zj
door zjosbest Aug 11, 2009 om 09:15
Geldzaken & recht

Hoelang bedenktijd na aankoop keuken

LS

Afgelopen zaterdag gingen we kijken bij een keueken centrum en hebben , zonder dat we tevoren 100% een keuken wilde hebben , toch een overeenkomst getekend voor een nieuwe keuken. Thuis gekomen zeggen we tegen elkaar we wilden alleen een langer blad en een nieuwe afzuiging in onze bestaande keuken. Het is stom om direct te tekenen, maar het is gebeurd. Kunnen we gebruik maken van een regel in "bedenktijd na aanschaf " ???  Kunt iemand ons helpen?

dank u wel

14625 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 11, 2009 om 09:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee natuurlijk niet koop=koop wel kan je in veel gevallen tegen een forse vergoeding tot wel 30% van het totale bedrag de keuken annuleren.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2009 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De regel :bedenktijd na aanschaf"" waar haal je dat vandaan.

Er bestaat wel zoiets bij koop op fastand en colportage maar NIET bij een aankoop in een winkel en een keuken centrum is gewoon een winkel.

ve
door verwijderd - Aug 11, 2009 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zjosbest, denk dat je beter anders had kunnen handelen: bedenktijd voor aanschaf

Nu kan de leverancier inderdaad tot 30% annuleringskosten in rekening brengen, hij (kan) immers al de nodige materialen besteld hebben ondertussen, hier rest je niets anders te doen, dan te gaan praten, en onderhandelen over annulering van de geplaatste order.

Hopelijk wil de verkoper u tegemoet komen. Allemaal leergeld, we hebben allemaal wel eens zoiets, ook ik hoor.

Succes, Henri

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor u geldt de regel: koop is koop ofwel er is sprake van een overeenkomst. De gevolgen bij niet nakomen kunnen zijn:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html schade bij niet nakomen.

Bedenktijd na aanschaf bestaat alleen bij koop op afstand.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46f.html koop op afstand

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/46d.html

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zjosbest: als je weer eens gaat winkelen:  vraag nooit zomaar om een offerte. Zeg nadrukkelijk dat je een prijsindicatie wil zien. (Bovendien helpt het om je eerste verkenningen zonder je vrouw te doen. Heus, het scheelt!)

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou toch graag willen weten of u een offerte heeft getekend of een daadwerkelijke opdracht?

Met vriendelijke groet

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry maar hoe verzin je het, zonder iets te willen toch maar iets te kopen of het nu een keuken is of iets anders...

En dan nog over de rug van de leverancier (die wel iets doorgedrukt zal hebben neem ik aan) er van af te willen.

Praat met die beste man/vrouw en probeer te annuleren maar ik geef je weinig kans, kan het toch met betaling van zeg 10% en je schaft alsnog daar een afzuig en blad aan wie weet ben je wel goedkoper af.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit noemen ze nou inpulsief koop gedrag, heel erg dom, dat kost altijd geld,als je geluk hebt 10% van het aankoop bedrag

labren

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zijn jullie toch met z'n allen hard. Soms gebeuren deze dingen nou eenmaal. Oke, ze hadden beter moeten nadenken maar soms word je door verkopers een bepaalde hoek ingedreven en als je dan niet mondig genoeg bent dan ga je daar in mee. Het is al erg genoeg dat dit is gebeurd! Gedraag jezelf toch eens op dit forum!

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

wie zijn er met zijn allen hard?

Bedenktijd bna aanschaf bestaat nu eenmaal niet (behoudens bij koop op afstand).

Het enige hetgeen te doen is , is proberen te overleggen met de leverancier en nagaan of hij tot coulance bereid is. Is de leverancier dat niet, dan is het inderdaad hard maar is de overeenkomst een overeenkomst die moet worden nageleefd.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

wie zijn er met zijn allen hard?

Bedenktijd bna aanschaf bestaat nu eenmaal niet (behoudens bij koop op afstand).

