Hoe om te gaan met verborgen gebreken bij auto aanschaf?
Begin dit jaar hebben wij een Opel Corsa occasion aangeschaft bij een Broekhuis Opel dealer te Zeewolde. Bij de aankoop heb ik de 'extra Bovag garantie' eraf onderhandelt om de prijs te drukken. Ze vroegen namelijk nogal een belachelijk bedrag voor de afleverkosten + de bijbehorende garantie. Nu heeft het lot helaas bepaald dat wij dus binnen 6 maanden tijd na aanschaf problemen hebben gekregen met onze auto. De distributieketting ratelt wat o.a. slecht is voor de motor en na diagnose (19-7-2013) is vastgesteld dat de oliepomp niet naar behoren functioneert en de oliedruk in de motor te laag is. Door deze te lage oliedruk kan de kettingspanner niet goed zijn werk doen en staat de ketting niet altijd op de juiste spanning. Dit veroorzaakt het geratel en kan ernstige consequenties hebben voor de motor!
De kosten zijn geschat op zo'n €1200 euro maar omdat ze het zo vervelend vonden voor ons wilden ze ons tegemoet komen tot ca. €895 euro. Na heel veel discussiëren heb ik de prijs nog kunnen drukken naar €775 maar dat vind ik alsnog belachelijk hoog. Nu heeft mijn eigen garage adres, waar ik normaal altijd naartoe ga voor auto onderhoud, me aangeraden hier werk van te maken omdat dit volgens hem verborgen gebreken zijn en autobedrijven c.q. merkdealers wettelijk verplicht zijn dit soort verborgen gebreken kosteloos te repareren. Of je nu garantie erbij koopt of niet. Deze garantie heb je wettelijk al en deze reparaties zijn volgens hem zeker niet altijd voor de klant zelf en in ons geval dus ook niet.
Het oude welles/nietes verhaal helaas maar voor mijn gevoel zijn dit ook verborgen gebreken. Er is ons verzekert dat de auto geheel technisch na is gelopen dat zij de auto binnen kregen, hier kon de verkoper me zelfs de facturen van opsturen indien we dat zouden willen. Verder is ons wel tig keer verzekert tijdens het verkooppraatje: "Luister meneer,wij hebben er niets aan dat wij U een slechte auto verkopen. Wij garanderen altijd minimaal een kosteloos jaar na aanschaf voor al onze occasions." Dat is dan redelijk mislukt lijkt me zo. Wij vinden het echt belachelijk dat wij binnen een half jaar na aanschaf van zo'n jonge occasion (maart 2008 met nog geen 120000km op de teller) al worden geconfronteerd met dergelijke kosten?! Dat kan toch niet? Zeker niet bij een merkdealer en al helemaal niet bij een auto die altijd dealer onderhouden is.
Ik geloof er niets van dat ze niets wisten van de oliepomp en door het hele oliepomp verhaal hebben we nu ook last met de distributie.
Rechtsbijstand heeft ons ook grotendeels in het gelijk gesteld omdat dit niet een deugdelijk product is die ze ons hebben verkocht. Helaas heb ik weer niet de juiste verzekeringsmodule dus ze kunnen de zaak niet aannemen.
Opel Nederland kan ook niets voor ons doen gezien dit een occassion betreft en ik heb nu twee onafhankelijke garage adressen die beamen dat dit niet klopt en we er werk van moeten maken. Hoe kan ik hier mijn recht halen?
*je heb je rechten verspeeld, door de garantie af te kopen en vooraf geen onafhankelijke keuring te laten verrichten
*anders gezegd: goedkoop blijkt nu duurkoop te zijn
*en wat andere garages zeggen daar heeft natuurlijk de verkoper geen boodschap aan
@dearagain: je rechten 'verspeel' je echt niet door geen 'extra' garantie bij de aanschaf van een occassion te kopen. Wettelijk is een garage en in dit geval ook nog eens een Opel merkdealer verplicht je een deugdelijk product te verkopen (wat rechtsbijstand overigens al heeft bevestigd). Je hoeft echt geen garantie bij te kopen om aanspraak op garantie te hebben. Dat maken dergelijke bedrijven je altijd wel wijs maar dat is helemaal niet waar. Je hebt altijd garantie op een product en verborgen gebreken zijn ze altijd verplicht kosteloos te vergoeden. Het bewijslast is (altijd) het probleem.
