jo
door jochem111 Jun 9, 2015 om 19:43
Huishouden & energie

Hoge vaste energiekosten

Mijn vaste kosten van de afrekening 2014 was 100 EUR hoger ,terwijl mijn verbruik 15% minder was als in 2013.

Totaal rekening 2013: 369,76 (waarvan vaste kosten 153,34 en variabel kosten 139,06)
Totaal rekening 2014: 466,42 (waarvan vaste kosten 238,27 en variabel kosten 148,86)

Dit terwijl mijn energie van 2013 8,000 gj naar 2014 6,870 gj omlaag is gegaan.

Mag de energieleverancier/VvE, de vaste kosten delen door het aantal appartementen? Of moeten ze (net als voorgaande jaren) dit naar rato van verbruik per flat bereken?

Ik betaal nu dus het warmteverlies van buren die veel meer stoken en ik vind dat niet erg redelijk. Dit is gemiddeld genomen, zodat de mensen met hoge stookkosten niet boven het max. vastrechttarief van 254,00 EUR uit komen.

Ben reuze benieuwd, want een energierekening die 25% hoger is, terwijl je bijna 15% minder verbruik had, vind ik gewoon buiten proportioneel.

1252 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2015 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens zijn uw vaste kosten € 85 hoger en geen € 100.

Maar de totaal bedragen stemmen ook niet overeen. Wat wordt er nog meer in rekening gebracht?

Normaal gesproken wordt van de hele totale rekening een bepaald percentage als vaste kosten gerekend en omgeslagen per appartement. Het restant wordt berekend per verbruikte Gj.

Als er nu een andere berekening is dan voorgaande jaren moet dat toch in de vergadering van de VvE besloten zijn?

jo
door jochem111 - Jun 9, 2015 om 20:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 9 jun 2015, 20:22]Mijns inziens zijn uw vaste kosten € 85 hoger en geen € 100.

Maar de totaal bedragen stemmen ook niet overeen. Wat wordt er nog meer in rekening gebracht?

Normaal gesproken wordt van de hele totale rekening een bepaald percentage als vaste kosten gerekend en omgeslagen per appartement. Het restant wordt berekend per verbruikte Gj.

Als er nu een andere berekening is dan voorgaande jaren moet dat toch in de vergadering van de VvE besloten zijn?

jo
door jochem111 - Jun 9, 2015 om 20:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

De overige kosten zijn administratiekosten.

Kosten zijn inderdaad 85,00 hoger. Maar ook de eenheidsprijs is van 17 naar 21 per gj gegaan.
Ook die is dus met bijna 25% gestegen.

Vind dit buitenproportioneel.

De totale rekening is met 26% toegenomen terwijl mijn verbruik 14,25% afgenomen is.

jo
door jochem111 - Jun 9, 2015 om 21:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

De verandering heeft te maken met de warmtewet die per 01-01-2014 in gegaan is.

Heb online gelezen dat er wel een nieuw contract opgesteld dient te worden, maar heb ik niets van voorbij zien komen. Heb alleen tot juni op mijn jaarafrekening moeten wachten. Woonfriesland heeft verplichtingen aan de huurders, maar ik heb een koopwoning. zoals het nu lijkt is er geen verdeelsleutel meer toegepast. Totaal prijs vaste kosten gedeeld door 16 appartementen.

Dus of ik nou 1 gj verbruik of 100, betaal, maar 238,00 vaste kosten. Terwijl deze vaste kosten het verlies is van warmte wat naar de woning toegaat.

Dit hebben ze dus nu aangepast omdat bij wet is vast gelegd dat deze kosten (de vaste kosten) niet hoger dan 254,00 mogen zijn.

Mag dit zomaar? En wat kan ik er aan doen?

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2015 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vaste kosten zijn natuurlijk niet alleen het verlies van warmte naar de woningen toe. Het lijkt mij volkomen logisch dat elk gelijk appartement dezelfde vaste kosten betaalt, of er nu gestookt wordt of niet.

uwjurist
door uwjurist - Jun 9, 2015 om 23:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Deze verandering is vreemd. De ALV kan niet zomaar iets anders besluiten. Men moet de verdeelsleutel gebruiken die de splitsingsakte van de VvE voorschrijft. Als men iets anders wil, moet men deze akte veranderen.
De vraag is of men zich nu niet meer aan de splitsingsakte houdt, of dat men zich vanaf nu juist wel aan de splitsingsakte houdt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Jun 10, 2015 om 10:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft nog steeds niet aan hoe de verdeelsleutel voor de vaste kosten volgens de splitsingsakte is. Dat is in de regel allemaal een gelijk deel betalen. Staat er niets in de akte dan geldt de wet:
Artikel 5:113 lid 2 BW bepaalt: “In de schulden en kosten die ingevolge de wet of
het reglement voor rekening van de gezamenlijke appartementseigenaars komen, moeten zij onderling en jegens de vereniging van eigenaars voor elk
appartementsrecht een gelijk deel bijdragen, tenzij daarvoor bij het reglement een andere verhouding is bepaald”.
Zonder deze informatie valt er weinig te zeggen. Citeer dus de tekst in de de akte.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ho
door hopetobehelping - Jun 10, 2015 om 20:34
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jochem111,

als het goed is dan staat op uw afrekening ook het totaal bedrag van alle appartementen bij elkaar.
Zoals uwjurist ook al aangeeft is de verdeelsleutel voor de vaste kosten van essentieel belang.
Is het percentage dat de vaste kosten beslaan hetzelfde gebleven in 2013 en 2014 ?

Met een berekening van de warmtekosten waarbij een bepaald deel vaste kosten zijn (welke over alle appartementen volgens een verdeelsleutel verdeeld worden) betaalt u dus mee als uw buren meer gaan stoken. Hoe oneerlijk het ook klinkt, maar zo is het eenmaal afgesproken (splitsingsakte, VVE).

Een stijging van de eenheidsprijs per gj van 17 naar 21 is wel erg fors.
Daar zou ik zeker een verklaring voor vragen als ik u was.
Als ik de bedragen deel door het verbruik dan betaalde u per gj in 2013 € 0,01738 en in 2014 € 0,2167.
Dat is een stijging van bijna 25%, daar mag men wel wat uitleg over geven.

Als de totale kosten voor het hele complex in 2014 t.o.v. 2013 fors gestegen zijn dan verklaart dat de fors hogere vaste kosten (als het percentage vaste kosten hetzelfde is gebleven).
Bij de totale kosten (voor het hele complex) van 2013 en 2014 ziet u (hopelijk, is bij ons wel zo) ook het totaal aantal gj voor het hele complex.
Als dat in 2014 niet veel afwijkt van 2013 maar de totale kosten zijn wel veel hoger dan is men u ook wel wat uitleg verschuldigd.