corkoo
door corkoo May 10, 2009 om 21:38
Auto & vervoer

Hoe wordt ik treinmachinist

Ik zal mijn MBO opleidig binnenkort afronden en wil graag treinmachinist worden.
Het probleem is echter dat niemand mij kan vertellen waar ik informatie kan verkrijgen of een opleiding kan volgen. Heb alles al geprobeerd van NS tot diverse websites, allerlei telefoonnumers gebeld en uitzendbureaus waarheen ik werd doorverwezen, maar ik kom geen streep verder. Toch wil ik graag na de zomervakantie zo'n opleiding volgen. Wie kan mijn de juiste weg wijzen om treinmachinist te worden.

28470 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 10, 2009 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees even info hier;

http://www.stoereberoepen.nl

Succes,

ve
door verwijderd - May 10, 2009 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Link werkt niet helemaal zoals bedeold geloof ik, probeer het nog eens zo; Stoere Beroepen - Treinmachinist

ve
door verwijderd - May 10, 2009 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is ,behalve bij de NS zelf, nergens een opleiding tot treinmachinist te volgen. Deze wordt nl. door de NS zelf verzorgd.

Gewoon solliciteren zou ik zeggen.

ve
door verwijderd - May 11, 2009 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

'Hoe wordt ik treinmachinist'. Niet op deze wijze.

Hoe word ik treinmachinist?

En welke MBO-opleiding wordt binnenkort afgerond?

  1. Naast een goede sollicitatiebrief;

  2. Geselecteerd worden door de toekomstige werkgever;

  3. Psychologische test;

  4. Medisch geschikt;

  5. Antecedentenonderzoek, o.a. bewijs van goed gedrag;

  6. De opleiding met goed gevolg doorlopen hebben.

Blijkbaar zijn er geen vacatures bij de divers railvervoerders voorhanden. Informeer ook eens bij ProRail, de netbeheerder.

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor de late reactie;

Maar meer info over de opleiding en toelatingseisen tot treinmachinist kun je vinden op http://www.railmeester.nl

Om treinmachinist te kunnen worden moet je eerst door een pittige selectiemolen, in deze selectieronde wordt je Psychologisch en medisch gekeurd, deze keuringen zijn vrij pittig! Als je goed gekeurd bent ben je er nog lang niet!

Na de keuring krijg je nog een arbeidsvoorwaardelijk gesprek en een toelatingstest, als dit alles goed gaat mag je deel nemen aan de opleiding voor treinmachinist.

In deze opleiding leer je alles over de spoorwegwet, seinenboek en voorschriften waar je je als machinist streng aan moet houden. Dit is erg veel theorie!

Naast je theorie volg je ook je praktijkdagen met een ervaren mentor, de mentor leert je alle kneepjes van het vak en begeleid je met je theoriekennis om te zetten in de praktijk.

Voordad je zelfstandig treinen gaat rijden ben je zomaar 1,5 jaar verder.

Bij de NS werk je als treinmachinist 36 uur per week met een uitstekend salaris (+ 20% onregelmatigheidstoeslag op je basis bruto salaris) ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn tot in de puntjes geregeld, zo heb je bv 60 vrije dagen per jaar!

Kortom: Top werkgever! maar je moet er wel wat voor doen om er te mogen werken.

Succes!

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe word ik machinist?Heb je echt goed gekeken op de website van de NS? Deze link had ik binnen pak 'm beet 20 seconden te pakken...

Kortom: je moet rechtstreeks bij de NS solliciteren. Dat kan zelfs via het contactformulier op de website (knop onderaad de webpagina uit mijn link).

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wesco,

Als corkoo na 6,5 maand nog niet zelf uitgevonden heeft hoe hij dat moet doen, is het misschien beter om hem maar niet een trein te laten besturen. Bij een rood sein zal je toch vlug moeten kunnen reageren.