Verder was de auto al volledig nagelopen en gekeurd en van een merkdealer verwacht ikzelf wel iets meer kwaliteit en service (helemaal van één van de grootste Opel dealers in het land). Misschien naïef maar met zo'n jonge auto mag je oliepomp echt nog niet af zijn. Daarnaast, als de oliepomp op moment van (onafhankelijke) keuring nog net goed genoeg functioneert, dan wordt deze echt niet genoteerd als aandachtspunt. De verkoper kan volgens u wel geen boodschap hebben aan een second opinion maar als er een officieel keurrapport zou zijn dan heeft hij/zij geen poot om op te staan. Dan nog moet de oliepomp op dat moment maar net de geest geven. Echter is er een mondelinge belofte gedaan dat zij garanderen een jaar kosteloos te kunnen rijden met al hun occasions. Dat is juist hun usp, dat is dan aardig mislukt lijkt me. Als je zo zeker van je zaak bent van je technische kunnen en service dan moet je niet gaan miepen als je er een keer naast zit. Dat is uiteraard ook maar een mening.
De crux nu is dat ik niet kan bewijzen dat de oliepomp naar mijn mening (en die van andere garages) al een tijdje (voor aanschaf al niet) niet goed functioneert waardoor wij nu met de gebakken peren zitten. Volgens rechtsbijstand is dit een kwestie van 'verkoop van een ondeugdelijk product' maar gezien ik voor mijn verzekering niet de juiste module heb kunnen ze de zaak niet aannemen. Dat geeft me wel hoop dat er een kans is dat we niet voor de kosten hoeven op te draaien.
Ik vind het ronduit belachelijk dat je er weer een rechtszaak van moet maken om je gelijk te halen. Krijg ik een beetje een sikkepit van in NL. De service is tegenwoordig blijkbaar ver te zoeken.
Reeds een half jaar probleemloos mee gereden en nu openbaart zich een technisch probleem. En natuurlijk heeft de dealer geweten dat hij u een slechte auto verkocht en wat zal hij blij geweest zijn om als koper zo'n s....l te vinden die het onderste uit de kan wil om de prijs te drukken.
Allemaal geklets natuurlijk want als de auto inderdaad mankementen zou hebben gehad dan hadden zij u nooit die zgn. extra garantie aangeboden omdat de kosten nooit zouden opwegen tegen de reparatiekosten waar u nu voor staat. Betreffende dealer staat goed bekend en toont zijn goede wil door een deel van de schade voor zijn rekening te willen nemen terwijl hij dat niet hoeft.
En ook daar moet de dealer nogmaals, om u tevreden te willen stellen, op inleveren.
En ook al niet de goede rechsbijstandsverzekering, hoe kan het iemand tegen zitten.
Een auto met 120.000 km op de teller en 5jr. en 4 mnd. oud. vreemd toch dat daar iets mis mee kan gaan.
Oplossing: oliepomp laten vervangen en hopen dat het daar bij blijft.
En ik zou er maar niet meer mee gaan rijden tot de reparatie is uitgevoerd want ander zou de hele motor wel een in de soep kunnen draaien en dan zijn de rapen pas echt gaar.
Mondelinge beloftes daar koop je niets voor. Heeft u op schrift dat de andere garagehouders dit als een verborgen gebrek zien dat beslist aanwezig was op het moment van koop en dat de dealer u had moeten mededelen? Dan zou u al een heel stuk verder zijn.
Zet uw vraag nog een keer op rechtswinkel.nl KLIK
en kijk of daar een jurist er muziek inziet en of die u voor een zacht prijsje verder wil helpen.
Ik vraag me af hoeveel u voor die auto heeft betaald, want dat zal sterk van invloed zijn op de eventuele haalbaarheid van uw zaak. Vermeld dat ook in uw vraag als u die op de andere site zou willen stellen.
U hebt de garantie er af kunnen kletsen en mondelinge toezeggingen gehad. U hebt geen aankoopkeuring laten verrichten en ook die toezeggingen niet zwart op wit.
120.000 km is niet niks. Dan zijn er dingen gesleten en soms versleten.
Dus nu een voordelige auto met kosten. Eigen schuld, dikke bult, heet dat in het Nederlands.
Volgens u hebt u recht op garantie, maar dan zult u moeten gaan procederen, met een zeer twijfelachtige uitkomst.
Hoi oobiedoop
Tja,wat zal ik zeggen,ben bang dat u aan het kortste end trekt,en zoals zovelen van ons overkomt met de aankoop van een tweedehands auto (ondanks dat dit een vrij jonge auto betreft)Dat we worden beflikkerd,die gasten hebben geweten wat er aan die auto mankeerde(kan je niet bewijzen) Maar is wel zo.Die gasten hebben dat hoge bedrag genoemd,omdat ze WETEN dat de koper daar op af gaat dingen,en dus het eventuele risico van grote onkosten niet bij hun neergelegd kan gaan worden.
