mi
door michellekepen Oct 8, 2012 om 00:18
Geldzaken & recht

Hoe nalatenschap verder af te wikkelen?

In mijn naaste omgeving speelt de volgende kwestie, zo heb ik zojuist telefonisch vernomen:
gescheiden man (is afgehandeld en m.i. verder niet relevant) hertrouwt. Het nieuwe paar koopt gezamelijk een huis. De nieuwe vrouw komt in 2002 te overlijden. Man erft helft huis (+ helft hypotheek). Zij laat aan neven en nichten 4x30.000 (120.000) euro na. Deze hoeven pas betaald te worden op moment dat man overlijdt. Man komt in januari 2012 te overlijden. Zijn vermogen bestaat uit huis van 350.000 (geschatte WOZ waarde peildatum 1-1-2012), hypotheek van 175.000 en verder geen noemenswaardige bestanddelen. Dus naar verwachting 350-175= 175.000 euro.

1- mijn eerste vraag is of de 120.000 feitelijk een schuld is? Dat zou betekenen dat de nalatenschap 55.000 euro bedraagt. LIjkt me logisch, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
2- tweede vraag is in hoeverre de neven en nichten die recht op de 120.000 hebben, deze vordering kunnen afdwingen? En op wat voor een termijn. En gaat er ook nog een rente-aspekt meespelen?

Probleem is het gebrek aan contant geld, daar het huis nog niet verkocht is. Bovendien kan in het slechtste geval het huis minder dan 300.000 opleveren. Wat zou kunnen betekenen dat de kinderen van de man de neven en nichten uit eigen portemonnee moeten gaan betalen.

Zijn kinderen, uit eerste huwelijk, hebben m.i. reeds aanvaard middels verrichten van allerlei handelingen. Er is geen notaris bij betrokken geweest. Wel blijkt er reeds met fiscus gesproken te zijn over uitstel van aangifte/betaling successierechten, op grond van ontbreken van contanten.

Er zijn nog veel onduidelijkheden, maar ik hoop toch dat de Kassa-specialisten alvast hun licht over deze kwestie willen laten schijnen.

3535 14 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 8, 2012 om 12:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Kan u hiermee niet beter naar een deskundige gaan, b.v Notaris of een accountántkantoor.

curious
door curious - Oct 8, 2012 om 14:14
45 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Michelle Kepen,

Er zijn geen Kassa specialisten op het gebied van erfrecht.
Goed bedoelde adviezen zullen je ten deel vallen.
De tip van valerius-2- is de juiste reactie.

Suc6 met de afwikkeling.
Curious

wi
door wimwest - Oct 8, 2012 om 14:33
45 Antwoorden / 1 Vragen

Als de man gehuwd was, dan erft man de helft van het huis plus een kindsdeel. Als er geen kinderen waren, dan erft de man alles. Dat is op het moment van het overlijden van de vrouw.
Dan is het geheel afhankelijk hoe het legaat aan de neven en nichten is opgesteld. Is dit met vruchtgebruik (meestal wel) dan is het eigenlijk zo dat alles wat van het originele legaat over is, is opeisbaar en niet meer. De vrouw kan natuurlijk geen gelden weggeven als deze niet aanwezig waren of zijn. Ik kan een neef een legaat geven van een miljoen, maar als er maar 5 euro is, dan wordt het toch echt 5 euro.
Dus eerst zal bepaald moeten worden hoe de waarde is van het legaat alvorens er een vordering opgesteld kan worden. Een vordering is pas opeisbaar als men weet hoe groot de vordering is. Als er geen ruimte is voor uitbetaling van de legaten, zal men moeten wachten op de verkoop van het huis, want dan kan men pas de hoogte van de vordering bepalen en opeisen.

Artikel 4:120 BW

1.Schulden van de nalatenschap uit een legaat worden slechts ten laste van de nalatenschap voldaan, indien alle andere schulden van de nalatenschap daaruit ten volle kunnen worden voldaan.

2.Voor zover de nalatenschap niet toereikend is om de schulden uit legaten te voldoen uit de erfdelen van de erfgenamen op wie zij rusten, worden zij verminderd.