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja idd, ik ben sinds kort mentormachinist bij de NS, ik ben me wat aan t verdiepen op dit forum. Als ik via deze weg iemand kan helpen doe ik t zeker, goede informatie is goud waard.

Sorry voor mijn late reactie hier

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@holpen: hij gaat al bijna met de VUT :)

ve
door verwijderd - Dec 22, 2009 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies:
Verrek, weer even niet op de datum gelet.... hahaha!

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 03:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Wesco

Hey,

Ik las dat je meer info kan verschaffen. Ik ben zelf ook geinteresseerd in 't werk als machinist en graag zou ik willen weten wat je voor me zou kunnen betekenen met info hierover.

Mvg,

Rjes

ve
door verwijderd - Jan 29, 2010 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

En, als ik later groot ben.....Misschien kom je verder als je eens op het station een ns-medewerker/toezichthouder vraagt of hij/zij weet hoe je in kontakt komt met een (dienstdoende) machinist. Gewoon veldwerk doen.

ve
door verwijderd - Mar 21, 2010 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou heel graag machinist worden voor NSR ik heb veel familieleden die machinist en conducteur zijn
waarvan mijn neef is leraar voor treinmachinist en de Simulator en hij rijd zelf ook nog goederen bij hem heb ik 2 meegelopen , een keer met de lessen van machinisten in opleiding dat was echt gaaf om mee te maken.
de 2 keer heb ik meegelopen in de NS simulator en heb ook meegereden

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo allemaal,

het lijkt me iedereen is al professioneel hier. ik ben nu aan het helemaal begin. net gesolliciteerd op de vacature machinist bij ns. ik vind het geweldig om alle soorten vervoersmiddel rijden bovendien verantwoordelijk zijn voor al die passagieren. trein heb ik nog nooit gereden maar het is lange en moeilijke weg om een machinist te worden, is dat waar? wat valt mee en tegen? wat is de motivatie bij jullie? wie neemt een goede indruk mij een sollicitatiegesprek? ik denk dat de uitkiesprocedure is hard en gaat niet alleen op een goede test maken van alles, toch?

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 02:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt wel machinist willen worden maar hoe ga je om met lichaamsdelen plakkend aan de wisser. Op je 1e sollicitatie en daarna is enkel dat van belang. Want bijna iedereen kan een trein besturen en de borden lezen na gedegen training.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn lichaamsdelen? wat bedoel je ermee?
ik wou graag meer weten over het sollicitatieproces, het gedrag je aantonen moet, de manier om alles netjes te leren. wat is het meest belangrijk voor de werkgever wat hij in een sollicitant meest willen graag zien?

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Peter5. Ik denk dat nbw niet je eigen lichaamsdelen bedoeld.
Lijkt het je niet dat hij doelt op zelfdodingen die veelal plaatsvinden door je voor de trein te werpen?
Niet het eerste waar je aan denkt als je machinist wilt worden natuurlijk, maar tijdens de opleiding zal er vast ( en terecht!) aandacht aan besteed worden.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, 't heeft zijn leuke kanten.
Zo kende ik een machinist die op stille zondagen weleens zijn duitse herder meenam op het lijntje Amsterdam - Amersfoort (de eerste lijn met het ATB-systeem)
Hij heeft weleens zijn hond op de bestuurdersstoel gezet, een pet op gedaan en reed zo (langzaam) "om de Noord"d.w.z. de noordelijk gelegen rails bij het Muiderpoortstaion waar hij volgens de dienstregeling niet hoefde te stoppen.
Dank zij het ATB reed hij zo weggedoken en hond op de bok langzaam het station voorbij en uiteraard met zeer verbaasde treinreizigers wachtend op het perron die alleen die hond (met NS-pet) zagen.

Ach ja, het hoeft geen saai beroep te zijn maar je moet wel tegen spelende kinderen op het spoor (vaak echt uitdagend) en tegen zelfmoordenaars kunnen (en dat kunnen er toch velen niet!)

