Hoge tandartsrekening: ruim 400 euro voor TWEE gaatjes???
Mijn vriend is afgelopen oktober voor controle naar de tandarts geweest. Deze vertelde hem dat hij twee kleine gaatjes had die gevuld moesten worden. Omdat het boven en onder in de mond was, zou dit in twee behandelingen gedaan moeten worden. Nu kregen wij in november een enorme rekening en ik vraag me af of dit zomaar kan.
Ten eerste hebben we een rekening ontvangen voor een controleafspraak : 50.76 Daarna een rekening van het eerste gaatje:
- V13 Drievlaksvulling (45.89) - V21 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag t.b.v. composietvulling (21.60) - A10 Geleidings-/infiltratie verdoving (13.50) - V12 tweevlaksvulling (35.09) - V20 Etsen t.b.v. composietvulling (10.80) - V12 Tweevlaksvulling (35.09) - V21 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag t.b.v. composietvulling (21.60) Is in totaal een rekening van 183.57 euro
Twee weken daarna moest hij voor het tweede gaatje komen: - V12 Tweevlaksvulling (35.09) - V21 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag t.b.v. composietvulling (21,60) - V13 Drievlaksvulling (45.89) - V20 Etsen t.b.v. composietvulling (10.80) - V13 Drievlaksvulling (45.89) - M03 Gebitsreiniging, per 5 minuten (12.10)
Is in totaal een rekening van 192.97 euro.
In totaal dus voor controle + behandeling 427.30 kwijt.
We hebben hierover gebeld met de assistente die zegt dat er volgens het systeem 4 gaatjes zijn gevuld. Naar mijn mening mag dit nooit zomaar zonder overleg met de patiënt. En daarbij zijn er naar mijn vriends mening maar 2 gaatjes gevuld.
Hoe lossen we dit op. Want dit is natuurlijk een enorme klap met geld zo in één keer!
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Tja..... en zo worden wij al vele jaren 'bedonderd'. Artsen/tandartsen en noem maar op, dienen maar declaraties in, terecht of niet en vaak gaat het ook nog eens gepaard met achterlijke bedragen.
Gelukkig is het al bewezen dat er vele valse declaraties ingediend worden. En dat over de ruggen van de patiënten (slachtoffers). En de zorgverzekeringen betalen maar door..... En wij het maar weer vreemd vinden, dat de jaarlijkse premie's e.d. wéér omhoog gaan.
Het zijn 'goedgevulde' tanden geworden en voor de tandarts een goedgevulde portemonnee. Een halfjaarlijkse controle mag niet meer dan ruim € 20 zijn. Ik zou eens naar de tandartspraktijk gaan en vragen wat hij nou precies heeft gedaan want zo'n rekening klopt van geen kanten. Als u er niet uit komt met de tandarts zou ik zeker een klacht indienen. Voor info zie http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patienten.html
[quote=hutch schreef op donderdag 20 feb 2014, 17:40]Tja..... en zo worden wij al vele jaren 'bedonderd'. Artsen/tandartsen en noem maar op, dienen maar declaraties in, terecht of niet en vaak gaat het ook nog eens gepaard met achterlijke bedragen.
Gelukkig is het al bewezen dat er vele valse declaraties ingediend worden. En dat over de ruggen van de patiënten (slachtoffers). En de zorgverzekeringen betalen maar door..... En wij het maar weer vreemd vinden, dat de jaarlijkse premie's e.d. wéér omhoog gaan.
Maar ja..... dat is een eindeloze discussie.
Daarom is het goed dat het nu allemaal zichtbaar wordt. In het oude verzekeringssysteem ging alles linea recta naar verzekeraar of ziekenfonds die gewoon betaalde.
[quote]Daarom is het goed dat het nu allemaal zichtbaar wordt. In het oude verzekeringssysteem ging alles linea recta naar verzekeraar of ziekenfonds die gewoon betaalde.
Las gisteren dat een man zijn eigen, totale status, meekreeg van de dokter. Daar las hij dat ie 14 jaar geleden een hartoperatie zou hebben gehad: 4 bypasses. Hij is nog nooit aan het hart geopereerd. Ben wel benieuwd naar dit vervolgverhaal. Niet op dit forum.
Wouw wat veel reacties! Bedankt allemaal! Ik zal inderdaad het advies opvolgen dit bericht nog eens bij tros radar te plaatsen om te kijken wat de tandarts op het forum hierover te zeggen heeft. Daarnaast gaan we even bij de tandarts langs om om opheldering te vragen. Ik vind het echt belachelijk dat ze dit zomaar zonder overleg doen. Zij weten van tevoren dat het zoveel geld gaat kosten, en dan kunnen zij goed verdienen, wij kunnen het niet zomaar missen!
[quote=tenormin schreef op donderdag 20 feb 2014, 20:55][quote]Daarom is het goed dat het nu allemaal zichtbaar wordt. In het oude verzekeringssysteem ging alles linea recta naar verzekeraar of ziekenfonds die gewoon betaalde.
Las gisteren dat een man zijn eigen, totale status, meekreeg van de dokter. Daar las hij dat ie 14 jaar geleden een hartoperatie zou hebben gehad: 4 bypasses. Hij is nog nooit aan het hart geopereerd. Ben wel benieuwd naar dit vervolgverhaal. Niet op dit forum.
Dat onderwerp van die hartoperatie staat nu zelfs in de nieuwsbrief.
