kl
door klustype Oct 1, 2015 om 14:47
Huishouden & energie

Hoge kosten heraansluiten gas

Ik heb ongeveer 2 jr geleden mijn gas laten afsluiten omdat ik blokverwarming heb. Heb dit in een domme bui gedaan om kosten te besparen maar nu ik toch wil verhuizen moet ik de meter weer aan laten sluiten voordat ik verhuis, dit was mij wel bekend van de woningbouw. Het afsluiten is gratis
Alleen verzegelen was onmogelijk de hele meter moest verwijdert worden twee schroeven losdraaien klaar! Nu wil ik deze meter terug laten plaatsen en moet ik rond de 900,- euro betalen alleen twee schroeven en klaar. Zoals ik al zei in een domme bui omdat ik kosten wilde besparen omdat ik een laag inkomen heb. Wie of wie kan mij helpen?

4733 41 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 14:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vrees dat niemand u kan helpen. Het is nu eenmaal de prijs die ervoor wordt gevraagd.
U kunt wellicht een betalingsregeling aanvragen bij de netbeheerder. Ik geef u gelijk dat de kosten wel erg hoog zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2015 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat u voordien niet nagegaan bent want de herplaatsingskosten zouden zijn. Zondegeld, maar niets aan te doen.

kl
door klustype - Oct 1, 2015 om 16:31
12 Antwoorden / 1 Vragen

Dat wist ik wel maar had nooit gedacht te willen verhuizen, harde les, zeg dus nooit, nooit! Blijkt maar weer eens.
Ik betaalde per jaar euro 156 vastrecht en gebruikte maar m3 gas per jaar. Hoop een regeling te kunnen treffen met Nuon in termijnen maar vrees van niet je moet vooruit betalen pas dan komen ze de meter plaatsen.
Heb dit bericht ook geplaatst als waarschuwing voor andere mensen met blokverwarming ik heb er iedergeval spijt van maar ja dat was al duidelijk. Dank voor al jullie antwoorden.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2015 om 16:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is het niet zo dat u aan de netbeheerder moet betalen? De meter is niet van Nuon. Ik zou als ik u was eens contact opnemen met de netbeheerder. Leg uw situatie uit en vraag om een betalingsregeling. Doe het via een contactformulier.

kl
door klustype - Oct 1, 2015 om 17:05
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste zoekster, Dankuwel voor het meedenken. Ja, dat ga zeker nog proberen geef het nog niet op! Speur heel internet af voor een goedkopere oplossing. Het is zelfs zo dat je ook nog maandeljks betaald voor huur meter en evengoed plaatsingskosten voor de meter dus in feite betaal je dubbel? Hou u de hoogte van de ontwikkelingen.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2015 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u betaalt niet dubbel. Voor de plaatsingskosten was allang betaald door de huisbaas. U wilde hem weg, en nu moet hij terug.

U kunt helemaal nergens anders terecht dan bij uw eigen netbeheerder.

Als ik bij Stedin kijk, kostte het in 2013 al meer dan duizend euro, dus u bent nog "voordelig". uit.;-)

ro
door ron530 - Oct 1, 2015 om 18:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij afsluiten op eigen verzoek wordt er meer gedaan dan de meter verwijderen. De gasdruk wordt omlaag gebracht en de aansluiting gaat uit de administratie. Een heraansluiting wordt gezien als een nieuwe aansluiting en is kostbaar. Misschien kan een energieboer iets voor u betekenen want de netbeheerder heeft als voorwaarde dat u een leverancier heeft.

kl
door klustype - Oct 1, 2015 om 18:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ron530, ik heb twee offerte-aanvragen lopen voor aanvraag gas even wachten wat daar uit komt!
Iedereen bedankt voor het meedenken

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2015 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Twee offertes?bij de netbeheerder?

kl
door klustype - Oct 1, 2015 om 18:44
12 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, zoals ron530 schreef bij een energieboer!

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2015 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien begrijp ik het dan niet, maar u kunt natuurlijk wel gas aanvragen bij verschillende energieboeren, maat het blijft dezelfde netbeheerder die de meter gaat installeren.