De Vrije niet sporende Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

nbw schreef op zaterdag 10 sep 2011, 02:32: Je kunt wel machinist willen worden maar hoe ga je om met lichaamsdelen plakkend aan de wisser. Op je 1e sollicitatie en daarna is enkel dat van belang. Want bijna iedereen kan een trein besturen en de borden lezen na gedegen training.

Weer een top opmerkingen van, ik ga me steeds meer irriteren aan dat vervelende toontje van dat je tegen iedereen aanslaat.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2011 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op zaterdag 10 sep 2011, 19:40:
nbw schreef op zaterdag 10 sep 2011, 02:32: Je kunt wel machinist willen worden maar hoe ga je om met lichaamsdelen plakkend aan de wisser. Op je 1e sollicitatie en daarna is enkel dat van belang. Want bijna iedereen kan een trein besturen en de borden lezen na gedegen training.

Weer een top opmerkingen van, ik ga me steeds meer irriteren aan dat vervelende toontje van dat je tegen iedereen aanslaat.

Wat nbw op dit forum doet, is mij ook niet duidelijk. Nog nooit een zinnig antwoord van hem gelezen. Maar ja, plaatst alleen in de nachtelijke uurtjes, dus mss niet zo helder meer als He*neken??

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 00:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

oh ja, de zelfmoordpogingen. dat kan de zwarte punt noemen van dit baan, neem ik aan. maar wat maakt een sollicitant goed om deze baan te kunnen volgen? wat zijn de selektiepunten aan het applicatie proces?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 07:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

peter5 schreef op zondag 11 sep 2011, 00:28: oh ja, de zelfmoordpogingen. dat kan de zwarte punt noemen van dit baan

Ja, en alsof je dat dagelijks gaat overkomen zeg...niet dus!

Menig treinmachinist zal dat een keer moeten meemaken.
Maar je kunt toch zeker niet verwachten dat je zonder de nodige traumatische ervaringen fluitend door je leven zal gaan?

Als je als verpleegkundige in de psychiatrie werkt, maak je ook zulk soort nare dingen mee. Ik spreek uit ervaring.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 09:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

welke ervaringen?
heb je iets meegemaakt? of maak je dat echt dagelijks mee?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, niet dagelijks! Zelfs niet wekelijk of maandelijks!
Dat bedoel ik dus te zeggen.

In meerdere beroepen kun je nare dingen meemaken, niet alleen als treinmachinist.
Maar dat zijn dus meestal incidenten.

Ik ben in de psych-verpleging geconfronteerd met zelfmoorpogingen.

Wel 2x (1x verstikking, 1x verhanging) in m'n hele 5 jarige carriere in de B-verpleging.

Laat dat je dus niet weerhouden van de wens om treinmachinist te worden!
Het lijkt mij een prachtig beroep als je van vervoersmiddelen houdt!

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag aan TS als die nog eens hier komt op het forum.

Is het nog gelukt met solliciteren?

Aangezien de originele vraag uit 2009 stamt...:-/

ve
door verwijderd - Sep 11, 2011 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt empyria
ik hou heel erg van vervoersmiddelen en van mensen.
als het er toch gebeurt, er is zeker de beste methode wat sollicitanten leren tijdens de training en opleiding om mogelijk die incident vermijden. als er niet zo de machinist is toch machteloos. maar ik denk dat er een moeilijke procedure is voor de selectie wie machinist mag worden aan het eind

ve
door verwijderd - Sep 12, 2011 om 05:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt niet van te voren weten hoe je zal reageren als het je overkomt dat er iemand voor je trein springt. Vóórkomen kun je het niet.

Voor zover ik weet, van iemand die ik heb gekend die treinmachinist was, staat er een standaard procedure voor wat je moet doorlopen na zo'n voorval om het als mens te kunnen verwerken.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2011 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

`voorkomen kun je niet` geldt voor alle banen. in dit geval gaat natuurlijk iets seriouzer. gaat over mensenleven.