ja
door jagcommandeur Jul 9, 2015 om 18:49
Voeding & gezondheid

Hoge ziekenhuiskosten

In 2013 is iom specialistreumatologie besloten om te stoppen met medicatie. Het was aan te bevelen om nog 1x terug te komen in 2014 om de bloeddruk te controleren. Alles normaal, nooit ziek,kerngezond, maar desondanks toch voor die controle gegaan. Eerst nu weet ik waarom ik terug moest komen. Ik heb recent voor een bloeddrukcontrole van nog geen 2 minuten 2 rekeningen gekregen van in totaal meer dan 326€. Hoezo rijzen de kosten voord gezondheidszorg de pan uit...

1171 15 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 9, 2015 om 19:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat is nu eenmaal het tarief voor een afspraak. Maar mijn huisarts heeft mij zelf er op gewezen om zelf zo'n toestel te kopen endat heb ik toen gedaan voor een paar tientjes, bevalt mij uitstekend en heel gemakkelijk te bedienen.

pi
door pieterwolters - Jul 9, 2015 om 19:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zouden de kosten dan wel moeten zijn? Makkelijk om te zeggen dat het te duur is, maar dat zou je dan wel moeten onderbouwen.

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2015 om 19:35
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De tarieven in de zorg worden per handeling verrekend, en niet per minuut.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had ook naar uw huisarts kunnen gaan. Die doet het "gratis".

Er wordt door het ziekenhuis gewoon een DBC in rekening gebracht.

ho
door hopetobehelping - Jul 9, 2015 om 19:45
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jagcommandeur,

u krijgt 2 rekeningen voor 1 maal uw bloeddruk controleren ?
Ik vraag me af of het wel klopt. Het bedrag vind ik ook erg fors.
Als ik u was zou ik eens informeren bij uw ziektekostenverzekeraar of de factuur wel correct is. Wie weet is er een fout gemaakt.
Meer informatie leest u hier.

ja
door jagcommandeur - Jul 9, 2015 om 21:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk weet ik dat het klopt.... technisch.....maar rationeel klopt het niet.... en tuurlijk heb ik zelf een bloeddrukmeter en weet ik om dat ik veel sport en gezond leef en me goed voel dat ik niets mankeerde irt de kwaal (je weet tenslotte nooit!)....
maar het neemt niet weg dat de bedragen niet in verhouding staan. Als ik het omreken naar een uurtarief dan kom ik uit op > 3500 euro... dat is ruim boven het uurtarief van mijn voorzitter van de raad van bestuur!!!

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2015 om 21:43
11520 Antwoorden / 51 Vragen

En juist dat omrekenen moet je vergeten, het is de DBC. Als iemand voor behandeling X 1 minuut € 100 berekend maar er gemakshalve (om welke reden dan ook) die behandeling 60 minuten kost, wordt er nog steeds € 100 berekend. U moet dus eenvoudigweg per behandeling rekenen.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u voor een behandeling vier keer moet terugkomen, zit dat ook in die prijs.

ja
door jagcommandeur - Jul 9, 2015 om 21:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

en dat laatste is dus niet waar. in 2012 ben ik 3 x geweest en waren zowel de ziekenuis als specialistkosten het dubbele nl 800€. En zelfs voor een behandeling van een uur is >300€, zlefs van en gouden specialist, te veel.
Maar ja.. wetteiijk mag het en doen ze het.... Ik hoef hier verder geen reactie..... ik begrijp al dat ik de enige ben die het verkeerd ziet... ;)

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2015 om 21:57
11520 Antwoorden / 51 Vragen

ik begrijp al dat ik de enige ben die het verkeerd ziet... ;)
Probeer eens door een andere bril of kleur glazen te kijken (niet fout bedoeld).

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus voirtaan maar niet meer naar het ziekenhuis gaan als u niets mankeert. En verder alleen maar naar de huisarts voir controle voor je kan niet weten.

Komt u niet voor verrassingen te staan.

ie
door ieps - Jul 10, 2015 om 13:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet ook niet dat het niet alleen de kosten voor de arts zijn, er zit daar een hele machine achter die ook betaald moet worden. Dus niet alleen arts, maar ook secretaresses, verpleging, verzorging, locatie en apparatuur. Ja zorg is niet goedkoop en voor sommige kleine dingen voelt het zelfs bizar duur. Maar als er wel ene keer echt wat aan de hand is wordt gelukkig bijna alles (na eigen risico) vergoed.

bi
door bibaboe - Jul 10, 2015 om 19:14
12 Antwoorden / 2 Vragen

Eens met Ieps.

Ik zeg ook wel eens: vergelijk het maar eens met een kop koffie drinken in een restaurant. Wat stelt koffie nou voor?! Zelfs een kind kan het maken.. moet dat nu 2,50 Euro kosten of meer....?

Maar kijk eens wat er allemaal achter zit. De ruimte waarin je zit moet gehuurd worden, je houd een tafeltje bezet, dat tafeltje moet weer schoongemaakt worden, je kopje moet weer afgewassen worden, je wordt bediend door personeel, de verwarming staat aan, lichten branden enzovoorts.. enzovoorts..

Wordt dan die 2,50 niet opeens een stuk logischer??

ph
door philip36 - Jul 10, 2015 om 21:23
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe deden de ziekenhuizen het voor de DBC codes?
Lijkt me dat toen de kosten voor de specialist maar ook de algemene kosten werden gerekend.

De ziekenhuispatient betaalt in de DBC code ook voor bijv. operatiekamers en medische apparatuur, al komt hij niet in een operatiekamer en gebruikt hij geen medisch apparaat.

Het Is door de invoerders slim bedacht dat door het invoeren van deze rekenmethode bijna alle ziekenhuispatienten al voor hun allereerste consult het eigen risico van €375 kwijt zijn.

Dus eigelijk een verkapte zorgpremieverhoging.
Waarom zou de code maar voor 1 jaar gelden, juist ben je elk jaar meteen je eigen risico kwijt.

Lees maar waarom DBC's zijn ingevoerd.

http://www.bernhoven.nl/Wat_is_een_DBC

su
door superklaver - Jul 12, 2015 om 18:08
68 Antwoorden / 0 Vragen

al zou er wel een behandeling nodig zijn bv weer bloeddruk pillen voorschrijven en een hartfilmpje zit dat bij die prijs in. en nacontrole ook. dbc betekend diagnose, behandel combinatie. Er zijn idd ook per aandoening verschillende code's. ligt er ook aan of er opname plaatsvind en hoe lang. bv tot 3 dagen opname 1000 euro en daarboven 2000. maar alles wat er tijdens die opname gebeurd zit er dan bij in.