luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jul 11, 2014 om 12:43
Voeding & gezondheid

Hoge tonen schadelijker voor het gehoor?

Naarmate we ouder worden wordt ons gehoor minder. De hogere tonen gaan al snel verloren. Ik heb gelezen in een medisch boek dat de hogere tonen vooraan ons gehoor liggen (cochlea), die dan ook gevoeliger zijn voor gehoorbeschadiging. Men gaat uit van bepaalde volume alvorens het geluid schadelijk is. Echter bij hogere tonen is dat anders maar daar wordt geen rekening mee gehouden? Laatst was hier evenement met erg harde muziek, op de werkvloer gelden er allemaal regels maar bij zo'n evenement weer niet waarbij je veel te dicht kunt staan bij de luidspreker?

1213 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 11, 2014 om 12:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo vragenderwijs,

Het is natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat je geen gehoorbeschadiging oploopt.
Toch zitten er op bv. mp-3 spelers al volumebegrenzers.
Lees bv. hier.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 11, 2014 om 13:13
55 Antwoorden / 25 Vragen

Uiteraard heb je zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat er ook bescherming kan zijn door bijvoorbeeld niet te dicht bij de boxen te gaan staan. Een simpel rood/wit lint kan dat voorkomen. Ik zie vele mensen die daar veel te dicht opstaan, denk dat het ook stuk onwetendheid is. We zoeken misschien wel audio apparatuur op met beste geluidskwaliteit, maar als het gaat om onze kwaliteit van het gehoor? Daar moet je zuinig mee zijn. Gehoor lobby organisaties zeggen dat je oordoppen in moet doen als je geen kans wilt lopen op gehoorschade. Dat is een beetje raar, je kunt toch het volume net zoals je zegt bij de MP3 speler maximaliseren ook in de discotheek en andere gelegenheden? In artikel van Trouw staat zelfs dat de huidige volumes mogelijk nog te hard zijn en dat je ook al schade kunt oplopen bij zachtere geluiden. Zie http://www.trouw.nl/tr/nl/6700/Wetenschap/article/detail/3660979/2014/05/25/Er-zijn-miljoenen-horende-doven-op-de-wereld.dhtml

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2014 om 13:16
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat de nu jongeren veel vroeger doof worden door de harde muziek, alleen, nu geloven ze dit nog niet. Bij evenementen, waar je te dicht bij de enorme speakers staat gaat je gehoor danig achteruit. Geld natuurlijk niet alleen voor harde muziek; de mensen die met apparatuur buiten werken dragen immers ook allemaal oor beschermers, zo ook in fabrieken e.d.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2014 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij veel evenementen en (rock/pop) concerten kun je bij de ingang of binnen oordopjes voor een prikje kopen als je ze al zelf niet hebt meegenomen. Kleine kinderen zet je een oorbeschermer op, vaak in de vorm van een gewone koptelefoon. Je hoeft natuurlijk ook niet bij de speakers te gaan staan. Verder geldt dat bij evenementen e.d. het geluid overal verschillend is en verder weg ook nog gehoord moet kunnen worden en het liefst zonder vervorming.
Een rood-wit lint zou dan ook overal rondom kermissen e.d. gedaan moeten worden.
Als je geen risico wilt lopen hoef je er niet heen te gaan, heel simpel.
Zoals al gezegd, het is de eigen verantwoordelijkheid.
Ik vind dit overigens meer iets voor Discussies.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jul 11, 2014 om 17:12
55 Antwoorden / 25 Vragen

Je gaat thuis toch ook niet met je gezin de boxen zo hard zetten dat iedereen met oordoppen in moet zitten? Bovendien is het geluid dan minder mooi met oordoppen in, doffer. Op je werk mag je maximaal blootgesteld worden aan zoveel decibels maar als het om evenementen gaat of pop concerten zijn er opeens geen regels meer.

Ik las in een tijdschrift dat bij hogere tonen je al gehoorbeschadiging krijgt bij 80 decibel. Bij de normale tonen is 80dB maximaal 8 uur aan blootstelling!

http://wetenschapsbureau.nl/uploads/files/5567cb27a2b348b1ab30a48df1da10b1/lwm-2012-2-oncologie.pdf

Op pagia 8 staat het volgende:

Daarbij is hoogfrequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een itentisiteit van 80 dB blijkt al een permantente gehoorbeschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaai beschadiging.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 12, 2014 om 20:51
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Vragenderwijs, u heeft zelf al het nodige opgezocht en gevonden, dus wat is nou precies uw vraag? Of is het meer een klacht, die een discussie zou moeten uitlokken? Dan kunt u beter boven aan deze pagina het woord "discussies" aanklikken.

Maar ik geloof graag dat er in genoemde voorbeelden gehoorschade kan optreden. Nou kom ik doorgaans niet bij hardrock- en heavy metal concerten, maar dit jaar was ik wel bij het defilé in Wageningen. Daaraan voorafgaande waren ettelijke optreden waarbij horen en zien je verging en waarbij het enorme lawaai letterlijk oorverdovend was. Apart (en dat lees ik nu voor het eerst) dat jongelui dan oordopjes in doen of een oorbeschermer opzetten. Onbegrijpelijk dat men dan die muziek niet gewoon wat zachter speelt, zodat hulpmiddelen om je gehoor te beschermen niet nodig zijn en je liefst ook nog iets verstaanbaars tegen elkaar kunt zeggen.

door 1953 - Jul 13, 2014 om 02:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Hinderlijk wel en de aantal decibels zijn van belang.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2014 om 10:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Gewoon thuis blijven en dan moeten ze de muziek zachter zetten als ze nog publiek willen.

Het zijn vaak dezelfde soort feesten en hoe harder hoe beter.....
Grote poster en vaak gratis wild geplakt!

Via de gemeente kun je vragen of ze een geluidsmeting willen doen want dan is er een meting die wettelijk erkend is en moeten ze ook zachter draaien.

pi
door pieterwolters - Jul 13, 2014 om 11:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken kan je niet voor de luidsprekers gaan staan. Die zijn op een manier opgesteld dat ze over de eerste rijen heen stralen. Als je bij een concert vlak voor het podium staat is het geluidsniveau niet hoger dan als je midden in de zaal staat. Als de luidspreker zo zouden staan dat je vooraan recht voor de luidsprekers staat, dan is de geluidskwaliteit verderop in de zaal heel erg slecht.

pi
door pieterwolters - Jul 13, 2014 om 11:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

En een verschil met de werkvloer: daar gaat het om 5x8 uur geluidsdruk. Bij evenementen gaat het normaal gesproken om ca. 2 a 3 uur. En niet iedere dag.