barendsen
door barendsen Nov 3, 2013 om 13:44
Garantie & verzekeringen

Hoeveel partner toeslag krijg ik ?

Volgend jaar juli wordt mijn man 65 en ontvangt voor mij nog een partner toeslag. Nu werk ik nog 2 dagen en ontvang bruto ongeveer 700 euro per maand. Hoeveel krijg ik dan als toeslag en is het beter om helemaal te stoppen of nog 1 dag te werken? Mijn man zit dan op ongeveer 2300 bruto per maand.Het liefst zou ik 1 dag willen blijven werken . Wie kan me vertellen wat het beste is ?

3156 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 3, 2013 om 13:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alle info kun je vinden op de svb site KLIK

me
door mein33 - Nov 3, 2013 om 13:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op www.rijksoverheid.nl/partnertoeslag kunt u alle informatie vinden die u zoekt.

jantje7
door jantje7 - Nov 3, 2013 om 14:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Van inkomen uit arbeid wordt maar een gedeelte gekort op de toeslag.
Maar als u zo graag blijft werken, doet u dat toch. In die tijd dat u werkt kunt u ook niets opmaken.

jantje7

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2013 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat de cijfers volgend jaar worden, is natuurlijk nog niet bekend, maar voor 2013 geldt het volgende.

Bij een inkomen van u uit werk is de eerste 221,67 helemaal vrijgesteld en van het meerdere wordt tweederde verrekend met de toeslag van ca € 725.

Dus bij een inkomen van € 700 is vrijgesteld € 381,21

Dus bij een inkomen van € 300 is vrijgesteld € 247,78

Vooropgesteld dat het totale inkomen in uw gezin niet hoger is dan ca € 2.585. Is het meer dan wordt de toeslag nog met 10% verlaagd.

In de maand dat u vakantiegeld krijgt, is de toeslag ook lager.

Of u één dag blijft werken of twee, kunt u alleen zelf beslissen en kan ik u niet over raden.

zw
door zwaardvis - Nov 3, 2013 om 15:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Korter gaan werken om zodoende een hogere uitkering te krijgen werd vroeger, misschien nu nog, als een benadelingshandeling beschouwd.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2013 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 3 nov 2013, 15:09]Korter gaan werken om zodoende een hogere uitkering te krijgen werd vroeger, misschien nu nog, als een benadelingshandeling beschouwd.

Dat is voor de toeslag op de AOW niet van toepassing.

zw
door zwaardvis - Nov 3, 2013 om 17:41
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nou Tijger1, dit zegt SVB over een vergelijkbare situatie (Andere uitkering stop laten zetten om zo een hogere Partnertoeslag te krijgen. In principe Vestzak/Broekzak. Netto resultaat is gelijk):

Als u er voor kiest om de uitkering toch stop te zetten, zullen wij het UWV verzoeken om fictief
een hoogte van de WW of WAO vaststellen. Wij zullen dan rekening houden met
dit vastgestelde bedrag en dit bedrag in mindering brengen op de
AOW-toeslag, ook al ontvangt u daadwerkelijk geen WW- of WAO-uitkering.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2013 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gaat ook over een uitkering, is natuurlijk een hele andere kwestie.. Aan een uitkering zitten vaak ook nog allerlei verplichtingen verbonden.

Voor de AOW wordt het inkomen uit werk per maand bekeken voor de toeslag. Er wordt bijvoorbeeld niet naar het inkomen uit werk van een jaar daarvoor gekeken. Dus als de Ts tijdig maar één dag gaat werken, vraagt de SVB niet naar het inkomen van de maand of twee of drie maanden daarvoor.

Heb in mijn omgeving kort geleden drie dezelfde kwesties meegemaakt. Geen punt voor de SVb.

barendsen
door barendsen - Nov 6, 2013 om 14:21
10 Antwoorden / 12 Vragen

Bedankt voor jullie reacties ik zal erover nadenken wat voor mij het best is.

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2013 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, blijf maar lekker een dagje werken, geeft afleiding.