Het enige hetgeen te doen is , is proberen te overleggen met de leverancier en nagaan of hij tot coulance bereid is. Is de leverancier dat niet, dan is het inderdaad hard maar is de overeenkomst een overeenkomst die moet worden nageleefd.

Dat snap ik. Ik zeg ook niet dat de leverancier geen gelijk zou hebben/krijgen. Ik ben het alleen niet eens met jullie manier van reageren. Het is nergens voor nodig om deze persoon zo af te zeiken. Hij stelt een serieuze vraag, ik neem aan dat hij dan ook een serieus antwoord wenst te krijgen.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de leverancier niet weet waar je woont,

Nooit een hantekening zetten. Alleen boter bij de vis.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad wordt deze persoon enorm aangevallen en heeft hij niemand nodig die hem hier nog eens op wijst. Dit besef heeft hij nu ook wel dunkt mij.

Meerdere malen heb ik gelezen op het forum hoe anderen reageren en ik vind dit diep triest. Er wordt hier een hulpvraag gesteld en niet gevraagd om nog eens een trap na te krijgen.

Wellicht kunnen we iets meer compassie hebben!!

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gerrit,

Goed dat je weer een teken van leven geeft. Terzake: er is ook sprake van bedenktijd bij colportage (8 dagen) en financiële diensten op afstand:

  1. je sluit een financiële dienst af op afstand (bijvoorbeeld het afsluiten van een ziektekostenverzekering of het afsluiten van een koopsompolis). De consument heeft daarbij 14 kalenderdagen bedenktijd. Bij het afsluiten van een levensverzekering op afstand is de bedenktijd zelfs 30 kalenderdagen. Zie:

Bedenktijd WFDartikel40

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off-topic

Dag manonfrank,

Mijn mening is, dat je hier gelijk hebt. Er wordt (de laatste tijd) weer teveel op de man/vrouw gespeeld en te weinig op de hulpvraag. Soms is dat overigens als respondent best moeilijk merk ik aan mezelf, maar de intentie moet zijn: uitgaan van de hulpvraag en daarop een deskundig antwoord geven.

Met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zou het fantastisch zijn als je je daar eens aan hield Read !

ve
door verwijderd - Aug 12, 2009 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het  lijkt heel raar, zo'n impulsieve aanschaf. Maar m.n. keukencentra hebben een tamelijk agressieve manier van verkopen. Je wordt er a.h.w. met open ogen zo ingeluisd: offerte maken voordat je er om gevraagd hebt, "teken nou maar, want de aktie geldt t/m vandaag", "daarna kan alles nog wel aangepast worden, als u liever dit of liever dat...........enz."
Ik spreek uit persoonlijke ervaring ben er echter niet op ingegaan. Ik heb later mijn beklag over het verkoopgedrag bij het hoofdkantoor gedaan, maar dan hoort men niets weer. Het zal dus wel de algemene 'cultuur' of verkoopinstructie zijn. Wordt vaak veroorzaakt doordat verkopers in de keukenbranch veelal op provisiebasis werken.
Laat dit een waarschuwing voor iedereen zijn.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt iedereen !  Ik was eigenlijk overtuigd dat ik aan de koop vast zou zitten, maar misschien was er een ontsnappingsclausule. Dank zij U aller medewerking hebben wij de koop met opgeheven hoofd aanvaard en zijn inmiddels  even blij met de nieuwe aanwinst als toen we de handtekening hebben gezet.

nogmaals dank

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk, en dat vind ik nou stoer,
Na alle reacties gewoon nog reageren en met opgeheven hoofd zeggen dat je je verlies neemt en toch plezier hebt van je beslissing om te kopen. Dit getuigt van bijzonder veel lef.
Ik hoop dan ook dat u over een paar maanden zegt, goh, ik had niet eens hoeven twijfelen zo blij ben ik ermee. En dat gunnen wij u van harte.

Met vr gr Mastag

ve
door verwijderd - Aug 14, 2009 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi zjoskebest,

Veel plezier met je keuken en geniet ervan!

Fijn weekend!