ca
door carina11 Jun 5, 2014 om 22:42
Geldzaken & recht

Hoeveel te winnen van de belasting

Mijn dochter woonde 5 maanden bij mij in huis en had geen inkomen.
Daarna verhuisde zij naar een eigen woning en kreeg een eigen inkomen.
De belasting eist mijn huursubsidie over die 5 maanden terug omdat mijn dochter in dat jaar een inkomen had die bij mijn inkomen werd opgeteld.
Ondanks dat zij in die periode geen inkomen had en ik dus niet kon profiteren van haar inkomen.
Maak ik kans als ik hier tegen in beroep ga

1571 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2014 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stond uw dochter op uw adres ingeschreven? En was haar inkomen ná die vijf maanden dan heel hoog?

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2014 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst zal niet over die vijf maanden de huurtoeslag terugeisen maar over het jaar.

ca
door carina11 - Jun 6, 2014 om 00:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vanaf juni dat jaar stond mijn dochter niet meer bij mij ingeschreven. En vanaf juni kreeg zij oas een eigen inkomen.
Het gaat er mij om dat ik toch niet gestraft kan worden omdat mijn dochter een inkomen kreeg nadat zij op haar zelf ging wonen. Toen ze bij mij woonde had ze niks omdat ze nog op school zat.
Haar inkomen over dat hele haar wordt bij mij opgeteld.

mahadma
door mahadma - Jun 6, 2014 om 01:07
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Haar inkomen over dat hele haar wordt bij mij opgeteld.

Bel eens met 0800-0543, de belasting telefoon.

getty
door getty - Jun 6, 2014 om 10:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat het inkomen over het hele jaar bij u wordt opgeteld is correct. U kunt bezwaar maken tegen de terugvordering, maar u maakt waarschijnlijk weinig kans.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2014 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw kind onder de 23 is telt een deel van haar inkomen niet mee.

ro
door ron530 - Jun 6, 2014 om 11:27
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heeft u na het vertrek van uw dochter wel een wijziging bij de dienst toeslagen gedaan want de gezinssituatie is wel veranderd. Heeft u dat niet gedaan dan telt het inkomen van uw dochter bij het verzamelinkomen wel mee. De dienst toeslagen kan niet nagaan dat er in die 5 maanden geen inkomen was.

fi
door fisbel - Jun 6, 2014 om 13:50
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 5 jun 2014, 23:36]De belastingdienst zal niet over die vijf maanden de huurtoeslag terugeisen maar over het jaar.
Incorrect antwoord:
De huurtoeslag wordt niet over het gehele jaar teruggevorderd. Zoals carina11 al aangeeft in de openingspost moet de huurtoeslag over de 5 maanden van inwoning worden terugbetaald.
De Belastingdienst heeft hiermee correct gehandeld als het JAARinkomen van de dochter + het JAARinkomen van carina 11 te hoog was voor de huurtoeslag. In welke periode het inkomen werd verdiend is verder niet van belang.

@ron530:
Of er wel of geen inkomen dochter was gedurende de 5 maanden is niet van belang. Het enige dat telt voor de 5 maanden inwoning is het JAARinkomen.dochter en het JAARinkomen carina11.

jo
door joentje1978 - Jun 6, 2014 om 13:56
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik denk dat De Belastingdienst dat niet kan maken en je bezwaar moet gaan indienen.
Bij het bezwaar bewijs doen waaruit blijkt dat je dochter vanaf een bepaalde datum niet meer bij jou in huis woonde en een eigen woning had.

Systeem van De Belastingdienst deugt ook van geen kant.

Mijn schoonouders zijn gescheiden en zijn halverwege maart 2013 apart van elkaar gaan wonen.
Mijn schoonvader krijgt over de maanden januari, februari en maart 2013 geen huurtoeslag omdat de bijstandsuitkering van mijn schoonmoeder die pas per 1 april in ging bij het verzamelinkomen voor de maanden januari, februari en maart 2013 werd opgeteld terwijl deze bijstandsuitkering er op dat moment nog helemaal niet was.

Daar ga ik ook nog bezwaar voor indienen.

"leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder en onefficienter"

ro
door ron530 - Jun 6, 2014 om 14:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Maar toch de dienst toeslagen hamert er op om wijzigingen in inkomen danwel gezinssituatie zo spoedig mogelijk door te geven.

fi
door fisbel - Jun 6, 2014 om 14:21
851 Antwoorden / 3 Vragen

@joentje1978:
De Belastingdienst heeft ook in uw situatie correct gehandeld. Een bezwaarschrift is zinloos.Voert overigens alleen de regels uit zoals die in Den Haag worden bedacht.

Een poging het u uit te leggen:
Het jaar 2013 wordt in 2 delen geknipt:

* gedurende de eerste drie maanden werd er nog samengewoond. Er was huurtoeslag die later moest worden terugbetaald. Immers: het JAARinkomen van uw schoonmoeder telt óók voor deze periode mee. Als het gezamenlijk JAARinkomen hoger was dan 28.725 (65+) c.q. € 28.550 (65-) was er voor deze eerste drie maanden geen recht op huurtoeslag.

* gedurende de periode april-december 2013 ontstaat een nieuwe situatie. Er is recht op huurtoeslag als het JAARinkomen minder is dan € 21.100 (65+) c.q. € 21.025 (65-)

Nog opgemerkt dient te worden dat de zogenaamde 10-procent regeling sinds een enkel jaar niet meer bestaat. (te duur vanwege handmatige afwikkeling, te onbekend en te ingewikkeld)
Deze regeling was vrijwel onbekend, maar kon er wel voor zorgen dat in de hierboven geschetste situaties er 'rechtvaardigheid' van toepassing kon zijn en de huurtoeslag niet geheel of gedeeltelijk hoefde te worden terugbtaald. Lees hier een soortgelijk item op dit prikbord.