ca
door candy_verwey Jun 12, 2015 om 16:32
Geldzaken & recht

Hoge huur

hallo,

Ik huur een beneden woning voor 716 (Inbegrepen 40 euro servicekosten), in 3 jaar tijd is de huur met ongeveer 100 euro gestegen.Volgende week ga ik verhuizen. Nu zie ik op de site van de woningbouwvereniging vivare dat deze benedenwoning te huur is voor 580 euro en de service kosten zijn 9 euro. Ik voel mij nu zwaar genept, ik zit momenteel in de bijstand en daarvoor was ik student. en dan ineens gooien ze de huur weer omlaag???!! Terwijl ik dikke jackpot betaalde al die jaren!! Kan ik iets doen? Kunnen zij dit zo doen? Heb ik dan niet te veel huur betaald?

798 6 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jun 12, 2015 om 16:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is het deze woning? KLIK. Zo ja, dan denk ik dat er met de servicekosten een foutje is gemaakt, want totaal komt het op € 620,60.

Rekenhuur € 611,40
Kale huur € 580,00
Overige servicekosten € 9,20
Totale huur € 620,60

De nieuwe huurprijs ligt dan zo'n 100,- euro lager. Een verhuurder mag de huurprijs naar beneden bijstellen. Heb je al gevraagd waarom hij nu ineens goedkoper is?

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2015 om 16:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Kan ik iets doen? Kunnen zij dit zo doen? Heb ik dan niet te veel huur betaald?

Kan je wat doen? Nee.

Kunnen ze dit zo doen? Ja.

Heb ik dan niet teveel huur betaald? U heeft de huur betaalt die kennelijk goed was. Maar het staat de verhuurder vrij om bij het vrijkomen van een huurhuis het voor een hogere, maar ook een lagere prijs te verhuren. Daar doe je helemaal niets aan. Marktwerking heet dat, hij kan het pand kennelijk niet meer verhuren voor de hoge prijs maar biedt het nu voor een lagere prijs aan om zo min mogelijk huurderving/leegstand te hebben.

ca
door candy_verwey - Jun 12, 2015 om 16:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie, ja klopt het is die woning.Ik vind het heel raar dat ik aan 40 euro service kosten moest betalen!
Ik ga dat dan zeker na vragen waarom dat zo is. in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Cookies
door Cookies - Jun 12, 2015 om 16:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Ik vind het heel raar dat ik aan 40 euro service kosten moest betalen!......

Het is nog steeds 40,- euro (580 + 40 = 620)

uwjurist
door uwjurist - Jun 12, 2015 om 17:24
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor u kunt u hier niets tegen doen. Bij iedere nieuwe huurder mag verhuurder een nieuwe huurprijs vaststellen, of dat nu lager of hoger is. Bij de vrije sector wordt dit nergens door begrensd, bij niet-geliberaliseerde woningen is het maximum wel begrensd door het aantal punten dat de woning waard is.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2015 om 17:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo candu_verwey,

Ja, zoiets komt 'pijnlijk' over, maar de verhuurder is vrij in het vaststellen van de huursom.
Vaak gaat de huurprijs omhoog wanneer er een nieuwe huurder in komt, maar soms wordt ook de prijs wel eens verlaagd.
Kwestie van vraag en aanbod.

Suc6 met je verhuizing.