aquarius
door aquarius Sep 17, 2015 om 11:21
Huishouden & energie

Hoe restaureer ik een dressoir van MDF?

Het dressoir is oud en een beetje vergeeld. Ik wil het een opknapbeurt geven en ik wil graag even checken of het advies van de verkoopster in de verfwinkel goed is, voordat ik misschien iets onherstelbaars doe.
Ik heb het dressoir op advies schoongemaakt met HG verf(hecht)reiniger en superontvetter. Vervolgens met water afgesponst en gedroogd. Daarna geschuurd met korrel 150 en afgestoft. Toen ik de lelijke plekjes wilde voorbehandelen met grondverf, merkte ik dat de verf niet goed pakte. De grondverf is van Flexa (universele grondverf, geschikt voor hout, formica, metalen en bestaand dekkend schilderwerk). Ik heb lak van Sikkens meegekregen, extra dekkende lak krasvast, zijdeglans. Volgens de verkoopster kon ik na boven omschreven werkzaamheden gaan lakken. Een laag zou voldoende zijn. Maar omdat de grondverf niet pakt, wil ik dit eerst op deze site aan u voorleggen. Alvast bedankt voor eventuele adviezen. P.S. Of had ik de lelijke plekjes eerst moeten plamuren?

3683 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 17, 2015 om 11:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kunt deze vraag ook stellen op het forum van Klusidee KLIK

aurora1
door aurora1 - Sep 17, 2015 om 12:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met verwijzing naar @carola.83, even klik hier lezen.

gerbera
door gerbera - Sep 17, 2015 om 12:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat u onder niet goed pakken verstaat is het feit dat MDF een zuigende werking heeft. Als u een 2e laag grondverf aanbrengt is de plek goed gedekt. Gebruik geen plamuur, dit kan er toe leiden dat de (lak)verf op den duur gaat barsten. Zie verder de link van @carola 83 en @aurora1

kl
door klusman - Sep 18, 2015 om 14:09
91 Antwoorden / 9 Vragen

Vroeger was mdf zo hard dat het geen gewone verf pakte. Je moest toen grondverf hebben geschikt voor mdf. Misschien is dat bij deze kast ook het geval.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 18, 2015 om 14:11
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Grondverf is bedoeld voor hout, niet voor MDF of HDF.

Verder kan metaal, steen of papier ook nog maar geen kunststof.
Deze verfwinkel kan beter sluiten....

Een kunststof primer kopen, kan zowel in blikje als spuitbus en zelfs Action verkocht kunststof primer voor de bumper van mijn Auto!
Daarna pas kleurtje en de zwarte bumper is nu ook Wit...

Alleen geen VW wit maar iets wat enig sinds in de buurt komt, maar voor €2,09 mag je niet teveel verwachten.
Dus zowel de kunststof primer als de witte lak als de blanke lak voor meer diepte en glas dus 3x €2,09 betaald bij Action en dat zit er nu al weer 4 maanden probleemloos op en ook in de hogedrukspuit overleefde deze bumper.
Dus probeer eens omdat er vermoedelijk geen blank maar bewerkt MDF is deze met Kunststof Primer... en merk of merkloos, maar geen grondverf!

varabas
door varabas - Sep 18, 2015 om 14:29
450 Antwoorden / 35 Vragen

Aquarius,

Zijn zowel de grondverf als de afwerkverf of wel op Alkyd- ofwel op Acrylbasis? Ook dit (b.v. acryl over alkyd) wil weleens niet lekker "pakken" op elkaar.

Bassie

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2015 om 14:34
7358 Antwoorden / 14 Vragen

MDF is GEEN kunstof, het bestaat uit geperste HOUTvezels, veelal boardvezels, en kan als zodanig met normale verf (op water en/of terpetinebasis) gewoon geschilderd worden. Echter schreef ik al dat het een zuigende werking heeft waardoor een 2e laag noodzakelijk is. Dus @tot15karakters weet waar u over praat, gelukkig dat u niet in die verfwinkel staat.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 18, 2015 om 19:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een gezwam allemaal.
Volg de tip van Gerbera.
2 maal gronden vanwege de zuigende werking van MDF.
Dat is alles.