Maar ALLE Auto-handelaren en ook erkende garage bedrijven weten wat ze verkopen,en weten wat er aan een bepaalde auto mankeert,die ze in de verkoop doen,daar word de aankoopprijs op afgestemd,En wij(de koper) denken dan voor weinig geld een goeie auto te kopen,en als er dan wat aan mankeert!!!! en we gaan terug dan word er gezegd.Tja mevrouw of meneer dat wisten wij niet,maar uit coulance maken we het voor u voor zo en zoveel!!!!!Oftewel,die oplichters verdienen er dubbel aan.
Voordat die gasten een auto te koop aanbieden,weten ze alles over die auto,en is alles allemaal al berekend zodat ze hoe dan ook dikke winst maken,en wel over onze rug.
dat er geld verdiend moet worden is duidelijk,maar niet op deze smerige manier.
En voor tijgertje
120.000 km op de teller is niet niks????
Kom nou toch,dat is tegenwoordig een kilometerstand van niks,dat was vroeger een gevaarlijke km-stand maar nu niet meer hoor,ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe die km zijn afgelegd,maar over het algemeen is 120.000km niks voor een auto van tegenwoordig
Geen enkele verkoper is helderziende en de aangeboden garantie is voor hun een gemiddeld bedrag waar ze soms winst en soms verlies op maken.
Ik begrijp dat Uw korting lager was dan de rekening en da t kan.
Het is voor een goede monteur al moeilijk en een minder deskundige verkoper onmogelijk te voorspellen of het binnen of na 6 maanden zou voorkomen.
Na 7 maanden was je ook te laat geweest.
De ratelende ketting is meestal een te slappe spanner en met even nakijken opgelost mits je er niet te lang mee door hebt gereden.
Slechte Olie zou pas na veel meer KM kunnen en ook tekort geloof ik niet gezien de KM stand en onderhoud.
De Oliepomp, daar dacht ik nog niet aan maar juist de ketting spanner en bj te lang doorrijden en te laat garage bezoeken is dat vermoedelijk de echte oorzaak.
Jammer maar grote kans op eigen schuld.
U kunt uw recht halen door naar de rechter te gaan.
U heeft binnen zes na aflevering dus u kunt volstaan door aannemelijk te maken dat u deze defecten niet hoefde te verwachten. Daarvoor is van belang dat u kunt aantonen dat u de auto tenminste voor een marktconforme prijs heeft gekocht. Als de prijs van de auto daar ver onderlag dan had u niet zomaar mogen verwachten dat de auto geschikt was om mee te rijden op het Nederlandse wegennet.
[quote]Rechtsbijstand heeft ons ook grotendeels in het gelijk gesteld omdat dit niet een deugdelijk product is die ze ons hebben verkocht. Helaas heb ik weer niet de juiste verzekeringsmodule dus ze kunnen de zaak niet aannemen.
Zelfs een dossier aanleggen met bewijsstukken, een jurist inhuren die voor jou een dagvaarding schrijft en naar de rechter.
[quote=komsja schreef op dinsdag 23 jul 2013, 18:56]En voor tijgertje
120.000 km op de teller is niet niks????
Kom nou toch,dat is tegenwoordig een kilometerstand van niks,dat was vroeger een gevaarlijke km-stand maar nu niet meer hoor,ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe die km zijn afgelegd,maar over het algemeen is 120.000km niks voor een auto van tegenwoordig
Nee, dan is hij nog gloednieuw hoor.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Geschil met booking.com
Goedenmorgen
Wij hebben in december en januari een trip gemaakt door Spanje en hierbij meerdere malen via booking.com de hotels en appartementen geregeld want je komt bijna niet om ze heen.
Echter bij het boeken van een appartement en de betaling bleek opeens dat ik toen ik daar voor de deur stond ook nog de eigenaar 300 borg moest gaan betalen en maar moest afwachten of die dan de sleut
...
Lees meer
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Liander wil mijn meter vervangen
Ik kreeg vorige week een brief van Liander dat ik mijn huidige goed funtionerende meter voor de stroom moet vervangen vanwege een vage wet .
Ben ik verplicht om dit op te volgen of probeert Liander via druk en halve leugens die nieuwe meter geinstalleerd te krijgen ?
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer