vedion
door vedion Jun 16, 2014 om 23:06
Voeding & gezondheid

Hoge kosten specialist

ik werd door mijn huisarts doorverwezen naar een specialist voor een kleine aandoening
na ongeveer 15 min in de wachtkamer was ik aan de beurt , de specialist heeft nog geen 20 seconden gekeken en gaf mij een antwoord van , als het erger word moest ik maar bellen , al met al stond ik na ongeveer 1 minuut weer buiten , dacht bij mezelf was dit nu alles , maargoed hij zal het wel beter weten
nu krijg ik na ongeveer 3 maand een rekening van de zorgverzekering of ik maar even 160 euro uit de eigen risico wou betalen voor het ziekenhuis bezoek , dit bedrag word binnen 2 weken van de rekening af geschreven
160 euro voor 1 minuut dat is een bedrag van 9600 euro per uur , ik vraag mij dus ook af of dit wel helemaal normaal is
welke gast verdient en nu bijna een ton per dag?

1452 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2014 om 23:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel voetbalkers verdienen dat. Maar dat bedrag is niet helemaal voor de specialist en wordt berekend aan de hand van een DBC..

Dus gewoon betalen.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2014 om 23:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dag vedion, het klinkt afschuwelijk, het voelt onrechtvaardig maar het is natuurlijk niet zo dat de specialist iedere patiënt maar 1 minuut van zijn tijd krijgt. Ik begrijp best dat u zo even, in boosheid denkt maar is niet echt zo, hoor. De man zou echt geen €9.600 per uur ook maar ergens kunnen declareren. Het was kennelijk echt een kleine aandoening en hij zal het ook wel beter weten, toch?

forever-nl
door forever-nl - Jun 16, 2014 om 23:40
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het DBC systeem werkt op een manier dat er aan de hand van het type behandeling een bepaald bedrag gedeclareerd kan worden. Ze gaan daarbij uit van wat een behandeling gemiddeld ongeveer kost. Uiteraard kan een arts structureel de boel een beetje overdrijven om meer geld binnen te krijgen, dat heet upcoding en is een vorm van fraude. Of daar hier sprake van is valt lastig te zeggen zonder dat duidelijk is wat er speelt en onder welke DBC code er gedeclareerd is bij de verzekeraar. Bij dit soort dingen is het vaak belangrijk er ook rekening mee te houden dat er vaak voor en na de afspraak ook tijd in de behandeling gaat zitten. Ik weet niet of dat hier ook het geval is.

Als u wat meer informatie geeft kunnen wij een gerichter antwoord geven op uw vraag. Als u dat niet ziet zitten kunt u vragen hierover stellen bij de zorgverlener of zorgverzekeraar. Mocht u niet tevreden zijn over het antwoord dan is een klacht indienen een mogelijkheid, dit kan zowel bij de zorgverlener als de verzekeraar. Ook daarna zijn er nog verschillende opties maar het lijkt me wat voorbarig die allemaal al te bespreken.

vedion
door vedion - Jun 16, 2014 om 23:53
54 Antwoorden / 3 Vragen

ik was naar de huisarts gegaan voor een kleine abces
die vertelde mij dat hij er niets aan kon doen
maar hij zou een afspraak maken voor mij bij een specialist
daar ben ik dus geweest en die zei tegen mij als het erger werd dan moest ik maar bellen
ik heb er nooit last van gehad , maar het was gewoon irritant
de abces is vanzelf weer weggegaan
ik heb daarvoor en daarna geen behandelingen hiervoor gehad
maar ik vroeg mij gewoon af waarvoor die 160 euro was en dat voor pak weg 1 minuut , heeft alleen even gekeken thats all

forever-nl
door forever-nl - Jun 17, 2014 om 00:04
400 Antwoorden / 11 Vragen

En was die 160 euro het bedrag voor de behandeling of alleen uw eigen bijdrage? Dit zou ook in de brief moeten staan of anders kunt u het in de online omgeving bekijken van uw zorgverzekeraar. Een DBC code zou helemaal mooi zijn.

vedion
door vedion - Jun 17, 2014 om 00:36
54 Antwoorden / 3 Vragen

een dbc code kan ik op de site van fbto niet vinden
dit stond er bij het declaratie overzicht: Let op: Er is (gedeeltelijk) Eigen Risico van toepassing
maar dat was wel voor het volledige bedrag
dat word dus verekent met mijn eigen risico van 360 euro
er gaat dus nu 160 af , tja en die moet je zelf betalen

forever-nl
door forever-nl - Jun 17, 2014 om 06:13
400 Antwoorden / 11 Vragen

Door de formulering is nog niet duidelijk of de 160 euro het hele bedrag is, het woord gedeeltelijk kan wel of niet van toepassing staan omdat het tussen haakjes staat.

Ik zou even contact opnemen met de klantenservice van de FBTO via het nummer (058) 234 56 78. In het keuzemenu kiezen voor optie 1 (zorgverzekering) en dan optie 2 (vraag over eigen risico). Je kunt dan de DBC code vragen en deze hier weer plaatsen of het probleem aan de klantenservice voorleggen met de vraag om een toelichting.

Het idee achter het invoeren van het eigen risico is dat mensen meer prijsbewust worden en ook vaker vragen gaan stellen. Het is natuurlijk ook een beetje raar dat de huisarts gaat doorverwijzen naar een specialist en de specialist al na 20 seconden kijken je weer wegstuurt.

forever-nl
door forever-nl - Jun 17, 2014 om 06:14
400 Antwoorden / 11 Vragen

Oja en wees gerust want bellen met de klantenservice kost geen 160 euro per minuut.

pi
door pieterwolters - Jun 17, 2014 om 07:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

TS snapt natuurlijk ook wel dat een declaratie van 160 euro voor 1 minuut niet betekent dat de specialist daarom 9600 euro/uur verdient. Mag ik hopen.