kl
door klusman - Sep 18, 2015 om 20:50
91 Antwoorden / 9 Vragen

Bij een zuigende ondergrond pakt de verf juist te goed. Het trekt te goed in het mdf en daarom moeten meerdere lagen worden opgebracht.
Mdf. dat echter zo zacht is heb ik de laatste 10 jaar niet verwerkt. Alleen de kopse kanten zijn meestal poreus (afhankelijk van de dikte)
Aquarius schrijft over het niet pakken van de verf, dat betekent m.i. dat deze soort mdf (misschien is het hdf) zo hard is dat de verf er niet intrekt. 2 lagen verf zullen dus ook niet helpen.
Ca. 25 jaar geleden heb ik eens een bed gekocht van mdf of hdf. Een jaar of 5 geleden heb ik dit geschilderd en ik had toen ook het probleem dat de grondverf niet wilde pakken. Dit mdf was zo hard dat ik er zelfs geen spijker in kon slaan.
In de bouwmarkt was toen grondverf te koop speciaal voor mdf. Met dit lukte het toen. Gelet op de hardheid van de plaat, zou misschien ook, het door tot15karakters aanbevolen, grondverf voor kunststof kunnen worden gebruikt. Dat weet ik echter niet zeker. Misschien dat toch nog een echte deskundige dit weet.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 18, 2015 om 22:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Klusman, wat vertelt u me nou ?
Een harde ondergrond is moeilijk te schilderen ?
U vraagt zich af of de ondergrond zo hard is dat de verf niet intrekt.
Klusman ik heb klusnieuws voor u : hoe harder de ondergrond, hoe gemakkelijker te schilderen.
En des te minder verf heb je nodig om dekkend te werken.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=klusman schreef op vrijdag 18 sep 2015, 20:50:

Aquarius schrijft over het niet pakken van de verf, dat betekent m.i. dat deze soort mdf (misschien is het hdf) zo hard is dat de verf er niet intrekt. 2 lagen verf zullen dus ook niet helpen.

gerbera
door gerbera - Sep 18, 2015 om 22:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beste klusman, ik weet niet wat u onder hard verstaat maar MDF is net zo hard als bv spaanplaat en is gewoon te schilderen. Het verschil tussen MDF en HDF is dat HDF onder hogere druk is samengeperst en daardoor wat harder is. Maar het is en blijft gewoon hout. Om die reden wordt HDF dan ook als tussenlaag voor laminaat gebruikt. Dat u er geen spijker in kon slaan zegt misschien wat over de kwaliteit van de spijkers of uw timmerkunst. Kom a.u.b. niet aanzetten met verf speciaal voor kunstof want dan kun je het meubelstuk maar beter direct bij grof vuil zetten.

kl
door klusman - Sep 18, 2015 om 23:22
91 Antwoorden / 9 Vragen

Na de laatste 2 opmerkingen wacht ik toch echt op iemand die echt kennis van zaken heeft. Want dat blijkt tot nog toe niet en goed lezen schijnt ook al een probleem te zijn (of ik ben onduidelijk).

wimmi20
door wimmi20 - Sep 18, 2015 om 23:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Klusman,
u lijkt mij niet de aangewezen persoon om te beoordelen of de laatste twee opmerkingen correct zijn.
Uw antwoorden bewijzen dat.
Vraagsteller had hier helemaal de vraag niet hoeven stellen.
En u had uw foute antwoorden niet hoeven geven als vraagsteller en Klusman bij koekel hadden ingetypt : MDF schilderen.
Meer dan 250 antwoorden !!
Er is zelfs speciale verf voor MDF !
Klusman, je bent niet de juiste voor deze klus man.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=klusman schreef op vrijdag 18 sep 2015, 23:22: Na de laatste 2 opmerkingen wacht ik toch echt op iemand die echt kennis van zaken heeft. Want dat blijkt tot nog toe niet en goed lezen schijnt ook al een probleem te zijn (of ik ben onduidelijk).

kl
door klusman - Sep 19, 2015 om 00:00
91 Antwoorden / 9 Vragen

Wimmi20 schreef:
Er is zelfs speciale verf voor MDF !