Maar ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

kl
door klustype - Oct 1, 2015 om 21:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het niets uithaalt maar kan het iedergeval proberen. Zodra ik meer weet meld ik het"

ph
door philip36 - Oct 1, 2015 om 23:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ron530 schreef op donderdag 1 okt 2015, 18:06]Bij afsluiten op eigen verzoek wordt er meer gedaan dan de meter verwijderen. De gasdruk wordt omlaag gebracht en de aansluiting gaat uit de administratie. Een heraansluiting wordt gezien als een nieuwe aansluiting en is kostbaar. Misschien kan een energieboer iets voor u betekenen want de netbeheerder heeft als voorwaarde dat u een leverancier heeft.

Gasdruk wordt omlaag gebracht? Kunt u dat eens uitleggen?
In de toevoerleiding vlak bij de gasmeter zit een hoofdafsluiter.
Als deze dichtgrdraaid wordt kan de gasmeter verwijderd worden.
Afsluitdoppen op de open leidingen en klaar is kees.
Nieuwe gasmeter plaatsen is de afsluitdoppen verwijderen en gasmeter erop aansluiten.
Lijkt me een karweitje van hoogstens 15 minuten.

ph
door philip36 - Oct 1, 2015 om 23:21
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Gasleiding drukloos maken is ergens in de straat afsluiter dichtdraaien, kost ook een half uur.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2015 om 23:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor een woning op het gas aansluiten staat gewoon ern standaard bedrag. Hoe weinig werk het ook is. Heel simpel.

En bij het aansluiten of verwijderen van een gasmeter in ern flat, wordt natuurlijk helemaal de afsluiter in de straat niet dichtgedraaid.

kl
door klustype - Oct 1, 2015 om 23:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

Wat philip36 zegt klopt hoofdkraan werd dichtgedraaid en verzegeld twee bouten losgeschroefd doppen erop dat was alles. Dat het kosten met zich meebrengt om terug te plaatsen helemaal mee eens maar staat niet in verhouding!

ph
door philip36 - Oct 1, 2015 om 23:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het idee dat het bedrag wat ze vragen voor een nieuwe gasaansluiting is incl. de kosten voor 25m. Gasleiding.
Het terugplaatsen van een gasmeter kost natuurlijk niet zoveel als een nieuwe aansluiting.
De kosten voor een nieuwe aansluiting zijn vastgesteld door ACM.
Ze rekenen het als een nieuwe aansluiting, wat het eigenlijk niet is, dus mag het volle tarief daar voor gevraagd worden.
Je bent wat dat betreft aan de goden, regionale netbeheerder, overgeleverd, je hebt geen keus

Voor tarieven
https://www.acm.nl/nl/publicaties/zoeken-in-publicaties/?zf[]=so%3A2&zf[]=pe%3Acustom%7C2014-11-27%7C2014-11-28&zf[]=qu%3Atarieven%202015%20regionaal%20netbeheer%20gas

door 1953 - Oct 2, 2015 om 01:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dat staat namelijk in de algemene leveringsvoorwaarden van de leverancier. Dus u wist ervan.

sl
door slobberbone - Oct 2, 2015 om 09:14
508 Antwoorden / 2 Vragen

Nu maar te hopen dat u in volgende woning geen blokverwarming heeft, want dat is wel heel erg duur verwarmen.

ro
door ron530 - Oct 2, 2015 om 15:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De gasdruk verlagen of geheel drukvrij maken is een middel om fraude en ontploffingsgevaar te voorkomen. Hypothetisch, ik laat me afsluiten van gas want dan kost het niets. Bij een leverancier koop ik een tussenmeter en zo'n tussenmeter past prima op de aansluitingen van de oude meter (het zegel op de kraan verbreek ik voor het gemak ook maar even). Ware het niet dat een tussenmeter geen reduceerkleppen heeft, vol goede moed ontsteek ik een pit van het gasfornuis en de kans dat ik dan nog een bericht zal plaatsten is dan bijzonder klein. Grappig is dan weer wel dat ik de kranten haal want het appartementen complex waar ik woonde staat op straat. Ergo er gebeurt bij het zelf opzeggen van gaslevering meer dan een kraan dichtdraaien en de meter weghalen.

ro
door ron530 - Oct 2, 2015 om 15:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Foutje moet zijn.

[quote] want in het appartementen complex waar ik woonde staan op alle bewoners op straat.

pi
door pieterwolters - Oct 2, 2015 om 16:06
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 1 okt 2015, 23:52]Ik heb het idee dat het bedrag wat ze vragen voor een nieuwe gasaansluiting is incl. de kosten voor 25m. Gasleiding.

