pr
door pris Feb 20, 2014 om 17:04
Voeding & gezondheid

Hoge tandartsrekening: ruim 400 euro voor TWEE gaatjes???

Mijn vriend is afgelopen oktober voor controle naar de tandarts geweest. Deze vertelde hem dat hij twee kleine gaatjes had die gevuld moesten worden. Omdat het boven en onder in de mond was, zou dit in twee behandelingen gedaan moeten worden. Nu kregen wij in november een enorme rekening en ik vraag me af of dit zomaar kan.

Ten eerste hebben we een rekening ontvangen voor een controleafspraak : 50.76
Daarna een rekening van het eerste gaatje:

- V13 Drievlaksvulling (45.89)
- V21 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag t.b.v. composietvulling (21.60)
- A10 Geleidings-/infiltratie verdoving (13.50)
- V12 tweevlaksvulling (35.09)
- V20 Etsen t.b.v. composietvulling (10.80)
- V12 Tweevlaksvulling (35.09)
- V21 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag t.b.v. composietvulling (21.60)
Is in totaal een rekening van 183.57 euro

Twee weken daarna moest hij voor het tweede gaatje komen:
- V12 Tweevlaksvulling (35.09)
- V21 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag t.b.v. composietvulling (21,60)
- V13 Drievlaksvulling (45.89)
- V20 Etsen t.b.v. composietvulling (10.80)
- V13 Drievlaksvulling (45.89)
- M03 Gebitsreiniging, per 5 minuten (12.10)

Is in totaal een rekening van 192.97 euro.

In totaal dus voor controle + behandeling 427.30 kwijt.

We hebben hierover gebeld met de assistente die zegt dat er volgens het systeem 4 gaatjes zijn gevuld. Naar mijn mening mag dit nooit zomaar zonder overleg met de patiënt. En daarbij zijn er naar mijn vriends mening maar 2 gaatjes gevuld.

Hoe lossen we dit op. Want dit is natuurlijk een enorme klap met geld zo in één keer!

18952 21 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 20, 2014 om 17:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hier KLIK kun je de in rekening gebrachte bedragen controleren.

Ben geen tandarts, maar lijkt wel of er 2 x 2 gaatjes (2-vlaks en 3-vlaks + 2x etsen) per keer gedaan zijn.

Cookies
door Cookies - Feb 20, 2014 om 17:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je overzichtje nog even verder bekijkend, zie ik zelfs per keer 2 x 2-vlaks en 1x 3-vlaks.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2014 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik tel dan wel zes gaatjes. De eerste keer één drievlaksvulling en twee tweevaksvullingen.

En de tweede keer twee drievlaksvullingen en één tweevaksvulling.

Als die tandarts dan een afspraak maakt voor twee KLEINE gaatjes, vraag ik mij af wat GROTE gaten zijn.

En dan nog, een controleafspraak voor € 50,76? En was die gebitsreiniging afgesproken? De tweede keer is er niet verdoofd?

Maar misschien begrijp ik die hele nota wel verkeerd. En wat zegt de tandarts zelf?

Cookies
door Cookies - Feb 20, 2014 om 17:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: begrijp dat jij hetzelfde ziet als ik: 2 x 3 nieuwe vullingen.

Even gegoogeld, kwam dit, klik topic tegen, misschien heb je er wat aan.

hutch
door hutch - Feb 20, 2014 om 17:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja..... en zo worden wij al vele jaren 'bedonderd'.
Artsen/tandartsen en noem maar op, dienen maar declaraties in, terecht of niet en vaak gaat het ook nog eens gepaard met achterlijke bedragen.

Gelukkig is het al bewezen dat er vele valse declaraties ingediend worden. En dat over de ruggen van de patiënten (slachtoffers). En de zorgverzekeringen betalen maar door.....
En wij het maar weer vreemd vinden, dat de jaarlijkse premie's e.d. wéér omhoog gaan.

Maar ja..... dat is een eindeloze discussie.

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2014 om 17:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Even gegoogeld, kwam dit, klik topic tegen, misschien heb je er wat aan.

Daar 'zit' een echte tandarts die vaak antwoord geeft.

ph
door philip36 - Feb 20, 2014 om 17:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het zijn 'goedgevulde' tanden geworden en voor de tandarts een goedgevulde portemonnee.
Een halfjaarlijkse controle mag niet meer dan ruim € 20 zijn.
Ik zou eens naar de tandartspraktijk gaan en vragen wat hij nou precies heeft gedaan want zo'n rekening klopt van geen kanten.
Als u er niet uit komt met de tandarts zou ik zeker een klacht indienen.
Voor info zie http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/klachtenregeling-voor-patienten.html

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2014 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar ha de tandarts ook nog verplicht eerst een offerte moeten opmaken.

