een van je posts zeg je dat het apparaat in een klein doosje zat met
oordopjes,garantiebewijs en gebruiksaanwijzing. Zat er een kabeltje bij (usb) en een oplader? Misschien is het zo dat je een kabeltje gebruikt wat alleen geschikt is om je mp3 mee op te laden. Ikzelf heb eens een kabeltje besteld dat alleen maar werkte voor het opladen, maar geen resultaat gaf m.b.t. een verbinding met de computer om bestanden over te zetten b.v. Een andere kabel gaf toen wel het gewenste resultaat. Controleer dat eens!
m.vr.gr.

conny2
door conny2 - Jan 4, 2012 om 10:38
256 Antwoorden / 4 Vragen

Welke software gebruik je ( welke versie van windows of linux bijv.)?

Zie de systeemvereisten en de gebruiksaanwijzing.

sy
door sylli - Jan 4, 2012 om 20:14
250 Antwoorden / 40 Vragen

@F.weele: er zat in de verpakking alleen het apparaat, de USB-kabel, oordopjes en 5 foldertjes. Met de USB-kabel heeft mijn zus mij laten zien hoe het ding werkte, dus ik mag aannemen dat de bijgeleverde USB-kabel niet alleen voor opladen is.

@Conny2: Ik heb Windows XP Home Edition Service Pack 3.

freya
door freya - Jan 4, 2012 om 20:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@sylli:

Het blijft een vreemd probleem. Heb je al eens geprobeerd om de boel eens te 'resetten'? Dus, computer uitschakelen, netsnoer losnemen en vervolgens een paar keer op de 'aan/uit' schakelaar drukken. Daarna het netsnoer weer aansluiten en de computer weer opstarten.

Freya

sy
door sylli - Jan 4, 2012 om 21:02
250 Antwoorden / 40 Vragen

Ik ga het proberen... Alle suggesties zijn welkom!

sy
door sylli - Jan 4, 2012 om 21:45
250 Antwoorden / 40 Vragen

@Freya: jouw suggestie uitgeprobeerd. Helaas... nog steeds geen enkele reactie.
Ik ga het morgen uitproberen op een andere computer.

freya
door freya - Jan 4, 2012 om 22:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sylli schreef op woensdag 4 jan 2012, 21:45]@Freya: jouw suggestie uitgeprobeerd. Helaas... nog steeds geen enkele reactie.
Ik ga het morgen uitproberen op een andere computer.
Jammer, het was het proberen waard. Ben benieuwd of je het op een andere computer wel werkend krijgt.

Freya

sy
door sylli - Jan 5, 2012 om 21:43
250 Antwoorden / 40 Vragen

@Freya: op ander PC in USB-poort geplugd: apparaat begon meteen met opladen. Of set-up zou lukken heb ik geen idee van, want de PC's op mijn werkplek en laptop van mijn werk laten geen downloads of installaties toe... ;-)

Ik zag trouwens op het forum van Sony waar ik het probleem heb achtergelaten dat iemand anders hetzelfde probleem heeft met hetzelfde apparaat.

Van de klantenservice van Sony die ik ook heb aangeschreven, nog steeds geen reactie.

freya
door freya - Jan 5, 2012 om 22:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@sylli:

Blijkbaar dan een probleem van b.v. een bepaalde combinatie van hardware of wellicht treedt dit probleem op bij een bepaalde Windowsversie i.c.m. bepaalde hardware.....
Hopelijk komt Sony nog met een oplossing.

Freya

sy
door sylli - Jan 5, 2012 om 23:13
250 Antwoorden / 40 Vragen

@Freya: ik hoop het ook, want dit begint wel erg irritant te worden... Al was het alleen maar omdat ik het ook vervelend vind naar de gever van het cadeau toe.
Sis, mocht je dit lezen: ik ben nog steeds erg blij met je cadeau hoor en waardeer het echt! :-)

Freya, In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en je suggesties! En dat geldt ook voor Conny2 en F.Weele.