De kosten van een gasaansluiting incl. 25m gasbuis (onder de grond) is veel duurder. Dat zal niet in die 900 euro zitten.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Juist in een appartementencomplex zal de leiding niet drukloos gemaakt kunnen worden. Als ik bij mijzelf kijk, rijtje eengezinswoningen 8 stuks, dan komt bij mij de gasleiding voor alle acht huizen binnen. Dus mocht ik geen gas meer willen hebben en de meter laten verwijderen, dan kan echt niet in de straat de kraan dichtgedraaid worden.

1paul
door 1paul - Oct 2, 2015 om 16:51
3103 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 2 okt 2015, 15:50]De gasdruk verlagen of geheel drukvrij maken is een middel om fraude en ontploffingsgevaar te voorkomen. Hypothetisch, ik laat me afsluiten van gas want dan kost het niets. Bij een leverancier koop ik een tussenmeter en zo'n tussenmeter past prima op de aansluitingen van de oude meter (het zegel op de kraan verbreek ik voor het gemak ook maar even). Ware het niet dat een tussenmeter geen reduceerkleppen heeft, vol goede moed ontsteek ik een pit van het gasfornuis en de kans dat ik dan nog een bericht zal plaatsten is dan bijzonder klein. Grappig is dan weer wel dat ik de kranten haal want het appartementen complex waar ik woonde staat op straat. Ergo er gebeurt bij het zelf opzeggen van gaslevering meer dan een kraan dichtdraaien en de meter weghalen.

Klopt, er gebeurd meer, er word ook aan beide zijden op de beugel een dop gedraaid zodat deze afgesloten is, druk word er niet afgehaald anders dan door de afsluiter IN de leiding dicht te zetten ook wel gekend als de hoofdkraan, in de straat word helemaal NIETS gedaan...

Heb er talloze gedaan Ron en echt jij weet NIET waarover je het hebt, kletskoek!!!

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 2 okt 2015, 16:06][quote=philip36 schreef op donderdag 1 okt 2015, 23:52]Ik heb het idee dat het bedrag wat ze vragen voor een nieuwe gasaansluiting is incl. de kosten voor 25m. Gasleiding.

De kosten van een gasaansluiting incl. 25m gasbuis (onder de grond) is veel duurder. Dat zal niet in die 900 euro zitten.

Staat anders wel gewoon zo vermeld in de prijslijst van bijvoorbeeld Stedin. Prijs 2013 iets meer dan € 1.000.

ro
door ron530 - Oct 2, 2015 om 17:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger, u weet precies hoe het in zijn werk gaat dus heb ik op dit topic niets meer toe te voegen.

ph
door philip36 - Oct 2, 2015 om 17:25
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 2 okt 2015, 16:06][quote=philip36 schreef op donderdag 1 okt 2015, 23:52]Ik heb het idee dat het bedrag wat ze vragen voor een nieuwe gasaansluiting is incl. de kosten voor 25m. Gasleiding.

De kosten van een gasaansluiting incl. 25m gasbuis (onder de grond) is veel duurder. Dat zal niet in die 900 euro zitten.

Lees eens https://www.cogas.nl/wp-content/uploads/Tarieven-gas-kleinverbruik.pdf

Tarief 2015:Nieuwe gasaansluiting G4, G6: Gasleiding gemiddeld 4m in de woning en 21m. buiten.
Kosten €750 incl.BTW tarief 2015.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo dat scheelt nogal wat. Stedin 2015 € 1.209,01.

ph
door philip36 - Oct 2, 2015 om 18:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De TS betaald voor het terugplaatsen van de gasmeter dus het tarief voor een nieuwe gasaansluiting.

Ongelooflijk dat de netbeheerder €900 durft te vragen voor het terug plaatsen van een gasmeter.

Het verwijderen is gratis.
Als het zoveel gedaan moet worden dat men daar €900 voor moet rekenen dan zou je mogen verwachten dat ze voor het verwijderen van de gasmeter ook een bedrag verlangen.
Nee, voor het weer aansluiten nemen ze gemakshalve het maximum tarief dat ze van de AFM mogen vragen voor een nieuwe aansluiting.

Gewoon, niet te geloven dat ze daarmee wegkomen.
En de consument kan geen kant op, hij zit vast aan de regionale netbeheerder.

