th
door thracite Sep 17, 2014 om 08:59
Geldzaken & recht

Hoge leges kosten

Onlangs wilde ik een vergunning aanvragen voor een kozijn. Uit een reactie om aanvullende informatie bleek dat ik die vergunning niet zou gaan krijgen. Er werd me aangereden de aanvraag in te trekken per email. Dat heb ik vervolgens gedaan. Ik kreeg daarop als antwoord dat "Ik heb uw verzoek tot intrekking doorgestuurd naar de behandelend ambtenaar. Als u een vergunning intrekt, betaalt u € 136,00 legeskosten."

Ik vind dat een exorbitant hoog bedrag voor hooguit 10 minuten die zij daaraan hebben moeten besteden. Ik heb geen vergunning ingetrokken, ik heb mijn verzoek tot vergunning vroegtijdig ingetrokken. Kan ik hier iets aan doen?

Ik heb de gemeente al gebeld, maar zij zeggen dat ik een bezwaarschrift moet indienen.

7400 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 17, 2014 om 09:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Gemeentes kunnen en mogen voor heel veel zaken geld vragen. Of de prijs in verhouding staat tot het gelverde,is de vraag. Maarbij wie moet je anders zijn, ze hebben een monopoli positie.

edrick3
door edrick3 - Sep 17, 2014 om 09:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo thracite,

Kijk maar eens op de site van de gemeente wat daar staat over het betalen van leges.
Zijn inderdaad vaak - willekeurige - hoge bedragen.
Is een bron van inkomsten voor de gemeentes.
Zou inderdaad een bezwaarschrift insturen waarin je vermeldt dat je de vergunning niet ingetrokken hebt, maar de aanvraag voor de vergunning.

Met vr.gr.

sw
door swat1500 - Sep 17, 2014 om 10:42
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij dat als je de aanvraag voor een vergunning doet al leges verschuldigd bent. Aan de hoogte van het bedrag valt niets te doen dat wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

hi
door hipppo - Sep 17, 2014 om 13:56
303 Antwoorden / 2 Vragen

De aanvraag was kennelijk al administratief geregistreerd. Om verder te kunnen had de gemeente kennelijk meer informatie nodig om tot verlenen dan wel afwijzen te kunnen beslissen. Het is mij niet duidelijk dat uit een zodanig verzoek zou (kunnen) blijken dat de aanvraag afgewezen zou worden, dat kan pas als die aanvullende informatie daar aanleiding toe geeft. Mijn vraag is dus: wie gaf het advies om die aanvraag in te trekken en op basis waarvan? Het zou zo maar kunnen dat je een tikje voorbarig bent geweest bij het intrekken van de aanvraag. Verder zou ik bij de gemeente eens informeren over de leges die men in rekening mag brengen met daarbij een nauwkeurige omschrijving van de dingen waarop die leges betrekking hebben.
Nog niet zo lang geleden hebben twee klanten van mij hun aanvankelijk apart ingediende aanvragen voor een omgevingsvergunning voor een dakkapel kosteloos ingetrokken om daarna met één gezamelijke aanvraag te komen die minder leges zou kosten dan twee aanvragen.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2014 om 14:20
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft wel degelijk een aanvraag in gediend voor vergunning en dat is de gemeente gaqan uitzoeken, hieraan is werk en dit werk moet betaald worden, is geen 10 minuten zoals u zegt maar veel meer, zeker als het een zoek proces is voor de gemeente en geen standaard aanvraag...

het feit dat de gemeente aanvullende info wenste is al een indicatie dat her meer werk in gezeten heeft dan u denkt...

aangezien u zelf de aanvraag in gediend heeft bent u ook verantwoordelijk voor de kosten die dit met zich meebrengt en dus mag de gemeente deze doorberekenen...

hi
door hipppo - Sep 17, 2014 om 16:22
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 17 sep 2014, 14:20]

het feit dat de gemeente aanvullende info wenste is al een indicatie dat her meer werk in gezeten heeft dan u denkt...

..

Het eerste wat een gemeente doet als er een vergunning wordt aangevraagd is vaststellen of de aanvraag ontvankelijk is, d.w.z. of de aanvraag compleet is en derhalve alle vereiste gegevens bevat. Dat is een kwestie van hooguit 10 minuten. Het verzoek om nadere gegevens impliceert volgens mij dat er vóór het ontvangen daarvan nog geen oordeel kan worden gegeven omtrent de haalbaarheid van de vergunning.

diumenge
door diumenge - Sep 17, 2014 om 17:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een vergunning kan je helemaal niet intrekken, een aanvraag voor een vergunning uiteraard wel. Leges moet je altijd betalen, of de aanvraag nu positief of negatief voor je uitpakt. Het intrekken van de vergunning maakt dus niet meer uit, je hebt een aanvraag gedaan en daar horen leges bij.

defries
door defries - Sep 17, 2014 om 20:56
69 Antwoorden / 0 Vragen

Het wordt mij niet duidelijk hoe het proces precies is verlopen (er wordt gevraagd om aanvullende informatie, maar er wordt kennelijk bijgezegd dat u de vergunning niet krijgt - een beetje raar) en het is niet duidelijk waarom de vergunning niet afgegeven zal worden - was overigens de vraag niet.
Advies in z'n algemeenheid, voor men iets wil ondernemen (in dit geval kennelijk iets bouwkundigs aan de woning) is het altijd verstandig even met de gemeente te gaan praten over de mogelijkheden en onmogelijkheden (iedere gemeente heeft hiertoe een balie en/of een spreekuurtje), dit voorkomt problemen als hier aan de orde. Verder heeft iedere gemeente een zgn legesverordening, openbaar, die is in de regel wel van internet te plukken. Dan weet je waar je aan toe bent, ook als je een aanvraag intrekt. Als het om wat voor reden onmogelijk is dat u (bouw)vergunning zou krijgen, wat op voorhand vaststaat (bijv. juridisch), leidt een gesprekje wellicht tot een voor iedereen acceptabele oplossing.

il
door iljaha - Sep 17, 2014 om 21:20
179 Antwoorden / 3 Vragen

Ik werk bij een gemeente waar in de legesverordening staat dat men tegen opgelegde leges geen bezwaar kan worden gemaakt. (toentertijd tegen de legesverordening natuurlijk wel) Als er fouten zijn gemaakt kun je dáár natuurlijk bezwaar tegen maken.
Het is van belang om éérst te gaan praten (intake) over haalbaarheid van wensen, daarna pas evt een vergunning aan te vragen.
Ook ons werk kost geld: geld dat er niet is, maar opgebracht moet worden.