@tijger1, 't was wel op dit forum, vergissing gemaakt. Maar de hele afrekening zorg is toch een pruttelbak. De TS heeft immers echt wel de hoofdprijs moeten betalen voor zijn behandeling tandarts als ik alles zo eens heb vergeleken op sites.
Het eerste wat in mij opkomt: is dit wel de goede factuur? In ieder geval klopt er geen hout van.
In de eerste behandeling is sprake van 3 vullingen plus een verdoving.
Op zich kan een klein gaatje leiden tot een twee-vlaks vulling. Dan zit het gaatje op de grens van 2 vlakken.
Zelfs een drie-vlaks vulling zou nog kunnen, als het gaatje op de hoek van een kies zit.
Maar inderdaad staan er 3 vullingen op. En zo ook bij de 2e nota.
Op de 2e nota zou eigenlijk nog een keer V21 moeten staan voor het etsen van de 3e kies. En met het boren van 2 3-vlaks vullingen lijkt mij een verdoving ook wel handig. M03 hoort niet thuis op de rekening. Lijkt me niet dat de tandarts na het boren va 3 gaatjes nog even het gebit gaat reinigen.
Het verschil tussen 1 element vullen of 3 moet uw vriend echt wel zijn opgevallen.
Hoe dan ook, deze nota is vals opgesteld. Immers ook de bewering van de assistente dat er 4 vullingen zouden zijn aangebracht klopt niet met de rekening.
Ik zou u aanraden nogmaals, maar nu schriftelijk, aan de tandarts uitleg te vragen over de rekening. Verzoek hem in die brief ook aan te geven welke elementen behandeld zijn. Blijft de tandarts op zijn standpunt dat de nota klopt, ga dan naar een andere tandarts en laat die nakijken wat er wel of niet gedaan is. Laat hem dat ook op schrift zetten.
Betaal dan vervolgens alleen wat echt gedaan is en trek de nota van de 2e tandarts af.
Stuur schriftelijk aan de tandarts een kopie van de bevindingen van de 2e tandarts met de berekening van wat u uiteindelijk aan hem betaalt.
EN... zoek een andere tandarts.
Mocht er een incassobureau komen, stuur dan aan hen beide brieven, met de mededeling dat verdere incassomaatregelen zinloos zijn en u de dagvaarding tegemoet ziet. Negeer vervolgens het incassobureau.
Mocht het, lijkt me niet maar goed..., toch tot een dagvaarding komen, ga dan naar de zitting en overhandig aan de kantonrechter 2(twee) kopieën van beide brieven, vertel uw verhaal en als u kosten heeft moeten maken, verzoek om veroordeling tot het betalen van verletkosten (zorg voor bewijzen van de kosten). En verder verzoekt u de kantonrechter de vordering van de tandarts af te wijzen en hem te veroordelen in de kosten.
Tijdens de controle (C11 ad € 20,52) zijn er 2 overzicht foto's gemaakt (X10 ad. € 15,12) = totaal € 50,76. Dus dit bedrag zal zeker correct zijn.
Een tandarts is verplicht om, indien de te maken kosten boven € 250,00 uitkomen, een begroting op te maken, zodat de cliënt van te voren weet wat de kosten zullen zijn van de verdere behandelingen.
De assistente kan niet tellen, want volgens de gegevens die TS aangeeft zijn er inderdaad 6 vullingen aangebracht. Waarvan bij de laatste nota 1 onderlaag ontbreekt.
Op de nota moeten ook de elementen zijn vermeld, dus is er duidelijk na te gaan welke kiezen/tanden er gevuld zijn.
Het zou goed kunnen dat de kiezen naast elkaar staan en de patiënt niet heeft gemerkt dat er meerdere kiezen zijn geboord en gevuld.
Maar als de tandarts daadwerkelijk heeft gezegd dat er maar 2 kleine gaatjes zijn, dan is het wel opmerkelijk als hij er 6 heeft gevuld.
Tijdens de controle is er geen tandsteen (M03) verwijderd, maar is dit gebeurd bij de 2e afspraak voor het vullen. Niks vreemds aan.
Ik begrijp de frustratie over de hoge rekeningen. Zeker is dat bij de 3e nota een V20 cq V21 ontbreekt. Of de nota's verder wel of niet correct zijn laat ik in het midden. Maar de tandarts is zeker in gebreke gebleven door niet van te voren een begroting op te maken.
Het is zelfs mogelijk dat 1 kies 2 gaatjes heeft die niet in elkaar overlopen. Met andere woorden dat er 2x hetzelfde element op 1 nota staat. Voorbeeld: gaatje aan de wangzijde van de kies en een gaatje aan tongzijde. En ja, die mogen dus als 2 afzonderlijke gaatjes gedeclareerd worden door de tandarts.
[quote=menekse schreef op zaterdag 22 feb 2014, 16:01]Het is zelfs mogelijk dat 1 kies 2 gaatjes heeft die niet in elkaar overlopen. Met andere woorden dat er 2x hetzelfde element op 1 nota staat. Voorbeeld: gaatje aan de wangzijde van de kies en een gaatje aan tongzijde. En ja, die mogen dus als 2 afzonderlijke gaatjes gedeclareerd worden door de tandarts.
Ja en dan zegt de tandarts: twee kleine gaatjes. om te vullen.
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Lees meer
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht. je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling. Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen. Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode. Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen. Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender. Je mag dus als ont
...
Lees meer
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.