Liander rekent €895 incl. BTW waarbij ook weer incl. 25m. leiding waarbij het openbreken en terugleggen van bestrating inbegrepen is.

Ik zou klustype willen adviseren om dit te melden bij de AFM en meteen vragen of dit geoorloofd is.
Een ander idee is om de belbus of de redactie te contacten om hier eens in te duiken.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het ijken van gas- en elektriciteitsmeters.
Daar wordt namelijk ook een bedrag voor gevraagd wat veel te hoog is.
Maar ja, de consument afschrikken door €400 te vragen komt hun beter uit.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Ze vragen dus niet het maximum.

ph
door philip36 - Oct 2, 2015 om 20:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lees voor AFM ACM

=tijger1 schreef op vrijdag 2 okt 2015, 18:19: @philip36

Ze vragen dus niet het maximum.

Dat weet ik niet.
Zie op de site van ACM dat de netbeheersers voorstellen kunnen doen voor hun tarieven in 2016.
Het lijkt erop dat er dus verschillen kunnen zijn in aansluitkosten.
Ik kan de spreadsheets op de ACM site niet openen om de aansluitkosten te vergelijken.

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Als je die tarieven van 2015 bekijk op de door u genoemde site zie je toch heel grote verschillen. Dat loopt van € 535 voor Rendo tot € 999 voor Stedin, excl. btw.

Compleet dwaas.

ph
door philip36 - Oct 2, 2015 om 23:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1

Bedankt voor het opzoeken.
Ja, bij Stedin loopt misschien wat meer kader rond.
Het wordt tijd dat ACM de reden van dit verschil eens uitlegt.

kl
door klustype - Oct 2, 2015 om 23:45
12 Antwoorden / 1 Vragen

Sprak vandaag iemand van de bewonerscommissie bij mij in de flat heeft iemand het zelfde probleem gehad met terugplaatsen gasmeter maar hoefde uiteindeljk maar euro 150 te betalen. Euro 900 gaat om een geheel nieuwe aansluiting met 25 meter leiding maar dat zit er immers al ga hier achteraan! Wordt vervolgd!

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2015 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die 25 meter leiding is gewoon inclusief. Dat ze niet voor elke plaatsing precies de kosten hoeven te berekenen.

ma
door marnix1 - Oct 3, 2015 om 09:43
256 Antwoorden / 22 Vragen

Ik wilde laatst ook gas aangesloten hebben, dat had ooit wel hier in de flat gezeten, aansluiting was afgedopt. (of hoe dat ook heet.)
Was volgens stedin een nieuwe aansluiting, aansluitkosten waren iets van 250 euro.
Dat was voor een beugel en een drukregelaar.
Verder geen rekening gehad voor de meter zelf. raar....

kl
door klustype - Oct 3, 2015 om 10:05
12 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Mijn situatie is eigenlijk hetzelfde. Neem dit mee in mijn pogingen om voor een redelijk bedrag een gasaansluting te krijgen!

pa
door paul amsterdam - Oct 9, 2015 om 10:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfde probleem hier. Gebruik al jaren geen gas en betaalde toch €120 per jaar vastrecht. Ik kreeg van Liander mondeling verschillende prijzen voor heraansluiten te horen. Nu blijkt het toch € 895,40 te zijn terwijl het 5 min werk was om de gas af te sluiten. De gasmeter werd verwijderd op de 8e etage. Ik vind dat n programma als Kassa aandacht moet besteden aan het feit dat huurders op deze manier gedwongen worden te betalen (vastrecht) voor iets dat ze niet afnemen.

kl
door klustype - Oct 30, 2015 om 18:10
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal hier is klustype weer!
Ik heb inmiddels een gasmeter laten plaatsen en kan nu gelukkig verhuizen!
Bij Liander mijn situatie uitgelegd en bij hoge uitzondering kreeg ik een herplaatsing gasmeter tarief en dat is aanzienlijk goedkoper 117 euro.
Dus ik heb geluk en ben een les wijzer"

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2015 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan bent u een bofferd. Verl succes in uw nieuwe huis. Bedankt voor het terugmelden.

kl
door klustype - Oct 30, 2015 om 19:24
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tijger1, dankjewel, aardig dat ie dat zegt en ik heb inderdaad gebofdsoms heb je ook wel weer eens een mazzeltje in je leven!