Nu schrijft hij, bij wijze van spreken, met een vork.

pi
door pieterwolters - Feb 20, 2014 om 19:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hutch schreef op donderdag 20 feb 2014, 17:40]Tja..... en zo worden wij al vele jaren 'bedonderd'.
Artsen/tandartsen en noem maar op, dienen maar declaraties in, terecht of niet en vaak gaat het ook nog eens gepaard met achterlijke bedragen.

Gelukkig is het al bewezen dat er vele valse declaraties ingediend worden. En dat over de ruggen van de patiënten (slachtoffers). En de zorgverzekeringen betalen maar door.....
En wij het maar weer vreemd vinden, dat de jaarlijkse premie's e.d. wéér omhoog gaan.

Maar ja..... dat is een eindeloze discussie.

Daarom is het goed dat het nu allemaal zichtbaar wordt. In het oude verzekeringssysteem ging alles linea recta naar verzekeraar of ziekenfonds die gewoon betaalde.

tenormin
door tenormin - Feb 20, 2014 om 20:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Daarom is het goed dat het nu allemaal zichtbaar wordt. In het oude verzekeringssysteem ging alles linea recta naar verzekeraar of ziekenfonds die gewoon betaalde.

Las gisteren dat een man zijn eigen, totale status, meekreeg van de dokter. Daar las hij dat ie 14 jaar geleden een hartoperatie zou hebben gehad: 4 bypasses. Hij is nog nooit aan het hart geopereerd. Ben wel benieuwd naar dit vervolgverhaal. Niet op dit forum.

pr
door pris - Feb 20, 2014 om 21:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wouw wat veel reacties! Bedankt allemaal! Ik zal inderdaad het advies opvolgen dit bericht nog eens bij tros radar te plaatsen om te kijken wat de tandarts op het forum hierover te zeggen heeft. Daarnaast gaan we even bij de tandarts langs om om opheldering te vragen. Ik vind het echt belachelijk dat ze dit zomaar zonder overleg doen. Zij weten van tevoren dat het zoveel geld gaat kosten, en dan kunnen zij goed verdienen, wij kunnen het niet zomaar missen!

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 20 feb 2014, 20:55][quote]Daarom is het goed dat het nu allemaal zichtbaar wordt. In het oude verzekeringssysteem ging alles linea recta naar verzekeraar of ziekenfonds die gewoon betaalde.

Las gisteren dat een man zijn eigen, totale status, meekreeg van de dokter. Daar las hij dat ie 14 jaar geleden een hartoperatie zou hebben gehad: 4 bypasses. Hij is nog nooit aan het hart geopereerd. Ben wel benieuwd naar dit vervolgverhaal. Niet op dit forum.

Dat onderwerp van die hartoperatie staat nu zelfs in de nieuwsbrief.

tenormin
door tenormin - Feb 21, 2014 om 12:36
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, 't was wel op dit forum, vergissing gemaakt. Maar de hele afrekening zorg is toch een pruttelbak. De TS heeft immers echt wel de hoofdprijs moeten betalen voor zijn behandeling tandarts als ik alles zo eens heb vergeleken op sites.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2014 om 12:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, belachelijke hoge rekening voor twee "kleine" gaatjes.

ju
door justice4all - Feb 21, 2014 om 14:48
41 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is gewoon een valse factuur.

Het eerste wat in mij opkomt: is dit wel de goede factuur?
In ieder geval klopt er geen hout van.

In de eerste behandeling is sprake van 3 vullingen plus een verdoving.

Op zich kan een klein gaatje leiden tot een twee-vlaks vulling. Dan zit het gaatje op de grens van 2 vlakken.

Zelfs een drie-vlaks vulling zou nog kunnen, als het gaatje op de hoek van een kies zit.

Maar inderdaad staan er 3 vullingen op.
En zo ook bij de 2e nota.

Op de 2e nota zou eigenlijk nog een keer V21 moeten staan voor het etsen van de 3e kies.
En met het boren van 2 3-vlaks vullingen lijkt mij een verdoving ook wel handig.
M03 hoort niet thuis op de rekening. Lijkt me niet dat de tandarts na het boren va 3 gaatjes nog even het gebit gaat reinigen.

Het verschil tussen 1 element vullen of 3 moet uw vriend echt wel zijn opgevallen.

Hoe dan ook, deze nota is vals opgesteld. Immers ook de bewering van de assistente dat er 4 vullingen zouden zijn aangebracht klopt niet met de rekening.