3.Tenzij uit de uiterste wil een andere wijze van vermindering voortvloeit, ondergaan deze verplichtingen alle een evenredige vermindering, met dien verstande dat, voor zover de prestatie is te beschouwen als voldoening aan een natuurlijke verbintenis van de erflater, die verplichting pas na de andere voor vermindering in aanmerking komt.

4.Vermindering geschiedt door een verklaring aan de legataris door de met het legaat belaste erfgenamen of, indien de nalatenschap is verdeeld overeenkomstig artikel 13, de echtgenoot van de erflater. Voor zover de prestatie reeds is verricht, blijft de rechtsgrond daarvoor in stand, behoudens de mogelijkheid van terugvordering en verhaal als bedoeld in de artikelen 216 en 220 lid 3.

5.Ondanks de vermindering blijven de erfgenamen die met hun gehele vermogen aansprakelijk zijn, gehouden tot voldoening voor het geheel.

De rente wordt pas uitbetaald over het meerdere van 6%, dus dat is niet van toepassing met de huidige rentestanden.

Is er geen executeur benoemd, dat maakt alles eenvoudig en minder kostbaar en volstaat een Verklaring van Executele (€ 100,-) t.o.v. een Verklaring van Erfrecht (€ 400,.-€ 900,.) Indien een notaris nodig blijkt, is even shoppen wel handig en veel voordeel mee te behalen. Kijk ook eens op

wi
door wimwest - Oct 8, 2012 om 14:34
45 Antwoorden / 1 Vragen
wi
door wimwest - Oct 8, 2012 om 14:35
45 Antwoorden / 1 Vragen

De juiste link is http://notaris.startpagina.nl/prikbord/

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2012 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou eerst beginnen met de successie aangifte van mevrouw op te zoeken, zo ook haar testament. Als die neven en nichten toentertijd een legaat toegekend gekregen hebben, is daar successierecht ( nu erfrecht) over betaald door de man. Die betaalde rechten komen in ieder geval al in mindering op hun eventuele tegoed. Dan is er nog de vraag wat er in dat testament stond en waren zij in gemeenschap van goederen gehuwd?

Zo ja, dan was de helft van het huis reeds van hem " @wimwest" .

De kinderen van de man hebben in ieder geval recht op hun legitieme portie, dat is de helft van wat zij normaal zouden erven. Had de man een testament? Kwam er geen verzekering tot uitkering voor het betalen van de hypotheek?

Het successierecht voor neven en nichten was in 2002 tot een verkrijging van € 19.994 al 41% en daarboven 45%, dat betekent dat er al ca.€ 50.800 successierechten zijn betaald, wat in mindering moet worden gebracht op de € 120.000.

lexgensen
door lexgensen - Oct 8, 2012 om 16:54
274 Antwoorden / 88 Vragen

[quote=curious schreef op maandag 8 okt 2012, 14:14]Beste Michelle Kepen,

Er zijn geen Kassa specialisten op het gebied van erfrecht.
Goed bedoelde adviezen zullen je ten deel vallen.
De tip van valerius-2- is de juiste reactie.

Suc6 met de afwikkeling.
Curious

Ik ben geen specialist maar hoe kunt U bepalen dat er GEEN kassa specialisten zijn!!!!
Erg voorinmgenomen standpunt Uwerzijds. Ik weet wel beter.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2012 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@curious
Er zijn hier al heel wat correcte antwoorden gegeven op vragen inzake het erfrecht en als er soms onjuiste antwoorden gegeven worden, worden die door anderen per omgaande gecorrigeerd.

we
door weethet - Oct 8, 2012 om 17:25
107 Antwoorden / 2 Vragen

Eens met 1e antwoord van valerius-2. Laat niemand zijn vingers branden aan erfeecht waar uistluitend de Notaris, als jurist, alles van af weet!
Het advies van een notarie is nog gratis ook, evt handlingen niet.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2012 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom is het advies gratis? De notaris zal zich toch eerst in de zaak moeten verdiepen, voordat hij antwoord kan geven op vragen. Zijn kachel brandt niet op lucht.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2012 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ts. U zegt: "er is geen notaris bij betrokken geweest".

Het zou toch erg logisch zijn als ook de vader een testament heeft, gezien het feit dat zijn overleden vrouw dat ook had. Het komt toch maar zelden voor dat in een gezin alleen één persoon een testament op laat maken. Vooral ook omdat de man kinderen uit een eerder huwelijk had.