En dat heb ik, voordat het gezwam begon, al geadviseerd.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Sep 19, 2015 om 08:16
57 Antwoorden / 0 Vragen

De kopse kanten insmeren met houtlijm verdund met water dat voorkomt de zwaar zuigende werking.

gerbera
door gerbera - Sep 19, 2015 om 13:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beste klusman, goed lezen is inderdaad soms moeilijk. Ts schrijft dat na het schuren er lelijke, ik ga er van uit kale, zijn plekken onstaan. Was vermoedelijk dus niet op de hoogte van de zuigende werking van het materiaal. Het advies van de verfwinkel is dus geheel juist, gewone verf gebruiken. Het bed waar u het over heeft is normaal gesproken voorzien van een kunststof afdeklaag en die is moeilijk overschilderbaar. Daarvoor heeft u eerst een primer nodig. Dat verklaart tevens het moeilijk spijkeren,die laag is knalhard. Ik heb al aardig wat MDF en HDF verwerkt en geschilderd dus weet ik waar ik over praat. Had ik hiervan geen kennis dan had ik mij onthouden van reacties en dat zouden er meer moeten doen. Is het voor de Ts wat minder verwarrend.

aquarius
door aquarius - Sep 19, 2015 om 20:18
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dank voor de antwoorden.

Het zal sommigen ontgaan zijn dat het hier een OUD dressoir betrof, dus het is geen onbewerkt MDF meubel. Ik schrijf immers over restauratie .

Ik heb het advies gevolgd van Kees de Schilder van Klusidee, waar aurora1 me op attendeerde:

"Hoogglans gelakt MDF kunt u net als elke andere houten ondergrond behandelen : reinigen, licht opschuren en ontstoffen, eventueel beschadigingen plamuren en deze bijgronden licht opschuren en aflakken.

Met de kwast is mogelijk. Ook opzetten met de kwast en narollen met een schuimplastic roller. "

Ik had de beschadigde plekjes niet meteen met grondverf moeten bewerken, ik had inderdaad (zie mijn laatste vraag in mijn topic) eerst moeten plamuren.

Voor lezers met dezelfde vraag: het advies van Kees de Schilder was het juiste. Het dressoir ziet er nu weer uit als nieuw! Met extra dank aan Aurora1.

Topic gesloten. Met vriendelijke groet.

aurora1
door aurora1 - Sep 19, 2015 om 21:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan. Mooi dat het goed gelukt is en dank voor het melden.

mu
door musicchips - Sep 19, 2015 om 21:54
16 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn verschillende kwaliteten in MDF, dat weet ik als speakerbouwer.
Je hebt bijvoorbeeld extra dispersion (in het Nederlands: extra harde persing) en dat is inderdaad bikkelhard, zwaarder en neemt vocht niet zo snel op. Maar als het bouwmarkt-kwaliteit is dan neemt het vocht wel goed op.
MDF is eigenlijk niet veel anders dan geperst karton.
De meeste gemaakte fout is eerst schuren en dan ontvetten. Begin met ontvetten en Alabastine Schilderschoon is daarvoor heel geschikt, dat hoef je niet na te spoelen (wel goed de verpakking lezen, want je moet het flink verdunnen met water). Na ontvetten schuren met korrel 150, stofvrij maken en dan schuren met korrel 400. Weer stofvrij maken en gronden met watergedragen (Acryl) grondlak verdund met 15% water. Laten opdrogen en weer heel licht schuren met korrel 400, alleen om de opstaande vezels eraf te krijgen (je mag nergens de grondlak eraf schuren). Weer gronden met dezelfde grondlak, maar dan onverdund. Weer schren met korrel 400, stofvrij maken en dan aflakken met 2 lagen Acryl (watergedragen) verf. Tussen die 2 lagen ook even heel licht opschuren met korrel 400 en stofvrij maken.

Meest gemaakte fout: eerst schuren en dan ontvetten. Bij het schuren schuur je het vet juist in de vezels, dus eerst ontvetten en dan schuren. Ontvetten is nog belangrijker dan schuren.

De op één-na meest gemaakte fout: veel te grof schuurpapier tussen de verflagen door. Je moet natuurlijk alleen de opstaande vezels eraf schuren, niet de verflaag die je net hebt aangebracht.
Korrel 40-240 gebruik je alleen om het ongeschilderde materiaal vlak te maken. Korrel 240-280 is ook wel goed voor wat grover werk, maar korrel 400-500 (of nog fijner) om echt strak schilderwerk te krijgen.

Klinkt allemaal als heel veel werk, maar het valt wel mee, dat tussen verflagen door schuren is niet meer dan 2-3 keer even met de hand er overheen gaan dat de opstaande vezels weg zijn.