Ik zou u aanraden nogmaals, maar nu schriftelijk, aan de tandarts uitleg te vragen over de rekening. Verzoek hem in die brief ook aan te geven welke elementen behandeld zijn.
Blijft de tandarts op zijn standpunt dat de nota klopt, ga dan naar een andere tandarts en laat die nakijken wat er wel of niet gedaan is. Laat hem dat ook op schrift zetten.

Betaal dan vervolgens alleen wat echt gedaan is en trek de nota van de 2e tandarts af.

Stuur schriftelijk aan de tandarts een kopie van de bevindingen van de 2e tandarts met de berekening van wat u uiteindelijk aan hem betaalt.

EN... zoek een andere tandarts.

Mocht er een incassobureau komen, stuur dan aan hen beide brieven, met de mededeling dat verdere incassomaatregelen zinloos zijn en u de dagvaarding tegemoet ziet. Negeer vervolgens het incassobureau.

Mocht het, lijkt me niet maar goed..., toch tot een dagvaarding komen, ga dan naar de zitting en overhandig aan de kantonrechter 2(twee) kopieën van beide brieven, vertel uw verhaal en als u kosten heeft moeten maken, verzoek om veroordeling tot het betalen van verletkosten (zorg voor bewijzen van de kosten).
En verder verzoekt u de kantonrechter de vordering van de tandarts af te wijzen en hem te veroordelen in de kosten.

Succes.

me
door menekse - Feb 21, 2014 om 22:27
53 Antwoorden / 3 Vragen

Tijdens de controle (C11 ad € 20,52) zijn er 2 overzicht foto's gemaakt (X10 ad. € 15,12) = totaal € 50,76. Dus dit bedrag zal zeker correct zijn.

Een tandarts is verplicht om, indien de te maken kosten boven € 250,00 uitkomen, een begroting op te maken, zodat de cliënt van te voren weet wat de kosten zullen zijn van de verdere behandelingen.

De assistente kan niet tellen, want volgens de gegevens die TS aangeeft zijn er inderdaad 6 vullingen aangebracht. Waarvan bij de laatste nota 1 onderlaag ontbreekt.

Op de nota moeten ook de elementen zijn vermeld, dus is er duidelijk na te gaan welke kiezen/tanden er gevuld zijn.

Het zou goed kunnen dat de kiezen naast elkaar staan en de patiënt niet heeft gemerkt dat er meerdere kiezen zijn geboord en gevuld.

Maar als de tandarts daadwerkelijk heeft gezegd dat er maar 2 kleine gaatjes zijn, dan is het wel opmerkelijk als hij er 6 heeft gevuld.

Tijdens de controle is er geen tandsteen (M03) verwijderd, maar is dit gebeurd bij de 2e afspraak voor het vullen. Niks vreemds aan.

Ik begrijp de frustratie over de hoge rekeningen. Zeker is dat bij de 3e nota een V20 cq V21 ontbreekt. Of de nota's verder wel of niet correct zijn laat ik in het midden. Maar de tandarts is zeker in gebreke gebleven door niet van te voren een begroting op te maken.

wi
door wilhelmina59 - Feb 22, 2014 om 15:19
512 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is zal de tandarts op nota geschreven hebben om welk element het gaat.
Voor u het controle middel om na te gaan welke kies er gevuld is.

me
door menekse - Feb 22, 2014 om 16:01
53 Antwoorden / 3 Vragen

Het is zelfs mogelijk dat 1 kies 2 gaatjes heeft die niet in elkaar overlopen. Met andere woorden dat er 2x hetzelfde element op 1 nota staat. Voorbeeld: gaatje aan de wangzijde van de kies en een gaatje aan tongzijde. En ja, die mogen dus als 2 afzonderlijke gaatjes gedeclareerd worden door de tandarts.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2014 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=menekse schreef op zaterdag 22 feb 2014, 16:01]Het is zelfs mogelijk dat 1 kies 2 gaatjes heeft die niet in elkaar overlopen. Met andere woorden dat er 2x hetzelfde element op 1 nota staat. Voorbeeld: gaatje aan de wangzijde van de kies en een gaatje aan tongzijde. En ja, die mogen dus als 2 afzonderlijke gaatjes gedeclareerd worden door de tandarts.

Ja en dan zegt de tandarts: twee kleine gaatjes. om te vullen.

me
door menekse - Feb 22, 2014 om 17:57
53 Antwoorden / 3 Vragen

@ Tijger1

Waren jij of ik erbij toen de tandarts wat heeft gezegd?

Ik in ieder geval niet. Vandaar dat ik mijn antwoord alleen maar gericht is op de nota en hou ik mij van verder oordeel afzijdig.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2014 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@menekse

In principe ga ik er altijd van uit dat wat een Ts hier verklaart, de waarheid is.