Als er (ooit) een testament opgesteld is, dan moet er contact worden opgenomen worden met een notaris. In ieder geval voor de verklaring van erfrecht, anders kunnen de kinderen niets afwikkelen. De aangifte erfrecht hoeft niet door een notaris afgewikkeld te worden, dat kunnen zij ook zelf doen.

De kwestie met de neven en nichten heeft natuurlijk niets van doen met de verklaring van erfrecht, dat is behandeld in de verklaring van erfrecht van zijn eerder overleden echtgenote.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 8, 2012 om 18:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het antwoord van Valerius is nogal vreemd.
Waarom moet TS naar een notaris gaan ?
De vraag gaat helemaal niet over TS, ze heeft het verhaal alleen maar gehoord.
En moet er bij een hypotheek niet verplicht een overlijdens risico verzekering worden afgesloten ?
Anders wordt meestal de hypotheek niet verstrekt.
Trouwens : de belastingdienst beantwoordt dit soort vragen gratis.
Trouwens nogmaals: hoe weet je of de goedwillende amateurs hier het juiste antwoord geven ?

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2012 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Beetje kinderachtig. Valerius bedoelde natuurlijk de mensen waarover Ts schrijft.

Vroeger was het niet altijd verplicht een overlijdensrisicoverzekering te hebben.

Met zulk soort vragen hoef je echt niet bij de belastingdienst aan te komen. Aan de belastingtelefoon zitten soms mensen die minder verstand hebben van belastingen, dan mensen hier op het forum.

Wat is er trouwens op tegen om overal je licht op te steken?

mi
door michellekepen - Oct 8, 2012 om 23:10
22 Antwoorden / 11 Vragen

Van TS,

Dank voor de reacties tot dusver.
- aan Vaierius en Curious: naar notaris gaan, dat was ook mijn advies, maar ik heb me toch laten overhalen om alvast een soort orientatie te verrichten.
- Tijger 1: je opmerking inzake indertijd betaalde successierechten ter harte genomen, had ik dom genoeg nog niet aan gedacht! Ik kreeg te horen dat er geen testament is, maar door wat jij stelt (te meer vrouw geen kinderen had, maar man wel!), ga ik daar toch voor de zekerheid explicieter navraag naar doen, of laten doen via een notaris.
- Wlmwest: er was inderdaad sprake van vruchtgebruik, niet vermeld omdat ik mijn vraag te lang vond worden. Ik ga er van uit dat het testament van de vrouw indertijd geaccepteerd is, en dat behalve het legaat van 120K er ook nog iets naar man gegaan is. Waarschijnlijk was het saldo van halve huis + halve hypotheek flink positief. Je opmerking "want dan kan men pas de hoogte van de vordering bepalen en opeisen." begrijp ik niet: ik zou denken dat de vordering 120K (minus de betaalde successieR) bedraagt, wel of niet vermeerderd met rente (jij stelt van niet)??? En in het slechtste geval indien nalatenschap niet toereikend is, dienen de kinderen die (door hun handelen)
geaccepteerd hebben, bij te betalen. De 120K is m.i. geen legaat toegekend door man, maar intussen een schuld van man aan de neven en nichten. Net als er een schuld aan een postorderbdrijf zou kunnen zijn. Maar ik zeg er meteen bij dat doorgronden van artikel 4:120 BW voor mij te hoog gegrepen is.
- Wlmwl20 (familie van Wlmwest?): ik zal inderdaad zelf niet naar notaris gaan, doe slechts poging derden op juiste pad te helpen. Zal voor zekerheid navraag doen naar een evt. verzekering.

Algemeen: juiste antwoord weet je natuurlijk nooit, soms zie je zelfs tegenstrijdige visies. En in dit soort ingewikkelde zaken waar bovendien te weinig info verstrekt wordt (door mij, TS) verwacht ik ook geen kant en klaar en een alles omvattend antwoord. Desondanks ben ik toch stuk verder gekomen, en sta open voor nog meer raadgevingen en toelichtingen.
Daarnaast (nog buiten dit topic) verder overtuigd van juistheid advies: bij twijfel benficiair aanvaarden!