cbdekleijn
door cbdekleijn Jul 7, 2010 om 21:38
Computers & telefonie

Hoevaak laten repareren

ik heb een sony vaio laptop van 850 euro en is nu voor de 4e keer voor hetzelfde probleem weg ,het betreft de harde schijf die steeds kapot gaat.
de laptop is nu bij Sony omdat wij aangegeven hebben dat wij niet meer geloven dat dit probleem goed opgelost gaat worden en dat de storing wel altijd zo zal blijven terug komen.

nu willen ze ons twee derde aan geld terug geven of een ander laptop die bij hun ook al eens voor div reparatie's is geweest.
met de mededeling dat er momenteel niet zo gelijkwaardig apperaat bij hun staat dus hij geeft iets aan wat dus niet kan...
ik vind dit belachelijk mede omdat de laptop eigenlijk nooit goed gewerkt heeft en de opmerking van sony dat we al bijna een jaar plezier hebben dat raak kant nog wal.
wat is hier in nederland de wetgeving hierover? en wat als Sony zegt dat het bedrijf in belgie zit en aan die wetgeving gehoor moet geven?
volgens mij is dat helemaal niet zo namelijk.
graag hoor ik van mensen die weten hoe het recht zit hier in nederland

4623 12 Rapporteer

ikbenik
door ikbenik - Jul 7, 2010 om 22:51
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Staat de laptop aan tijdens het vervoeren?

Zo ja, dan heb je zowiezo geen recht op kosteloze reparatie of vervanging, omdat een harde schijf die draait niet tegen schokken kan.
Dus staat de laptop aan: nooit vervoeren en op de plaats laten staan.

ikbenik
door ikbenik - Jul 7, 2010 om 22:53
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=cbdekleijn schreef op woensdag 7 jul 2010, 21:38]en wat als Sony zegt dat het bedrijf in belgie zit en aan die wetgeving gehoor moet geven?

Als de laptop in Belgie gekocht is, is het Belgisch recht van toepassing en niet het Nederlands recht.

Daarbij:
Als de laptop voor de rest goed is, zou ik persoonlijk gewoon een losse harde schijf kopen en die in de laptop zetten.

cbdekleijn
door cbdekleijn - Jul 7, 2010 om 23:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ikbenik schreef op woensdag 7 jul 2010, 22:53][quote=cbdekleijn schreef op woensdag 7 jul 2010, 21:38]en wat als Sony zegt dat het bedrijf in belgie zit en aan die wetgeving gehoor moet geven?

Als de laptop in Belgie gekocht is, is het Belgisch recht van toepassing en niet het Nederlands recht.

Daarbij:
Als de laptop voor de rest goed is, zou ik persoonlijk gewoon een losse harde schijf kopen en die in de laptop zetten.

nee hij is gewoon hier in nederland gekocht in een winkel waar onze v gaal ooit aan het werk was.
ik moest van hun de eerste keer gewoon sony bellen ivm pick up service ,toen ie het weer niet deed weer sony bellen enzenzenz.

en de laptop staat alleen maar op mijn dochters slaapkamer en wordt nooit ergens naar toe genomen ook niet van haar kamer naar een andere kamer.
het probleem (denk sony) dat het misscien te maken heeft met moederbord.

en een anders schijf kopen heeft dan geen zin want dan zou die waarschijnlijk ook kapot gaan en zelf inbouwen gaat niet ivm garantie dus helemaal geen oplossing voor nu.

het gaat mij erom wat voor rechten heb ik? als iets na 3x repareren en niet voldoet aan de verwachting moet ik hem dan nog een keer laten repareren of heb ik dan recht op geld terug of een nieuwe want dat is nergens terug te vinden op internet (bij mij dan)

ikbenik
door ikbenik - Jul 8, 2010 om 00:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

De fabrikanten hanteren het beleid van na 3 x reparatie wordt het product omgeruild of gecrediteerd.

Dus voor de 4e keer zowiezo ter reparatie aanbieden met de mededeling vervanging van de gehele laptop of de koop ongedaan maken.
Dit dient wel via de verkopende partij te verlopen en niet via Sony, omdat Sony niet rechtstreeks aan de wetsregels over consumentenkoop hoeft te houden.

Er is nog iets wat een eventuele rechtsgang teniet gedaan kan worden:
Als je niet binnen 2 maanden na constatering van een probleem je gemeld hebt bij de verkopende partij, verlies je het recht op aanspraak de non-conformiteit en de regelingen die horen bij de consumentenkoop.

kiran
door kiran - Jul 8, 2010 om 00:27
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@cbdekleijn

Antwoord heb je al gehad.
"3 x repareren / recht op geld terug / nieuwe, want dat is nergens terug te vinden op internet".

Klopt. Maar wel als je die vraag zou stellen bij Consuwijzer.
Het antwoord is dan:

'Er bestaat geen wettelijke regeling die aangeeft hoe vaak een verkoper in de gelegenheid moet worden gesteld om een gebrek aan hetzelfde produkt te herstellen. De verkoper moet met de reparatie in ieder geval zorgen voor een duurzaam herstel. Lukt dit niet meteen en onstaan na verloop van tijd de problemen opnieuw, dan zult u de verkoper nogmaals in de gelegenheid moeten stellen te repareren. Als het na een aantal maal nog steeds niet is gelukt om de problemen volledig te verhelpen, dan kunt u stellen dat de verkoper met de reparatie blijkbaar niet kan zorgen voor een goed herstel. U kunt dan een vervangend produkt eisen of de overeenkomst ontbinden'.

Bron: Consuwijzer

cbdekleijn
door cbdekleijn - Jul 8, 2010 om 10:24
6 Antwoorden / 2 Vragen

inmiddels vanmorgen een telefoontje gekregen van de media markt en deze verzoekt mij om de laptop retour te laten komen en deze aan te leveren bij hun.
zij gaan dan zelf kijken en voor een passende oplossing zorgen.
nu maar hopen dat ze niet denken dat met een nieuwe harde schijf het probleem is verholpen want dat is niet het probleem alleen volgens sony.
moet wel zeggen dat de persoon van de media erg snel reageert en zijn best doet voor mij ,dat mag ook wel gemeld worden toch.....

kiran
door kiran - Jul 8, 2010 om 16:34
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@cbdekleijn

"Zelf kijken en voor een passende oplossing zorgen".
Kijken heeft geen zin meer, er moet gewoon een andere komen.
3/4 x repareren is genoeg. Laptop deugt niet.

Leuk de vermelding dat MM zijn best doet .....
Nog maar heel even afwachten met de pluim uitdelen. ;)
Hoop dat het probleem naar tevredenheid mag worden opgelost.

cbdekleijn
door cbdekleijn - Jul 8, 2010 om 21:22
6 Antwoorden / 2 Vragen

ja het is afwachten dat weet ik ,maar in ieder geval reageren ze erg snel op de mails en heb er nu wel een goed gevoel over.
maar je weet het pas als alles achter de rug is en dat zal nog even duren ben ik bang voor.

cbdekleijn
door cbdekleijn - Jul 24, 2010 om 00:50
6 Antwoorden / 2 Vragen

zo hehe.... nadat we de laptop naar de mm hadden gebracht op vrijdag ,kregen we dinsdag een brief met uitnodiging om naar de mm te komen.
dus wij er heen gelijk die middag en zonder verdere discussie mochten we een andere laptop uitzoeken (mijn dochter dan) ze heeft nu een mac en toen we (vrouw en ik) stonden te wachten op alle uitleg die mijn dochter kreeg zag mijn vrouw een mooi beeldscherm staan ,en vroeg wat is dat nu? ik vertelde dat in dat beeldscherm de hele pc zat ,ze vertelde toen dat ze dat mooi vond en dat ik dat maar moest kopen. dus ik heel blij en dochter blij.
ik moet zeggen dat die man die daar in zo mm winkel staat voor apple mij toch wel een beetje bedrogen heeft want op de vraag kunnen ze nu ook alles draaien wat ik nu op xp draai vertelde hij volmondig ja dus ik ging ervan uit dat de programma's nu eindelijk overweg konden met apple of apple met hun
maar eenmaal thuis kwam ik bedrogen uit.......grrrrr
maar ik heb xp ernaast draaien op de IMAC (heeft daar dan wel een heel handig progje voor om dat te doen) en nu werkt alles redelijk.
maar zo zie je maar weer koop niets zomaar want ze belazeren je waar je bij staat ..eerst thuis nakijken op de pc en dan maar met google zoeken. oh ja hij vertelde op dinsdag dat hij mij op woensdag terug bellen met een oplossing ,maar je raad het al het is nu vrijdag en nog steeds niet gebeld.en eigenlijk ben ik nu zover om dat ding in te pakken en terug te brengen omdat ze hem met valse voorwendselen hebben verkocht maar ja hij is zooooo mooi en zooooo snel.

bedankt ieder voor de inbreng

kiran
door kiran - Jul 24, 2010 om 01:13
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@cbdekleijn

Toch een klein pluimpje geworden. Opgelost met een ander angeltje. :)
Tja, zooooo mooi en zooooo snel ...
Bedankt voor de terugmelding, altijd leuk te horen hoe iets is afgelopen.

ke
door keith1955r - Aug 11, 2010 om 14:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste vreselijke ervaringen gehad bij mediamarkt, vestiging Utrecht. Ik heb geen een goed woord over voor dit 'bedrijf' en voor niemand die daar werkt. Er is geen leidinggevende, iedereen schuilt achter iemand anders, het is een zootje, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, niemand is bereid om te luisteren naar je problemen. Zodra het product verkocht is dan willen ze je niet meer weten. Het enige wat ze willen is zoveel mogelijk winst maken en meer niet. NOOIT MEER. Ze zijn hoog bekend bij elke rechtsbijstand en je hoeft maar alleen op google "mediamarkt slecht" in te tikken om te zien hoe slecht deze zaak is.

cbdekleijn
door cbdekleijn - Aug 11, 2010 om 17:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

ik deel die mening dus niet ,als ik ergens een kabel wil kopen maar weet niet zeker of het de juiste is dan is mijn ervaring dat dit alleen bij de mediamarkt kan de it's en andere zaken die vertelde gewoon dat je een kabel niet kan ruilen als ie open is geweest bij de media gaf dit geen probleem.
maar de mac laptop van mijn dochter is trouwens ook al weer terug geweest daar werkte de webcam niet van en maar zeggen dat apple zo goed is ja ja
maar wel gelijk een nieuwe meegekregen nadat getest was of daar wel alles van werkte